Crono Labs gör datorchassi för skärmen

Permalänk
Melding Plague

Crono Labs gör datorchassi för skärmen

På Indigogo söker företaget Crono Labs gräsrotsfinansiering för en ny datorlåda, som samlar fullfjädrade gamingkomponenter i ett behändigt utrymme bakom skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Liten och diskret. Ser ut som en resväska

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kan mkt väl tänka mig ett sådant. Bara dom vänder grafikkortet åt motsatt håll. Man vill gärna ha fläktarna vända utåt så att dom suger in kall luft.

Permalänk
Medlem

Ser ganska brandfarligt ut, beroende på hur nära skärmen skulle vara lådan, samt hurdan skärmen är etc, cool ide dock.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

@Equilibrium: Brandfarligt?

Coolt chassi, kan se för mig att ha ett sådant på en 27¨21:9

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

hur kan ens det där bära allt? dator+skärm lär ju väga minst 10-15kg, stativet ser inte så grymt ut

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur kan ens det där bära allt? dator+skärm lär ju väga minst 10-15kg, stativet ser inte så grymt ut

Just stativet är nog lurigt att få till. Riktigt hållbart och gärna med många inställningar. Detta verkar typ gå att luta lite bakåt på sin höjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Ser ganska brandfarligt ut, beroende på hur nära skärmen skulle vara lådan, samt hurdan skärmen är etc, cool ide dock.

Brandfarligt på vilket sätt?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Om stativet orkar hålla upp allt så verkar det definitivt vara en intressant produkt. Bra prislapp också. Skulle kunna tänka mig att köpa detta vid nästa bygge.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

"Instead of placing your PC on your monitor, we place your monitor on your PC. Revolutionary!"

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Den där lär inte fungera ned den foten, för mycket vikt och framförallt risken att det hela tippar. Intressant att se hur någon eventuell framtida prototyp skulle kunna se ut iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ser ganska brandfarligt ut, beroende på hur nära skärmen skulle vara lådan, samt hurdan skärmen är etc, cool ide dock.

Vad tänker du skulle vara brandfarligt? En skärm självantänder ju inte av att den är monterad nära en plåtburk. Imac eller andra aio system klarar sig ju också utmärkt, även laptops blir svinvarma utan att brinna (om man inte är dum och har dom på brandfarliga material).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något problem med stativet. Hittar man bara en central tyngdpunkt så borde det bli bra. Givetvis väger skärmar och datorlådans innehåll olika mycket vilket per automatik flyttar punkten, men förhoppningsvis inte så mycket att det skulle bli ett problem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tycker själv att deta är bättre:
http://www.tweaktown.com/news/10544/chieftec_design_l_type_ca...

Finns uppriktigt rätt många fina lösningar redan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man kommer mycket närmare surrandet från alla fläktar.. Inte så bra om man som jag värderar en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Sorry men det här är inte revolutionerande. Jag minns skärmar på datorer redan från tjockskärmstiden

Man kan iofs debattera hur bra prestanda de hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tycker själv att deta är bättre:
http://www.tweaktown.com/news/10544/chieftec_design_l_type_ca...

Finns uppriktigt rätt många fina lösningar redan...

Den såg faktiskt mer praktisk ut.
Sitter själv och kollar på laptops just för att jag vill ha det så rent som möjligt på skrivbordet, finns bättre lösningar förstås men blir mer arbete, och jag är slö.

Permalänk
Medlem

Nja, är inte så imponerad över att limma på en värmehärd på baksidan om en skärm.

Ergonomi...

Ser ut och vara ett gångjärn(!?) på foten, vilket verkar vara den enda inställningen man kan göra på skärmen. Sen så verkar de anta att mina ögon sitter nånstans mellan bröstkorgen och naveln när den hamnar så där extemt lågt i höjdled.

Lycka till åt grabbarna iaf.

Permalänk
Medlem

Känns som att man skulle kunna bygga en riktigt smidig landatorn med det här chassit!

Permalänk
Medlem

fördelen med att ha datorn under bordet är att man skärmar av en hel del ljud från fläktar under belastning. Med rubbet bakom skärmen är jag rädd ljudnivån ökar avsevärt, iaf för oss som game:ar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Är detta för folk som saknar sin gamla CRT eller?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

@Equilibrium: Brandfarligt?

Coolt chassi, kan se för mig att ha ett sådant på en 27¨21:9

Uh det finns redan AIO och det ser lite mer smartare konstruerat än att ha en 15kg låda fast i en skärm, dessutomen ser man ju helt att nätaggets fläkt skulle blåsa rakt mot skärmen + alla andra fläktar från chassit samt GPUn = brandfara. Samt när man spelar spel så brukar ju temperaturen gå upp till ungefär 60 Celsius grader som är ganska hett men hej om du vågar ha en dator som kan plötsligt smälta ihop till en liten boll av illa luktande material, be my guest. Det är ju bara min åsilt, och alla har rätt till en.

§1 /moderator
Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen det påminner lite om detta:

Här står ju skärmen på lådan men det tar ju upp lika mycket plats.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mmm ser skitläckert ut ändå tills man kopplar alla sina sladdar bredvid skärmen.

Permalänk
Medlem

Undras om de räknat på inom vilket spann tyngdpunkten kan komma att hamna, för foten ser instabil och underdimensionerad ut tycker jag. De ser heller inte ut att ha någon färdig lösning för säker montering av grafikkortet, och ingenstans i text eller rendering nämns någon pci-extender (vilket höjer priset, särskilt om den är av god kvalité, t.ex. från 3M). Men när de fått en prototyp byggd så vet de ju förstås vad som funkar och inte, och får göra de justeringar som behövs.

Tippar på att varken prisestimat eller leveransdatum kommer att hålla, men tiden får visa.

Alltid kul med hemkokta chassiprojekt i vilket fall. Hoppas att det går bra för dem!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

HP...

HP byggde denna typ av lösning 2002-2003.
Det var inte en gaming-dator, men det var en kompetent kontorsdator som man hakade på bak på skärmen. Vi hade ett helt kontor fyllt av dessa datorer. Det jag kan säga om dem är att det är mycket viktigt att räkna på luft och värmeflödet i dem. Det hade HP misslyckats med och tvingades byta ut alla enheter för att hårddiskarna gick sönder av värmen i lådan.
Inget nytt och troligen patenterat.

Permalänk
Medlem

Ett steg bakåt.
Det är ju bara att ställa lådan bakom skärmen om man är sugen på att ha dem nära varandra.
Om man nu vill kombinera så kan man väl köpa en AIO?

Hade förstått om det var ngn innovation i det hela men detta är ju bara ett desktop chassi med höj o sänkbar fot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekerim:

HP byggde denna typ av lösning 2002-2003.
Det var inte en gaming-dator, men det var en kompetent kontorsdator som man hakade på bak på skärmen. Vi hade ett helt kontor fyllt av dessa datorer. Det jag kan säga om dem är att det är mycket viktigt att räkna på luft och värmeflödet i dem. Det hade HP misslyckats med och tvingades byta ut alla enheter för att hårddiskarna gick sönder av värmen i lådan.
Inget nytt och troligen patenterat.

HP har fortfarande denna lösning i en snarlik form för iaf Z210 och antagligen ersättarna med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Uh det finns redan AIO och det ser lite mer smartare konstruerat än att ha en 15kg låda fast i en skärm, dessutomen ser man ju helt att nätaggets fläkt skulle blåsa rakt mot skärmen + alla andra fläktar från chassit samt GPUn = brandfara. Samt när man spelar spel så brukar ju temperaturen gå upp till ungefär 60 Celsius grader som är ganska hett men hej om du vågar ha en dator som kan plötsligt smälta ihop till en liten boll av illa luktande material, be my guest. Det är ju bara min åsilt, och alla har rätt till en.

jag tycker man ser tydligt att grafikkortet kommer blåsa sin värme nedåt (om man har referenskylaren) och att nätagget kommer blåsa ut sin luft åt höger (om man sitter framför skärmen) genom chassi sidan.

Edit: så tydligt var det tydligen inte, vid närmare titt ser det ut som om de tänker dumpa varmluften från PSU nedåt det med.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Jubileumsmästare

mATX på 15L, det är inte kompakt.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987