Permalänk
Medlem

AliExpress

Hej!

Köpte nyligen en 3d skrivare på AliExpress.

Säljaren är "Top Rated" och har 4,9/5 med 220 reviews.

Det här är produkten jag köpte: http://www.aliexpress.com/snapshot/6865495412.html?orderId=68...

Kort efter att jag beställde den, så ersattes produkten med den här: http://www.aliexpress.com/item/Black-Factory-High-Quality-Pre...

Tycker det kändes lite olustigt.
Började be om ett kvitto.

Han bad om min mailadress, jag gav den till honom men fick aldrig något kvitto, frågade idag igen, samma resultat.
"wait for moment please"

Sen har vi leveranstiden.
När jag köpte produkten så stog det att jag skulle få produkten inom 7 dagar:
https://gyazo.com/2489abe05b96d86a3fa93cf75ea77857

Nu har den inte skickats efter 4,5 dagar. Det står fortfarande Status:The supplier is processing your order
Även om han skickar den i eftermiddag, hur ska den hinna hit på två dagar?

TLDR;

  • Bör jag oroa mig över att säljaren har tagit bort produkten jag köpte ifrån hemsidan och ersatt den med en helt ny

  • Bör jag oroa mig över att dem inte verkar vilja ge mig ett kvitto

  • Ingår "Processing time" i Delivery time?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Allt från Kina tar evigheter, om du inte köper Expressfrakt.

Du behöver inte oroa dig, AliExpress betalar inte ut pengarna till säljaren förrän du fått och godkänt varan.
Se bara till så du förlänger tiden du har på dig att godkänna ditt köp, om det tar mer än 60 dagar innan du fått den vill säga.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Processing time är den tid det tar att behandla din order, dvs allt mellan beställning tills att den åker iväg.

Handlar man på aliexpress får man vara beredd på att det tar tid.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Allt från Kina tar evigheter, om du inte köper Expressfrakt.

Du behöver inte oroa dig, AliExpress betalar inte ut pengarna till säljaren förrän du fått och godkänt varan.
Se bara till så du förlänger tiden du har på dig att godkänna ditt köp, om det tar mer än 60 dagar innan du fått den vill säga.

Är du säker på det? Det är ju perfekt. Lite som Blocketpaketet.

Hur förlänger jag den tiden?

Skrivet av ODDNAME:

Processing time är den tid det tar att behandla din order, dvs allt mellan beställning tills att den åker iväg.

Handlar man på aliexpress får man vara beredd på att det tar tid.

Jo jag vet, men det står ju att dem garanterar att det inte ska ta mer än 7 dagar från det att jag beställer tills det att jag får varan, nu har det snart gått 7 dagar och de har inte ens skickat den.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Lite kort. Att produkter "byts ut" eller "uppdateras" händer hela tiden. En del av de grejer jag har beställt står i orderhistoriken att artikeln har uppdaterats. Det kan vara allt från förändring av pris till beskrivning eller så. Inget att oroa sig för.

Processing time brukar inte ingå i leveranstiden så vitt jag vet. Det borde även ha stått ett "Estimated delivery date" när du beställde, right?
Som kvitto, står det att betalningen är mottagen på AliExpress, och de släpper inte pengar till säljaren förän du har antingen bekräftat att ordern är mottagen eller att tiden går ut för dig att
öppna en dispyt. Står det på AliExpress under details att payment är mottagen så behöver du inte oroa dig. Säljaren har inte fått ett öre av dig än, utan de pengarna sitter AliExpress på tills vidare.

AliExpress är en mellanhand mellan köpare och säljare helt enkelt, hade det varit något skumt med din order så kommer den i många fall att annuleras och artiklarna plockas bort. Får du ingen produkt kommer du på pengar tillbaka. Du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Lite kort. Att produkter "byts ut" eller "uppdateras" händer hela tiden. En del av de grejer jag har beställt står i orderhistoriken att artikeln har uppdaterats. Det kan vara allt från förändring av pris till beskrivning eller så. Inget att oroa sig för.

Processing time brukar inte ingå i leveranstiden så vitt jag vet. Det borde även ha stått ett "Estimated delivery date" när du beställde, right?
Som kvitto, står det att betalningen är mottagen på AliExpress, och de släpper inte pengar till säljaren förän du har antingen bekräftat att ordern är mottagen eller att tiden går ut för dig att
öppna en dispyt. Står det på AliExpress under details att payment är mottagen så behöver du inte oroa dig. Säljaren har inte fått ett öre av dig än, utan de pengarna sitter AliExpress på tills vidare.

AliExpress är en mellanhand mellan köpare och säljare helt enkelt, hade det varit något skumt med din order så kommer den i många fall att annuleras och artiklarna plockas bort. Får du ingen produkt kommer du på pengar tillbaka. Du behöver inte vara orolig.

Tack för ett utförligt svar
>Det borde även ha stått ett "Estimated delivery date" när du beställde, right?
Nej... Det stog något om olika leveranstider beroende på vem man skickade med. Jag valde FedEx då det var gratis, och då stog det såhär:
https://gyazo.com/35f9913434cd0340ce75ba1fe20b6047

>Står det på AliExpress under details att payment är mottagen så behöver du inte oroa dig. Säljaren har inte fått ett öre av dig än, utan de pengarna sitter AliExpress på tills vidare.

Det står "Payment Recieved" under financial fliken.
https://gyazo.com/c308e531881e6d05cf982429df1c9506

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Tack för ett utförligt svar
>Det borde även ha stått ett "Estimated delivery date" när du beställde, right?
Nej... Det stog något om olika leveranstider beroende på vem man skickade med. Jag valde FedEx då det var gratis, och då stog det såhär:
https://gyazo.com/35f9913434cd0340ce75ba1fe20b6047

>Står det på AliExpress under details att payment är mottagen så behöver du inte oroa dig. Säljaren har inte fått ett öre av dig än, utan de pengarna sitter AliExpress på tills vidare.

Det står "Payment Recieved" under financial fliken.
https://gyazo.com/c308e531881e6d05cf982429df1c9506

De har mottagit din betalning och det finns registrerat i deras system. Betalningen behöver du inte oroa dig över.
För leveranstid räkna med Processing Time+Delivery Time. Minimum 8 dagar alltså.

Sen, jag har fått paket med DHL från Kina på 2 dagar via AliExpress, så 7 dagar är fortfarande möjligt.
Dock får du nog bittert vänta till början av nästa vecka.

Skrivet av PointMan:

Allt från Kina tar evigheter, om du inte köper Expressfrakt.

Du behöver inte oroa dig, AliExpress betalar inte ut pengarna till säljaren förrän du fått och godkänt varan.
Se bara till så du förlänger tiden du har på dig att godkänna ditt köp, om det tar mer än 60 dagar innan du fått den vill säga.

Kan inflika att det tar tid när det går via China Post, som är oerhört ineffektivt. Tar fortfarande 2-3 veckor att få paket för mig som nu bor i Singapore, vilket är betydligt närmare och med betydligt mer anslutning till Kina. China Post är inget Kineserna själva är stolta över.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Fördel med china post är spårbara försändelser. De "försvinner" inte lika lätt, om man säger så

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

När det gäller kina får du ta allt med en nypa salt.
Men enligt annonsen så skall varan skickas inom fem dagar med upp till 7 dagars leveranstid,
vilket innebär 12 dagar.

Sen iom att du valde Fedex så är tullrisken hög då de älskar att dra in pengar.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta china post när jag beställer därifrån, brukar ta 3-4 veckor att få hem en keps...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag brukar ta china post när jag beställer därifrån, brukar ta 3-4 veckor att få hem en keps...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog bara fedex då det var gratis, (gratis lol, produkten är väl bara dyrare), men framförallt för att det bara ska ta 3-7 dagar.
Lite trevligare än 3-4 veckor hehe

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag tog bara fedex då det var gratis, (gratis lol, produkten är väl bara dyrare), men framförallt för att det bara ska ta 3-7 dagar.
Lite trevligare än 3-4 veckor hehe

Absolut, men det står bara "shipping 3-7 days"
Så tolkar det som att det bara är frakttiden inräknat, å inte totala leveranstiden?
Det brukar ta en vecka och ibland mer innan dom skickar mina produkter.
Så räkna med upp till kanske gissningsvis 14 dagar innan du kanske har din vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Absolut, men det står bara "shipping 3-7 days"
Så tolkar det som att det bara är frakttiden inräknat, å inte totala leveranstiden?
Det brukar ta en vecka och ibland mer innan dom skickar mina produkter.
Så räkna med upp till kanske gissningsvis 14 dagar innan du kanske har din vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du skriver är korrekt, det som står där gäller shipping, men det är irrelevant då jag har en garanti som du ser på bilden.
https://gyazo.com/da2e2e4f169dae0ff05c903e373a987f

Det ska ta 7 dagar från att jag beställer, tills det att jag har produkten, annars ska jag kunna göra en refund.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det du skriver är korrekt, det som står där gäller shipping, men det är irrelevant då jag har en garanti som du ser på bilden.
https://gyazo.com/da2e2e4f169dae0ff05c903e373a987f

Det ska ta 7 dagar från att jag beställer, tills det att jag har produkten, annars ska jag kunna göra en refund.

Antagligen 7 dagar EFTER att produkten skickats. Som någon sa innan har dom 5 dagar behandling och sedan 7 dagar frakt. Det är även 5 arbetsdagar.

Coola ner, det är inte ett svenskt storföretag.

Permalänk
Medlem

Processing time ingår inte i den totala leveranstiden. Har beställt massa prylar på AliExpress och har alltid fått mina saker, även om det tar en stund. Som någon annan nämde tidigare så får säljaren inte pengarna förrän du har bekräftat att du har fått varan och att den är till belåtenhet.
Jag är osäker om du kommer få ett kvitto, har upplevt att det är stor skillnad mellan olika säljare i hur ofta de svarar på meddelanden och deras engelskakunskaper. Jag skulle dock inte vara speciellt orolig om jag inte fick kvitto.

PS. Glöm nu inte att göra en bygglogg när du fått skrivaren

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Allt från Kina tar evigheter, om du inte köper Expressfrakt.

Du behöver inte oroa dig, AliExpress betalar inte ut pengarna till säljaren förrän du fått och godkänt varan.
Se bara till så du förlänger tiden du har på dig att godkänna ditt köp, om det tar mer än 60 dagar innan du fått den vill säga.

Inte allt. Har fått hem flera paket från Kina, det har som högst tagit tre veckor. Oftast har det tagit mindre än två veckor, och två gånger har det hänt att det bara har tagit en vecka.

Det kan hända att en del tar lite lång tid att få hem från Kina, men definitivt inte allt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Antagligen 7 dagar EFTER att produkten skickats. Som någon sa innan har dom 5 dagar behandling och sedan 7 dagar frakt. Det är även 5 arbetsdagar.

Coola ner, det är inte ett svenskt storföretag.

>Antagligen.

Det borde stå isåfall.
Nu står det inget så jag utgår ifrån gäller ifrån att dem har bekräftat betalningen. Det gjorde dem dagen efter jag beställde.

Skrivet av Windisch:

Processing time ingår inte i den totala leveranstiden. Har beställt massa prylar på AliExpress och har alltid fått mina saker, även om det tar en stund. Som någon annan nämde tidigare så får säljaren inte pengarna förrän du har bekräftat att du har fått varan och att den är till belåtenhet.
Jag är osäker om du kommer få ett kvitto, har upplevt att det är stor skillnad mellan olika säljare i hur ofta de svarar på meddelanden och deras engelskakunskaper. Jag skulle dock inte vara speciellt orolig om jag inte fick kvitto.

PS. Glöm nu inte att göra en bygglogg när du fått skrivaren

Kommer ett galleri

Ang kvitto, fick äntligen ett vettigt svar idag, och lyckades till slut krångla fram ett kvitto.
Grejen är den att jag MÅSTE ha ett kvitto då detta är till mitt UF-företag.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

>Antagligen.

Det borde stå isåfall.
Nu står det inget så jag utgår ifrån gäller ifrån att dem har bekräftat betalningen. Det gjorde dem dagen efter jag beställde.
Kommer ett galleri

Ang kvitto, fick äntligen ett vettigt svar idag, och lyckades till slut krångla fram ett kvitto.
Grejen är den att jag MÅSTE ha ett kvitto då detta är till mitt UF-företag.

Fast jag tycker det står ganska tydligt om man klickar på fraktfliken. Att du har bevis på att du ska få den inom 7 dagar och visar en bild där det står "reiceve within 7 days" Get inte så mycket, eftersom dom kan mena efter dom skickat ordern likt förbannat.

Men hur som helst. Det kommer ta den tid det kommer ta, du kommer inte kunna göra så mycket åt det. svårt att tro att dom skulle leva upp till pengarna tillbaka om det tar längre tid än 7 dagar. Tullen tar ju säkert det några dagar också.

Men har dom uppdaterat statusen ?

Permalänk
Medlem

@johan184:
Ja, den skickades igår (Fredag)

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Fast jag tycker det står ganska tydligt om man klickar på fraktfliken. Att du har bevis på att du ska få den inom 7 dagar och visar en bild där det står "reiceve within 7 days" Get inte så mycket, eftersom dom kan mena efter dom skickat ordern likt förbannat.

Men hur som helst. Det kommer ta den tid det kommer ta, du kommer inte kunna göra så mycket åt det. svårt att tro att dom skulle leva upp till pengarna tillbaka om det tar längre tid än 7 dagar. Tullen tar ju säkert det några dagar också.

Men har dom uppdaterat statusen ?

Bumbar tråden med en uppdatering.

FedEx skickade paketet idag, ifrån Kina. Jag trodde tidigare att FedEx hade skickat det, (som jag skerv i inlägget ovan) men då hade de bara fått paketet av säljaren, inte skickat det.

Beräknad leverans är iallafall den 17:e (Nästa Torsdag).

Jag kommer alltså (om deras uppskattning stämmer) få paketet cirka två veckor efter att de (säljaren) skickade det,
och 3 veckor 18 dagar efter att jag betalade.
Det lär ju gå att reklamera?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag känner mest att 2 veckor för att skicka nått runt halva jorden är ändå hyffsat, även om dom lovar annat.
Vad vinner du på att reklamera? Pengarna tillbaka för frakten som du inte betalade för?
Vill du skicka tillbaka printern, köpa en ny som du troligen inte kommer få tidigare, för att frakten tog tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Bumbar tråden med en uppdatering.

FedEx skickade paketet idag, ifrån Kina. Jag trodde tidigare att FedEx hade skickat det, (som jag skerv i inlägget ovan) men då hade de bara fått paketet av säljaren, inte skickat det.

Beräknad leverans är iallafall den 17:e (Nästa Torsdag).

Jag kommer alltså (om deras uppskattning stämmer) få paketet cirka två veckor efter att de (säljaren) skickade det,
och 3 veckor 18 dagar efter att jag betalade.
Det lär ju gå att reklamera?

Du verkar ha bråttom.
Och då handlar du på helt fel ställe..
2-3 veckor från andra sidan planeten är BRA!

Permalänk
Medlem

Var beredd på att betala tull... jag handlade en sak för runt 2k förut gick via dhl och de grisarna skulle ha betalt de med.

Men jag hoppas du slipper tullen!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag kommer alltså (om deras uppskattning stämmer) få paketet cirka två veckor efter att de (säljaren) skickade det,
och 3 veckor 18 dagar efter att jag betalade.
Det lär ju gå att reklamera?

Är det första gången du handlar från Kina?
2-6 veckor är ganska standard.
Kan dra ut på tiden till 2 månader om det fastnar i tullen!

Vem hade du tänkt reklamera till?
Om du ringer Konsumentverket och vill reklamera att "ditt köp av en skrivare från kina tog hela 14 arbetsdagar" tror jag de kommer skratta åt dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag känner mest att 2 veckor för att skicka nått runt halva jorden är ändå hyffsat, även om dom lovar annat.
Vad vinner du på att reklamera? Pengarna tillbaka för frakten som du inte betalade för?
Vill du skicka tillbaka printern, köpa en ny som du troligen inte kommer få tidigare, för att frakten tog tid?

Skickades från m.sweclockers.com

>Även om de lovar något annat.

Jaha, så det betyder ingenting? Enda anledningen till att jag köpte just den här printern var för att jag förväntade mig att få skrivaren relativt snabbt.

Skrivet av Yorgo_:

Du verkar ha bråttom.
Och då handlar du på helt fel ställe..
2-3 veckor från andra sidan planeten är BRA!

Det är till mitt företag, klart jag vill ha prylen så fort som möjligt.

Nu har de en garanti på att man ska få prylen inom 7-10 dagar.
Snackade just med säljaren och det är 7-10 dagar efter att FedEx har varan.
https://gyazo.com/33798e693e5e237e5d8742be37b50253

Skrivet av satoshi:

Är det första gången du handlar från Kina?
2-4 veckor är ganska standard.
Vem hade du tänkt reklamera till?

Om du ringer Konsumentverket och vill reklamera att "ditt köp av en skrivare från kina tog hela 3 veckor" tror jag de kommer skratta åt dig...

Ja det är det.
Jag är medveten om att det kan ta 2-4 veckor.

Men.

Om dem skriver att det ska ta 7 dagar, annars får man pengarna tillbaka, så förutsätter jag att det gäller.
Jag ska då reklamera till AliExpress, då det är dem som har pengarna. De agerar mellanhand.
Det verkar även vara dem som har hand om kundtjänst.

Säljaren kryssade i den här garantin när han la upp sin annons på AliExpress men verkar ju inte alls hålla den.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

>Även om de lovar något annat.

Jaha, så det betyder ingenting? Enda anledningen till att jag köpte just den här printern var för att jag förväntade mig att få skrivaren relativt snabbt.

Ärligt talat, nej. Om du köper något från Kina så får du räkna med att det inte sker helt enligt beskrivningen.
Om leveranstid var en viktig faktor skulle du köpt från ett svenskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

När det gäller kina får du ta allt med en nypa salt.
Men enligt annonsen så skall varan skickas inom fem dagar med upp till 7 dagars leveranstid,
vilket innebär 12 dagar.

Sen iom att du valde Fedex så är tullrisken hög då de älskar att dra in pengar.

Är bara att instämma, när jag beställer grejer på ebay från kina så tar det ibland 2 månader och ibland 5-6 dagar(med standard frakt).

Antar att de har plan som går när de är fyllda och lägger man en beställning så att det precis hinner med kan man få det rätt snabbt.

Skrivet av Ain0k:

.

Jaha, så det betyder ingenting? Enda anledningen till att jag köpte just den här printern var för att jag förväntade mig att få skrivaren relativt snabbt.

Det är till mitt företag, klart jag vill ha prylen så fort som möjligt.

Då har du handlat från helt fel ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Bumbar tråden med en uppdatering.

FedEx skickade paketet idag, ifrån Kina. Jag trodde tidigare att FedEx hade skickat det, (som jag skerv i inlägget ovan) men då hade de bara fått paketet av säljaren, inte skickat det.

Beräknad leverans är iallafall den 17:e (Nästa Torsdag).

Jag kommer alltså (om deras uppskattning stämmer) få paketet cirka två veckor efter att de (säljaren) skickade det,
och 3 veckor 18 dagar efter att jag betalade.
Det lär ju gå att reklamera?

Kort sagt, varenda gång jag har beställt något som ska lev från Kina så får man räkna med 2-4 veckor, det bara blir så. Om man väljer gratis frakt så får man ofta segare leverans, då de försöker samla ordrar för att få ner deras utgifter.
Betalar du för frakten (typ express frakt) nästa gång så kommer den också komma i väg betydligt snabbare.

Skrivet av Yorgo_:

Du verkar ha bråttom.
Och då handlar du på helt fel ställe..
2-3 veckor från andra sidan planeten är BRA!

Alltså... du kan få något beställt och levererat på 1-2 dagar om du vill från andra sidan planeten, inga problem. Men det $$$ mer än det smakar.

Ett företag hos oss behövde en del riktigt akut fixat. Fick hit en leverans från Kina, med direkt leverans (typ ett fraktbolag levererar direkt från A till B), på ca 30 timmar inkl allt...
Förra julen så behövde ett annat företag ha ett kontrakt skickat till Stockholm den 23:e dec.... vi har en firma som bara "fixar det", och ringde dem. En kille satte sig i en bil med dokumentet, körde direkt till destinationen från fm/lunch i Malmö till norra Stockholm i full fart och sen hem typ i tid för att fira jul. Du kan tänka dig vad detta kostade Men de fick sitt mång-miljons kontrakt ordnat i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kort sagt, varenda gång jag har beställt något som ska lev från Kina så får man räkna med 2-4 veckor, det bara blir så. Om man väljer gratis frakt så får man ofta segare leverans, då de försöker samla ordrar för att få ner deras utgifter.
Betalar du för frakten (typ express frakt) nästa gång så kommer den också komma i väg betydligt snabbare.

Varför skulle jag köpa expressfrakt om dem garanterade leverens inom 7 dagar?

Jag antog att expressfrakten var den man fick gratis. Den här skrivaren var ju cirka 20$ dyrare än de andra så jag antog helt enkelt att dem hade höjt priset och bakat in expressfrakt för att locka kunder.

Skrivet av Baxtex:

Är bara att instämma, när jag beställer grejer på ebay från kina så tar det ibland 2 månader och ibland 5-6 dagar(med standard frakt).

Antar att de har plan som går när de är fyllda och lägger man en beställning så att det precis hinner med kan man få det rätt snabbt.

Då har du handlat från helt fel ställe.

Men säljarna av grejerna du beställer på ebay lämnar inga garantier om att du ska få prylarna inom en vecka antar jag?

Jag är fullt medveten om att det tar upp emot en månad att få prylar ifrån Kina, men nu hade just den här printern garanti på att man skulle få den inom en vecka, jag tyckte helt enkelt att det var värt att skjuta till 20$ och köpte just den istället för någon utav de andra som var lite billgare.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

>Även om de lovar något annat.

Jaha, så det betyder ingenting? Enda anledningen till att jag köpte just den här printern var för att jag förväntade mig att få skrivaren relativt snabbt.

Jo men vad skulle du få ut på att reklamera varan?
Ali sköter inte kundservicen, det är företagen själva som gör via aliexpress kontaktformulär.
Du kan ju öppna "dispute" på aliexpress och säga att du inte är nöjd med varan, men de gäller inte frakten.
Har svårt att se att du kan vinna nått på det och vet du ens vilket datum FedEx fick varan?
Även on det står på Aliexpress att varan är skickad så betyder inte det att FedEx fått den, och tiden räknas från att varan går in till FedEx som jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com