Sverige först i kö till HTC Vive VR

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Nog för att VR är intressant... har varit intressant för mig sen 90-talet...
Men... Hur bra kommer det funka för personer som använder sig av glasögon?

För mig som är närsynt kommer det ju bli underbart med skärmen några centimeter ifrån ögonen Better then real life

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jag hoppar Oculus Rift pga de är facebook ägda...
står mellan HTC/Valve å Razers open source just nu http://www.razerzone.com/osvr

självklart vill jag gärna prova innan köp, eller se nån form av djupgående tester av spel som kan vara intressant. Tex Ark Survival vore rätt fräsigt eller Project Cars, Ride, etc

Vi vet knappt inget ännu, att de ägs av Facebook betyder vad exakt?
Nej jag kommer att vänta och se vad som händer, att bestämma sig till 100% innan man har någon större aning om vad man köper är inte min grej. Kommer också att vilja prova först, men jag kommer även att ge Oculus en chans.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ser mest fram emot HTC/Valve eftersom Steam.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har Valve lagt ner sin egen VR-prototyp där man satte ut sensorer i rummet? Eller har de slagit ihop sin egen prototyp med HTC och skapat Vive?

Ja Vive är en vidareutveckling av den prototypen. Valve står för tekniken och HTC sköter tillverkning och industridesign.

Skrivet av Toastmastern:

För mig som är närsynt kommer det ju bli underbart med skärmen några centimeter ifrån ögonen Better then real life

Jag gissar att du skojar men om inte så är det ju tyvärr så att linserna lägger fokus på oändligheten och man är lika närsynt i vr som i verkligheten.

I DK2 iaf får man plats med glasögon.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av matnojje:

3D är ju en succé varannan storfilm på bio visas ju i 3d.

Ok, jag tar tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte dem som ratar Oculus bara för att Facebook äger dem?? Så fjantigt. Visst, jag ogillade det också när nyheten kom att Oculus blev uppköpta. Men hur mycket pengar tror ni inte Facebook har kunnat bidra med för att göra Oculus till vad det är idag?

Sedan - i många tester från mässor verkar HTC bättre än Oculus. Det är för att HTC har bättre demon. Och många faller för det. HTC har demon som framställer VR på bästa sätt, medan Oculus har demon som visar hur spel kommer vara i praktiken. Tror få spelgenrer kommer fungera bra på det sätt HTC visar upp i sina demos (dvs. gå omkring fysiskt). Både HTC och Oculus kan användas genom att man går omkring ståendes - men få spel (inom traditionella genrer) kommer fungera så.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Vi vet knappt inget ännu, att de ägs av Facebook betyder vad exakt?
Nej jag kommer att vänta och se vad som händer, att bestämma sig till 100% innan man har någon större aning om vad man köper är inte min grej. Kommer också att vilja prova först, men jag kommer även att ge Oculus en chans.

jag + facebook är väll inte si så där bästa vänner
min tjej som höll på med fitness på den tiden, fick sin "ID stulen" mer eller mindre, de hackade hennes facebook konto och började spamma runt, vi anmäler men facebook sa "allt är i sin ordning" , tills vi kontaktade polisen då blev det andra bullar. vi fick lite hjälp på traven mao.

likaså anmälde jag en facebook sida där två stycken sparkade ner en åska från ett berg, fick till svar "allt ser ut att vara ok, vill du vi ska kika på något speciellt på profilen måste du ge oss en direkt länk".

ogillar facebook för mycket helt enkelt för att stödja en produkt ägd av facebook ,så att säga.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Om jag har läst rätt någonstans så finns det folk som inte klarar av 3D på bio på grund av yrsel och åksjuka och grejer. Är det samma folk som kommer få problem med VR eller är det olika saker?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om jag har läst rätt någonstans så finns det folk som inte klarar av 3D på bio på grund av yrsel och åksjuka och grejer. Är det samma folk som kommer få problem med VR eller är det olika saker?

Är lite svårt att säga, men personligen tycker jag inte heller om 3D på bio, det brukar oftast vara lite svårt att hänga med och jag blir tröttare i huvudet. Jag tror dock att det mest handlar om att det är dåligt inställt av biosalongerna. 3D på vanlig tv är sällan jobbig. Det lilla jag provat av VR så är det stor chans att man kan bli illamående. Typ för att
det "laggar" efter när du rör på huvudet. Dock hoppas jag att det kommer lösas i de nyare systemen, för VR är verkligen skitcoolt.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

@truedesire: Ja det lät ju inte kul alls, om Oculus hanteras med samma nonchalans så blir det självklart inget köp.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Första tanken var "Nice, kan man skaffa den snart". Sedan kom man på att "Fan, jag bor ju i Asien nu några år framöver."

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@truedesire: Ja det lät ju inte kul alls, om Oculus hanteras med samma nonchalans så blir det självklart inget köp.

nu är det ju inte samma avdelning eller så, men jag fick lite avsmak för dom
men med det sagt inte alls menat att Riften blir en dålig produkt i sig.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loqe:

Om du vill ha en fingervisning om speccs för att klara av VR så kan du kolla
http://www.3dmark.com/fs/5057209
som referenspunkt.

Tackar tackar. Det där var finfint. Ska kolla hur AMD står dig också. 970:n har fått så mycket dålig publicitet p.g.a 3,5gb.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?