Permalänk

Speldator, vilket chassi?

Ska bygga ihop en dator Inet ska välja chassi först men det är svårt... har ni några rekommendationer? Utseendet är inte viktigt för mig mer funktionalitet(kylning, ljudnivå osv antar jag, är inte kunnig inom detta). Betalar gärna mycket för bra kvalitet, denna dator ska hålla länge.

Generellt sätt vilket/a märken bör undvikas och vilka gör bra chassin?

Tittade på denna http://www.inet.se/produkt/6901376/cooler-master-cosmos-ii-bi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Ska bygga ihop en dator Inet ska välja chassi först men det är svårt... har ni några rekommendationer? Utseendet är inte viktigt för mig mer funktionalitet(kylning, ljudnivå osv antar jag, är inte kunnig inom detta). Betalar gärna mycket för bra kvalitet, denna dator ska hålla länge.

Generellt sätt vilket/a märken bör undvikas och vilka gör bra chassin?

Tittade på denna http://www.inet.se/produkt/6901376/cooler-master-cosmos-ii-bi...

de beror ju på vad du ska ha som ska få plats i chassit.. sen hittar du ett bra chassi så är de ju bra att kolla reviews o omdömen och sånt o se vad folk säger om de.
fractal design define S är ett som ja har kollat på själv de är nog något som ja skulle rekommendera men kolla upp de lite själv också

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Rent generellt så brukar man få tumma på antingen ljudnivå eller kylning (tänk fläktplatser). Men Fractal Design Define R4/R5 är otroligt populära bland folk som vill ha ett tyst chassi med möjlighet till bra kylning. Kolla på dem
Själv har jag bara byggt en dator med ett Define R5 chassi och jagjag fick intrycket av att det är ett bra och robust chassi som tål endel stryk.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Ska bygga ihop en dator Inet ska välja chassi först men det är svårt... har ni några

Fractal Design alla dagar!
R5 är helskön
Var sjukt nöjd med R4an med

Väldigt gedigna och lättanvända!
Knäpptyst och ändå svalt

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Corsair, kvalité rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare säger Fractal design R5 tysta och har god kylnings potential. Har ett R3 själv mycket nöjd plus att du får bra support från Fractal. Hade nyligen sönder min startknapp(var mitt eget fel inte kvaliteten på chassit) hade ju ingen garanti kvar men dom skickade ut en ny startknapp till mig helt gratis. Så Fractal design om du vill ha kvalitet och bra support.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Tror Fracral Design är bättre kvalite än Corsair. Jag köpte ett 750 och det är det sämsta chassit jag har haft.

Billig plast till Hårddisk burar och mycket tunn plåt till Chassit så jag använder mitt gamla Silverstone istället. Där är det Kvalite på grejerna.

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk

Jag skulle vilja rekommendera NZXT H440W. Det är ett otroligt snyggt chassi men bortsett från det så är det; Ljuddämpat, Lätt att dra kablar och tillverkat i Stål - det är även hyffsat billigt, med tanke på kvalitén man får!

Recension av Jonas Thörnqvist
Specifikationer och Pris (Inet)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Silverstone FT05 om just ljudnivån är en stor grej, enda nackdelen är väl om du har 3.5 tums hårddiskar, den har en bur för 2 st men den sitter precis under psu, som gör att du bara kan ha ett kortare nätagg, t.ex ett EVGA G2 är för långt. Inte världens största problem, en annan grej som folk har klagat på är kabeldragningen men det kan jag inte hålla med om helt, tyckte det gick relativt smärtfritt.

Moderkortet är vänt 90 grader, och 2 st 180mm fläktar i botten, satte precis ditt en NH-D15S, mitt nätagg är ett helt passivt och det som låter mest i min burk just nu är faktiskt mitt Strix 970, när fläktarna sätter igång på grafikkortet, sist jag mätte dB (buller appen) så mätte den 25 dB, mobilen låg då ca 1 meter ifrån datorn uppe på bordet precis framför mig

Tycker annars det är ett extremt stilrent chassi

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett Corsair 850d, det är sjukt bra kvalité som sådan, kanske inte bästa ljudtäta chassit.
Sen har jag byggt datorer i väldigt många olika, men just Fractal design som många här nämner är både en fröjd att bygga i och de håller ljudnivån riktigt låg. speciellt om man har mycket saker som är tysta!

Jag har byggt i fractal design r3 och r4, och även deras define S! alla 3 är sjukt bra kvalité och till en riktigt bra prislapp.

Mitt personliga tycke är att Define S är den bästa av dem, men det är för att jag älskade att de strutade i alla 3,5" platser, så du kan inte få in en CD/DVD-läsare i den. men luftflödet blir brilliant, det är underbart att bygga i och det är riktigt billigt! 850kr utan sidoruta.
Med detta chassi kan du få in antingen 3 mekaniska hårddiskar och 2 ssd, eller 5st ssd! (finns 3st 3.5" platser som även går att använda som 2.5")

Edit: jag är medveten att det finns 2.5" mekansika diskar också. (bara att de flesta har 3.5")

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian, underbara chassin.
Har själv ett 800D och ett 750D, båda är riktigt bra, tycker de är tysta och bra för kylning.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Phanteks Enthoo Pro och Enthoo Luxe är också mycket trevliga chassin.

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15