problem att starta upp libreoffice program /öppna filer

Permalänk
Medlem

problem att starta upp libreoffice program /öppna filer

Tjena

Har nyss installerat Linux mint 17.2 mate.

- jag har problem att öppna dokument och .xls filer
- jag kan inte ens starta upp librecalc, librewriter och alla andra som hör till

felmeddelande uppstår: "det går inte att starta programmet, Användarinstallatione kunde inte slutföras."

Om jag däremot försöker starta librecalc med sudo eller öppna upp en .xls fil som superanvändare så fungerar det finfint. Jag förmodar att det är nå problem med behörigheter,

hur kan jag åtgärda detta?

vad är det exakt som behöver kommas åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Tjena

Har nyss installerat Linux mint 17.2 mate.

- jag har problem att öppna dokument och .xls filer
- jag kan inte ens starta upp librecalc, librewriter och alla andra som hör till

felmeddelande uppstår: "det går inte att starta programmet, Användarinstallatione kunde inte slutföras."

Om jag däremot försöker starta librecalc med sudo eller öppna upp en .xls fil som superanvändare så fungerar det finfint. Jag förmodar att det är nå problem med behörigheter,

hur kan jag åtgärda detta?

vad är det exakt som behöver kommas åt?

Hm. Jag vet inte riktigt vad felet är men kan det vara så att du installerade programmen som root och att din användare således inte har rättigheter att använda programen? Just rättighetsbiten är inte min starka sida men jag kan spekulera i att om root äger filerna så kan inte user använda dem.

Hade du däremot installerat genom att köra sudo apt-get install libreoffice så hade det varit user, med sudo, som installerade och då hade det gått vägen. Men det är spekulationer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Det du skriver stämmer nog, när jag installerade så använde jag mig av ett installationsscript som blåste in allting på datorn, och innan jag exekverade scriptet så körde jag

$ sudo -s för att bli root

jag körde:
$ /home/myself/.config/libreoffice/ sudo chown -R myself *
$ /home/myself/.config/libreoffice/ sudo chown -R myself .

då rättade det till sig

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

@GLaDER: Det du skriver stämmer nog, när jag installerade så använde jag mig av ett installationsscript som blåste in allting på datorn, och innan jag exekverade scriptet så körde jag

$ sudo -s för att bli root

jag körde:
$ /home/myself/.config/libreoffice/ sudo chown -R myself *
$ /home/myself/.config/libreoffice/ sudo chown -R myself .

då rättade det till sig

tack!

Nej men! Sedär, tänk att jag hade rätt! Kör hårt och lycka till med Linuxland!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕