Grupparbeten - Smidigast dela dokument?

Permalänk
Medlem

Grupparbeten - Smidigast dela dokument?

Så jag sitter och försöker hitta på något bra sätt man kan dela dokument osv nu när jag har en jävla massa grupparbeten i högskolan.
Bästa är ju om man alltid använder samma dator / skickar sakerna till varandra men ibland är folk sjuka / kommer inte till skolan eller vad som helst.

Jag funderar på google docs (Enkelt att använda, går att använda online och man kan dela med det till andra osv).

Mina frågor är:

1. Funkar google docs till Mac?
2. Har ni kanske någon bättre lösning? Eller är google docs det bästa att gå? Speciellt till "mindre" arbeten.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

@FBGKimpan: Google drive.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga Google Docs. Det är ju bara på internet så lär fungera med vilket OS som helst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

+1 för google docs, särskilt då alla kan skriva på samma gång.

Dropbox kan också vara trevligt ibland, men när det just gäller delade dokument så kan man inte redigera på samma gång. Om två personer sparar sina redigeringar, varje person utan den andras nu sparade innehåll, så bildas [filnamn]([namn]'s conflicting copy).docx. I gymnasiet körde vi dropbox, till sist hade vi minst 10 conflicting-worddokument och det blev kaos i mappen Ska du bara dela filer är dock dropbox riiiiktigt smidigt!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Git, det är vad vi använder i våran projekt kurs.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lärde mig använda och avguda Google Docs förra året till labbrapporter och grupparbeten. Hur smidigt som helst att dela dokument och flera kan redigera samtidigt från egna datorer. Det enda som är mindre bra att de flesta lärare verkar använda Word. De kan lägga till kommentarer och sånt som inte funkar 100% i Google Docs men det brukar gå att fixa ändå.

Permalänk
Medlem

Under högskole tiden använde jag Onedrive mycket, har bra integration med Office paketet så man kan tex jobba flera samtidigt på en fil, med skrivbord programmen, dvs man behöver inte använda någon avskalad online editor. Sen är inte 30gig lagring så illa heller.

EDIT: Är visst tydligen "bara" 15 gig man får nuförtiden, även värt att nämna att det finns online editors av filer med, men dom är som sagt mer avskalade än de riktiga programmen.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Github + LaTeX skulle jag förespråka. Förra projektet vi hade körde vi Dropbox + LaTeX, och det fungerade rätt så hyfsat i slutänden, men Github skulle jag ändå rekommendera för att markant reducera risken att folk tar bort varandras filer av misstag och för att slippa femtioelva "conflicting files".

LaTeX kickar Googledocs/MS Office/Open Office/whatever:s röv så det står härliga till om man väl lyckas övertala övriga gruppmedlemmar att lägga ner någon timme eller så på att lära sig grunderna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast

Google docs är väldigt smidigt om man ska jobba samtidigt på samma text. Sen kopierar man ner texten till ett vanligt Word-dokument och fixar layout och diverse saker som inte riktigt fungerar i docs. Skrev större delen av kandidatarbetet på det sättet och vi var sex personer som skulle hantera samma dokument. Jobbigt blev det först i slutet när vi plockade ner det till Word för fick man tänka efter ordentligt vilken version man körde på.

LaTeX är trevligt men beror lite på vad man ska skriva. Är det bara mycket text tycker inte jag det är värt besväret för det blir rätt snabbt svårt att få en överblick i LaTeX. Har man däremot mer än två ekvationer i rapporten eller om man behöver få in lite mer avancerad matte så vinner LaTeX direkt. Att få Word att hantera matriser större än 3x3 är en mardröm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Google docs är väldigt smidigt om man ska jobba samtidigt på samma text. Sen kopierar man ner texten till ett vanligt Word-dokument och fixar layout och diverse saker som inte riktigt fungerar i docs. Skrev större delen av kandidatarbetet på det sättet och vi var sex personer som skulle hantera samma dokument. Jobbigt blev det först i slutet när vi plockade ner det till Word för fick man tänka efter ordentligt vilken version man körde på.

LaTeX är trevligt men beror lite på vad man ska skriva. Är det bara mycket text tycker inte jag det är värt besväret för det blir rätt snabbt svårt att få en överblick i LaTeX. Har man däremot mer än två ekvationer i rapporten eller om man behöver få in lite mer avancerad matte så vinner LaTeX direkt. Att få Word att hantera matriser större än 3x3 är en mardröm.

Lite off topic men vad har du läst för något där de tillåter att man är 6 st som jobbar på ett kandidat arbete?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

Lite off topic men vad har du läst för något där de tillåter att man är 6 st som jobbar på ett kandidat arbete?

Civilingenjör på Chalmers. De inte bara tillät sex pers utan aktivt uppmanade till det. Så de flesta grupperna var sex personer. Man fick inte göra det ensam även om man ville. I kandidatarbetet ingick även en del andra saker som gruppdynamik så tanken var att man skulle lära sig arbeta med ett projekt i grupp. Då är sex pers en ganska lagom storlek eftersom det är tillräckligt många för att man ska behöva lägga en del tid på att organisera saker annars blir det kaos. Samtidigt är det tillräckligt få för att det ska vara hanterbart. Masteruppsatsen/exjobbet var man däremot en eller två på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

shareLaTex finns ju också om du vill använda LaTex, en latex editor online. Men som det sagts innan, det tar ett tag att lära sig och skall du bara skriva ren text är det Ev inte värt besväret (men gud så snyggt det blir!). Jag har en del kursare som använder det om de inte orkar installera det på sin egen dator. Är du en sådan som behöver skriva ekvationer eller större tabeller då och då så rekommenderar jag dig starkt att använda LaTex!

Annars hade jag nog använt google docs, skönt att kunna sitta i realtid, använder man vanliga word och dropbox/drive/owncloud så får man tänka sig lite för med hur man sparar för att slippa sync problem.

*Edit: Såg nu att shareLaTex kostar i månaden om du behöver mer än två personer

Permalänk
Medlem

Microsoft One drive. Gött att dela mappar över nätet och även kunna skriva/redigera flera samtidigt i samma dokument.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Google Docs helt klart. Om det är en vetenskaplig rapport man skriver så får man givetvis finjustera allting i LaTeX eller Word efteråt för att få en bra layout, menför själva skrivande är Docs underbart.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jobbar ni med LaTeX så är https://www.overleaf.com ett bra verktyg att använda sig av. Annars så skulle jag rekommendera Google Drive.

Har ni mer saker som typ kod ni också vill dela så är git riktigt smidigt så fort man kommit igång med det.