Betala TV avgift för att äga en TV?

Permalänk

Betala TV avgift för att äga en TV?

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Eftersom du har en tv mottagare så är du skyldig att betala summan.

"Vem ska betala radio- och tv-avgift?
Alla hushåll och företag som har tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Har du flera tv-mottagare? Du betalar bara en avgift.
Är ni flera i hushållet? Det är bara en av er som ska betala.
Du kanske hyr eller lånar din tv-mottagare? Du ska ändå betala.
Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.
Använder du tv:n som en datorskärm? Du ska ändå betala.
Betalar du för kabel-tv eller satellit-tv? Du ska också betala till Radiotjänst.
Hyr du din bostad av någon annan som äger tv-mottagaren? Det är du som ska betala radio- och tv-avgiften.
Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.
Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också till exempel fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort."

för mer info: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Permalänk

Sverige i ett nötskal.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att du själv kan hitta all information på radiotjänst's hemsida som du undrar över. Mitt enda svar till alla är "jag har ingen tv i mitt hushåll" så låter de dig vara i fred. Det finns mängder med trådar om samma sak.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Eller plocka ur tv mottagaren ur tv'n så klarar du dig..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skagget78:

Eller plocka ur tv mottagaren ur tv'n så klarar du dig..

Har man möjlighet så varför inte. Garantin kan iof försvinna.

Permalänk
Medlem

Lagen är vad den är och man kan tycka vad man vill om den. Och om du helt sonika ljuger och säger att du inte har någon tv, så bryter du mot den. Sedan är det upp till dig att avgöra om det är fel eller ej.

Själv tycker jag att det är horribelt att folk ska tvångsmatas med vad jag anser är kommunistpropaganda 24/7 i varenda statlig kanal. Tekniken med abonnemang och kort är ju inte precis ny, men poängen med SVT/SR är ju att tvinga folk att betala för propaganda, så självklart måste det vara tvång. Annars hade ju väldigt få betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Lagen är vad den är och man kan tycka vad man vill om den. Och om du helt sonika ljuger och säger att du inte har någon tv, så bryter du mot den. Sedan är det upp till dig att avgöra om det är fel eller ej.

Själv tycker jag att det är horribelt att folk ska tvångsmatas med vad jag anser är kommunistpropaganda 24/7 i varenda statlig kanal. Tekniken med abonnemang och kort är ju inte precis ny, men poängen med SVT/SR är ju att tvinga folk att betala för propaganda, så självklart måste det vara tvång. Annars hade ju väldigt få betalt.

Tycker att de borde inbaka detta i skatten istället för att hålla på fula sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Har man inte den alls inkopplad så behöver man iofs inte betala. Man får förvara en TV som man inte använder utan att man behöver betala.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Du betalar TV licens, alltså en licens för att du har en TV motagare. Sen struntar de i om du ser på TV eller inte. Ungefär som licens på vapen..du har inte licensen för att du skjuter utan för att du äger vapnet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Så säger lagen.

Precis som man behöver körkort för moped, det behövdes inte förr, men så är det nu.

Eller att man inte kan äga vapen hur som helst.

osv

Det finns alltid folk som tycker det är korkat med lagar åt olika håll, men som medborgare är man ålagd att följa dem oavsett egen åsikt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har man inte den alls inkopplad så behöver man iofs inte betala. Man får förvara en TV som man inte använder utan att man behöver betala.

Om den finns inne i bostaden måste du betala ändå om jag minns rätt. Magasinerad ute i ett förråd ska dock vara OK.

Fast allt sånt är ju bara att göra det svårt för sig - "Jag har ingen TV-mottagare" är ett säkert kort och ger dem ingen chans att spinna vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du betalar TV licens, alltså en licens för att du har en TV motagare. Sen struntar de i om du ser på TV eller inte. Ungefär som licens på vapen..du har inte licensen för att du skjuter utan för att du äger vapnet.

Och på många vapen är det dessutom en tidsbegränsad licens, som i praktiken ( i några län i synnerhet) innebär att du får låna det 5 år och kan bli tvingad ( mot lagen egentligen ) att skrota det efter 5 år, om du faller i synfältet för vissa handläggares personliga nycker.. Under den tiden är du dessutom kraftigt begränsad i hur och var du befinner dig med ditt vapen.

Tror många skyttar i de länen tycker TV-licensen är ganska shysst

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har man inte den alls inkopplad så behöver man iofs inte betala. Man får förvara en TV som man inte använder utan att man behöver betala.

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Om den finns inne i bostaden måste du betala ändå om jag minns rätt. Magasinerad ute i ett förråd ska dock vara OK.

Fast allt sånt är ju bara att göra det svårt för sig - "Jag har ingen TV-mottagare" är ett säkert kort och ger dem ingen chans att spinna vidare.

Jag kom undan med att ha en TV från morfars dödsbo ståendes i ett källarförråd när vi bodde i "höghus".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@MuffinManxD: varför frågar du här när svaret på din fråga står på deras hemsida? eller jobbar radiotjänst här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jag är för tv-avgiften just för att jag slipper betala för propagandan.

Men det är ingen skillnad på stats- eller privattv. Kommunistpropaganda är det knappast, snarare är utbudet liberalt och proamerikanskt, precis som allt annat från dagstidningar till radio.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@MuffinManxD: varför frågar du här när svaret på din fråga står på deras hemsida? eller jobbar radiotjänst här på sweclockers.

Ville mest vara säker på om han snackade rätt eller om det var bullshit. Har varit med om att folk sagt fel i telefon från företag innan (com hem)

Permalänk
Medlem

Som vissa har skrivit här kan man inte ta bort kanalväljaren och skippa avgiften, så bryt inte garantin, då du åker dit hårt ifall det gör en koll med konstapel blå.
Enbart företag som kan göra det och då är det en plombering.
Om du är ute efter en dator skärm eller tvspels skärm skulle jag rekommendera en stor monitor som har tillverkats utan kanalväljare och då inte faller under deras krav.

Saxar in länk angående detta från radiotjänst.
http://www.radiotjanst.se/sv/kundservice/vanliga-fragor-och-s...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Är den inte inkopplad så säger du att du ställt undan den när de frågar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att denna typen av tråd och frågeställning dyker upp titt som tätt? Kanske dags för en sticky snart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Därför att intentionen var att den statliga radion/teven inte ska stå under politiskt inflytande. Ponera följande: Ny regering tillträder och sänker/höjer anslaget till radio/tv för att på så sätt påverka innehållet.

Meeeen naturligtvis är det en omoraliskhet i det att man måste betala för nåt man inte, ibland aktivt, använder (t.ex. pga hur man uppfattar den rådande vinklingen på programmen). Samma omoraliska, styvmoderliga, (sovjetiska) förhållningssätt gällande den s.k. "privatkopieringsavgiften" till den fanatiska organisationen "Copyswede".

Folk gnäller på USA ständigt och jämnt men de har inte nån j*vla licensavgift för radio/tv (samt vissa stater har inte ens moms-beskattning, mumma) i alla fall

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Det sa killen som jag snackade med, berättade att den inte ens var inkopplad och då sa han, men eftersom du äger en TV så måste du betala. Varför lägger de inte in de på skatten istället?

Det är mottagaren som är licenspliktigt oavsett om tv'n är trasig, gammal som gatan, eller bortkopplad. Hade du bara sagt att du inte hade någon TV hade du inte heller behövt betala, nu var du ärlig och få stå ditt kasst.

Det var därför en privatsnubbe drog Radiotjänst inför högsta förvaltningsdomstolen huruvida ett nätverkskort kunde anses som en tv-mottagare och snubben fick rätt och räddade många pc/surfplatta/mobil ägare där ute att slippa betala skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag är för tv-avgiften just för att jag slipper betala för propagandan.

Men det är ingen skillnad på stats- eller privattv. Kommunistpropaganda är det knappast, snarare är utbudet liberalt och proamerikanskt, precis som allt annat från dagstidningar till radio.

Liberalt och proamerikanskt går inte ihop.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Har man inte den alls inkopplad så behöver man iofs inte betala. Man får förvara en TV som man inte använder utan att man behöver betala.

Där har du fel, du ska betala om den så står innanför dina väggar och är trasig, den befinner sig fortfarande i ditt hem och är en TV.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Ring och säg att du har gjort dig av med TVn. Betala den faktura du får, säg upp det efteråt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Självklart ska den betalas på skatten, finns ju inget värre än de som inte betalar och har en tv som dom använder.

gör om gör rätt lixom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfwin:

Därför att intentionen var att den statliga radion/teven inte ska stå under politiskt inflytande. Ponera följande: Ny regering tillträder och sänker/höjer anslaget till radio/tv för att på så sätt påverka innehållet.

Meeeen naturligtvis är det en omoraliskhet i det att man måste betala för nåt man inte, ibland aktivt, använder (t.ex. pga hur man uppfattar den rådande vinklingen på programmen). Samma omoraliska, styvmoderliga, (sovjetiska) förhållningssätt gällande den s.k. "privatkopieringsavgiften" till den fanatiska organisationen "Copyswede".

Folk gnäller på USA ständigt och jämnt men de har inte nån j*vla licensavgift för radio/tv (samt vissa stater har inte ens moms-beskattning, mumma) i alla fall

Men du kan inte bli sjuk i USA om du inte pröjsar en massa för en försäkring, något som inte alla har råd med och även om du har en försäkring så gäller den ENDAST på ett sjukhus, är du ute och reser och blir dålig så måste du ha en försäkring som gäller för det sjukhus där du befinner dig annars så kommer de att skicka dig till det sjukhus där din försäkring gäller om du så dör på kuppen, så visst är det bra med skatter, jag tycker t.o.m att vi betalar för lite skatt just nu, de skulle behöva öka skatten 1-2 procentenheter och kicka igång skolor, polisväsen och sjukhus igen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfwin:

Därför att intentionen var att den statliga radion/teven inte ska stå under politiskt inflytande. Ponera följande: Ny regering tillträder och sänker/höjer anslaget till radio/tv för att på så sätt påverka innehållet.

Meeeen naturligtvis är det en omoraliskhet i det att man måste betala för nåt man inte, ibland aktivt, använder (t.ex. pga hur man uppfattar den rådande vinklingen på programmen). Samma omoraliska, styvmoderliga, (sovjetiska) förhållningssätt gällande den s.k. "privatkopieringsavgiften" till den fanatiska organisationen "Copyswede".

Folk gnäller på USA ständigt och jämnt men de har inte nån j*vla licensavgift för radio/tv (samt vissa stater har inte ens moms-beskattning, mumma) i alla fall

Usa har inget som helst socialt skyddsnät heller så där skulle inte jag vilja leva:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Över tjugo svar utan ett enda riktigt svar på ts fråga.

"Det är så för det står så på SVTs hemsida" är inget svar på varför man ska betala för något man inte använder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |