Permalänk
Avstängd

Skall bygga ett custom loop! GPU fråga.

Halloj, tänkte bygga ett custom loop i skrivbordsvariant.

Sitter och klurar på Gpu, skall köra på 980ti , ett till att börja med.

Skall man köpa ett Poseidon kort? eller skall man ta ett hybrid copper eller något annat? Prisklassen är ungefär densamma.

Edit : eller skall man ta ett referenskort och sedan montera dit en eftermarknadsbackplate för vattenkylning?
Tacksam för svar.
Mvh
Christopher

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite halvinsatt i detta, så jag vet inte vilka kort man har kvar garantin med vattenkylning, men ett sådant kort skulle jag utan minsta tvekan välja. Vet att EVGA har generösa garantivillkor, så om det omfattas även om man monterar vattenkylning så tycker jag att du ska satsa på det.

Permalänk

@Coffe81: Vad är målet med vattenkylning för dig? Att kunna klocka till max, få ett snyggt och stilrent bygge eller är du ute efter att få det tyst?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det så bör du välja referenskortet för GTX 980 ti eftersom det finns fler val möjligheter när det kommer till vattenblock. Ska vara svårare att få tag på block till kort med eftermarknadskylare då själva PCB:n kan se annorlunda ut. Har själv aldrig gjort en custom waterloop (kommer bli i framtiden) så lita inte till 100% på mig!

JayzTwoCents är grym när det kommer till custom loops. Här har du en guide för vattenblock:
https://www.youtube.com/watch?v=xUo8EBZ78rk

Lägger även till en för fittings/slangar:
https://www.youtube.com/watch?v=2GMfqtzjZxY

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2230079/reference-re...
"Most non reference cards use a custom PCB which makes getting full coverage water blocks difficult to impossible. If you plan on water cooling I would just get a reference card or make sure that you can get a full coverage block for the card(s) you do get. EKWB has a tool to check what cooler fits a specific card.
http://www.coolingconfigurator.com/"

"EK does make a full cover waterblock that will work for my non reference card. But looking at the $150 difference in reference to non reference, from what I have found is there seems not to be a difference... but on non reference MSI and Gigabyte cards they have larger capacitors, which creates the issue with full cover water blocks. However like I mentioned EK has developed water blocks to compensate for this."

Du får ta och söka runt lite mer själv men generellt sett verkar det vara så att referens föredras till custom loops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@Coffe81: Vad är målet med vattenkylning för dig? Att kunna klocka till max, få ett snyggt och stilrent bygge eller är du ute efter att få det tyst?

Att kunna klocka stabilt. Och samtidigt ha det snyggt estetiskt och hyfsat ljudlöst.

I nuläget sitter jag kvar på min 1155 i7 2600k. Luftkylt cm v8 gts. Mitt gpu kort havererade för nån månad sedan. Det var ett hd6990 med eftermarknadskylare arctic twinturbo någonting

Köpte nyss en nätdel RM 1000. Hade först tänkt att ha ett slutet kyl till cpu. Nzxt kraken 61mm. Med silent wings 2 fläktar.

Men har nu tänkt i andra banor. Till ett custom system istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Nu är jag lite halvinsatt i detta, så jag vet inte vilka kort man har kvar garantin med vattenkylning, men ett sådant kort skulle jag utan minsta tvekan välja. Vet att EVGA har generösa garantivillkor, så om det omfattas även om man monterar vattenkylning så tycker jag att du ska satsa på det.

Därav jag fick upp ögonen för Rogs Poseidon kort som släpps i dagarna. Alternativt hydrocopper kortet som båda två är avsedda för vatten. Poseidon kortet är både luft och vatten om man så vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Att kunna klocka stabilt. Och samtidigt ha det snyggt estetiskt och hyfsat ljudlöst.

I nuläget sitter jag kvar på min 1155 i7 2600k. Luftkylt cm v8 gts. Mitt gpu kort havererade för nån månad sedan. Det var ett hd6990 med eftermarknadskylare arctic twinturbo någonting

Köpte nyss en nätdel RM 1000. Hade först tänkt att ha ett slutet kyl till cpu. Nzxt kraken 61mm. Med silent wings 2 fläktar.

Men har nu tänkt i andra banor. Till ett custom system istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Coffe81:

Därav jag fick upp ögonen för Rogs Poseidon kort som släpps i dagarna. Alternativt hydrocopper kortet som båda två är avsedda för vatten. Poseidon kortet är både luft och vatten om man så vill.

Skickades från m.sweclockers.com

OK. Då skulle jag köpa EVGA. Antingen GTX 980 Ti Superclocked+ ACX 2.0+ eller GTX 980 Ti Hydro Copper beroende på vilket kylblock du tycker är snyggast/prisvärt samt om du vill pilla själv eller ha det klart ur kartongen. Rent prestandamässigt så är det ingen skillnad på de två.
Poseidon kortet ser jag inga fördelar med förutom att man kan köra det utan vatten. Känns mest som ett kort man kopplar in i sin loop om man redan har Fraktal Designs vattenkylning/liknande eller inte har radiatoryta nog och behöver den extra hjälpen med fläktarna på kortet.

Permalänk
Avstängd

Slog till på ett Classified. leverans var 09-02 så det fungerar.

Nu skall jag knopa ihop ett bra paket med vattenkylning till hela systemet.

Läste någonstans att Heatkiller IV Pro var bland det bästa som block till cpu?

http://shop.watercool.de/HEATKILLER-IV-PRO-INTEL-processor-CO...

Dem verkade ha många bra produkter. lite saftiga priser dock, men det kanske man får räkna med?

Denna pumpen verkade vettig.
http://shop.watercool.de/epages/WatercooleK.sf/en_GB/?ObjectP...

Radiator
http://shop.watercool.de/epages/WatercooleK.sf/en_GB/?ObjectP...

Är det en okej sida att handla på? eller är det överpriser på produkterna, samt är det bra/dåliga produkter?

Permalänk

@Coffe81: Ja bara det är reference-pcb på Classykortet, annars kan det bli problem med att hitta ett passande vattenblock.

Angående produkterna du länkade så fungerar inte shopen just nu så vet inte vad för priser dom har. Personligen gillar jag inte utseendet.

När det kommer till pumpen är det D5 du ska satsa på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@Coffe81: Ja bara det är reference-pcb på Classykortet, annars kan det bli problem med att hitta ett passande vattenblock.

Angående produkterna du länkade så fungerar inte shopen just nu så vet inte vad för priser dom har. Personligen gillar jag inte utseendet.

När det kommer till pumpen är det D5 du ska satsa på!

Har för mig att jag läst att det skall vara ref block på classified kortet. Så det skall fungera.

Läste vattenkylningsguiden här ovan. De systemen man hittar på Google som har fler än en reservoar, är det endast etestiskt effekt med fler än en?

Sedan läste jag också att man får bäst effekt utan några färg tillsatser. Så det tänker jag satsa på. Och sedan ev köra led under rören så att vattnet ser färgat ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var ivrig och köpte referens med EK vattenblock tillhörande Titan X (fanns inte till övriga modeller än) Funkar ypperligt med max temp på 43c Med costom bios och clock på 1518mhz

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Har för mig att jag läst att det skall vara ref block på classified kortet. Så det skall fungera.

Läste vattenkylningsguiden här ovan. De systemen man hittar på Google som har fler än en reservoar, är det endast etestiskt effekt med fler än en?

Sedan läste jag också att man får bäst effekt utan några färg tillsatser. Så det tänker jag satsa på. Och sedan ev köra led under rören så att vattnet ser färgat ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra bra! ^^

Ja det är endast för estetiska syften. Antagligen så har man två loopar så man kan ha olika färg på vattnet, visst kan du tjäna någon grad eller två på det, men det är inte ekonomiskt försvarsbart.

Jag har också hört/läst det men det beror även på vilken färg man använder samt att det blir ingen markant skillnad, däremot kan du missfärga komponenterna. Det finns ju även färgade slängar du kan använda istället(vill även minnas att jag sett slang med led i).

Permalänk
Medlem

Tror inte classified har refr pcb då det kortet har fler power faser

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=06G-P4-4998-KR

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Tror inte classified har refr pcb då det kortet har fler power faser

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=06G-P4-4998-KR

Du har rätt. Attans jag var för snabb att klicka på köp knappen.
Har velat fram och tillbaka ett tag. Och nu impulstryckte jag på köp och slutför beställningen.

Men och andra sidan. Kör jag Luftkylt ett tag med den setup som jag har så kan jag ju bygga ihop bordet och dra slangar och installera pump och reservoar sålänge. För ett block lär väl dyka upp så småningom. Eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Du har rätt. Attans jag var för snabb att klicka på köp knappen.
Har velat fram och tillbaka ett tag. Och nu impulstryckte jag på köp och slutför beställningen.

Men och andra sidan. Kör jag Luftkylt ett tag med den setup som jag har så kan jag ju bygga ihop bordet och dra slangar och installera pump och reservoar sålänge. För ett block lär väl dyka upp så småningom. Eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat ekwb? De har en konfigruator där man väljer gpu och cpu.
Där skulle jag kolla om de planerar att släppa ett block eller om det redan finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Du har rätt. Attans jag var för snabb att klicka på köp knappen.
Har velat fram och tillbaka ett tag. Och nu impulstryckte jag på köp och slutför beställningen.

Men och andra sidan. Kör jag Luftkylt ett tag med den setup som jag har så kan jag ju bygga ihop bordet och dra slangar och installera pump och reservoar sålänge. För ett block lär väl dyka upp så småningom. Eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej. Beror väl på efterfrågan, maila ekwb o fråga?

Jag valde evga 980ti hydro copper för att slippa byta kylare. Gjort det innan 6gånger vilket inte är svårt men valde den enkla lösningen denna gången.
Får nog mitt kort i nästa vecka hoppas jag.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Skall du köra custom bios och klocka järnet? Isåfall så köp det billigaste referenskortet du kan hitta och smäll på ett block

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Det finns block till classy 980 ti. Det är bara att söka på ekwb's hemsida. http://configurator.ekwb.com/

Tänk på att inte köpa rör som slammar igen... http://support.ekwb.com//index.php?act=article&code=view&id=2....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myoujou:

Det finns block till classy 980 ti. Det är bara att söka på ekwb's hemsida. http://configurator.ekwb.com/

Tänk på att inte köpa rör som slammar igen... http://support.ekwb.com//index.php?act=article&code=view&id=2....

Underbart. Tack för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Kikade lite på att ha två system. En kylning till gpu separat och en till cpu. Eller är det overkill?

Edit.. tänkte rent estetiskt att det är snyggare också att ha dubbla uppsättningar av allt. Med moderkortet placerat i mitten.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonafriss:

Skall du köra custom bios och klocka järnet? Isåfall så köp det billigaste referenskortet du kan hitta och smäll på ett block

Det var inte tanken. Mer en schysst stabil klock som jag kan köra 24/7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Kikade lite på att ha två system. En kylning till gpu separat och en till cpu. Eller är det overkill?

Edit.. tänkte rent estetiskt att det är snyggare också att ha dubbla uppsättningar av allt. Med moderkortet placerat i mitten.
Skickades från m.sweclockers.com

Huruvida det är värt det eller inte är ju subjektivt. Hur många tusen vill du lägga på att det ska se snyggare ut?
Du får i princip samma prestanda så länge du har lika mycket radiatoryta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myoujou:

Huruvida det är värt det eller inte är ju subjektivt. Hur många tusen vill du lägga på att det ska se snyggare ut?
Du får i princip samma prestanda så länge du har lika mycket radiatoryta.

Det måste se snyggt ut. Samtidigt måste det fylla funktion. Ungefär som med bilar. Skall man styla en bil så att den ser ut att gå jättesnabbt. Då skall den också göra det också.

Då satsar jag på en dual loop (det heter så?)

Har du lust att slänga ihop en liten inköpslista av vad du anser är bra prestanda mässigt?

Sen har jag en fråga till.
Hade velat ha kvicksilver look på vattnet. Har googlat men hittar bara trådar om kvicksilver (mercury) att kyla med. Och det var fel. Utan färgen typ silver/chrome (kvicksilver look) på vattnet. Fast det kanske inte finns?

Om inte så tänkte jag plasti dippa moderkortet vitt och köra vitt/ljusblått tema. Vita slangar / ljusblå vatten , vitt moderkort /ljusblå komponenter. Etc
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Det måste se snyggt ut. Samtidigt måste det fylla funktion. Ungefär som med bilar. Skall man styla en bil så att den ser ut att gå jättesnabbt. Då skall den också göra det också.

Då satsar jag på en dual loop (det heter så?)

Har du lust att slänga ihop en liten inköpslista av vad du anser är bra prestanda mässigt?

Sen har jag en fråga till.
Hade velat ha kvicksilver look på vattnet. Har googlat men hittar bara trådar om kvicksilver (mercury) att kyla med. Och det var fel. Utan färgen typ silver/chrome (kvicksilver look) på vattnet. Fast det kanske inte finns?

Om inte så tänkte jag plasti dippa moderkortet vitt och köra vitt/ljusblått tema. Vita slangar / ljusblå vatten , vitt moderkort /ljusblå komponenter. Etc
Skickades från m.sweclockers.com

Vad får dig att välja "dual loop"? Och vad för chassi har du tänkt att använda? Jag har inte riktigt greppat hur du tänkt dig att än bara..;)
Är det liksom "no-limit" på hela bygget? Ska du göra allt själv, modda mycket, sleev'a?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Vad får dig att välja "dual loop"? Och vad för chassi har du tänkt att använda? Jag har inte riktigt greppat hur du tänkt dig att än bara..;)
Är det liksom "no-limit" på hela bygget? Ska du göra allt själv, modda mycket, sleev'a?

Dual loop rent estetiskt.
Skall bygga skrivbordsvariant.
Inte riktigt no limit på budget. Det beror på hur mycket det springer iväg har som sagt ingen koll på vad sådant kostar.
Skall göra det mesta själv. Måste ju lära mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Dual loop rent estetiskt.
Skall bygga skrivbordsvariant.
Inte riktigt no limit på budget. Det beror på hur mycket det springer iväg har som sagt ingen koll på vad sådant kostar.
Skall göra det mesta själv. Måste ju lära mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på en och samma loop är mitt råd.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Dual loop rent estetiskt.
Skall bygga skrivbordsvariant.
Inte riktigt no limit på budget. Det beror på hur mycket det springer iväg har som sagt ingen koll på vad sådant kostar.
Skall göra det mesta själv. Måste ju lära mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad betyder det? 30000? 50000? 70000? Det är konstigt att inte ha en hum om budgeten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myoujou:

Vad betyder det? 30000? 50000? 70000? Det är konstigt att inte ha en hum om budgeten.

Wall of text inc!

Det kanske var lite otydligt. Det finns väl alltid en budget, men har som sagt ingen koll på vad det gäller priser på vattenkylning då jag inte byggt med vattenkylning förut.
Därmed lät jag budgeten vara osagd, ville mest ha koll på vad saker och ting som är bra kostar.
Men skall vi sätta ett tak på 30k då. Självklart under det om det finns utrymme till det.

Tanken med vattenkylningen är att ha den kvar i flera år, där jag istället kan byta ut hårdvaran som den är till för.

Från början hade jag tänkt att jag skulle bygga en ny dator från grunden med skylake, men då det inte var en så stor hit prestandamässigt, så bytte jag bana, och utökar endast med en ny gpu och ett nytt nätagg, och överklockar för att möta upp prestandan. Sedan vill jag ha det snyggt i min mancave med ett skrivbord ala "l3p" vattenkylt som kommer göra sig bra ihop med X34an när den släpps i november.

Är nyss 34 så det är väl en liten tidig 40års kris jag lider av möjligen. Alternativt sen 30års kris!

Permalänk

@Coffe81: Jag antar/hoppas att du har tillgång till en verkstad och verktyg bara. Samt att du skriver ner och planera bygget innan du börjar.
Detta samt brist på kapital gjorde att jag inte blev nöjd med min modd iallafall. =/