Permalänk
Geeks Gaming

bra luftkylare som in kräver LP-minnen

Hej,
Hade tight budget när jag byggde min dator och har börjat uppgradera den och nu behöver jag en riktig processorkylare.
Har idag dessa minnen, dom är ganska höga och jag vill ha en bra kylare för överklockning.

Ska jag köpa nya minnen går det runt 1k och jag hade gärna sluppit det.

Har kollat lite själv men så fort jag hittar en kylare som ser bra ut så kräver dom LP-minnen, har ni några tips?

Permalänk
Medlem

T.ex. Thermalright Silver arrow. Den fixar det mesta

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hur höga är de?
Noctuas värstingar ska klara RAM som är upp till 65 mm höga. Sen är frågan hur det blir med fläkten som ska sitta i framkant. Om man inte har tillräckligt med höjd i chassit får man sätta dit en 120 mm fläkt istället.

Edit:
"Excellent RAM compatibility. Thanks to its recessed lower fins, the NH-D15S provides 65mm clearance for tall memory heatsinks, making it compatible with most high end modules on the market. As the lower fins are recessed on both sides of the heatsink, compatibility is excellent not only on LGA115x and AMD, but also on LGA2011 where there are RAM slots on both sides of the socket."
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hur höga är de?
Noctuas värstingar ska klara RAM som är upp till 65 mm höga. Sen är frågan hur det blir med fläkten som ska sitta i framkant. Om man inte har tillräckligt med höjd i chassit får man sätta dit en 120 mm fläkt istället.

Edit:
"Excellent RAM compatibility. Thanks to its recessed lower fins, the NH-D15S provides 65mm clearance for tall memory heatsinks, making it compatible with most high end modules on the market. As the lower fins are recessed on both sides of the heatsink, compatibility is excellent not only on LGA115x and AMD, but also on LGA2011 where there are RAM slots on both sides of the socket."
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=11...

D15S är nice, ena sidan är också längre än den andra, för att ge plats till grafikkort som sitter i översta slotten, kan vara värt att nämna

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Imaculent:

Hur höga är de?
Noctuas värstingar ska klara RAM som är upp till 65 mm höga. Sen är frågan hur det blir med fläkten som ska sitta i framkant. Om man inte har tillräckligt med höjd i chassit får man sätta dit en 120 mm fläkt istället.

Skrivet av Exeo:

D15S är nice, ena sidan är också längre än den andra, för att ge plats till grafikkort som sitter i översta slotten, kan vara värt att nämna

dom var inte så höga som jag trodde, 5,25 cm.

så tips på bra kylare? Hur svåra är dom o montera? något mer jag behöver tänka på? Har aldrig bytt kylare eller byggt mycket med datorer, uppskattar all hjälp! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

dom var inte så höga som jag trodde, 5,25 cm.
http://puu.sh/k6Xwk/35ac89c7ac.jpg

så tips på bra kylare? Hur svåra är dom o montera? något mer jag behöver tänka på? Har aldrig bytt kylare eller byggt mycket med datorer, uppskattar all hjälp! Tack!

Beror på chassi och budget. De bästa skulle jag säga är Noctua NH-D15S, NH-D15S eller värstingarna från Thermalright och BeQuiet.

De är ganska lätta och montera. Om du inte kommer åt baksidan på moderkortet genom chassit så måste du ta ur moderkortet.
Sedan är det noggrann med hur man applicerar kylpastan men där finns det mycket guider på nätet.