Polisen säger att det inte går att polisanmäla bedragare?

Permalänk

Polisen säger att det inte går att polisanmäla bedragare?

Hej!
Jag köpte för ett tag sedan en förstärkare på facebook. Den visade sig vara defekt, front left-porten fungerade inte. Det var inte några stora summor, bara några hundralappar, men jag tyckte ändå att det var fult gjort av säljaren att inte berätta om defekten innan köpet, så jag tänkte att det var lika bra att polisanmäla fallet, ju fler polisanmälningar en person får på sig, desto större chans att polisen överväger att göra någonting åt det.
Jag ringer 11414. När jag förklarat hur det ligger till för polisen i andra änden säger han att man ändå inte kan polisanmäla fallet eftersom det är ett "civilrättsligt ärende". Han menar att man måste blanda in jurister och försöka stämma säljaren i domstol om man vill göra något.
Nu är inte jag inte det minsta insatt i hur sånt här fungerar, eller hur det ligger till med lagar och regler - men är det ingen som tycker att det låter lite underligt? Eller hur gör ni när ni råkar ut för bedragare, ni som råkat ut för det? Drar ni igång en stämningsprocess??

Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte lätt att ta emot polisanmälningar medans man måste ducka för spränghandgranater.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Jag köpte för ett tag sedan en förstärkare på facebook. Den visade sig vara defekt, front left-porten fungerade inte. Det var inte några stora summor, bara några hundralappar, men jag tyckte ändå att det var fult gjort av säljaren att inte berätta om defekten innan köpet, så jag tänkte att det var lika bra att polisanmäla fallet, ju fler polisanmälningar en person får på sig, desto större chans att polisen överväger att göra någonting åt det.
Jag ringer 11414. När jag förklarat hur det ligger till för polisen i andra änden säger han att man ändå inte kan polisanmäla fallet eftersom det är ett "civilrättsligt ärende". Han menar att man måste blanda in jurister och försöka stämma säljaren i domstol om man vill göra något.
Nu är inte jag inte det minsta insatt i hur sånt här fungerar, eller hur det ligger till med lagar och regler - men är det ingen som tycker att det låter lite underligt? Eller hur gör ni när ni råkar ut för bedragare, ni som råkat ut för det? Drar ni igång en stämningsprocess??

Mvh,

Självklart kan du polisanmäla bedrägeri, men det här är dock inte bedrägeri i ordets rätta bemärkelse. Om säljaren hade levererat en låda tegelstenar istället för en förstärkare hade det varit bedrägeri (Brottsbalken 9 kap 1§.)

Här pratar du köplagen (18-19§ KöpL) och en antingen medvetet eller omedvetet felaktig varudeklaration vilket helt korrekt är civilrättsligt. Man måste särskilja köplagen och brottsbalken, och Polisen handhar inte köplagen. Det är också i Köplagens fall så att du som köpare måste kunna bevisa att felet existerade innan du köpte varan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Jag köpte för ett tag sedan en förstärkare på facebook. Den visade sig vara defekt, front left-porten fungerade inte. Det var inte några stora summor, bara några hundralappar, men jag tyckte ändå att det var fult gjort av säljaren att inte berätta om defekten innan köpet, så jag tänkte att det var lika bra att polisanmäla fallet, ju fler polisanmälningar en person får på sig, desto större chans att polisen överväger att göra någonting åt det.
Jag ringer 11414. När jag förklarat hur det ligger till för polisen i andra änden säger han att man ändå inte kan polisanmäla fallet eftersom det är ett "civilrättsligt ärende". Han menar att man måste blanda in jurister och försöka stämma säljaren i domstol om man vill göra något.
Nu är inte jag inte det minsta insatt i hur sånt här fungerar, eller hur det ligger till med lagar och regler - men är det ingen som tycker att det låter lite underligt? Eller hur gör ni när ni råkar ut för bedragare, ni som råkat ut för det? Drar ni igång en stämningsprocess??

Mvh,

Köp mellan privatpersoner görs i de flesta fall helt utan någon garanti mer än vad som är avtalat. Mao har säljaren inte uttryckligen meddelat att produkten är fullt fungerande eller att front left-porten fungerar så är det ditt ansvar som köpare att kontrollera detta i samband med köpet, det som kallas undersökningsplikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zcenicx:

Självklart kan du polisanmäla bedrägeri, men det här är dock inte bedrägeri i ordets rätta bemärkelse. Om säljaren hade levererat en låda tegelstenar istället för en förstärkare hade det varit bedrägeri (Brottsbalken 9 kap 1§.)

Här pratar du köplagen (18-19§ KöpL) och en antingen medvetet eller omedvetet felaktig varudeklaration vilket helt korrekt är civilrättsligt. Man måste särskilja köplagen och brottsbalken, och Polisen handhar inte köplagen. Det är också i Köplagens fall så att du som köpare måste kunna bevisa att felet existerade innan du köpte varan.

Det finns alltså i praktiken inga juridiska hinder för att idka bedrägeri*? Man kan sälja en datorskärm som man vet är stendöd till en ovetande säljare och komma undan med det för att man inte skickar en låda tegelstenar? Köparen kan ju aldrig någonsin bevisa att felet fanns där innan köpet och skulle väl ändå aldrig lägga de enorma summor det kostar att stämma säljaren över ett föremål värt några hundralappar?

* Jag menar här alltså bedrägeri i moralisk, inte juridisk, mening, dvs att lura någon att betala för ett icke fungerande föremål i tron att det fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst. Jag är på intet sätt jurist eller utbildad i lag.

Såhär fungerar det i runda svängar.
Det finns en uppdelning av vilka fall som kommer till domstol. Brottsmål och civilmål.

Brottsmål handlar om när person/företag brutit mot statens regler. Två enkla exempel är skattefiffel eller mord. Det finns tydlig juridik om vad som är tillåtet/inte tillåtet och bryter man mot detta så har man gjort sig skyldig till ett brott. Här kan man få fängelse och det är staten som är åklagare och driver fallet.

Civilmål handlar snarare om överenskommelser mellan två parter där parterna inte är över ens.
Skilsmässor, avtalsbrott och liknande. Vad parterna har kommit över ens om finns inte specificerat i lagen och därför får parterna själva reda upp det här. Här är det inte staten som står för att driva den juridiska processen utan åklagaren är företag/organisation/privatperson.

I ditt fall så har köpare/säljare kommit över ens om en affär av en produkt för ett pris. Du är missnöjd för att du inte tycker att alla kort lagts på bordet inför affären. Det är anser jag också vara ett civilmål - inte ett brottsmål. Det därmed du som får driva processen, inte staten.

Här förstår jag att det kan bli svårt (och någon med juridisk bakgrund får gärna förtydliga), för hade säljaren exempelvis sålt saker och fått in pengar utan att skicka varor så är det bedrägeriverksamhet vilket skulle kunna bli ett brottsmål och i sådant fall skulle det bli ett ärende för polisen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl möjligt att det rör sig om bedrägeri, men även om han blir fälld för bedrägeri så får du inte någon ersättning. Du har ju dessutom en undersökningsplikt här, och köparen kan inte åtalas för bedrägeri om han inte visste om felet. Tvister löser man givetvis i domstolen, helt utan hjälp av polisen.

Småmål kostar 600 kr att dra igång.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Alling:

Det finns alltså i praktiken inga juridiska hinder för att idka bedrägeri*? Man kan sälja en datorskärm som man vet är stendöd till en ovetande säljare och komma undan med det för att man inte skickar en låda tegelstenar? Köparen kan ju aldrig någonsin bevisa att felet fanns där innan köpet och skulle väl ändå aldrig lägga de enorma summor det kostar att stämma säljaren över ett föremål värt några hundralappar?

* Jag menar här alltså bedrägeri i moralisk, inte juridisk, mening, dvs att lura någon att betala för ett icke fungerande föremål i tron att det fungerar.

Absolut, vilket är varför bilskojare fortfarande finns och frodas, och varför Aftonbladet etc varnar gång på gång om importbilar som säljs fina i Sverige men visar sig ha krockats eller körts sönder i utlandet.

Visst skulle man kunna lagstadga hårdare, men det skulle antagligen döda hela begagnatmarknaden om man gjorde det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det framgår inte i din text om du ens pratat med säljaren om detta? Eller ringde du polisen det första du gjorde?

Permalänk
Medlem

Det är inte bedrägeri att sälja en vara med defekter. Det är dock skäl för hävning av köp om man inte kunnat undersöka varan i förhand, om man t.ex fått den skickad till sig.

I fall där det rör sig om små summor man blir lurad på så är det enklast att bara lägga det bakom sig och gå vidare med en annan lösning. Det kan ju t.ex gå att laga förstärkaren?
Såna här saker har hänt mig med men då man i princip är rättslös så har jag valt att bara lägga ner det. Jag har hotat med polisanmälan ett par gånger och det har funkat nån gång. Det är mest konstigt att man kan vara ett sånt praktarsle och lura folk och sen kunna leva med sig själv efteråt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Visst skulle man kunna lagstadga hårdare, men det skulle antagligen döda hela begagnatmarknaden om man gjorde det.

Tvärtom, tror jag! Jag tror att begagnatmarknaden skulle blomstra om folk kunde lita på varandra mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tvistemål i fall som rör under 22 200 kr kan man driva själv hos tingsrätten, i ett förenklat förfarande. Är det värt 600 kr att bråka så är det bara att pröva frågan där.

Permalänk
Medlem

Pratade du med säljaren innan du polisanmälde?

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Det framgår inte i din text om du ens pratat med säljaren om detta? Eller ringde du polisen det första du gjorde?

Skrivet av muunkie:

Pratade du med säljaren innan du polisanmälde?

Självklart kontaktade jag säljaren först. Jag skrev till honom på facebook, han svarade att han skulle sätta tillbaka pengarna på mitt konto. Sedan gjorde han inte det, och han svarade inte på några fler meddelanden på facebook. Jag gjorde försök att ringa honom, utan framgång.

Skrivet av killawife:

Det kan ju t.ex gå att laga förstärkaren?

Skulle jag gärna göra! Vet du hur jag skulle kunna göra? Någon konding som gett sig?

Skrivet av killawife:

Det är mest konstigt att man kan vara ett sånt praktarsle och lura folk och sen kunna leva med sig själv efteråt.

Precis! +1

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Självklart kontaktade jag säljaren först. Jag skrev till honom på facebook, han svarade att han skulle sätta tillbaka pengarna på mitt konto. Sedan gjorde han inte det, och han svarade inte på några fler meddelanden på facebook. Jag gjorde försök att ringa honom, utan framgång.
Skulle jag gärna göra! Vet du hur jag skulle kunna göra? Någon konding som gett sig?
Precis! +1

Angående att laga kan va allt från en säkring på utgång som gått till en krets som brunnit eller konding som gått kan omöjligt svaras på utan att öppna upp och felsökas.

Är det något annat än konding, resistor, eller säkring t.ex en microprocessor är det troligen dyrare att laga än vad du gav för den att restaurera.

Plus att de kan va ett rent helvete att lokalisera felet inte alltid det syns fysiskt på kortet vad som är fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Självklart kontaktade jag säljaren först. Jag skrev till honom på facebook, han svarade att han skulle sätta tillbaka pengarna på mitt konto. Sedan gjorde han inte det, och han svarade inte på några fler meddelanden på facebook. Jag gjorde försök att ringa honom, utan framgång.
Skulle jag gärna göra! Vet du hur jag skulle kunna göra? Någon konding som gett sig?
Precis! +1

Jag är tyvärr ingen expert på förstärkare men ju äldre de är desto enklare brukar det vara att laga. Jag har nån gång lämnat in trasiga apparater till en mindre firma och inte behövt betala så mycket.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

skrev du inte på något kontrakt/kvitto så finns det inte mycket att göra

Permalänk
Medlem

Mest imponerad att du orkade ringa polisen för att du köpte en trasig förstärkare för några hundralappar. Pratade du med säljaren först ? Är det en högra högtalarsidan du menar eller ?

Permalänk
Skrivet av johan184:

Mest imponerad att du orkade ringa polisen för att du köpte en trasig förstärkare för några hundralappar. Pratade du med säljaren först ? Är det en högra högtalarsidan du menar eller ?

Läs mina tidigare inlägg:

Skrivet av Marzupilami:

...men jag tyckte ändå att det var fult gjort av säljaren att inte berätta om defekten innan köpet, så jag tänkte att det var lika bra att polisanmäla fallet, ju fler polisanmälningar en person får på sig, desto större chans att polisen överväger att göra någonting åt det.

Skrivet av Marzupilami:

Självklart kontaktade jag säljaren först. Jag skrev till honom på facebook, han svarade att han skulle sätta tillbaka pengarna på mitt konto. Sedan gjorde han inte det, och han svarade inte på några fler meddelanden på facebook. Jag gjorde försök att ringa honom, utan framgång.

Skrivet av Marzupilami:

Den visade sig vara defekt, front left-porten fungerade inte.

Visa signatur