Teleoperatör lovar kommersiellt tillgängligt 5G redan 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Känns som att för de allra flesta är inte bandbredden någon begränsning utav snarare datakvoten. 1GB i månaden, 3GB i månaden, 10GB i månaden osv.

De 100mbit/s eller så man via 4G får in i telefonen (även om det i realiteten kanske rör sig om 10-25mbit/s) räcker alldeles utmärkt för att streama youtube, fildela,spela eller vad som helst...i typ några timmar tills hela månadens datakvot är slut.

Att kunna surfa i en enormt hög hastighet gör ingen glad sålänge man inte också kan göra detta hela månaden ut, utan att datakvoten tar slut.

Nae men va fan va inte så nu, har man mobilt bredband hemma som går alldeles utmärkt enligt alla operatörer kan du säkert köpa typ 3 spel i månade på steam och ladda ner, behöver du formatera datorn tar det några månader dessvärre, men vad gör det? Den går ju att ta med till sommarstugan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Fast om de lyckas få ner svarstiderna kan det ändå vara intressant imo. Tyvärr lär ju detta leda till att operatörerna bygger ut mindre fiber och slutar underhålla koppar linor så folk tvingas på datakvoter på 4g och 5g abonnemang istället.

I mitt hushåll går det åt ca 200gb i månaden i nedladdning och ca 5gb uppladdning varje månad, vi hade aldrig klarat oss på en datakvot på 100gb i månaden för 399kr(Tele 2).

Känner likadant själv med 100GB men man får ju anpassa sig till datamängden:)
Jag såg ett reportage på svt om att norskarna kan få 400GB/mån, fy så orättvist:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag såg ett reportage på svt om att norskarna kan få 400GB/mån, fy så orättvist:(

Här i öst vet man inte vad datamängder är för något. Använder själv sisådär 500GB mobilt data i månaden och ingen bryr sig. Det går dessutom nästan alltid i exakt den maxhastighet som jag är lovad.

Skillnaden är att i Sverige betalar man numera bara för datamängd och får automatiskt max hastighet, i Finland betalar man för hastigheten och får automatiskt oändligt med data.
En annan grej är att här marknadsför man mobilt bredband just för hemmabruk. Man praktiskt taget avskaffade trådbunden telefon för länge sen, så de flesta husen har inte ens de kablarna. DSL finns alltså inte, så det är mobilt som gäller om man inte bor i ett fiberhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Katastrof att Sverige som hela tiden gapar om att vi är så jävla bra inte vågar vara med i kapplöpningen. Det är så man skäms. 4G-nätet har allt för dålig kapacitet och vi skulle verkligen tjäna på 5G, men som vanligt så är politikerna teknikanalfabeter som inte fattar vikten av teknisk utveckling.

Äh, snacka skit, så ruttna är vi inte.
Vill du däremot skämmas lite, så kan vi gå över till TV-sändningarna som ligger i 576i. Skiten ser ju förjävligt ut på en bra platt-tv.
Fram med samtliga kanaler både inom Sverige och från utlandet i 1080P,
och kanalerna som idag är HD förvandlas istället till UHD kanaler. Japsarna har ju redan fixat 8K TV sändningar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Skillnaden är att i Sverige betalar man numera bara för datamängd och får automatiskt max hastighet, i Finland betalar man för hastigheten och får automatiskt oändligt med data.

Det är väldig smart undrar varför vi inte har så i sverige. Fy skäms telia ni ska föregå med gott exempel;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Här i öst vet man inte vad datamängder är för något. Använder själv sisådär 500GB mobilt data i månaden och ingen bryr sig. Det går dessutom nästan alltid i exakt den maxhastighet som jag är lovad.

Skillnaden är att i Sverige betalar man numera bara för datamängd och får automatiskt max hastighet, i Finland betalar man för hastigheten och får automatiskt oändligt med data.
En annan grej är att här marknadsför man mobilt bredband just för hemmabruk. Man praktiskt taget avskaffade trådbunden telefon för länge sen, så de flesta husen har inte ens de kablarna. DSL finns alltså inte, så det är mobilt som gäller om man inte bor i ett fiberhus.

Du har rätt, jag hade lite fel ovanför när jag svarade någon annan.
Våra grannländer har betydligt billigare bredband som till största delen beror på bättre konkurrens.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Permalänk
Avstängd

Hastigheten kan gärna va 100ggr slöare än vad den är idag.

Det är kartellerna som kommit fram till att det finns pengar att hämta om man tvingar köpa mer datamängd som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har 4G via TRE. Men jag stängde av det eftersom det aldrig hade någon teckning (bor i sthlm). Så jag kör istället på gsm/3g.

Har svenska operatörer börjat bygga ut 4G? Dvs jobbar man på nybyggnation, eller säljer man bara abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Jag har 4G via TRE. Men jag stängde av det eftersom det aldrig hade någon teckning (bor i sthlm). Så jag kör istället på gsm/3g.

Har svenska operatörer börjat bygga ut 4G? Dvs jobbar man på nybyggnation, eller säljer man bara abonnemang?

4G finns i stort sett överallt i Sverige, problemet i ditt fall är nog för att du har 3 som operatör eller så kan det vara problem med din telefon. Skulle du köra med Tele2, Telenor eller Telia så skulle du med större sannolikhet få 4G mycket oftare (har för mig att dessa operatörer täcker som mycket som 99% av alla bostäder i Sverige).

Värt att notera att Tele2 och Telenor kör på samma 4G nät och Telia då på sitt eget. Här testar "PC För Alla" mobilt bredband och detta körs i i stort sett exklusivt på 4G nätet:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.624528/test-mobilt-bredband/...

Permalänk
Medlem

" i form av att de precisa handrörelserna av en kirurg från en del av världen skulle kunna överföras till en annan i realtid."

intressant... ghost in the shell i verkligheten... Ballt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Fattar inte riktigt vad det är i 5G som gör det där med handrörelser möjligt.

Självkörande förstår jag inte heller, lär ju inte vara någon större bandbredd som behövs. Svarstider är viktigt förstås, men sen då?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

3 sänder enbart 4g på högfrekvens. telia tele2 och telenor sänder på lågfrekvens. därav sämre 4g täckning med 3

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

3 sänder enbart 4g på högfrekvens. telia tele2 och telenor sänder på lågfrekvens. därav sämre 4g täckning med 3

Jag har ingen erfarenhet av 3 men jag har inte hört bra saker om deras täckning, vilket jag tycker är ganska konstigt med tanke på att de visst sänder på de låga frekvenserna (band 20 och 8), det enda 4g-bandet de inte sänder på som övriga Operatörerna gör är ironiskt nog band 3 på 1800MHz, Hehe med deras namn;)

Permalänk
Medlem

Från den länkade artiklen på cnet:

Citat:

"It's a very aggressive timeline," said Rima Qureshi, chief strategy officer of telecommunications equipment supplier Ericsson.

Det samma sades ju om sydkoreas planer att ha det till OS 2018.

Tror inte det är realistiskt med 2017.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Fast om de lyckas få ner svarstiderna kan det ändå vara intressant imo. Tyvärr lär ju detta leda till att operatörerna bygger ut mindre fiber och slutar underhålla koppar linor så folk tvingas på datakvoter på 4g och 5g abonnemang istället.

I mitt hushåll går det åt ca 200gb i månaden i nedladdning och ca 5gb uppladdning varje månad, vi hade aldrig klarat oss på en datakvot på 100gb i månaden för 399kr(Tele 2).

Fiber vore synd att det stoppas ytterligare. Är snarare nödvändigt i dagens samhälle. Folk är ju redan skeptiska nog till fiber och tror 3g modem fungerar fint.

Nej mer data begränsningar och större uppbyggnad av fiber är betydligt bättre (även mobilmasterna är beroende av fiber)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar