Permalänk
Medlem

Tips på musmatta

Tjena Sweclockare!

Jag införskaffade en QPAD 5K igår, då jag haft problem med min gamla mus (Logitech G402), då jag tyckte att sensorn inte hängde med när man gjorde snabba rörelser. Dum som en är, så märkte jag samma problem med 5K'n - då insåg jag rätt snabbt att det var musmattan det var fel på. Problemet är dock att jag testat tre olika musmattor (i bra kvalité), en från SteelSeries, en från Xtrfy och en från Qpad (som jag använder för tillfället) när jag försöker vända mig 180 grader på CS:GO med relativt låg sensitivity, så fastnar jag halvvägs.

Jag kan inte tänka mig att det är fel på båda mina möss, utan att det snarare är mitt underlag som är problemet. När jag kör utan musmatta så funkar det jättebra, men det känns som att man förstör musen på det sättet?

Tar jättegärna emot tips på bra musmattor!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Steelseries qck mattorna tycker jag är bra, dom håller länge och bra glid.

Permalänk

prova någon i tyg, om du inte redan har gjort det. Tex qck.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

Steelseries qck mattorna tycker jag är bra, dom håller länge och bra glid.

Jag har en sån musmatta redan! En ganska stor en förövrigt. Sedan har jag en från Xtrfy, och QPADs egna som är 45x90cm, så man tycker ju att QPADs om någon ska funka bra med min QPAD mus, men icke.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Skäggig legend

Jag kan säga dig en sak om just 5K: efter 3st av just den jäkla musen på 1 månad p.g.a. sensorn som gick bananas bytte jag mus till Rival. Problemet löst

Jag älskade hur 5K låg i handen men sensorn var galen, på 3 ex...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag har en Qpad musmatta, den som man fick som FZ.se supporter/medlem. Jag minns inte vad det är för modell exakt, men jag är toknöjd med den iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Jag har en sån musmatta redan! En ganska stor en förövrigt. Sedan har jag en från Xtrfy, och QPADs egna som är 45x90cm, så man tycker ju att QPADs om någon ska funka bra med min QPAD mus, men icke.

min musmatta kostade 5kr o ja har samma mus men råkar de ligga en smula eller ett dammkorn på musmattan då får musen spader den funkar knappt då o då är de bara att blåsa av sensor saken där under o skrapa av mattan så funkar de bra igen

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Tjena Sweclockare!

Jag införskaffade en QPAD 5K igår, då jag haft problem med min gamla mus (Logitech G402), då jag tyckte att sensorn inte hängde med när man gjorde snabba rörelser. Dum som en är, så märkte jag samma problem med 5K'n - då insåg jag rätt snabbt att det var musmattan det var fel på. Problemet är dock att jag testat tre olika musmattor (i bra kvalité), en från SteelSeries, en från Xtrfy och en från Qpad (som jag använder för tillfället) när jag försöker vända mig 180 grader på CS:GO med relativt låg sensitivity, så fastnar jag halvvägs.

Jag kan inte tänka mig att det är fel på båda mina möss, utan att det snarare är mitt underlag som är problemet. När jag kör utan musmatta så funkar det jättebra, men det känns som att man förstör musen på det sättet?

Tar jättegärna emot tips på bra musmattor!

Har en Qpad 5k och en Qpad CT Large matta - fungerar fint ihop!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Har en Qpad 5k och en Qpad CT Large matta - fungerar fint ihop!

Det är det som stör mig.. jag har också en QPAD-matta, och de fungerar inte alls ihop. Om min mus har problem med tre olika musmattor, så säger ju det en hel del om sensorn.. Sen kan det ju givetvis blivit så att jag fått ett måndagsexemplar, så det känns mer värt att byta ut musen i så fall då jag fortfarande har kvitto.

Har ni några tips på bra FPS-möss? Jag blev helt kär i 5K'n eftersom den hade sån bra passform på min hand..

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk

@Shootie: Finns många, Steelseries Rival, Zowie möss och om du hittar någon Razer Deathadder 2013 så är den grym också (de nyare har lite värre byggkvalite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Det är det som stör mig.. jag har också en QPAD-matta, och de fungerar inte alls ihop. Om min mus har problem med tre olika musmattor, så säger ju det en hel del om sensorn.. Sen kan det ju givetvis blivit så att jag fått ett måndagsexemplar, så det känns mer värt att byta ut musen i så fall då jag fortfarande har kvitto.

Har ni några tips på bra FPS-möss? Jag blev helt kär i 5K'n eftersom den hade sån bra passform på min hand..

Om du vågar så finns ju 8K, ny sensor and stuff - samma passform. Har själv sneglat lite på den optiska variaten

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Slår ett hårt slag för Xtrfy XGP1-L4. Jag har bytt musmattor en hel del gånger men med denna så känns det för första gången att jag aldrig vill byta bort den. Så sinnessjukt nöjd. Jag spelar CS:GO med ganska låg sens och den passar utmärkt, känner ingenting att musen fastnar när jag gör snabba rörelser och jag får direkt feedback från musen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Om du vågar så finns ju 8K, ny sensor and stuff - samma passform. Har själv sneglat lite på den optiska variaten

Köpte en Qpad 8K Laser häromdagen och är tok nöjd Rekommenderar varmt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.