Permalänk

Hjälp med överklockning - i5 4690k

Som titeln lyder vill jag ha lite hjälp med att överklocka min processor, köpte precis vattenkylning så nu vill jag lägga på lite krut pån.

Av någon konstig anledning så låter bios bara mig att överklocka till 4Ghz genom OC Genie CPU ratio och voltage är gråa, kan alltså inte göra något med dom Men det är ju en K serie så den ska väl vara upplåst till att jag kan dra hur högt jag vill? Eller kan det vara mitt moderkort som sätter stopp? MSI Z97 Gaming 3.

Eller är det enklare att bara gå genom ett program? kollade runt lite och såg Intel Extreme Tuning Utility? bra/dåligt?

Tacksam för tips/hjälp!

Edit: Tydligen så betyder inte det gråa att man inte kan ändrat, man klickar bara på det gråa och skriver in vad jag vill ha tydligen, men när jag drog upp den till 4.2Ghz så visade RealTemp, CPU-Z och Open Hardware Monitor att clock hoppade runt som en galning? gick ner till 800Mhz och upp till 2.5 och massa olika?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-F | CPU: i7 8700k @5.1Ghz
GPU: GTX 1060 6GB Strix Gaming | RAM: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB | SSD: Samsung 500GB M.2 | Ljudkort: SoundBlaster X AE-5
Gear: Logitech G810 Orion | Razer Deathadder Elite | Sennheiser HD599 | Blue Yeti

Permalänk

https://youtu.be/Qcta3RStYSM
Kanske kan vara till hjälp

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

Klocka riktigt i bios istället inge OC Genie och andra program.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av FinalreQui3m:

Edit: Tydligen så betyder inte det gråa att man inte kan ändrat, man klickar bara på det gråa och skriver in vad jag vill ha tydligen, men när jag drog upp den till 4.2Ghz så visade RealTemp, CPU-Z och Open Hardware Monitor att clock hoppade runt som en galning? gick ner till 800Mhz och upp till 2.5 och massa olika?

Skrivet av Gunner357:

Klocka riktigt i bios istället inge OC Genie och andra program.

Det var ju exakt det jag gjorde, men då blev ju clock helt knas, hoppade som sagt runt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-F | CPU: i7 8700k @5.1Ghz
GPU: GTX 1060 6GB Strix Gaming | RAM: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB | SSD: Samsung 500GB M.2 | Ljudkort: SoundBlaster X AE-5
Gear: Logitech G810 Orion | Razer Deathadder Elite | Sennheiser HD599 | Blue Yeti

Permalänk

Att klocka med OC Genie i bios är inte att klocka på riktigt. Ställ in volt och klocks manuellt i bios det är att klocka.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av FinalreQui3m:

Edit: Tydligen så betyder inte det gråa att man inte kan ändrat, man klickar bara på det gråa och skriver in vad jag vill ha tydligen, men när jag drog upp den till 4.2Ghz så visade RealTemp, CPU-Z och Open Hardware Monitor att clock hoppade runt som en galning? gick ner till 800Mhz och upp till 2.5 och massa olika?

Skrivet av Gunner357:

Att klocka med OC Genie i bios är inte att klocka på riktigt. Ställ in volt och klocks manuellt i bios det är att klocka.

Om du läste allt jag skrev så ser du att jag inte överklocka till 4.2 med OC Genie för det går inte ens, OC genie går bara upp till 4.0. Men nu är frågan vrf klocken hoppar runt och ända ner till 800mhz hela tiden?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-F | CPU: i7 8700k @5.1Ghz
GPU: GTX 1060 6GB Strix Gaming | RAM: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB | SSD: Samsung 500GB M.2 | Ljudkort: SoundBlaster X AE-5
Gear: Logitech G810 Orion | Razer Deathadder Elite | Sennheiser HD599 | Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av FinalreQui3m:

Om du läste allt jag skrev så ser du att jag inte överklocka till 4.2 med OC Genie för det går inte ens, OC genie går bara upp till 4.0. Men nu är frågan vrf klocken hoppar runt och ända ner till 800mhz hela tiden?

Så har jag med att klocken hoppar upp och ner för turbon går in och gasar på när den anser att den behöver det. För att sedan lugna ner sig och det är onödigt att den ska köra full patte hela tiden.

Annars kan du sätta den på hög prestanda i energialternativet då kör den max klock hela tiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinalreQui3m:

Om du läste allt jag skrev så ser du att jag inte överklocka till 4.2 med OC Genie för det går inte ens, OC genie går bara upp till 4.0. Men nu är frågan vrf klocken hoppar runt och ända ner till 800mhz hela tiden?

Normalt ju? Den hoppar upp o ner beroende på workload för att dra ner på värme/watt

Permalänk
Skrivet av criscros:

Normalt ju? Den hoppar upp o ner beroende på workload för att dra ner på värme/watt

Aha, men vrf är det inte så nu när jag har det på 4Ghz?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-F | CPU: i7 8700k @5.1Ghz
GPU: GTX 1060 6GB Strix Gaming | RAM: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB | SSD: Samsung 500GB M.2 | Ljudkort: SoundBlaster X AE-5
Gear: Logitech G810 Orion | Razer Deathadder Elite | Sennheiser HD599 | Blue Yeti