Permalänk
Medlem

Aplus Monolith Mod - projekt

Hejsan alla!

Helt plötsligt fick jag ett ryck och tog fram mitt gamla chassi som legat och skräpat i garderoben en längre tid! Ett gammalt Aplus Monolith chassi!

Tanken med projektet är att jag ska flytta om lite grejer i chassit och göra det lite mer modernt och mer vattenkylningsvänligt.

Jag startar denna tråd för att kunna få lite tips från andra som har mer erfarenhet med såna här typer av projekt och hoppas att kunna lära mig ett och annat på vägen!

Orginalchassit:

Att göra:

- Bottenmonterat nätaggregat
- flytta upp moderkortsplåt
- Göra hål för 3x140mm fläkt/radiator i taket
- På något sätt göra så att man kan montera 3x140mm fläkt/radiator i fronten
- sätta fönster på sidopanel
- hela chassit ska även målas om till svart

Detta är väl de viktigaste punkterna, det kommer finnas mer att göra men det är där ni kommer in för lite tips och idéer. Den största gåtan för mig just nu dock är hur jag ska byta plats på nätagg- och moderkortsutrymmet i bak...

Här är ett album på chassit hur det ser ut nu och hur jag tänkt. Har använt mina paintskillz för att förtydliga mina planer =P
Aplus Monolith Mod - Album

Kan ladda upp fler bilder om det är något ni vill se, har ej bild på alla interna delar just nu som t.ex. moderkortsplåt, 5,25" platser samt HDD bur.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Tyvärr har jag inga verktyg för att fortsätta denna ombyggnation riktigt ännu, men har bestämt mig nu för att inte kapa bakdelen för moderkortsplåten för att byta plats på nätaggregat och moderkortsplåt utan kommer borra ur nitarna och helt enkelt bara vända på stommen baktill istället...

Kanske är helt obvious och att jag borde ha tänkt så från början, men som sagt har man ju inte så stor erfarenhet av sånt här =P

Kommer uppdatera tråden allt eftersom jag gör modifieringar.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Någon som har något bra tips om hur man ska göra ventilationshål på något vettigt sätt på sidan av frontpanelen? (se bild i albumet)

Ska man bara borra lite random hål överallt där det behövs eller ska man skaffa något så att man kan göra ett fint mönster?

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod Update:

Projektet har fortsatt även om man ej fått mycket feedback, men antar att dessa trådar är vanliga och oftast dör ut, men ska försöka se till att det inte händer! ^^

Jag har nu uppdaterat mitt album med fler bilder, det som egentligen har hänt än så länge är att jag vänt på baksidan av stommen så att moderkortet numera är inverterat. Jag har även kapat på en hel del på både stommen och moderkortsplattan(moderkortsplåten?).

För att veta vad jag ska göra i framtiden så har jag införskaffat mig lite begagnade grejer från marknadsdelen här i forumet:
- 420mm Radiator bordsstativ som ska moddas in i fronten (fötterna ska kapas så att det bara blir skivan kvar). Länk till stativ: http://www.watercoolinguk.co.uk/images/product_images/large/3...

- 420mm Radiator (tunn).

Det som fattas är:
- Res/pump kombo.
- HDD/SSD mount.
- 360mm/280mm radiator för toppen.
- 360mm/280mm bordstativ moddas in i toppen?
- CPU block - INTEL (ej bestämt vilken)
- VGA block - kortet är oklart i dagsläget, äger inget

Sen så har jag dock fortfarande perforeringen för fronten som ska borras upp, men vet ej om jag bara ska göra random hål för detta eller om det finns en bra mall för att borra hål som man kanske kan klistra/tejpa fast för att göra det lättare?

Om någon vet något alternativ istället för perforering så tipsa gärna isf.

Tackar för mig för stunden

EDIT: Imgur är paj atm, skulle ladda upp bilderna men får göra det så fort Imgur är uppe igen.

EDIT 2: bilder uppe nu. hårdvaran som används i en av bilderna är bara till för referens och är dessutom trasiga, förutom radiatorn.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Projektet har nu fortsatt litegrann, tyvärr tog det stopp innan jag var beredd på att sluta för dagen då borrmaskinen tog slut på batteri och tiden på dygnet började bli sent.

Det som gjorts idag i princip är att ha kapat till 420 radiator hållaren som ska monteras in i fronten, samt även testat passformen och kikat lite på hur jag ska sätta dit den så att den blir stadig och allt ser OK ut! Jag är tyvärr ingen mästare på att hantera verktygen, men ska försöka se till att det fula som är, blir dolt av komponenter eller dylikt. Förståss kommer allt se mycket bättre ut när det blivigt målat!

Så nu är det toppen jag ska försöka fixa till, det enda problemet är att jag inte har någon radiator (360mm/280mm) som jag kan använda som mall för att göra hålen. Märkte att man inte bara kan ta fläktarna hur som helst då det kan skilja ganska mycket på hur de sitter på radiatorn.

Projektet kommer att fortsätta imorgon/övermorgon och då är tanken att fronten ska bli klar, postar bilder i mitt imguralbum då.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

tipsar dig att ändra tråden till"projektloggar" då det är där den hör hemma snyggt annars:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Gustav:

Tackar så mycket!

Hur gör jag så att den hamnar på "projektloggar"? =S

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Jag har nu fixat till mountingen för front 420mm radiatorn, så den ska nu äntligen vara klar!

Nu är det bara resten kvar

Just nu är jag ute på jakt efter fler vattenkylningsdelar på marknaden här på swec, och hoppas få lite napp där. Jag antar att jag inte får lägga ut min länk till köpesannonsen jag har ute, men det jag behöver fixa innan jag kan fortsätta är iaf detta:

360 radiator samt res/pump-kombo. Detta är viktigast just nu så att jag kan måtta/mäta hålet för toppen samt måtta utrymmet för kablar samt pump/res som tänkt ska monteras vänster om moderkortet (se album för bild på monterade komponenter).

Jag kommer slänga upp en "paintad" bild på hur jag tänkt göra så fort jag får tag i lite grejer.

Försöker fortfarande komma på något vettigt sätt att göra perforeringen i frontpanelen för luftintaget för 420mm radiator i fronten så tips där är fortfarande välkomna! Tanken är fortfarande om jag bara ska göra hål lite random eller om jag ska ha fixa fram någon mall för något "vanligt" mönster. Jag har tänkt tanken på att sätta mesh, men det kanske jag fixar enbart om jag lyckas förstöra frontpanelen på något vis så det får nog vara min backup-plan. =P

Nya bilder i albumet inom kort.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Fortsätter nu med denna mod, har idag åstakommit att byta LEDs till frontpanelen till grönt från att det var blått. Blev mycket nöjd med resultatet då den lyser mycket starkare än vad den gjorde innan (bild finns uppladdat i albumet). Dock så visar inte bilden den rätta nyansen på det gröna, men om ni tänker er razer grönt så vet ni hur det egentligen ska se ut! =P

Jag har även bestämt mig nu för att modda toppen för 360mm radiator med hjälp av en phobya radiatorgrill (köpte en som var på rea från aquatuning.se BILD:phobya radiatorgrill) som jag även kommer att sätta fast permanent. Detta känns lättast och kommer nog bli bättre än om jag hade gjort runda hål själv. ;P

Jag behöver dock fortfarande jaga efter lite fler vattenkylningskomponenter som jag ej har ännu, för att kunna måtta upp det sista. Samt behöver jag fixa kabelkanaler för att kunna gömma undan kablarna på något snyggt sätt, däremot så kom jag på att jag behöver kanske göra någon låda eller liknande för att täcka upp alla sladdar i botten samt nätagget då dessa annars kommer att synas igenom det stora fönstret. Ett alternativ för detta är att inte kapa hela sidan på sidopanelen, men osäker på om jag vill göra så, behöver tänka på saken, men tar gärna emot feedback!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Byggandet har fortsatt lite grann! Har nu varit och köpt kabelkanaler samt att jag fått hem radiatorgrillen från aquatuning.se. Jag har även fått tag på några vattenkylningsgrejer som jag fått tag på via marknaden i forumet! Dock fick jag ej tag i en res/pump-kombo men det får duga så länge!

Så fort jag fått detta så ska jag testa så att allt går in som jag tänkt. Kabelkanalerna har fixats för att dra igenom kablarna på rätt ställen där sladdarna ska komma ut, efter detta så är det dags att göra upp hål för radiatorgrillen samt göra hål för fönstret i sidopanelen.

Jag har dock ändrat mig hur jag ska göra fönstret på sidopanelen, jag kommer spara en bit på sidopanelen för att dölja PSU samt det möjliga ormboet. Gör detta då jag inte känner för att göra något PSU "shroud".

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Lycka till med projektet!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Lycka till med projektet!
/moderator

Tack!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Idag har jag fortsatt lite på projektet, har även pysslat lite igår då jag fått hem vattenkylningsprylarna som jag köpte begagnat av en kille här på swec.

Så det jag har gjort är att jag testat för att se hur allt ska sitta på ett ungefär vad gäller vattenkylning, den andra radiatorn, reservoaren och pumpen. Har ej något CPU-block ännu så en testloop kan inte ordnas riktigt ännu.

Efter detta så har jag nu införskaffat en Phanteks PWM hub för fläktar som jag har satt fast med hjälp av velcro (tror det stavas så?). Men pumpen och fläktarna till radiatorn i toppen behövde ett varsitt hål i moderkortsplåten för att kunna dra igenom kablar till PWM huben. Dessa hål har jag dremlat till idag så nu ska det bekymret vara löst.

På måndag så kommer jag skicka iväg två grejer och förhoppningsvis kan min kontakt se till att få vattenskärningen gjord på dessa prylar. Det är alltså sidopanelen där fönstret ska vara och toppen för stommen av chassit där top radiatorn ska vara.

Jag har även kommit fram till att jag ska försöka fixa perforerad plåt som jag ska modda in i frontpanelen för luftgenomströmning, om någon har någon idé på vart man kan få tag på perforerad plåt så kontakta gärna mig!

En sak som jag glömde nämna var också att jag fixade så att jag kunde skruva fast den vita kabelkanalen, som tur var så fanns det redan hål som vanliga PSU skruvar passade perfekt i och som dessutom var i linje med där jag ville sätta den!

3 nya bilder finns nu i albumet för de som vill se hur det ser ut nu på ett ungefär, man får dock trycka på bilderna som ser ut att inte fungera (för mig är det bara en ikon i vänstra hörnet och bilderna laddar inte när man har överblick i albumet) men det kanske inte ser så ut för er!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk

Skulle det inte gå att montera diskarna under PSUn och sen ha en rejält stor reservoar? Jag tycker generellt att stora reservoarer är snyggare

Permalänk
Medlem

@WildFlyingTurtle:

Det skulle förståss gå att ordna, men i nuläget har jag tyvärr inte tillgång till någon större res, så för tillfället får jag vara nöjd med den lilla jag har nu. Men får jag tag i en billig res begagnat som är större kan jag absolut tänka mig att byta ut den lilla! =P

Diskarna går absolut att montera under PSU eller bara i botten av chassit. annars så går de faktiskt in bakom reservoaren. Dock är diskarna på bilderna endast för referens då tanken är att det ska vara SSDs.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Så medans jag inväntar måndagen så fortsätter moddandet med andra delar så länge. Jag hoppas få lite feedback på detta jag gjort idag då jag är lite klyven på om jag ska vara nöjd med det eller inte. =P

Jag har laddat upp 2 nya bilder i albumet där man ser det jag gjort på frontpanelen, det som jag gjort är istället för att ha en mesh/perforerad plåt för ventilation så har jag gjort hål i bottenplattan på frontpanelen. Men det jag vill ha feedback på är om ni tycker att det ser bra ut som jag har gjort eller om jag bör skrota det och gå på mesh/perforerad plåt istället.

Alternativt om jag ska ha det som jag har nu så funderar jag på om hålen är tillräckligt för att dra in luft eller om jag bör fixa fler hål som en rad till emellan de rader som finns. Min flickvän nämnde att det kanske inte skulle se så dumt ut att sätta nya hål vartannat hålrum så att det blir "X mönster" om ni förstår vad jag/hon menar då? =P

Jag har även sett till att inhandlat och lött fast 3mm gröna LEDs för att se till att power- och HDD lampan lyser grönt istället för blått.

En annan sak jag kom och tänka på nu var dock om man kanske skulle göra moderkortsplåten grön istället för svart som jag tänkt från början? typ razer grön så att säga, vad tror ni?

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Äntligen så är nu sidopanelen och toppen fixade! Fick tillbaka dom igår och det blev perfekt!

Ska fixa en glasskiva nu bara till sidopanelen som är rätt storlek samt fixa lim för att sätta dit den med (monteringen sker självklart efter målningen är gjord)

Bild på hur toppen och sidopanelen blev finns i albumet som numera finns i min signatur samt i första inlägget.

Det som behövs göras nu är att slipa till dessa då de har en vass kant som blivigt kvar efter vattenskärningen.

Efter detta så ska jag försökta göra en testfit samt kolla hur alla kablar ska gå och om jag kan få ihop det som jag tänkt mig. Jag skulle ha föredragit om jag hade haft ett cpu block åtminstone då jag ska göra en låtsas loop med överbliven slang och vanliga nipplar. Samt fixa hål för montering av SSD/HDD. Ventilationshål ska införas i sidopanelen för frontfläktarna ska få mera luft att ta in tror jag har en idé om hur jag ska göra där för att det ska bli relativt vettigt. Sedan är jag nog inne för slutspurten och ska börja slipa allt där färg ska appliceras.

Fortsättning följer...

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mod update:

Bild på testfit är nu uppe, samt fler finns i albumet!

OBS!
Jag har inte grejer för hela vattenloopen så kunde inte göra en ordentlig testfit för dom grejerna. Riktiga loopen ska ha grön slang och det är tänkt att det ska vara block för GPU och CPU. HDDsen ska egentligen vara SSDs som jag tänkt mounta med velcro. Har ej något mount till pumpen heller, kanske räcker med att fästa även den med velcro? alla fläktar på bilden ska även de bytas ut mot gröna led fläktar.

Det börjar närma sig slutet nu för bygget, allt gick nästan som planerat. några kablar ifrån fronten gick inte hela vägen, men det blir lätt att åtgärda, samt att några av knapparna för fronten gick av vid kontakterna när jag höll på att pilla... >.< Men men, det ska nog inte vara några problem att åtgärda, har lite chassin jag kan sno knappar ifrån. Dock pajjade även knappen som är tillför belysningen i fram, en knapp som fastnar inne för av eller på, ni fattar säkert. ;P så måste försöka fixa den på något vis.

innan jag skickar iväg den på målning så skulle det heller inte vara helt fel att färdigställa loopen så långt det går. Det jag vill göra innan är något sätt att tömma loopen, men behöver extensions, t-koppling samt en "kran", så ska försöka fixa det då jag tänkt göra ett hål i botten av chassit för detta. Resten av loopen ska inte behöva några modifieringar av chassit.

Tyck, tänk och fråga gärna saker om bygget!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Mini Mod update:

Har nu köpt in lite vattenkylningsgrejer för kranen och borrat upp et hål i botten för enkel tömmning av loopen!

Uppdaterat albumet med bild.

Allt ska snart skickas iväg på målning och därefter ska resterande vattenkylningstillbehör inhandlas samt införskaffa fönster.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |