Permalänk
Medlem

Jag letar efter ett ord,

Och jag hittar det inte.

Hej Sweclockers.

Kort re-cap;

Satt och skummade igenom forumet för några månader sedan där jag snubblade in på en tråd där en en hen hade problem med att hitta jobb efter en utbildning inom IT. Jag tror bestämt det var en yrkesförberedande utbildning, KY-utbildning?...

Anyhow, tråden satte fart och det var någon som valde att delta i diskussionen med hjälp av ett ord, vilket intresserade mig.

Så jag googlade ordet, då jag inte förstod det. Det betydde att en individ som t.ex. anställer folk, väljer kontakter och familj före hen skulle välja någon från den övriga världen.

Alltså typ att man favoriserar redan knutna kontakter före en främling.

Det ska finnas ett ord för det och jag har förmig att det börjar på bokstaven N. Men jag hittar det inte och det driver mig till vansinne.

Hjälp mig snälla!

Permalänk
Medlem

Ordet du söker är nepotism: https://sv.wiktionary.org/wiki/nepotism

Här har du även dess etymologiska ursprung: http://runeberg.org/svetym/0604.html

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Inom skolans värld kallar vi detta för svågerpolitik

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@LaoLao Tack!

@Hassel fd Jompenleet Yes, det är mycket passande. Tyvärr så lirar det inte med det jag skriver just nu!

Vilken lättnad. Sweclockers, ni är fina ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

där en hen

Hade det inte räckt med "någon" eller "en person"? Tror inte man säger "en han" eller "en hon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror inte man säger "en han" eller "en hon".

"En han" och "en hon" låter konstigt, om det inte är dialektalt, men man kan nog säga "en hen".

... men då talar man nog faktiskt om en brynsten och inte en person.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hade det inte räckt med "någon" eller "en person"? Tror inte man säger "en han" eller "en hon".

Exakt! På samma sätt alla pk-personer som våldför sig med att skriva "en" istället för "man" och slutar upp med att överanvända "en" där folk oftast inte skulle använda ordet "man". Fan vad arg jag blir på alla mina feministextrema kompisar. Misstolka mig inte, jag är för feministrörelsen men detta absurda användandet av genusneutrala pronomen gäckar mig. Och att inte ens riktiga journalister kan skilja på när det kan användas och inte visar på hur odugliga folk är i tal och skrift nu för tiden. Det har de kanske alltid varit, bara att idioter aldrig har tillfrågats om sina åsikter förr, på internet.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2