Permalänk
Medlem

suspekta sms och mail

Hej,

kan noll om datorer och mobiltelefoner så hoppas någon kan hjälpa mig....

Nr1: Är det möjligt/händer det att man får bilder/sms etc till sin whatsapp utan att ha lämnat ut sitt telenummer till någon? Min man fick en bild som han inte säger han vet var den kom ifrån...

Nr2: Händer det att mail som man skickat för flera år sedan helt plötsligt skickas om igen så det står att man skickat det till dagens datum?

Permalänk
Medlem

Har ingen större erfarenhet med Whatsapp, men det låter sannerligen som att din gubbe har något fuffens för sig. Att mail helt plötsligt skulle "skickas igen" efter flera år ser jag som extremt otroligt. Om det verkligen är gamla mail som blir skickade återigen så bör det väl heller inte vara några problem att söka fram det ursprungliga mailet för att se den egentliga datumstämpeln. Det är inga problem i Gmail iaf.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det som du nämner om whatsapp har hänt både för mig och personer i min närhet, så tror inte att du behöver jaga din man med högaffeln.

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem

att gamla mail skickas en gång till efter några års uppehåll har jag dock aldrig hört om tidigare iaf.
Men whatsapp kan jag inte säga något om.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon bild har jag inte fått på Whatsapp men däremot har det kommit meddelande någon gång från avsändare som jag inte alls känner igen som försöker locka med att man ska klicka sig in på någon länk (villket jag givetvis aldrig gör i sådana sammanhang).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tack snälla för svar!

Permalänk

Har också fått meddelanden av okända på whatsapp. Antar att vem som helst kan skicka på ett mobilnummer på måfå.

Det enda jag kan tänka mig när det gäller mailen är om man haft ett mail som inte gått att skicka kvar i utkorgen av någon anledning, som helt plötsligt gått att skicka iväg.

Jag själv kör bara gmail nu, men när man hade epostkonton hos olika isp'er förut kunde man ibland råka stölla in så den kunde ta emot mail, men inte skicka. Då kunde breven bli liggandes ibland. Man angav fel inställningar för utgående post helt enkelt.

Ett annat är om man gjort ett utkast, råkat stänga fönstret så det sparas och sedan gör ett nytt medan det gamla utkastet finns kvar.

Vet inte hur troligt något av detta skulle vara dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Fått mess av okända på viber som är samma sak som whatsapp, reklam o skit

Ingen ställer den intressanta frågan, vad fick han på whatsapp?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

har haft liknande problem med att mailen skickar gamla mail som inte lyckats skickats innan (flera månader gamla mail). Det med att få bilder har jag fått det också pågrund av polare skickat ut ens nummer för att jävlas med en

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindsy:

Hej,

kan noll om datorer och mobiltelefoner så hoppas någon kan hjälpa mig....

Nr1: Är det möjligt/händer det att man får bilder/sms etc till sin whatsapp utan att ha lämnat ut sitt telenummer till någon? Min man fick en bild som han inte säger han vet var den kom ifrån...

Nr2: Händer det att mail som man skickat för flera år sedan helt plötsligt skickas om igen så det står att man skickat det till dagens datum?

Det låter osannolikt att man inte lämnat ut numret till någon/något om man har en smartmobil eftersom så många appar begär tillgång till kontaktlistor och en massa annat de inte borde behöva.

Att mail vidarebefordras efter flera år låter konstigare men inte omöjliogt, läsa hela mailet alltså även headern och kolla om det ger nån mer info om vad som hänt, det kan ju bero på virus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bilden var på en halvnaken tjej... såklart...

Tänker ang mailen, att om det har gått iväg efter 3 år borde väl även jag fått mail som skickat till mig tidigare igen? Datorn selekterar väl inte ut vissa mail och skickar igen? Borde väl skicka iväg varenda jäkla mail som finns då?

Permalänk
Medlem

det är ju inte svårare än att ringa avsändaren av bilden o fråga?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindsy:

bilden var på en halvnaken tjej... såklart...

Tänker ang mailen, att om det har gått iväg efter 3 år borde väl även jag fått mail som skickat till mig tidigare igen? Datorn selekterar väl inte ut vissa mail och skickar igen? Borde väl skicka iväg varenda jäkla mail som finns då?

Normalt sett "återsänds" inga mail alls utan det är endera ohyra eller nått fel på mailklienten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har kontaktat henne, hon har ingen aning... verkade dock inte bekymrad över att det i såna fall sprids bilder på henne till karlar runt om i världen... jag skulle iaf blivit helt ifrån mig om det skickats en halvnaken bild på mig till nån jag inte känner och utan min vetskap...

Permalänk
Medlem

Låter ändå jävligt suspekt med påstått flera år gamla mail som "skickas igen" samt att det infaller med att han får en bild på en halvnaken tjej. Använder han Gmail så är det bara att söka på mail-adressen i sökfältet för att se alla mail som skickats till och från den, såvida man inte har uttryckligen raderat dem snarare än att "arkivera" dem.
Är det verkligen ett gammalt mail så bör det dyka upp då, och är det så att han raderat dessa ursprungliga meddelanden så ser jag ännu mindre chans att de ska ha "skickats igen" efter några år.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Berättade din man om bilden självmant eller hur vet du att han fått den? Eller har du tittat på hans privata meddelanden och i så fall varför, har du anledning att misstänka honom för något?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Berättade din man om bilden självmant eller hur vet du att han fått den? Eller har du tittat på hans privata meddelanden och i så fall varför, har du anledning att misstänka honom för något?

Hmms låt han ha lite frihet, jekla fängelse annars.

Min sambo har inte tillgång till min mobil. Har lösenord etc, hon har inget med mina privata konversationer med mina vänner att göra lika lite som jag har med hennes konversationer att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av lindsy:

har kontaktat henne, hon har ingen aning... verkade dock inte bekymrad över att det i såna fall sprids bilder på henne till karlar runt om i världen... jag skulle iaf blivit helt ifrån mig om det skickats en halvnaken bild på mig till nån jag inte känner och utan min vetskap...

Vissa har tur o får halvnakna tjejer på sin watsupp, jag fick familjefoto, fru o barn runt julgran.
Hade min fru sett det hade hon nog trott jag levde ett dubbeliv med helt annan familj.

Skämt osidå, ramlar in konstiga saker, både på watsup, viber o mail hela tiden. men just det där med omskick har nog aldrig hänt mig heller, om man själv inte av misstag öppnat den i sent items, och råkad skicka iväg den själv igen, men det gäller ju mer email och inte chatt appar.:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

nej, han berättade inte självmant. Jag har varit inkorrekt och snokat och "hackat" mig in, inte moraliskt, jag vet, men jag har haft anledning

Permalänk
Medlem

jo fast jag drar nog gränsen vid otrohet@stimpen:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindsy:

Hej,

kan noll om datorer och mobiltelefoner så hoppas någon kan hjälpa mig....

Nr1: Är det möjligt/händer det att man får bilder/sms etc till sin whatsapp utan att ha lämnat ut sitt telenummer till någon? Min man fick en bild som han inte säger han vet var den kom ifrån...

Nr2: Händer det att mail som man skickat för flera år sedan helt plötsligt skickas om igen så det står att man skickat det till dagens datum?

Whatsapp går väl bara på telefonnr, så jag ser inget suspekt i att man skulle få något skickat till sig från någon random. Jag blir dock lite fundersam när du skriver att du pratat med tjejen om bilden. Vet du vem tjejen på bilden är så kommer saken i ett helt annat läge. Men det kan ju ändå vara så att din man inte vet varför han fått bilden. Jag har ett ganska färskt exempel i min bekantskapskrets där en kille som levt med samma kvinna i 20+ år helt plötsligt blir uppvaktad av en gammal flickvän från förr som fortfarande inte glömt honom. Och hon är påstridig kan jag säga.

Att mail skickas igen kan också hända om det är någon bugg i mailklienten eller liknande. Om dessa händelser hör ihop så tror jag att det är en bortförklaring att mailet skickats igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmms låt han ha lite frihet, jekla fängelse annars.

Min sambo har inte tillgång till min mobil. Har lösenord etc, hon har inget med mina privata konversationer med mina vänner att göra lika lite som jag har med hennes konversationer att göra.

Absolut! Håller helt med där att jag inte skulle snoka i en partners konversationer för skulle jag inte kunna lita på min partner så ligger problemet egentligen någon annanstans i relationen. Just därför undrade jag eftersom snokande i sådana fall enbart borde ha till syfte att bevisa något som man redan visste.

Så för att återgå till originalfrågan. Om du på riktigt verkligen har anledning att misstänka att din man på något sätt har ihop det med andra eller sexflörtar genom nätet och ser bilder på halvnakna tjejer i hans konversationer, så skulle jag personligen inte tro det bara råkar vara slump...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Nej. Han har ingen G-mail. Alla dess "felskickade" mess och email känns väldigt konstigt...speciellt eftersom detta inte är en isolerad händelse ,finns så mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="15651675" userid="16639" name="valiant"]
Absolut! Håller helt med där att jag inte skulle snoka i en partners konversationer för skulle jag inte kunna lita på min partner så ligger problemet egentligen någon annanstans i relationen. Just därför undrade jag eftersom snokande i sådana fall enbart borde ha till syfte att bevisa något som man redan visste.

Så för att återgå till originalfrågan. Om du på riktigt verkligen har anledning att misstänka att din man på något sätt har ihop det med andra eller sexflörtar genom nätet och ser bilder på halvnakna tjejer i hans konversationer, så skulle jag personligen inte tro det bara råkar vara slump...
[/skulle aldrig snoka utan god andledning, och anledning har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästan oavsett vilken mail-klient han använder sig av bör det gå att se gamla meddelanden. Finns den en sökfunktion i klienten så bör det bara vara att söka på mail-adressen han skickat till för att se alla meddelanden han skickat till den, såvida han inte har raderat dem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Okej, jag har väldigt god andledning att snoka och han har inte G- mail .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fått sms på ryska de senaste dagarna, de ser ut ungefär såhär:"obegripligt ord på ryska, EA:siffror"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag har fått sms på ryska de senaste dagarna, de ser ut ungefär såhär:"obegripligt ord på ryska, EA:siffror"

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är EA:siffror? Och kommer messen från ryska horor?

Permalänk
Skrivet av lindsy:

Hej,

kan noll om datorer och mobiltelefoner så hoppas någon kan hjälpa mig....

Nr1: Är det möjligt/händer det att man får bilder/sms etc till sin whatsapp utan att ha lämnat ut sitt telenummer till någon? Min man fick en bild som han inte säger han vet var den kom ifrån...

Nr2: Händer det att mail som man skickat för flera år sedan helt plötsligt skickas om igen så det står att man skickat det till dagens datum?

Hej

Nr1: Ja

Nr2: Ja, men högst osannolikt. Kan hända om du inte använt mailen på länge.

Frågan är väl om du verkligen vill gräva i det... En del vill du kanske inte veta. En person har rätt till sitt privatliv även om man råkar vara gift. Bara för att man håller på att surfa runt på nätet betyder det inte att man faktiskt går ut och är otrogen. Det är helt enkelt något privat som jag tror att de flesta håller på med och i 99% av fallen inte påverkar en relation, men det är inget man vill dela med sig av. Det är lite som om din partner står och tittar på när du bajsar eller onanerar.

EDIT: Skaffa dig en flört själv och roa dig lite tills gubben tröttnar Nu är du ju med på SweC och det är ett steg på vägen, hojta till om du vill ha lite tips

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

När jag sökte i mailen var det endast dessa mail jag fick fram och de hade datum i hela mailkonversationen som var dagens datum, alltså inte bara själva mailets datum. Verkar konstigt att alla datum i mailen också ändras, nästan lite trolleri..

Skickades från m.sweclockers.com