Fått p-bot trots rätt tillstånd .

Permalänk
Medlem

Fått p-bot trots rätt tillstånd .

Kom idag ut till bilen och satte mig bakom ratten och tänkte vad i *** när jag ser vad som liknar en p-bot sittandes i torkarbladet. Hoppar ur och ser att jag fått böter på felaktiga grunder. Fallet är det att jag vid tillfället hade ett gammalt tillstånd som gällde för Augusti månad och det som gäller för September hade jag lagt på högra sidan av vindrutan också väl synligt utifrån. Blev riktigt arg eftersom vedebörande inte ens har tagit tid tid en sekund och titta i andra sidan av vindrutan. Tänker nu överklaga detta men eftersom jag aldrig åkt på sånt här innan så tänkte jag kolla hur man utformar ett brev i detta fallet kan man maila vilket jag tänker göra. Vill helt enkelt ha en text som är tydlig och bestämd så att ärendet inte går vidare för sånt har jag inte varken tid eller ork med. Hur brukar ni göra? Vad skriver man? Beloppet är för övrigt på 600kr

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du ska göra är väl att betala boten, vinner du sen överklagan får du pengarna tillbaka. När jag fick en har jag för mig det stod att man skulle överklaga på polisstationen på orten där boten är utfärdad, tror infon står på baksidan av lappen vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Tog du några bilder som visade att du faktiskt hade tillståndet uppsatt vid tillfället? Kan tänka mig att sånt hjälper en bra bit på vägen.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det första du ska göra är väl att betala boten, vinner du sen överklagan får du pengarna tillbaka. När jag fick en har jag för mig det stod att man skulle överklaga på polisstationen på orten där boten är utfärdad, tror infon står på baksidan av lappen vad som gäller.

Då betalar jag in. Står på lappen att överklagan görs antingen via e-post,brev eller fax. Står inget om någon polisstation men det är väl skillnad mellan kommun och kommun. I mitt fall är det P-Malmö.

Skrivet av Foster:

Tog du några bilder som visade att du faktiskt hade tillståndet uppsatt vid tillfället? Kan tänka mig att sånt hjälper en bra bit på vägen.

Tog en bild med mobilen utifrån så man såg tillståndet tydligt annars hade det ju inte direkt gått. Däremot kunde jag inte ta en bild där hela bilen var synligt samtidigt som man ser tillståndet då det ligger på instrumentpanelen och inte upptejpat i rutan som vissa andra har det. Kan jag få problem pga detta?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Som Andreaz1 säger, betala boten, och sen bestrid den. Hur du gör det står på baksidan av den.

Sen även till att ta bilder på både märken/skyltar som gäller, var du stod och hur det ser ut vid din vindruta (se till att inte ändra det, då de ofta också tar bilder, så det ska vara exakt som det var när den stod parkerad).

Permalänk
Medlem

Du bör absolut försöka att överklaga. Beroende på reglerna kan det bli svårt. Jag har varit med om att tillstånden SKALL ligga på vänster sida, annars är de ogiltiga. Parkeringsvakten kan ju också hävda att tillståndet inte låg där när han/hon kontrollerade bilen, och det blir tyvärr svårt för dig att bevisa motsatsen.

Jag har också varit med om att tillstånden är ogiltiga om man har flera tillstånd samtidigt.

Jag hoppas att det löser sig för dig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så det inte är en sådan där falsk p-bot, som det skrevs en del om i media häromveckan, innan du betalar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Värt att tillägga är att om de är motstridiga så be om att få se deras bildbevis på din felaktiga parkering, har de tagit bilden ordentligt så kommer den visa att du har tillståndet i framrutan till din fördel, har de slarvat vilket de brukar göra så har de inget bevis alls förutom kontrollantens ord på att det var fel.

Permalänk
Medlem

Bestrid innan du betalar! Betalar du så har du accepterat boten, man brukar ha såpass lång tid på sig att man hinner få rätt innan tiden går ut.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Kom idag ut till bilen och satte mig bakom ratten och tänkte vad i *** när jag ser vad som liknar en p-bot sittandes i torkarbladet. Hoppar ur och ser att jag fått böter på felaktiga grunder. Fallet är det att jag vid tillfället hade ett gammalt tillstånd som gällde för Augusti månad och det som gäller för September hade jag lagt på högra sidan av vindrutan också väl synligt utifrån. Blev riktigt arg eftersom vedebörande inte ens har tagit tid tid en sekund och titta i andra sidan av vindrutan. Tänker nu överklaga detta men eftersom jag aldrig åkt på sånt här innan så tänkte jag kolla hur man utformar ett brev i detta fallet kan man maila vilket jag tänker göra. Vill helt enkelt ha en text som är tydlig och bestämd så att ärendet inte går vidare för sånt har jag inte varken tid eller ork med. Hur brukar ni göra? Vad skriver man? Beloppet är för övrigt på 600kr

Kolla upp vem som har utfärdat boten. Det avgör om du ska betala eller ej innan du överklagar.
Vet att om det är polisen så ska boten betalas först och sedan bestridas. Om det är privat så bestrid innan, då en betald bot ej kan bestridas.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som Andreaz1 säger, betala boten, och sen bestrid den. Hur du gör det står på baksidan av den.
Alright, bra att du sa det för jag hade nog tänkt att överklaga utan att betala då det känns del att betala för något som är så fel...
Sen även till att ta bilder på både märken/skyltar som gäller, var du stod och hur det ser ut vid din vindruta (se till att inte ändra det, då de ofta också tar bilder, så det ska vara exakt som det var när den stod parkerad).

Jag kan ju ta bilder på skyltarna imorgon då detta är en stor parkeringsplats och därför finns det inga vanliga vägskyltar. Grejen är ju att jag inte tog några bilder på själv bilen utan bara tillståndet uifrån. Visserligen vet jag vilken plats jag stod på och kan ta en imorgon när jag ska dit men det är ju inte att vara ärlig.

Skrivet av Llhweiir:

Du bör absolut försöka att överklaga. Beroende på reglerna kan det bli svårt. Jag har varit med om att tillstånden SKALL ligga på vänster sida, annars är de ogiltiga. Parkeringsvakten kan ju också hävda att tillståndet inte låg där när han/hon kontrollerade bilen, och det blir tyvärr svårt för dig att bevisa motsatsen.
Kollade på tillståndet och det står "P-kortet placeras i bilens framruta fullt läsbart utifrån"
Jag har också varit med om att tillstånden är ogiltiga om man har flera tillstånd samtidigt.
Står inget om att det ogiltigt när man har flera i vindrutan dock.
Hoppas verkligen att mitt överklagan går igenom och att jag får tillbaka mina pengar. Parkeringsplatsen är ju redan dyr som den är...650/månad och 600 i böter-roligare kan man ju ha för dem pengarna...

Jag hoppas att det löser sig för dig.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Bestrid innan du betalar! Betalar du så har du accepterat boten, man brukar ha såpass lång tid på sig att man hinner få rätt innan tiden går ut.

Då skiljer sig det här beroende på var man har fått boten/vem som utfärdade den. Jag fick en i Göteborg och mina föräldrar fick en i Jönköping, båda två såg exakt likadana ut och var överdrivet tydliga med att man skulle betala och sen överklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Då skiljer sig det här beroende på var man har fått boten/vem som utfärdade den. Jag fick en i Göteborg och mina föräldrar fick en i Jönköping, båda två såg exakt likadana ut och var överdrivet tydliga med att man skulle betala och sen överklaga.

http://forumbilder.se/ECH0R/img-0775-1 Bild på ogiltigt tillstånd

http://forumbilder.se/ECH0R/img-0776-1 Bild på giltigt tillstånd

http://forumbilder.se/ECH0R/img-0777-1 Bild på själva boten

Som ni ser så är det tydliga bilder och dessutom så står det inte att man ska betala sedan överklaga...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Jag kan ju ta bilder på skyltarna imorgon då detta är en stor parkeringsplats och därför finns det inga vanliga vägskyltar. Grejen är ju att jag inte tog några bilder på själv bilen utan bara tillståndet uifrån. Visserligen vet jag vilken plats jag stod på och kan ta en imorgon när jag ska dit men det är ju inte att vara ärlig.

Det bör räcka med att du kan visa var du stod, och div märken. Du har ju inte stått "på fel plats" eller utanför, utan det är märkningar och tillstånd som är viktigast.

Här är lite info som du kanske bör läsa genom.
https://www.pmalmo.se/P-info/Felaktig-betalaninganmarkning-/

EDIT: Dock reagerar jag också på att biljetten är suspekt konstig. Ska kolla en sak...
Måste fråga. Hur ser den biljetten ut på baksidan?

Det jag undrar är nämligen att de brukar vara gula. De kan vara vita, men de ska fortfarande ha både loggor och text på sig.
Dock stämmer PG-numret så det är lite dumt om du fått en falsk biljett som du betalar till P-Malmö

Permalänk
Inaktiv

Skicka inga pengar! Falsk p-bot, bara att anmäla.

Permalänk
Medlem

Btw... vet det är lite oftopic, men jag hitta denna:

Är bara för go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det bör räcka med att du kan visa var du stod, och div märken. Du har ju inte stått "på fel plats" eller utanför, utan det är märkningar och tillstånd som är viktigast.

Här är lite info som du kanske bör läsa genom.
https://www.pmalmo.se/P-info/Felaktig-betalaninganmarkning-/

EDIT: Dock reagerar jag också på att biljetten är suspekt konstig. Ska kolla en sak...
Måste fråga. Hur ser den biljetten ut på baksidan?

Det jag undrar är nämligen att de brukar vara gula. De kan vara vita, men de ska fortfarande ha både loggor och text på sig.
Dock stämmer PG-numret så det är lite dumt om du fått en falsk biljett som du betalar till P-Malmö

Skrivet av anon185723:

Skicka inga pengar! Falsk p-bot, bara att anmäla.

http://forumbilder.se/ECH0S/img-0778-1 Bild på baksida av bot

Tar bilder på skyltar imorgon samt på bilen i samma ficka(hoppas på att den är ledig-brukar vara iallafall)
Vill vara tydlig med att jag inte har betalat boten än förrän jag tagit foto imorgon och kommit hem igen. Dessutom så såg jag via bifogad länk att man ska fylla i en blankett för överklagan. Det verkar som om tanken är att man ska betala då handläggningstiden är cirka en månad och dem vill att man ska betala inom 8 dagar....

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

http://forumbilder.se/ECH0S/img-0778-1 Bild på baksida av bot

Tar bilder på skyltar imorgon samt på bilen i samma ficka(hoppas på att den är ledig-brukar vara iallafall)
Vill vara tydlig med att jag inte har betalat boten än förrän jag tagit foto imorgon och kommit hem igen. Dessutom så såg jag via bifogad länk att man ska fylla i en blankett för överklagan. Det verkar som om tanken är att man ska betala då handläggningstiden är cirka en månad och dem vill att man ska betala inom 8 dagar....

Du ska inte betala först!! Eftersom det är tomtmark så överklagar du först sen om du inte får rätt då betalar du. Men eftersom du inte gjort något fel så överklagar du bara igen. Det är bara att överklaga tills de inte orkar längre och du slipper betala. På gatumark då är det en helt annan historia...

Sen i din överklagan så behöver du inte ha med massor med bilder på skyltar och så. Helt onödigt eftersom alla parter redan vet vad som gäller på platsen. Berätta bara din sida av historien så ser det mycket bättre ut.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Maila in en reklamationsblankett, sen är det bara att avvakta svar.
Betalning behöver inte göras så länge du överklagat i tid, enligt vad som sägs på deras hemsida:
"Kontrollavgiften behöver inte betalas om överklagan sker innan betalningstiden har löpt ut." (Citatet finns på sidan som länkades, under "Hur betalar man kontrollavgift?")

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Du ska inte betala först!! Eftersom det är tomtmark så överklagar du först sen om du inte får rätt då betalar du. Men eftersom du inte gjort något fel så överklagar du bara igen. Det är bara att överklaga tills de inte orkar längre och du slipper betala. På gatumark då är det en helt annan historia...

Sen i din överklagan så behöver du inte ha med massor med bilder på skyltar och så. Helt onödigt eftersom alla parter redan vet vad som gäller på platsen. Berätta bara din sida av historien så ser det mycket bättre ut.

Skrivet av Mieriola:

Maila in en reklamationsblankett, sen är det bara att avvakta svar.
Betalning behöver inte göras så länge du överklagat i tid, enligt vad som sägs på deras hemsida:
"Kontrollavgiften behöver inte betalas om överklagan sker innan betalningstiden har löpt ut." (Citatet finns på sidan som länkades, under "Hur betalar man kontrollavgift?")

Okej då skickar jag in blanketten imorgon och bifogar bilderna som är nödvändiga och väntar på svar. Hoppas verkligen att det inte strular men jag tycker ju att dem borde förstå att dem har gjort fel och stryker min bot... Som ni säger- jag får överklaga tills att jag slipper!
http://www.hitta.se/kartan!~55.61252,13.00344,16z/tr!i=5TOIOX...
Gatuvy över parkeringen. Det roliga är att den gråa mitsubishin är min gamla bil som syrran har idag står på samma ställe på jag stod på idag.....Som ni ser- ingen liten parkeringsplats

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

http://forumbilder.se/ECH0S/img-0778-1 Bild på baksida av bot

Tar bilder på skyltar imorgon samt på bilen i samma ficka(hoppas på att den är ledig-brukar vara iallafall)
Vill vara tydlig med att jag inte har betalat boten än förrän jag tagit foto imorgon och kommit hem igen. Dessutom så såg jag via bifogad länk att man ska fylla i en blankett för överklagan. Det verkar som om tanken är att man ska betala då handläggningstiden är cirka en månad och dem vill att man ska betala inom 8 dagar....

Okej, då är det pga det är tomt som den är vit antar jag, då den har rätt loga iaf.

Om du såg på sidan jag länkade så stod det följande:
"Kontrollavgiften behöver inte betalas om överklagan sker innan betalningstiden har löpt ut."

Jag har alltid betalt dock, då det var så jag blev lärd av min handledare, och så överklagar man det och får tillbaka pengarna.
Det står ju trots allt denna info som det gör på sidan, så kan du bara garantera att du får in överklagan i tid så.

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara ringa dom, alt maila och berätta som det är ? Inte omöjligt att dom släpper det eftersom du har giltigt P-kort, oavsett om det låg i eller inte. Deras affärsmodell e ju inte att bota folk som har tillstånd. Jag har sluppit både såna fall som ditt och när jag råkat lägga en annan biljett över.

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med Johan184. Ring kundtjänst och beskriv ditt fall, det är ju faktiskt människor som står bakom boten, inte en myndighet sänd från helvetet eldar, även om de ofta beskrivs så. Bestrid som sagt innan du betalar. Kan ni bevisa att du betalat det nya tillståndet innan boten utfärdades kommer den troligen att hävas. Bemöt dem vänligt och ärligt så får du troligen den hjälp du söker.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

@Zadrok:

Det sätts falska p-böter, typ som falska räkningar i brevlådan. Det första du gör är att ta kontakt med bolaget som har utfärdat boten. Google även upp namnet för att se om det är en legit firma.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det va i Linköping, enda stället i Sverige jag lyckats få två p-böter på samma natt och dom rättfärdigade det hela med att dom hade haft skiftbyte, hade till och med parkeringsbiljett i rutan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Fick pbot av mobilepark i falun men hade betalat och allt var ok så ringde och skällde ut dom och skickade sms logg"betalade med mobilen" om tiderna och det avskrevs samma dag ..och sa sa att om inkompetenta jävla p-vakter inte kan kolla riktigt så borde jag kunna få bötes summan i kompensation för besväret och jävlades lite men vart inte mer än avskrivet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har haft väldigt mycket och göra dessa dagar och kommer ta kontakt med dem först imorgon via telefon och höra trots att jag skickat in blankett... Hoppas att det går att lösa lätt:)

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Fick idag svar på min överklagan och dem annullerade den utan tvek. Fick även se bilder som p-vakten hade tagit och jag måste säga att människan som gjort det kan inte ha varit nykter.....

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

@Zadrok: Blanda inte in alkohol när det helt klart är ett fall av bristande intelligens!

Aja, bra att det löste sig för dig!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@Zadrok: Blanda inte in alkohol när det helt klart är ett fall av bristande intelligens!

Aja, bra att det löste sig för dig!

Jo man kan börja undra när bilden som vedebörande tagit är på just det giltiga tillståndet.... Förstår inte varför man skulle göra något sånt. Har dem så tråkigt på jobbet eller?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5