Okunning student i behov av billig bärbar dator (hjälp uppskattas verkligen)!

Permalänk

Okunning student i behov av billig bärbar dator (hjälp uppskattas verkligen)!

Hej allihopa,

Jag söker en ny bärbar dator, då min tidigare börjat lägga av. Datorn jag haft innan är länkad nedan, och då jag endast har basic-behov av datorn så fungerade den här väldigt bra enligt mig:

http://www.dell.com/us/p/inspiron-14z-5423/pd

Jag har en väldigt låg budget, på max 3000 kr - då jag endast behöver det enklaste. Gärna ännu billigare om det är möjligt!

Enda kraven är att den ska ha HDMI-uttag, webbkamera, ha minne på minst 100 GB (ingen Chromebook), gärna 14 tums display, slimmad utan siffror på höger sida av tangentbordet. Så, vad är det bästa jag kan få i denna prisklass? Kan jag få någonting för 2,000 kr (typ den här: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/... eller någon annan som är på kampanj eller fyndhörna just nu?

Tips skulle verkligen uppskattas, samt rekommendationer om datorn ovanför saknar någon viktig egenskap som jag behöver. Ser framemot att diskutera köpandet vidare!

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Tack! Är det några mer kriterier jag bör tänka på? För att datorn ändå ska fungera bra.

Skrivet av JSvanberg:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn på nettonet är mycket långsammare och sämre än din gamla dator. Sedan ca två år tillbaka är Intel Celeron helt urkassa. De är billiga men inte prisvärda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ganskaokunnig:

Tack! Är det några mer kriterier jag bör tänka på? För att datorn ändå ska fungera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga absolut minst 4 GB RAM, gärna med expansionsplats så du själv kan stoppa i 4 GB till, men det sista kan vara en lyx.

Permalänk

@teejee: Vad är det som gör den långsammare? Enbart det med Intel Celeron eller kollar du även på något annat då?

Permalänk

@Nesvop: Okej tack, 4 GB Ram tar jag med mig i letandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ganskaokunnig:

@teejee: Vad är det som gör den långsammare? Enbart det med Intel Celeron eller kollar du även på något annat då?

Intel Celeron är numera en variant av deras smartphone/tablet CPU'er. Den har inget gemensamt med Intels riktiga CPU för PC datorer. Så det är det som gör den långsam. Det går ju att använda, men ett mycket stort steg bakåt jämfört med din tidigare dator.

Permalänk

Du kommer bli besviken om du går från I7 till celeron. Är din gamla utom all räddning ? Det hjälper inte att återställa ? Vad e felet?
Definitivt värd en service för minst 2000 kr. Annars sälj den till en datorkunnig och lägg pengarna till budget. Tex Elgreen säljer ibland rekonditionerade datorer för en billig peng, med garanti. Det finns flera andra. En SSD gör jättemycket för trötta bärbara, men det är lite jobb, o ytterligare kostnad på 700-1100kr.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk

@hundanoxå: Det enda problemet med min gamla dator är skärmen, som flimrar i lila och grönt när jag vrider skärmen. Med andra ord, har jag skärmen såsom jag vill ha den så flimrar den. Jag tog för givet att det inte skulle vara värt mödan och pengarna att fixa, men det kanske går?

Permalänk
Medlem

Vid behov av billiga laptop som är byggda av maximal kvalité, finns alltid de som failar naturligvis, så rekommenderar jag att köpa refurbished.
Har själv handlat på båda dessa och med gott bemötande vi reklamation.

https://www.inrego.se/webbshop/
alt
http://www.greentech.se/

Visa signatur

Life is short! Eat cookies!

Permalänk
Medlem

Med din budget så är mitt förslag att lägga ut en annons här på SweClockers!

Kom ihåg att snart kommer Surface 4 och då kan du säkert hitta en billig Surface 3 eller liknande.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro