Permalänk
Medlem

Tangentbord skriver det dubbla

Hej!

Jag har en Logitech G105 och använder windows 7. För ca två veckor sedan började tangentbordet krångla.

När jag t.ex skriver 1 blir det "å1" eller 2 blir "o". Eller i adressfältet på chrome när jag skriver o går den automatiskt till den senaste besökta sidan.

-Har dubbelkollat språkinställningar på kontrollpanelen.
-Stängt av Num lock
-tryckt Fn + Num lock
-Ominstallerat Gaming software

Har ni några förslag på vad det kan bero på?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du provat att avinstallera ev. gaming-software? Ett tangentbord är ett tangentbord.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

ag @Printscreen:

Ja, nu har jag avinstallerat och kört ccleaner och startat om datorn men problemet å1terstå1r.

Kan det vara tangentbordet som krå1nglar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cokojj:

ag @Printscreen:

Ja, nu har jag avinstallerat och kört ccleaner och startat om datorn men problemet å1terstå1r.

Kan det vara tangentbordet som krå1nglar?

Nej, det är något i Windows som krånglar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av cokojj:

Hej!

Jag har en Logitech G105 och använder windows 7. För ca två veckor sedan började tangentbordet krångla.

När jag t.ex skriver 1 blir det "å1" eller 2 blir "o". Eller i adressfältet på chrome när jag skriver o går den automatiskt till den senaste besökta sidan.

-Har dubbelkollat språkinställningar på kontrollpanelen.
-Stängt av Num lock
-tryckt Fn + Num lock
-Ominstallerat Gaming software

Har ni några förslag på vad det kan bero på?

Har du möjlighet att testa i en annan dator?
Då kan vi säkerställa att det är mjukvaran alternativt hårdvaran som krånglar

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

jag testade och kopplade det till min bärbara och det var samma sak där så1 det är nå1gonting med tangentbordet...kan den memm orera olika funktioner eller liknande? Nå1gonting med num luck?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, det är något i Windows som krånglar

Skrivet av cokojj:

jag testade och kopplade det till min bärbara och det var samma sak där så1 det är nå1gonting med tangentbordet...kan den memm orera olika funktioner eller liknande? Nå1gonting med num luck?

Inte så vanligt, men visst händer det att tangentbord kan få spelet och bete sig som de smakat på svampar. ^^

Har du möjlighet att testa tangentbordet i ytterligare någon dator för att helt säkert säga att det blivit något fel på det?

Eller prova något annat tangentbord till din dator?

Permalänk
Medlem

Tangentbord består i allmänhet av switchmatriser med lite kringkomponenter, utan att ha funderat på hur kodningen är uppbyggd håller jag det inte för omöjligt att en dålig lödning nånstans kunde orsaka ett fel som det beskrivna.

Tyvärr är det notoriskt svårt att felsöka lödningar, de kan se jättefina ut till och med i förstoringsglas, men ändå vara undermåliga. Dessutom kan felet vara intermittent, så det kan vara svårt att mäta sig fram till också.

Det kan också vara någon periferikomponent eller rent av controllern som är dålig.

Förutsatt att garantitiden löpt ut och att det inte går att helt enkelt få tangentbordet utbytt, så skulle jag öppnat det, avsynat lödningar och kretskort efter uppenbara fel så gott det går - använd förstoringsglas eller motsvarande om du har - och sedan rengjort alltihopa. Lite av ett höftskott, men som sagt, det är svårt att begränsa de möjliga felkällorna utan att sätta sig in i exakt hur kodningen fungerar och hur controllern arbetar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Spillt något på det?