Permalänk
Medlem

Anlogt eller digitalt headset?

Hej!

Jag har nyligen uppgraderat till skylake med moderkort Asus Z170 Pro Gaming. Som bekant har detta kort ett kvalitativt inbyggt ljudkort (Supreme FX 2015). Jag vill gärna skaffa mig ett 5.1 headset och undrar om jag borde satsa på anlogt (en valig jack) eller digitalt (via usb). Jag har funderat på att köpa ett analogt Roccat Kave 5.1. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som både hörlurarnas dosa och ljudkortet har spdif, det är väl samma som på astro-lurar etc att man måste köra över något sådant för att få äkta 5.1

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tycker det ser ut som både hörlurarnas dosa och ljudkortet har spdif, det är väl samma som på astro-lurar etc att man måste köra över något sådant för att få äkta 5.1

SPDIF stödjer inte "äkta" 5.1 så det är knappast rätt väg att gå. Enligt specen på prisjakt har headsetet fyra stycken 3,5 mm-kontakter så det är troligen vanlig analog surround plus en extra för mikrofonen.

TS: Kör på analogt skulle jag säga, om du nu har ett bra ljudkort med alla analoga utgångar som behövs!

Permalänk
Medlem

Jag inser nu vidden av min okunskap. Vad är SPDIF för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valgua: Ett digitalt ljudformat som används för bl.a. "optiskt ljud" med TOSLINK-sladdar. SPDIF stödjer egentligen bara stereoljud, men det KAN användas för 5.1-ljud om ljudströmmen är komprimerad med antingen Dolby Digital eller DTS-kodning. Dessa komprimerade format är t.ex. ofta sparade i förväg på DVD-skivor - Vill man använda sånt ljud till datorspel måste man dock se till att ljudkortet klarar av att göra komprimeringen "live" med t.ex. DD Live eller DTS Connect.

Detta gäller alltså bara hörlurar med SPDIF-anslutning, inte analoga lurar eller USB-lurar som du kanske var mer inne på.