Blackberrys Android-telefon med fysiskt tangentbord på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag vet inte om du är allvarlig nu? Det var den sämsta mobilen jag haft. Sjukt ostabilt OS, för lite RAM, man var tvungen att starta om den flera gånger om dagen. Men ta gentbordet var kanske ok, isf det enda som var bra på den i min mening hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte han skojar. Hade själv en qtec9100 som bytte namn till htc (tror de blev uppköpta). En av de bästa telefoner jag haft, skriva på den var en fröjd. Nu med touch skriver jag ju fel hela tiden. Visst windows mobile var rätt buggigt men fanns inget annat på den tiden som fungerade bättre med så många funktioner vad jag vet. Visst lite orättvist att jämföra en gammal lur mot en ny. Men en android lur med tangentbordsslide (och kompakt design) hade varit riktigt intressant. Har en note3 idag så tangentbordet hade nog blivit bra ändå med så stor yta.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som klagar på att det är svårt att skriva på touch... googla Swype :/
Ingen trycker väl bokstav för bokstav nu för tiden?

Och skriver man längre meddelanden så har väl 99% av befolkningen en laptop nära till hands? Både i skola o jobb, alternativt hemma. Så extremt nischad marknad inriktad på, för brist på bättre ordval, nostalgiker?

Problemet med Swype och de där är att de bygger på en ordlista, och jag har hittills aldrig träffat en ordlista i en telefon som är tillfredsställande.
Vidare är saker som Facebook och Twitter spärrade på min jobbdator, så vill jag skriva något rappt där har en telefon med tangentbord ett avsevärt försteg.

Jag säger inte att det här gäller alla, jag vet att många är nöjda med skärmtangentbord. Men jag blir väldigt glad om jag får tag på en i övrigt vettig telefon med ett fungerande tangentbord. Och inte av nostalgiska skäl, utan av effektivitetsskäl.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ordlista

Skrivet av Horvendile:

Problemet med Swype och de där är att de bygger på en ordlista, och jag har hittills aldrig träffat en ordlista i en telefon som är tillfredsställande.
Vidare är saker som Facebook och Twitter spärrade på min jobbdator, så vill jag skriva något rappt där har en telefon med tangentbord ett avsevärt försteg.

Jag säger inte att det här gäller alla, jag vet att många är nöjda med skärmtangentbord. Men jag blir väldigt glad om jag får tag på en i övrigt vettig telefon med ett fungerande tangentbord. Och inte av nostalgiska skäl, utan av effektivitetsskäl.

Precis, en ordlista som byggs ut ju mer du använder den. nya ord är bara nya en gång

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tror inte han skojar. Hade själv en qtec9100 som bytte namn till htc (tror de blev uppköpta). En av de bästa telefoner jag haft, skriva på den var en fröjd. Nu med touch skriver jag ju fel hela tiden. Visst windows mobile var rätt buggigt men fanns inget annat på den tiden som fungerade bättre med så många funktioner vad jag vet. Visst lite orättvist att jämföra en gammal lur mot en ny. Men en android lur med tangentbordsslide (och kompakt design) hade varit riktigt intressant. Har en note3 idag så tangentbordet hade nog blivit bra ändå med så stor yta.

Qtek var en svensk leverantör som köpte från HTC. Själv tycker jag sånt som Xperia Mini Pro inte var någon höjdare. Hellre bra skärmstorlek och bättre pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som klagar på att det är svårt att skriva på touch... googla Swype :/
Ingen trycker väl bokstav för bokstav nu för tiden?

Och skriver man längre meddelanden så har väl 99% av befolkningen en laptop nära till hands? Både i skola o jobb, alternativt hemma. Så extremt nischad marknad inriktad på, för brist på bättre ordval, nostalgiker?

Swype är helt värdelöst för min del. Måste sitta och välja rätt ord stup i kvarten. Har stängt av autokorrigering helt förr. På android kan man leva med den nu, som jag har det så föreslår den bara, den ändrar inte. På Iphone är ju autokorrigeringen en mardröm. Skriv ett långt ord - telefonjäveln gissar fel eller värst - böjer ordet fel. Då kan man inte redigera ordhelvetetet utan måste ta bort hela och skriva om, och INTE trycka mellanslag utan peta på att ja jag vill ha det så. GHAA

Swype kräver ju i princip att man har alla knappplaceringarna i muskelminnet med. Det har jag inte, så det blir ett långsamt dragande med fingret hit o dit då. Enklare att bara knappra. Men ja alla är vi olika.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis, en ordlista som byggs ut ju mer du använder den. nya ord är bara nya en gång

I dag skrev jag ordet "okynnesstreamar" på telefonen. Hur ofta använder jag ett sådant ord? "okynne" och "okynnes" är det inget konstigt med. Kanske till och med finns i listan, vad vet jag. (Fast ord som "precedens" finns aldrig, så det blir en överraskning varje gång.) "streama" och "streamar" kanske också finns. Men sammansättningen? Inte en chans. Hur många ord kan man göra sammansättningar av på svenska (och för det här ändamålet räknas "streama" som svenska)? I praktiken hur många som helst.
Vissa kanske jag använder igen. Andra inte.
Svenska är helt enkelt, med sina sammansättningar, inte ett språk som lämpar sig särskilt väl för ordlistor i telefoner.

Om man håller sig till de vanligaste tusen orden funkar det säkert jättebra, och det är inget fel med det. Men jag gör inte det. För mig funkar det uselt. Jag råkar veta det, eftersom det är jag som är jag.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

definitivt ett köp, efter nästa generationen av denna mobil, ifall den blir framgångsrik.

Vi får se hur det blir med att nå översta delen av skärmen när tangentbordet är ute.
Det blir annars lite jobbigt att dra ut tangentbordet varje gång man trycker på t.ex. sökfält.

Permalänk
Medlem

Det verkar högst intressant, ja saknar att ha fysiska tangenter så att man får någon slags respons när man skriver, sjukt mycket skönare imo. Typ som min gamla LG Gw620

Dock så var androidversionen totalskit och hårdvaran segare än satan, menmen d var LG´s första smartphone^^
Hoppas bara Blackberry kan sätta ett realistiskt pris på deras modeller med tangentbord. Rätt less på min Lumia 920 för att den saknar så många appar som android å IOS har...

Permalänk
Medlem

Bästa fysiska tangentborden på en mobiltelefon tycker jag Nokia har stått för.
N97, E8 och E90, N97mini var inte dum den heller.

Var tvungen att öppna skrivbordslådan, knappa lite på N900an å drömma mig bort för en kort sekund om vad som kunde ha varit....Om Nokia hade....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv

Hade ett littet tangentbord på en tidigare mobil-telefon jag ägde, kommer aldrig mer at köpa en mobil-telefon med ett tangentbord, var väldigt dåligt enligt mig, och har sedan des en S2:a som fyller alla telefon behov jag har.

De virtuella tangenterna som finns i telefonen när man ska skriva/ringa fungerar mycket bättre och är inte obekvämt som ett tangentbord i mini-version är(blev så förbanad på de super små tangenterna).

Permalänk
Medlem

Jag älskade mina PalmOS telefoner med tangentbord. Att inte ha knapparna känns inte på samma sätt och är för synskadade kan det vara mycket besvärligare med touchscreen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Saknar min HTC Desire Z. För de som använder mail så är en mobil med tangentbord ett måste enligt mig.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr lär det väl vara utan svenska tangenter annat än via någon multitangentsvariant (försök hitta det i nån telefonordlista) och då är det i princip kört med svenskan.

Permalänk

Snälla ta denna till Sverige! älskar telefoner med fysiska knappar!

Permalänk
Inaktiv

Gillar personligen tangentbord i "liggande läge" bättre, typ som på Xperia X10 Mini. Det där ser ju typ lika bekvämt ut som onscreen tangentbordet, om inte värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tyvärr lär det väl vara utan svenska tangenter annat än via någon multitangentsvariant (försök hitta det i nån telefonordlista) och då är det i princip kört med svenskan.

På BlackBerrys övriga telefoner med fysiskt tbord utan svenska tangenter så dubbeltrycker man på i,o och p för att få ä, ö resp å. Funkar ganska bra sålänge man inte försöker skriva nåt med dubbla P:n Tyvärr så är inställningen nordiskt tbord så dubbeltryck på L ger ø :/ Föredrar dock ändå fysiskt tbord och gärna i porträttläge (till skillnad mot alla andra i tråden verkar det som).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

På BlackBerrys övriga telefoner med fysiskt tbord utan svenska tangenter så dubbeltrycker man på i,o och p för att få ä, ö resp å. Funkar ganska bra sålänge man inte försöker skriva nåt med dubbla P:n Tyvärr så är inställningen nordiskt tbord så dubbeltryck på L ger ø :/ Föredrar dock ändå fysiskt tbord och gärna i porträttläge (till skillnad mot alla andra i tråden verkar det som).

Skickades från m.sweclockers.com

Hur man skriver å,ä och ö på Curve & Classic BlackBerry.
För å och ä håller man ner "a" på tangentbordet samtidigt som man rullar med skrollhjulet eller kulan $ Och för ö så håller man nere "o" på tangentbordet samtidigt som man rullar med skrollhjulet eller kulan $

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Seriöst vem kommer köpa detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

På BlackBerrys övriga telefoner med fysiskt tbord utan svenska tangenter så dubbeltrycker man på i,o och p för att få ä, ö resp å. Funkar ganska bra sålänge man inte försöker skriva nåt med dubbla P:n Tyvärr så är inställningen nordiskt tbord så dubbeltryck på L ger ø :/ Föredrar dock ändå fysiskt tbord och gärna i porträttläge (till skillnad mot alla andra i tråden verkar det som).

Skickades från m.sweclockers.com

Redan där är den körd för min del tyvärr. Kanske dags att försöka få live i Nokia E72 igen

Permalänk
Medlem

I BB10 funkar ju ordlistan rätt bra för att rätta aao till åäö också. Personligen gillar jag Blackberry Classic skarpt. Tangentbordet är underbart och framförallt att det bara är att börja skriva något när som helst för att att googla, starta någon app eller vad som helst. Fast så längtade jag tillbaks till min SE P1i länge också.

Kul med variation, Android är säkert ett dragplåster för många men själv gillar jag Blackberry OS 10 skarpt än så länge. Visst, det är lite knöligt att kolla film på en kvadratisk skärm men varför man vill kolla film på en telefon har jag aldrig begripit mig på.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Skrivet av anCOOL:

Bästa fysiska tangentborden på en mobiltelefon tycker jag Nokia har stått för.
N97, E8 och E90, N97mini var inte dum den heller.

Var tvungen att öppna skrivbordslådan, knappa lite på N900an å drömma mig bort för en kort sekund om vad som kunde ha varit....Om Nokia hade....

Nokia e7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Nokia e7?

Nokia E7

Led tyvärr som alla andra Symbiantelefoner av en underpresterande CPU.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Oj, har jag hamnat i 2005 igen?
Känns så med alla som länkar bilder på gamla telefoner och säger att det var bättre förr.
Ingen som hört talas of SwiftKey?
http://swiftkey.com/en/keyboard/android/
Bästa tangentbordet som finns, finns inget bättre än att skriva på en touch-skärm med SwiftKey.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av anCOOL:

Nokia E7

Led tyvärr som alla andra Symbiantelefoner av en underpresterande CPU.

men du måste erkänna att den har riktigt bra design! Jag var inte så kunnig om mobiler under den tiden.

Permalänk
Medlem

Ibland så saknar jag min lilla Nokia E52 och önskar att det gick köpa bra moderna mobiler med nummertangentbord. Skulle inte behöva vara så himla mycket bättre än E52; bättre kamera, bättre musikspelare och stöd för större minneskort är väl det viktigaste för min del.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Seriöst vem kommer köpa detta?

Ja, det är väl typ enda mobilen av sitt slag på marknaden så... ungefär alla som vill ha ett fysiskt tangentbord. Inte en lika stor marknad, men det är ju trevligt för dom att inte behöva frontalkrocks-konkurera med Samsung, Apple och gänget.

Permalänk
Medlem

Helt klart en Mobil som måste inspekteras nār den kommer ut. SE P1i är helt klart den mobil jag haft som hade det smidigaste tangentbordet. Men en morgon när jag satt och surfade så startade den helt plötsligt om, och innan den startat upp igen så startade den om igen, och igen, och igen... Hoppade då över till WebOS som var nytt och Palm Pre som jag ochså gillade skarpt. Skaffade en HP Pre 3 också och stannade kvar på WebOS länge. Tyvärr var det ju inte en platform med mycket stöd eftersom HP la ner det bums. Ville inte hoppa över till Blackberry, en annan borttvinande plattform så fick vackert ta en iOS eller Android lur utan fysiskt tangentbord. Visst går det, men jag hatar fortfarande att skriva på pekskärm. Oavsett vilket tangentbord som används

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Helt klart en Mobil som måste inspekteras nār den kommer ut. SE P1i är helt klart den mobil jag haft som hade det smidigaste tangentbordet. Men en morgon när jag satt och surfade så startade den helt plötsligt om, och innan den startat upp igen så startade den om igen, och igen, och igen... Hoppade då över till WebOS som var nytt och Palm Pre som jag ochså gillade skarpt. Skaffade en HP Pre 3 också och stannade kvar på WebOS länge. Tyvärr var det ju inte en platform med mycket stöd eftersom HP la ner det bums. Ville inte hoppa över till Blackberry, en annan borttvinande plattform så fick vackert ta en iOS eller Android lur utan fysiskt tangentbord. Visst går det, men jag hatar fortfarande att skriva på pekskärm. Oavsett vilket tangentbord som används

Skickades från m.sweclockers.com

Gillade aldrig PalmOS. Var så tekniskt och funktionellt gammaldags med avsaknad av riktig multitasking och andra saker man tagit för givet i OS de sista 20 åren. Däremot så de lilla jag testade WebOS så gillade jag det riktigt skarpt. Synd att det inte kom tidigare och fick en chans att etablera sig på marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan OpenPandora och älskar den, må hända hårdvaran börjar bli lite trött men underbar är den, drömmen hade vart att ha den med en x86 processor, planerar att bygga något liknande så fort det kommer SoC's/Sticka med x86 och prestanda nog för att vara värt besväret, största problemet är att hitta något som har ett lämpligt donatorskal, mina tankar lutar mot att använda en Nindendo DS phat och byta ut övre skärmen mot något med högre upplösning och montera ett tangentbord där den nedre skärmen sitter eller något annat liknande

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Jag har en sådan OpenPandora och älskar den, må hända hårdvaran börjar bli lite trött men underbar är den, drömmen hade vart att ha den med en x86 processor, planerar att bygga något liknande så fort det kommer SoC's/Sticka med x86 och prestanda nog för att vara värt besväret, största problemet är att hitta något som har ett lämpligt donatorskal, mina tankar lutar mot att använda en Nindendo DS phat och byta ut övre skärmen mot något med högre upplösning och montera ett tangentbord där den nedre skärmen sitter eller något annat liknande

Jag har också en som jag har haft stort utbyte av. Men som du säger så är den dock lite ålderstigen vid det här laget.

Efter att den ursprungliga gruppen upplöstes diskuterades det på OPs Community att det borde göras en efterföljare.
Ett gäng lett av Evil Dragon har nu äntligen fått prototypen klar och De startar produktionen av 10 000 enheter inom kort vilka borde finnas till försäljning inom sex månader.
Evil Dragon är en tysk Ubergeek som sålt och modifierat OP från sin nerdbutik i flera år.
Han har alltså inte varit inblandad i de ursprungliga utvecklarnas märkligheter.
Då det är ett annat gäng så innebär det också att den inte längre heter OP utan Pyra, men det är en uppdaterad OP med fetare CPU, skärm, har fått shoulder buttons, mer minne osv.
Han uppdaterar varje framsteg och bakslag i ett nyhetsbrev med mycket bilder och forumet har fått vara med och tycka till och designa tangentbordslayouter mm.
Tyvärr så verkar det inte vara någon ekonom med i utvecklingsgruppen så räkna med att behöva sälja en njure för att få råd med den.

För en uppfattning av vad den klara så titta på denna. Han kopplar in tgb+mus+full hd skärm och kör Gimp och Wine samtidigt som han emulerar spel. Jag tänker att om jag säljer en njure så har jag ju ändå en kvar.