Philips 276E6ADS första datorskärmen med kvantprickar

Permalänk

Nu har jag inte foto/video redigering som intresse, men jag håller på med musik, och när det gäller musik så vet jag att har man något man seriöst är intresserad av så kommer man utan tvekan lägga ner en stor summa pengar på det!

Jag vet inte hur många tusen jag lagt på både lurar, ljudkort och mikrofon detta året men det är mycket för en person på som sitter på 3500kr i månaden(varit sjukskriven under en lång period)

Så det bör ju vara relativt niche marknad

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Eh... Vad fan håller dom på med? Man kanske ska gå över till NEC eller Eizo permanent eftersom det är dom enda som utvecklar. Skärmen jag har har från NEC 16:10, 2560x1600 och 115% Adobe RGB när den är perfekt kalibrerad, dessutom så har den både stöd för extern och intern hårdvarukalibrering.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

BLUFF!

Ska dom nu döpa om LCD en gång till, bara för att stjäla ytterligare ett namn?

LCD = LED = LCD = Kvantprickar = LCD = SAMMA SKIT

LED måste alltså nu kallas OLED för att LCD tillverkarna redan har ockuperat "LED"

Så när riktiga kvant-pricks-skärmar väl kommer så måste vi kalla dom
O-kvant-pricks-skärmar, eller vad det nu blir.

Fanihelvete!

Och 1080p???

Kvarts-UHD?

2015?

Kommer dom i fyrapack?

OK!
Det är enbart Svart/Vita LCD som är lönt att packa i 4-pack

Uppriktigt så tror jag att du behöver läsa på om färgrymd och det mänskliga ögats förmåga att urskilja färger

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh... Vad fan håller dom på med? Man kanske ska gå över till NEC eller Eizo permanent eftersom det är dom enda som utvecklar. Skärmen jag har har från NEC 16:10, 2560x1600 och 115% Adobe RGB när den är perfekt kalibrerad, dessutom så har den både stöd för extern och intern hårdvarukalibrering.

Ser inte analogin mellan din "proffsskärm" för 15-20 kSEK,
och artikelns budgetskärm (förvisso inriktad mot god färgåtergivning).

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Det jag syftar till är att dom försöker agera "proffs" med ord istället för med hårdvara, och få saker att verka bättre än dom är. Bara för att en skärm skulle ha biljarder biljarder pixlar eller oändligt med färger så betyder det inte att den visar en bra bild automatiskt, förutsättningarna finns helt klart men det kräver så mycket mer.

Sedan var det just antalet pixlar och Adobes färgrymd som jag pekade på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Blir spelen snyggare av den tekniken???

förstår att alla inte har cash att köra med högre upplössningar, kräver bra grafikkort för att köra exempel battelefield 4..
Många nöjer sig med lite billigare grafikkort och 60 hz..

Liten fundering, aldrig testat en 27 tum med 1080p, sitter med 24 tumare. Är det någon vits att köpa en 27 tum skärm med 1080p??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Blir spelen snyggare av den tekniken???

förstår att alla inte har cash att köra med högre upplössningar, kräver bra grafikkort för att köra exempel battelefield 4..
Många nöjer sig med lite billigare grafikkort och 60 hz..

Liten fundering, aldrig testat en 27 tum med 1080p, sitter med 24 tumare. Är det någon vits att köpa en 27 tum skärm med 1080p??

Lite grann om man spelar spel som har stor nytta av mer korrekt färgåtergivning (dvs ej shooters) men om man endast spelar så är det nog bättre att hålla sig på 1080p med skärmar riktade mer mot låg responstid tills man kan driva runt 4k, responstid är även mer intressant än färgåtergivning vid sådan användning.

Fördelen med 1440p finns främst i skrivbordsprestanda vid till exempel bildredigering och där är skillnaden mellan 1440p och 1080p på 27" stor. 1080p på 27" ligger på ca 82 Pixels Per Inch, medan 1440p ligger på 109 PPI. Den skärmen du har nu om du har 1080p på 24" har ca 92 PPI.

Med andra ord, det kommer att se suddigare ut såvida du inte vill ha en större skärm att titta på. Skulle påstå att 27" och 1080p inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Eizo är bra. Men även dom har börjat med att tumma med komponenter för att få ned priset för de skärmar som ligger runt 5k. De exklusiva kostar fortfarande multum för de görs i begränsad upplaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1080p finns det absolut ingen vettig fotograf som använder.

Men sluta nu.. Upplösningen är ju verkligen allt när det gäller foto - not *min kamera ha flest megapixlar!!!!* finns många som sitter kvar med crt-skärmar pga av kontrast o färgåtergivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Liten fundering, aldrig testat en 27 tum med 1080p, sitter med 24 tumare. Är det någon vits att köpa en 27 tum skärm med 1080p??

Jag har en 27" 1080p skärm till min sekundära dator, den är stor och trevlig. Allting är lite större. Jag tycker inte den lägre PPIn är något problem.
Sen tycker jag inte det vore värt att byta ut sin 24" skärm bara för storleken.
Men visst finns det någon vits med det.

Permalänk

@Cheewie:

Jag har en bra 24" 1920x1200 skärm som står oanvänd vid fotoredigering, då jag föredrar att redigera på 13" retina-skärm. Skillnaden upplösningen gör är verkligen som natt och dag

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar