i5-4690k överklockad och körs i full hastighet hela tiden?

Permalänk

i5-4690k överklockad och körs i full hastighet hela tiden?

Hej!

Har äntligen börjat testa att överklocka min i5-4690k :

: 100x43 = 4.3 Ghz @ 1.125 V (<-- enligt manuell inställning. CPU-Z visar 1.127 V, samt BIOS rapporterar 1.145 V)

MB: MSI PC MATE Z97

Märkte att för höja till 4.4 Ghz kräver rätt mycket mer ström och producerar mycket mer värme än vad jag är beredd att offra för tystheten.

Dessa två faktorer är de enda grejer jag egentligen har pillat på inne i BIOS vad gäller överklockning (höll dock på att göra en katastrofal tabbe genom att först börja pilla på BCKL och speeda upp den, men tyckte instinktivt att det var märkligt med dessa små minimala myrstegsjusteringar och Googlade lite mer på detta. Puh).

Balansgången mellan att ha en snabb överklockning vs höga temperaturer var ganska lätt att dra en gräns vid då jag vill att datorn ska vara snabb och tyst. Är därför nöjd med 4.3 Ghz, en ca 22% prestandaökning från stock.
Använder Noctua kylare med L.N.A och får runt ~70 grader C med 1 h OCCT (små paket).

Här kommer noob-frågan ;
Problemet (?) är att alla 4 kärnorna går i 4.3 Ghz hela tiden trots att EIST och C1, samt "Dynamic mode" inställningar i BIOS är aktiverade. Dessutom är Turboboost aktverad och går inte att manipulera, den är gråad i BIOS om man väljer "Dynamic mode". Endast vid "Fixed mode" stängs Turboboost (och EIST) av.

Har jag missförstått något - ska inte en överklockning göra så att processorn klockar ner sig när datorn inte belastas eftersom EIST är på, eller visar inte programmen Speedstep dynamiskt?

CPU-Z meddelar att klockhastigheten är +- 4.3 Ghz (8-43) och Openhardwaremonitor visar likadant.
Den senare visar dock att "CPU package" bara använder ~7 Watt.

Permalänk
Medlem

"har jag missförstått något - ska inte en överklockning göra så att processorn klockar ner sig när datorn inte belastas eftersom EIST är på, eller visar inte programmen Speedstep dynamiskt?"

Har du samtliga c-state påslagna ?
Sen kan väl Windows hålla din CPU ifrån att sänka frekvensen om du valt det under "Energialternativ"

Korrekt inställt så ska din CPU som sagt gå ner i frekvens (4.4Ghz).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

CPU-Z visar inte korrekt, har du verkligen din 4690k på den volten så kan jag bara säga att du har ett helt underbart chip, för det där är löjligt lite volt för den hastigheten.

Speedstep/EIST = styr multipliern (inte volten) så vill du att du alltid ska köra i 4.3 så stäng av den bara, det drar varken mer eller mindre ström om den hoppar upp eller ner

Vill du att volten går ner vid statisk volt (bäst att köra på) så ska du använda antingen C3 (ca 0.8v) eller C7 (ca 0.3v) och du behöver välja balanserat tema i windows eller om du gör eget, ställ att minsta processor hastighet eller vad det nu står ska vara 0% och max 100%

Kollar du sen i t.ex HWiNFO så ska du inte gå efter VID utan efter vcore 0,1,2,3

Permalänk

jag kör min 4690k i 4,6-4,8gHz på 1,249.
Min klockar inte ner sig i idle men har igång speedstep..
Edit: Tack för tipset Exeo om det där med power options!

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av hakd:

"har jag missförstått något - ska inte en överklockning göra så att processorn klockar ner sig när datorn inte belastas eftersom EIST är på, eller visar inte programmen Speedstep dynamiskt?"

Har du samtliga c-state påslagna ?
Sen kan väl Windows hålla din CPU ifrån att sänka frekvensen om du valt det under "Energialternativ"

Korrekt inställt så ska din CPU som sagt gå ner i frekvens (4.4Ghz).
http://i.imgur.com/nnIDfYo.png

Tack för svar!

Hm.. jag ska reboota och kolla, men jag har ett minne av att den stod på Auto.

Oj... jag gick in i Energialternativ - och du har rätt; den stod på "Performance"!
Testade att byta till "Balanced" och får då 800 Mhz. Volten har dock inte ändrats.

Vet inte vad som är bäst; ska man ligga lite högre än 800 Mhz?
Ändrar jag i %, t ex 10-40% så ligger jag ändå på 4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för svar!

Hm.. jag ska reboota och kolla, men jag har ett minne av att den stod på Auto.

Oj... jag gick in i Energialternativ - och du har rätt; den stod på "Performance"!
Testade att byta till "Balanced" och får då 800 Mhz. Volten har dock inte ändrats.

Vet inte vad som är bäst; ska man ligga lite högre än 800 Mhz?
Ändrar jag i %, t ex 10-40% så ligger jag ändå på 4 Ghz

Jag personligen har stängt av Speedstep men behållit C3 för att minska så den inte kör konstant i 1.21v som jag har satt för nuvarande, Behålla multipliern på max så jag har jag märkt att det går lite snabbare när man t.ex tabbar ner från spel, öppnar webbläsaren etc.

Så jag sitter på 4.4Ghz konstant men på 0.8v när jag bara surfar/idle.

Vill du spara ytligare lite ström så kan det även vara värt att stänga av maskinhårdvara acceleration i din webbläsare så slipper du köra din gpu i 3D läge när du är på youtube t.ex

Permalänk
Skrivet av Exeo:

CPU-Z visar inte korrekt, har du verkligen din 4690k på den volten så kan jag bara säga att du har ett helt underbart chip, för det där är löjligt lite volt för den hastigheten.

Speedstep/EIST = styr multipliern (inte volten) så vill du att du alltid ska köra i 4.3 så stäng av den bara, det drar varken mer eller mindre ström om den hoppar upp eller ner

Vill du att volten går ner vid statisk volt (bäst att köra på) så ska du använda antingen C3 (ca 0.8v) eller C7 (ca 0.3v) och du behöver välja balanserat tema i windows eller om du gör eget, ställ att minsta processor hastighet eller vad det nu står ska vara 0% och max 100%

Kollar du sen i t.ex HWiNFO så ska du inte gå efter VID utan efter vcore 0,1,2,3

CPU-Z : Ok, det är möjligt. Jag ställde iaf in i BIOS att processorn ska matas med 1.125 volt, men jag ser ändå att den manuella inställningen overridar då i BIOS står det 1.144 V.
HW monitor "hidden sensors" visar vid OCCT, "Voltage #2,5,6,7,11,13,14,15" :
allt ifrån 0,840 V till 1.208 V...så 1.208 kanske ligger närmare sanningen.

EIST : Så vitsen med EIST är alltså rätt meningslös för en stationär PC?
För notebooks kanske det är vettigt att låta processorn jobba i lägre Mhz när applikationer kräver mindre.

Statisk volt - Ska kolla detta! Tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Jag personligen har stängt av Speedstep men behållit C3 för att minska så den inte kör konstant i 1.21v som jag har satt för nuvarande, Behålla multipliern på max så jag har jag märkt att det går lite snabbare när man t.ex tabbar ner från spel, öppnar webbläsaren etc.

Så jag sitter på 4.4Ghz konstant men på 0.8v när jag bara surfar/idle.

Vill du spara ytligare lite ström så kan det även vara värt att stänga av maskinhårdvara acceleration i din webbläsare så slipper du köra din gpu i 3D läge när du är på youtube t.ex

Hm.. Ja, det tar säkert tid för processorn att använda Speedstep, och det är ju just dessa mikrolaggar som man vill få bort iom en ny processor och OC.
Tackar igen för tipset. Jag ska kolla igenom BIOS och testa att inaktivera EIST, aktivera C3 samt ha hög prestanda i Windows energiinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hm.. Ja, det tar säkert tid för processorn att använda Speedstep, och det är ju just dessa mikrolaggar som man vill få bort iom en ny processor och OC.
Tackar igen för tipset. Jag ska kolla igenom BIOS och testa att inaktivera EIST, aktivera C3 samt ha hög prestanda i Windows energiinställningar.

Balanserat vill du ha. Innan var det så att CPU krävde både Speedstep OCH C-States för att gå ner i volt, men så är det inte numera. Utan Speedstep är en sak, och C-State en annan, som inte är i behov av varandra.

Kan vara så att du har ett Asus moderkort och du kör på Adaptive, då ändrar volten sig själv och det spelar inte något roll vad du skriver in i bios mer eller mindre, t.ex köra du ett program som använder sig av AVX instruktioner (t.ex IBT,OCCT) + adaptive volt så kan det ta död på din cpu, var en som testade och hans volt stannade runt 1.5v. adaptive volt existerar dock bara hos Asus moderkort vad jag känner till

Lite upprepning kanske, ber om ursäkt för det

C-State = Enabled, C3 + Balanserat Energischema = volten sänks
Speedstep = Disabled = Multipliern stannar på max värdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

CPU-Z visar inte korrekt, har du verkligen din 4690k på den volten så kan jag bara säga att du har ett helt underbart chip, för det där är löjligt lite volt för den hastigheten.

Speedstep/EIST = styr multipliern (inte volten) så vill du att du alltid ska köra i 4.3 så stäng av den bara, det drar varken mer eller mindre ström om den hoppar upp eller ner

Vill du att volten går ner vid statisk volt (bäst att köra på) så ska du använda antingen C3 (ca 0.8v) eller C7 (ca 0.3v) och du behöver välja balanserat tema i windows eller om du gör eget, ställ att minsta processor hastighet eller vad det nu står ska vara 0% och max 100%

Kollar du sen i t.ex HWiNFO så ska du inte gå efter VID utan efter vcore 0,1,2,3

Nae. Så bra är det inte. 4690k'r klockar i regel väldigt bra. (av de jag känner till)

Sen blir ju frågan till TS lite mer. @newtoninja
Hur länge har du stressat CPU'n och med vilket program? Jag kan köra min 4690k i 4.4ghz /w 1.180v utan problem i 30 minuter men sen krashar den. Med volten som jag har nu (1,205v) så klarade den 4 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Nae. Så bra är det inte. 4690k'r klockar i regel väldigt bra. (av de jag känner till)

Sen blir ju frågan till TS lite mer. @newtoninja
Hur länge har du stressat CPU'n och med vilket program? Jag kan köra min 4690k i 4.4ghz /w 1.180v utan problem i 30 minuter men sen krashar den. Med volten som jag har nu (1,205v) så klarade den 4 timmar.

Min ligger på 4.4 @ 1.21v just nu. Prövade 1.20v men då tog det väldigt lång tid för windows att boota så tog det lite som ett tecken på den inte gillade den volten, har dock inte stressat den något förutom att jag spelar. Har 2 skärmar och har märkt att Youtube + spel är ett rätt bra test, har datorn var instabil så har den alltid crashat när jag har glott på youtube efter några timmar med youtube uppe på andra skärmen, funkar det någon vecka så kör jag ett x256 benchtest

ska jag upp till 4.5 så behöver jag 1.25v. 4.6 så behöver jag 1.30v. Har du något bra sida där folk har postat vad dem använder, den haswell tråden på overclock.net listar inte så många 4690k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Min ligger på 4.4 @ 1.21v just nu. Prövade 1.20v men då tog det väldigt lång tid för windows att boota så tog det lite som ett tecken på den inte gillade den volten, har dock inte stressat den något förutom att jag spelar. Har 2 skärmar och har märkt att Youtube + spel är ett rätt bra test, har datorn var instabil så har den alltid crashat när jag har glott på youtube efter några timmar med youtube uppe på andra skärmen, funkar det någon vecka så kör jag ett x256 benchtest

ska jag upp till 4.5 så behöver jag 1.25v. 4.6 så behöver jag 1.30v. Har du något bra sida där folk har postat vad dem använder, den haswell tråden på overclock.net listar inte så många 4690k

Om du klickar på "Min burk" i mina signaturer så hittar du min CPU-Z, klicka på SS'n så ser du flera 4690k.

Sen borde du inte testa datorn med yt + spel. Kör bench direkt.

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Balanserat vill du ha. Innan var det så att CPU krävde både Speedstep OCH C-States för att gå ner i volt, men så är det inte numera. Utan Speedstep är en sak, och C-State en annan, som inte är i behov av varandra.

Kan vara så att du har ett Asus moderkort och du kör på Adaptive, då ändrar volten sig själv och det spelar inte något roll vad du skriver in i bios mer eller mindre, t.ex köra du ett program som använder sig av AVX instruktioner (t.ex IBT,OCCT) + adaptive volt så kan det ta död på din cpu, var en som testade och hans volt stannade runt 1.5v. adaptive volt existerar dock bara hos Asus moderkort vad jag känner till

Lite upprepning kanske, ber om ursäkt för det

C-State = Enabled, C3 + Balanserat Energischema = volten sänks
Speedstep = Disabled = Multipliern stannar på max värdet

Testar nu med C-state = Enabled och C3, Speedstep = Disabled vilket leder till att Energischeman i Windows inte får några valmöjligheter längre.
Volt input är densamma i CPU-Z.

Jag har ett MSI PC Mate mb.

Vad gäller stabilitetstester och liknande, har jag inte kört AVX testerna. Har inte heller testat Prime95 då jag läst att man inte bör köra den med Haswell.
OCCT samt HeavyLoad har jag testat.

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Nae. Så bra är det inte. 4690k'r klockar i regel väldigt bra. (av de jag känner till)

Sen blir ju frågan till TS lite mer. @newtoninja
Hur länge har du stressat CPU'n och med vilket program? Jag kan köra min 4690k i 4.4ghz /w 1.180v utan problem i 30 minuter men sen krashar den. Med volten som jag har nu (1,205v) så klarade den 4 timmar.

Jag kollade igenom mitt första inlägg och såg att jag skrivit fel uppgifter.
OCCT (small) kördes i 30 minuter och (large) en timme, samt "mellanstora data" i 30 min.
Linpack i ca 15 minuter.
Ordbehandling, grafikbehandling, videobehandling, uppspelning av media, Youtube mm klarar den utan problem.
Frågan är då hur mycket volt processorn matas med då någon föreslog i tråden att CPU-Z visar fel.
Jag kör Noctua U14 som max snurrar i ca 900 rpm vid hård belastning, samt systemfläkten i ~1000 rpm, så utan att egentligen veta vad jag pratar om så tycker jag att jag verkar ha en processor som klarar OC med låg spänning för annars hade väl temperaturerna klättrat mer än 70 C?

Vet inte om jag vill testa i t ex 24h? Har läst om folk som testat typ 12-24h och klarat testerna men ändå kraschar datorn när den används i vanliga program. Jag är en total noob vad gäller OC, men hittade nån artikel där någon skrev att om man klarar 1 timmes test så är datorn hyfsat stabil.
Vill man vara "helt säker" ska man helst testa längre, t ex 24 h, men han själv hade slutat med sådant då han upplevde att all tid gick åt att stabilitetstesta datorn istället för att använda den.

Här är iaf min CPU-Z:

Permalänk
Medlem

Jag kör min 4690k i 4.6ghz och sedan balanserat läge i energialternativ. 4.6ghz under load och 0.8ghz i idle! Funkar prima

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Avstängd

Kör min i 4.5GHz med 1.230 adaptiva V. Kan definitivt rekommendera att fixa så att den använder adaptive V när du har stresstestat färdigt.

Så ser det ut för mig vid idle. Den håller sig generellt under 65C vid gaming med en mindre noctuakylare.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag kollade igenom mitt första inlägg och såg att jag skrivit fel uppgifter.
OCCT (small) kördes i 30 minuter och (large) en timme, samt "mellanstora data" i 30 min.
Linpack i ca 15 minuter.
Ordbehandling, grafikbehandling, videobehandling, uppspelning av media, Youtube mm klarar den utan problem.
Frågan är då hur mycket volt processorn matas med då någon föreslog i tråden att CPU-Z visar fel.
Jag kör Noctua U14 som max snurrar i ca 900 rpm vid hård belastning, samt systemfläkten i ~1200 rpm, så utan att egentligen veta vad jag pratar om så tycker jag att jag verkar ha en processor som klarar OC med låg spänning för annars hade väl temperaturerna klättrat mer än 70 C?

Vet inte om jag vill testa i t ex 24h? Har läst om folk som testat typ 12-24h och klarat testerna men ändå kraschar datorn när den används i vanliga program. Jag är en total noob vad gäller OC, men hittade nån artikel där någon skrev att om man klarar 1 timmes test så är datorn hyfsat stabil.
Vill man vara "helt säker" ska man helst testa längre, t ex 24 h, men han själv hade slutat med sådant då han upplevde att all tid gick åt att stabilitetstesta datorn istället för att använda den.

Här är iaf min CPU-Z:

http://s30.postimg.org/mbvmxamel/klockad_haswell_4_3ghz.jpg

Vänta...?

Krashar CPU'n efter 70C? (läste inte första inlägget).

Isfl är det jäkligt lustigt. Själv så gillar jag Realbench. När min CPU har klarat minst 4 timmar Realbench så börjar jag använda överklocken för spel.

Jag har kört 1 timme innan. Men då fick jag slumpmässiga BSOD's. 4 timmar är en vettig gräns. 24 timmar känns overkill medans 30minuter känns alldeles för lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Kör min i 4.5GHz med 1.230 adaptiva V. Kan definitivt rekommendera att fixa så att den använder adaptive V när du har stresstestat färdigt.

http://i.imgur.com/T0DyYSV.jpg

Så ser det ut för mig vid idle. Den håller sig generellt under 65C vid gaming med en mindre noctuakylare.

Hur fungerar adaptive V?

Måste man ställa in en volt för varje *ghz då?

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Vänta...?

Krashar CPU'n efter 70C? (läste inte första inlägget).

Isfl är det jäkligt lustigt. Själv så gillar jag Realbench. När min CPU har klarat minst 4 timmar Realbench så börjar jag använda överklocken för spel.

Jag har kört 1 timme innan. Men då fick jag slumpmässiga BSOD's. 4 timmar är en vettig gräns. 24 timmar känns overkill medans 30minuter känns alldeles för lite

Nej, den kraschar inte alls. Jag avslutade testet efter en stund då temperaturerna inte gick upp mer.
Just nu testar jag Aida64 stabilitetstest, den verkar inte alls belasta processorn nämnvärt (eller så är det balanserad last) för jag kan använda browsern mm.

4 timmar... Ska kanske överväga det.
Vilket test rekommenderar du ifall jag har OCCT och Aida64 liggandes på disken?
Testar dessa program inte samma sak egentligen, det tycks finnas ett halvt dussin testprogram tycker jag.

Enligt Aida64, ligger volten på 1.152

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Hur fungerar adaptive V?

Måste man ställa in en volt för varje *ghz då?

Nej, bara max V. Resten sköter den av sig själv.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nej, den kraschar inte alls. Jag avslutade testet efter en stund då temperaturerna inte gick upp mer.
Just nu testar jag Aida64 stabilitetstest, den verkar inte alls belasta processorn nämnvärt (eller så är det balanserad last) för jag kan använda browsern mm.

4 timmar... Ska kanske överväga det.
Vilket test rekommenderar du ifall jag har OCCT och Aida64 liggandes på disken?
Testar dessa program inte samma sak egentligen, det tycks finnas ett halvt dussin testprogram tycker jag.

Enligt Aida64, ligger volten på 1.152

jag kör Realbench som sagt. Jag tror de flesta populära stress programmen funkar bra. Men håll dig undan från Prime95 bara.

Skrivet av chipw00t:

Nej, bara max V. Resten sköter den av sig själv.

Så, Om jag har en Manual Voltage och ändrar till Adaptive voltage. från Manual (1.205v). Så kommer (1,205v) bli den högsta?

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Kör min i 4.5GHz med 1.230 adaptiva V. Kan definitivt rekommendera att fixa så att den använder adaptive V när du har stresstestat färdigt.

Så ser det ut för mig vid idle. Den håller sig generellt under 65C vid gaming med en mindre noctuakylare.

Tack för tipset. Ska kolla i BIOS om det finns något som heter adaptive voltage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Kör min i 4.5GHz med 1.230 adaptiva V. Kan definitivt rekommendera att fixa så att den använder adaptive V när du har stresstestat färdigt.

http://i.imgur.com/T0DyYSV.jpg

Så ser det ut för mig vid idle. Den håller sig generellt under 65C vid gaming med en mindre noctuakylare.

Vad har du för offset voltage?

Trots att jag nu använder Adaptive voltage så går den inte ner i vila iafl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Så, Om jag har en Manual Voltage och ändrar till Adaptive voltage. från Manual (1.205v). Så kommer (1,205v) bli den högsta?

Ja. 1.205V blir den högsta.

Har för mig att man inte ska stresstesta med adaptive bara så det gäller att man hittat det man vill ligga på när man ska ändra från manual till adaptive.

Skrivet av Ruzikx:

Vad har du för offset voltage?

Trots att jag nu använder Adaptive voltage så går den inte ner i vila iafl

http://i.imgur.com/GHGFlDL.png

Var ett tag sedan jag var inne och pillade i bios men jag tror inte att jag höll på med offset alls. Vad har du för power options i OS inställningarna? Kan vara något där.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ja. 1.205V blir den högsta.

Har för mig att man inte ska stresstesta med adaptive bara så det gäller att man hittat det man vill ligga på när man ska ändra från manual till adaptive.

Var ett tag sedan jag var inne och pillade i bios men jag tror inte att jag höll på med offset alls. Vad har du för power options i OS inställningarna? Kan vara något där.

Syftar du på energialternativen inuti i Windows nu? Isfl prestanda,

EDIT: Jag ändrade till "Balanserat" i energialternativ och nu går den ner i vila!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Syftar du på energialternativen inuti i Windows nu? Isfl prestanda,

Ja, precis. Testa att byta till balanserat då. Borde vara det som är problemet.

Såg att du provade ändra läge. Trevligt med lägre förbrukning i idle.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

I adaptive så ställer man in högsta volten och sen sköter som sagt moderkortet resten. Dock så blir det ibland problem med att processorn får för lite volt i lägre load (under 100%), då kan man skriva in en offset volt som adderar/subtraherar den summan från volten moderkortet vill ge. Var själv tvungen att använda det då processorn ibland spontan crashade men var stabil i högre load.
Något att komma ihåg är att din max volt är din inskrivna max volt +- din offset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigWaterSplash:

I adaptive så ställer man in högsta volten och sen sköter som sagt moderkortet resten. Dock så blir det ibland problem med att processorn får för lite volt i lägre load (under 100%), då kan man skriva in en offset volt som adderar/subtraherar den summan från volten moderkortet vill ge. Var själv tvungen att använda det då processorn ibland spontan crashade men var stabil i högre load.
Något att komma ihåg är att din max volt är din inskrivna max volt +- din offset.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att veta. Satte mig aldrig in i vad offset var till för men nu vet man.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Testar nu med C-state = Enabled och C3, Speedstep = Disabled vilket leder till att Energischeman i Windows inte får några valmöjligheter längre.
Volt input är densamma i CPU-Z.

Jag har ett MSI PC Mate mb.

Vad gäller stabilitetstester och liknande, har jag inte kört AVX testerna. Har inte heller testat Prime95 då jag läst att man inte bör köra den med Haswell.
OCCT samt HeavyLoad har jag testat.

CPU-Z visar din "max volt" om den nu inte visar VCCIN volten som en äldre version gjorde. HWiNFO tycker jag är bättre för att kolla temps.

Och kan du inte använda dig av Balanserat tema längre? rätt märkligt det där

Permalänk
Skrivet av Exeo:

CPU-Z visar din "max volt" om den nu inte visar VCCIN volten som en äldre version gjorde. HWiNFO tycker jag är bättre för att kolla temps.

Och kan du inte använda dig av Balanserat tema längre? rätt märkligt det där

Aida64 visar att jag har 1.125 V vid max belastning. Så de volt jag tidigare uppgav verkar stämma +- små skillnader. Körde förresten Aida64 stabilitetstest i 4 timmar utan krascher så det känns som att processorn är stabil.

I BIOS kan jag inte ändra på turbo boost läget, och jag ville inaktivera den då jag läst att man bör göra detta när man överklockar. Det enda sättet att få turbo boost inaktivt var att ändra Dynamic Mode till Fixed Mode. Då försvann även möjligheten att behålla EIST. Men jag har som sagt ställt in C3 och vid viloläge där datorn inte jobbar, ser jag att volt-inputen är ~0.008-0,016.

Ska fundera lite mer kring hur jag vill att processorn ska arbeta, t ex om mikrolaggarna inte nämnvärt märks ifall jag aktiverar EIST osv.