Samsungs nya LPDDR4 möjliggör telefoner med 6 GB primärminne

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya LPDDR4 möjliggör telefoner med 6 GB primärminne

Koreanska Samsung slår på stort med introduktionen av nya LPDDR4-kretsar, vilka ska ge nästa generations flaggskeppstelefoner hela 6 GB primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ååååhh spännande : D

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Vem kommer behöva detta? Inte för att säga nej till att det går framåt men idagsläget är det nog bara extra kronor man spenderar för något som inte kommer vara till någon större nytta. Kan dock vara bra längre fram när en del kanske kan använda telefonen som en huvudenhet och bara koppla in till en skärm och tb+mus så att det blir som ett fullskalig desktop system med fullskaligt OS

Permalänk
Medlem

Känns inte nödvändigt för mig i dagsläget, men ser ändå hellre detta än det sjuka pixelrace som pågår :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vem kommer behöva detta? Inte för att säga nej till att det går framåt men idagsläget är det nog bara extra kronor man spenderar för något som inte kommer vara till någon större nytta. Kan dock vara bra längre fram när en del kanske kan använda telefonen som en huvudenhet och bara koppla in till en skärm och tb+mus så att det blir som ett fullskalig desktop system med fullskaligt OS

Man kanske kan köra RAM-Disk i mobiler senare i framtiden?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vem kommer behöva detta? Inte för att säga nej till att det går framåt men idagsläget är det nog bara extra kronor man spenderar för något som inte kommer vara till någon större nytta. Kan dock vara bra längre fram när en del kanske kan använda telefonen som en huvudenhet och bara koppla in till en skärm och tb+mus så att det blir som ett fullskalig desktop system med fullskaligt OS

Det skulle dra mindre ström så enligt mig är det väldigt välkommet

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Det skulle dra mindre ström så enligt mig är det väldigt välkommet

Precis! Tackar aldrig nej till lägre strömförbrukning - resten är bara bonus.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Tänkte precis att: Ja men då kommer det telefoner med mer primärminne än min laptop.
Sedan kom jag på, jag har redan en telefon som har lika mycket minne som min laptop (4GB dvs.) och det kändes det inte lika speciellt längre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vem kommer behöva detta?

Samtliga som kör TouchWiz…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iMac:

Samtliga som kör TouchWiz…

Frågan är om det ens räcker med 6GB då, jag skulle vilja ha 12GB?

LPDDR4 minnena kommer nog finnas i flera år och det finns många olika användningsområden, så det är positivt att minnerna är framtidssäkra, men bara för att något fysisk går så behöver man inte skaffa det.
Att sedan tillverkare kommer lura konsumenter är en annan femma, men det får angripas när de gör det.

Permalänk
Medlem

Nu har mobilerna snart mer ram än lagringsyta.

Permalänk
Testpilot

Borde inte dessa minnen gå att använda i tex. ultrabooks eller dylikt?
Tänkte på hur små och energisnåla de är, eller finns det någon teknisk inkompatibilitet som stryker det helt och hållet?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

billigaste formen av s7:
3gb ram, 4k skärm, high end processor, grym gpu. allt till ett pris av 9999kr. alltså lika mycket som en bra speldator
eller vänta, om du lägger till 2000kr får du 126gb minne och 6gb ram - för alla entusiaster!

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

billigaste formen av s7:
3gb ram, 4k skärm, high end processor, grym gpu. allt till ett pris av 9999kr. alltså lika mycket som en bra speldator
eller vänta, om du lägger till 2000kr får du 126gb minne och 6gb ram - för alla entusiaster!

Det tråkiga är att detta lär vara sanningen. Men låt folk betala för allt i världen! Någon måste ju utveckla allt som andra tilverkare sedan kan använda i billigare och (i mina ögon) bättre telefoner.

J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av phoenixdisciple:

Borde inte dessa minnen gå att använda i tex. ultrabooks eller dylikt?
Tänkte på hur små och energisnåla de är, eller finns det någon teknisk inkompatibilitet som stryker det helt och hållet?

Jodå det går oftast. Till exempel MacBook använder sig av LPDDR. Nackdelen är att dessa ofta löds fast och kan därmed inte bytas ut helt enkelt.

Permalänk

mm.....

Har en S3a, så nästa år skulle det vara en god tid för en uppgradering!

Permalänk
Inaktiv

6 gb ram låter fint, men ännu bättre är det att få DDR4 i mobilen. Frågan är väl om de tänker utöka lagringkapaciteten som legat kvar på ynka 16gb i 4-5 år trots enorm utveckling och att priset fallit som en sten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gix:

Jodå det går oftast. Till exempel MacBook använder sig av LPDDR. Nackdelen är att dessa ofta löds fast och kan därmed inte bytas ut helt enkelt.

Det spelar inte så stor roll kan jag tycka i fallet av MacBook som sitter på en CoreM CPU osv. Är ju en bärbar Word/Netflix maskin med lite större skärm än en surfplatta - Inte så man direkt sitter med After Effects eller spelande

Så i tex. MacBook/MacBook Air, 11-13" PC Ultrabooks eller 2-in-1 plattor så känns det som ett betydligt vettigare alternativ framöver. 6Gb RAM lär ju räcka och bli över, sedan att man lär lämna in för reparation gör inte så mycket då man iaf lär göra det på allt annat i dessa typer av datorer, utom möjligen hårddisken.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Samtliga som kör TouchWiz…

Bra poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Det skulle dra mindre ström så enligt mig är det väldigt välkommet

Menar givetvis mängden, nämligen 6GB på en telefon...

Permalänk
Skrivet av Tandoori Chicken:

mm.....

Har en S3a, så nästa år skulle det vara en god tid för en uppgradering!

Kör du original eller custom

Gick över till custom efter 4.3 krascher och segheten gick inte stå ut med.

Funderar på en mobil nästa år med Men blir troligen ingen samsung (gått ifrån allt bra som fanns med s3).

Skrivet av anon56869:

6 gb ram låter fint, men ännu bättre är det att få DDR4 i mobilen. Frågan är väl om de tänker utöka lagringkapaciteten som legat kvar på ynka 16gb i 4-5 år trots enorm utveckling och att priset fallit som en sten.

Finns större utrymme, vissa mobiler har ett riktigt stort pristillägg tyvärr för extra utrymme. Samsung, apple HTC och även LG.

Men annars finns SD kort om det behövs mer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tre telefon relaterade artiklar, av totalt fem. Tråkig Phoneclockers. Bättre kan ni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk

Med dessa nyheter ser det ljusare ut för Windows Phone med docka för då har man äntligen tillräckligt med ram för att köra mer än en applikation åt gången i continium. Går det åt det hållet jag hoppas på så kommer jag knappast ha behov av en laptop om något år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Vem kommer behöva detta? Inte för att säga nej till att det går framåt men idagsläget är det nog bara extra kronor man spenderar för något som inte kommer vara till någon större nytta. Kan dock vara bra längre fram när en del kanske kan använda telefonen som en huvudenhet och bara koppla in till en skärm och tb+mus så att det blir som ett fullskalig desktop system med fullskaligt OS

Jag har idag 1 GB RAM i telefonen vilket är på tok för lite. Vad jag har hört så kan även 2 GB vara snålt vid multitasking. Jag hade inte tackat nej till 3 GB LPDDR4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du original eller custom

Gick över till custom efter 4.3 krascher och segheten gick inte stå ut med.

Funderar på en mobil nästa år med Men blir troligen ingen samsung (gått ifrån allt bra som fanns med s3).

Finns större utrymme, vissa mobiler har ett riktigt stort pristillägg tyvärr för extra utrymme. Samsung, apple HTC och även LG.

Men annars finns SD kort om det behövs mer

Körde custom rom i ett tag jag med, men ändrade tillbaka. Det laggar, yes, men jag kan leva på den i ett år till.
För mig blir det nog stock android. Vill ha moto x style eller onplus 2 för närvarandet, men vi får se vilka bra, prisvärda mobiler släps nästa år.

Samsung och Apple drar ju över riktigt med priset när man ökar utrymmet. Men t.ex. oneplus tar ju bara 600kr tror jag för 1gb+ ram och 48gb+ utrymme.
De tar alltså inte allt för stora marginaller.

Vi får se vad som händer tills nästa år. Det är inte som förr, då man var tvungen att köpa en mobil för 5k för att ha en vettig upplevelse.

Jag går just nu i nian, så jag vill ju liksom inte slänga mina föräldrars pengar på onödiga saker. Nästa år blir det mobil under 4k ELLER en laptop/ Ipad pro(får se ifall nästa generationen blir vettig laptop ersättare) då jag kanske har mer nytta av det under gymnasiet. Men då får man dra upp priset till ca. 8k eller mindre.

Helt ärlig talat använder jag mobilen inte allt för mycket. Mest stationära datorn hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har idag 1 GB RAM i telefonen vilket är på tok för lite. Vad jag har hört så kan även 2 GB vara snålt vid multitasking. Jag hade inte tackat nej till 3 GB LPDDR4.

1GB är helt klart för lite speciellt på Samsungs lurar har jag märkt. För mig räcker 2GB gott och väl, men har man riktigt mycket grejer uppe så är 3GB att föredra idag. 6GB känns dock verkligen overkill. Redan 4GB på Oneplus Two känns som det är långt mer än tillräckligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

1GB är helt klart för lite speciellt på Samsungs lurar har jag märkt. För mig räcker 2GB gott och väl, men har man riktigt mycket grejer uppe så är 3GB att föredra idag. 6GB känns dock verkligen overkill. Redan 4GB på Oneplus Two känns som det är långt mer än tillräckligt

Du får tänka på att det fortfarande rör sig en del på den mobila marknaden. Sen tror jag det kommer dröja ett tag till vi ser 6 GB. Det stora med nyheten är att de nu antagligen kan bli standard med 3 GB istället för 2 GB då många verkar nöja sig med två kretsar RAM. Idag är det 2x1 GB men nu kan det bli 2x1,5 GB. Om du redan idag balanserar mellan 2 och 3 så är frågan hur länge 3 GB är nog. Förr eller senare kommer utvecklingen att plana ut men jag är inte övertygad om att vi är där än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

6 GB ram känns överflödigt just nu. snart mer ram än de flesta datorerna. jag tyckte det var mycket när One plus sätte 4 GB DDR4 i OPT (får min om några få dagar ). bättre att lägga lite mer utvecklingen på saker som är mer värt, t.ex hållbarhet och inverkan på miljön.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns större utrymme, vissa mobiler har ett riktigt stort pristillägg tyvärr för extra utrymme. Samsung, apple HTC och även LG.

Men annars finns SD kort om det behövs mer

Börjar inte allt flera "flaggskepp" sakna SD-plats?
Känns som om att utvecklingen går bakåt.

Har en HTC Desire HD som färdigt hade en underlig rom...Men det får duga länge ännu. Har inget behov av att slänga pengar på en telefon, men visst intresserar 1+2.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

6 gb ram låter fint, men ännu bättre är det att få DDR4 i mobilen. Frågan är väl om de tänker utöka lagringkapaciteten som legat kvar på ynka 16gb i 4-5 år trots enorm utveckling och att priset fallit som en sten.

Flera av årets flaggskepp som t ex Samsung Galaxy S6 och LG G4 börjar på 32GB så på den punkten går det faktiskt åt rätt håll. Även om Samsung samtidigt passat på att plocka bort SD-kortplatsen. Jag skulle såklart gärna se mer, 128GB som standard vore trevligt men det lär väl tyvärr dröja.