Permalänk
Medlem

Problem med kontorsstol, låsning släpper

Har haft min kinnarps i ungefär 2 år nu, som jag köpte begagnad, och hade redan då några år på nacken.
Men nu börjar jag få problem med den. Förståeligt eftersom den är så gammal, men vill veta om det är något man kan göra något åt.

Man kan ju luta sig så man sitter bra, och sen dra ner en spak så stolen låser ställningen.
På senare tid har ställningen börjat 'lossna', alltså den åker tillbaka till vanliga ställningen även när spaken är dragen.
Det har blivit värre och värre och nu släpper den direkt.

Nu undrar jag om någon här vet om det är någon idé att försöka göra något åt, och hur svårt det skulle vara.
Är det bara någon skruv jag måste dra åt? Bara något som behöver oljas?

Mer specifikt är det en sån här stol, kinnarps 6000:

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ta en kniv, det kanske hjälper! Skämt åsido. Men att kolla efter skruvar kan göra susen!

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag vara så ond att jag bumpar den här tråden. Valde nog en dålig tid på dygnet att posta.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Om någon någon gång blir intresserad av hur det gick.
Plockade isär halva stolen för att försöka hitta felet.
Visade sig att en mutter satt lite löst. Tittar man under, längs pinnen med lås-spaken sitter, ser man en mutter som trycker mot några plattor.
Jag lyckades dra i den lite i taget med en 17mm skiftnyckel, genom hålet man ser in. Väldigt trångt.
Men nu är den som ny!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Hej Xinux! Skulle du kunna ta en bild på muttern ifråga? Jag har exakt samma problem som du hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Hej Xinux! Skulle du kunna ta en bild på muttern ifråga? Jag har exakt samma problem som du hade!

Javisst!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Hej Xinux!

Jag flippade över stolen och försökte hitta muttern ifråga - utan någon större framgång dock.
Bifogar en bild på undersidan utav stolen, kan du markera med rött där muttern ifråga ligger så vore det jättesnällt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Hej Xinux!

Jag flippade över stolen och försökte hitta muttern ifråga - utan någon större framgång dock.
Bifogar en bild på undersidan utav stolen, kan du markera med rött där muttern ifråga ligger så vore det jättesnällt!

Som du ser på mitt foto så sitter den vid fot-stången. Om du inte hittar den kan det nog tyvärr vara en annan årsmodell eller något.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS