Bredbandsleverantörer krävs på fildelares identitet, smart at gå ut med detta?

Permalänk
Avstängd

Bredbandsleverantörer krävs på fildelares identitet, smart at gå ut med detta?

Hej

Läste en artikel om ett företag som samlat ip-adresser som kopplats ihop med fildelning av filmer och har en fråga mer av juridisk karaktär. Lite osäker på om det finns en bättre placering än i denna forumdel.

Tydligen har företaget samlat ihop några hundra ip adresser och går ut med att de kommer att kräva 5000 kr per film. Frågan ska behandlas i rättegång under hösten och jag undrar därför om det är så smart att gå ut med detta nu om de vill ha fast fildelarna. Och nu närmar vi oss min fråga.

Kan de som känner sig utpekade nu bara göra sig av med filmer osv. Alltså, fungerar det att göra sig av med "bevis" innan eventuell husrannsakan och beslag av hdd?
Vad hade ni rent hypotetiskt gjort för att undkomma om ni vet att ni har, säg en månad innan en eventuell husrannsakan?

För mig som inte är så insatt låter det ju lite dumt att gå ut med vilka filmer osv. då man kan göra sig av med både hdd. osv?

Hoppas någon kan kommentera detta

Permalänk
Skrivet av Fantastic88:

Hej

Läste en artikel om ett företag som samlat ip-adresser som kopplats ihop med fildelning av filmer och har en fråga mer av juridisk karaktär. Lite osäker på om det finns en bättre placering än i denna forumdel.

Tydligen har företaget samlat ihop några hundra ip adresser och går ut med att de kommer att kräva 5000 kr per film. Frågan ska behandlas i rättegång under hösten och jag undrar därför om det är så smart att gå ut med detta nu om de vill ha fast fildelarna. Och nu närmar vi oss min fråga.

Kan de som känner sig utpekade nu bara göra sig av med filmer osv. Alltså, fungerar det att göra sig av med "bevis" innan eventuell husrannsakan och beslag av hdd?
Vad hade ni rent hypotetiskt gjort för att undkomma om ni vet att ni har, säg en månad innan en eventuell husrannsakan?

För mig som inte är så insatt låter det ju lite dumt att gå ut med vilka filmer osv. då man kan göra sig av med både hdd. osv?

Hoppas någon kan kommentera detta

beviset är troligen loggar och inte fysiskt filmen på datorn.
när såna pressmeddelande görs så är oftast husrannsakan redan gjord av polisen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Kan du länka till artikeln?

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden:

Hej. Har rest och därför inte kunnat svara innan. Läste detta i en norsk tidning bakom en betalningsvägg. Nu ser jag att de publicerat även en artikel som verkar vara lite mer av ett aftonbladet stuk, då tydligen också företag som producerar porrfilmer hängt sig på. (Originalartikeln gällde vanliga filmproducenter men ligger som sagt bakom en betalningsvägg.

http://www.dn.no/etterBors/2015/08/31/1952/Film/krever-navnen...

Så det handlar väl mest om att de vill pröva rätten att få ut namn bakom ip-adresser för att sedan kräva pengar. Liknar väl metoderna som använts i Tyskland (samma företag som anlitats). En stor skillnad är väl att man i Tyskland är ansvarig för det som laddas ner på nätverket om man står skriven på abonnemanget. Hur ska de lyckas driva in detta om det finns flera personer som nyttjar samma nätverk om de inte har fysiska bevis så som hårddiskar osv?

Hoppas de bara på att folk ska erkänna med en gång? För jag antar att de först ställer ekonomiska krav och sedan tar det till rättegång om man inte betalar. Detta medför väl också att folk kommer ha tid på sig att göra sig av med bevisen (hdd etc.)

Permalänk
Avstängd

Fan 5 000 kronor per film. Undrar om de säljs för den summan i butikerna också? ;D

Du är väl ansvarig för den aktivitet som händer på det nätverk du har i ditt namn? Känns inte som det krävs fysiska hårddiskar med bevis. Det måste ju vara väldigt enkelt att förhindra i så fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

@Lagerlöf:

Hm, okey, men är det verkligen så att man är ansvarig för vad som händer på ens nätverk? Borde det inte då vara en väldigt stor risk för företag/hotell mm. att erbjuda wifi? Jag menar man kan väl sätta sig på Max och tanka filmer då och så är det de som åker dit?

Jag har läst några rader om det som pågår i Tyskland och att det där är den som står på abonnemanget som åker dit. En sak är väl om man är en familj som bor i ett hus och tankar, men säg t.ex om man bor med flera studenter i en lägenhet där folk flyttar ut och in mycket och man har flera myndiga individer. Känns som att det vore ganska svårt för en individ att stå på abonnemanget om man då ska vara ansvarig.

Är det någon på forumet som vet vad som gäller i Sverige/Norge i förhållande till Tyskland? Kan tänka mig att leverantören kan stänga av nätet, men rättsligt vem som är ansvarig ställer jag mig osäker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantastic88:

Hej

Läste en artikel om ett företag som samlat ip-adresser som kopplats ihop med fildelning av filmer och har en fråga mer av juridisk karaktär. Lite osäker på om det finns en bättre placering än i denna forumdel.

Tydligen har företaget samlat ihop några hundra ip adresser och går ut med att de kommer att kräva 5000 kr per film. Frågan ska behandlas i rättegång under hösten och jag undrar därför om det är så smart att gå ut med detta nu om de vill ha fast fildelarna. Och nu närmar vi oss min fråga.

Kan de som känner sig utpekade nu bara göra sig av med filmer osv. Alltså, fungerar det att göra sig av med "bevis" innan eventuell husrannsakan och beslag av hdd?
Vad hade ni rent hypotetiskt gjort för att undkomma om ni vet att ni har, säg en månad innan en eventuell husrannsakan?

För mig som inte är så insatt låter det ju lite dumt att gå ut med vilka filmer osv. då man kan göra sig av med både hdd. osv?

Hoppas någon kan kommentera detta

Mig veterligen har ingen i Sverige dömts för fildelning mot sitt nekande, så jag hade blånekat. Det finns inget sätt som de kan bevisa att just jag faktiskt satt vid datorn som filmerna laddats ner på just när de laddades ner. "Det fattar man väl att det var du, det är ju din dator!", duger inte som bevisning i Sverige.

Om jag visste att jag får en husransakan på mig om en månad hade jag flyttat berörda diskar osv från huset rent fysiskt. Kryptering är idag inte en särskillt säker metod utan det handlar om att helt enkelt inte lämna några spår. Ut med diskarna, köp begagnade diskar och lira på sålänge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hade jag fått en sådan faktura hade jag bestridit den precis som jag hade gjort med andra bluffakturor. https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html

Jag har inte beställt någon tjänst alltså kan de inte fakturera mig. Endast myndigheter har möjlighet att ge böter.