Hur gör jag för att byta min IP-adress?

Permalänk

Hur gör jag för att byta min IP-adress?

jag har letat överallt och vet att det går men vet ej hur.

jag vill byta min public ip men vet ej hur!
kompis gör det hela tiden och han vägrar säga hur, det enda han tipsat om är cmd.

kan någon möjligtvis berätta hur han gör? han gör allt från datorn och stänger inte av router eller datorn.

det är inte ipconfig /release som jag pratar om så ni vet.

P.S han sitter bakom en router.

§3.1
Permalänk
Medlem

@erikpetersen97: beror ju på om det finns licens för andra ip-adresser.

Svar på §1
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om man skall ha ett någorlunda hjälpsamt svar...

Dra ut strömmen på din router / modem och låt det vara av i minst 20min.
Vid nästa uppstart bör du få en ny IP om din leverantör arbetar med dynamiska adresser, tex. ADSL och mobila bredband gör det. För fasta uppkopplingar är det väldigt olika då vissa har strikt statiska och andra öppet dynamiska.

Vill du ha mer info får du nog förklara lite mer vad du har för utrustning och teknisk plattform.

Varför man vill byta publika ip'n kan ha olika orsaker, men vanligast är blacklists eller IP-ban på spel/hemsidor etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@erikpetersen97:

Byta utgående:
Kolla med din Internetleverantörs kundtjänst, om det inte hjälper att bryta strömmen till routern nån kvart som någon skrev ovan. Ofta får man nämligen samma dynamiska adress som innan, så det är inte säkert att det hjälper.

Byta vad som visas utåt tillfälligt:
Kör allt genom en proxy-server. Googla runt lite på olika proxy-alternativ.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kanske byta MAC-adress på routern och starta om den?

Asus exempelvis http://www.asus.com/support/FAQ/113210/

Permalänk
Medlem

@elklazor: om du inte får ny ip automatiskt när du kopplar ut modem/router så ring din leverantör och be dem fixa ny bara. ez

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta upp kommandotolken och köra
ipconfig/release
ipconfig/renew
Det ger ju oftast en ny IP-adress om du haft samma länge...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erikpetersen97:

jag har letat överallt och vet att det går men vet ej hur.

jag vill byta min public ip men vet ej hur!
kompis gör det hela tiden och han vägrar säga hur, det enda han tipsat om är cmd.

kan någon möjligtvis berätta hur han gör? han gör allt från datorn och stänger inte av router eller datorn.

det är inte ipconfig /release som jag pratar om så ni vet.

P.S han sitter bakom en router.

Ett snabbt och enkelt sätt är att ringa din ISP och be om hjälp med det.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har ingen större koll på hur olika ISP valt att konfigurera sina DHCP-servrar. Men det finns flera möjligheter. Det kan räcka med att göra en release och renew på adressen i routern. Om sådan knapp finns. Eller att man får byta mac-adress på routerns wan-interface. Eller stänga ner och vänta ut lease-tiden på adressen.

Gissar att din kompis inte har någon router och att han bara släpper sin publika i datorn med ipconfig /release och /renew.

Permalänk
Medlem

Om du har Bahnhof som ISP så kan du byta IP under "Bredband" efter man har loggat in på Kundsidor.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

Det uppenbara svaret är att inte ansluta direkt mot internet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst trams. Anmäl gärna olämpliga rubriker.
TS: Tänk på att en beskrivande och seriös rubrik ger bättre svar och ett trevligare forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

jag har testat ringa dem men de vägrar byta min ip.
jag har Telia och deras standard router Thorsson Tg7.... någonting.
det finns inga inställningar i routern som jag hittar som kan byta ip.
jag ska kolla lite om det att byta Mac address då det låter som en lösning på mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är anledningen till att du vill byta IP?

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Provade dessa kommandon i cmd eller lägg i en .bat-fil och kör som administratör:

ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew
pause (behövs inte vid manuell inmatning)

Har inte använt detta på ett tag men sist jag provade så fungerade det.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

@synapz: Det är hans router som fått ett IP tilldelats från Telias DHCP.
Det spelar ingen roll vad han gör på sin dator.

Permalänk

Okej det finns 1 sätt att göra det då jag sa i första meddelandet att en kompis kan göra det. Men han vägrar berätta hur... Han har också Telia och sitter bakom en router. han gör ingenting med att dra ut några sladdar eller något.

Det han har endast gett som ledtråd är att:
Du behöver ej ladda ner något sorts program
och att första delen är i cmd.

NÅGON som vet hur han gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikpetersen97:

Okej det finns 1 sätt att göra det då jag sa i första meddelandet att en kompis kan göra det. Men han vägrar berätta hur... Han har också Telia och sitter bakom en router. han gör ingenting med att dra ut några sladdar eller något.

Det han har endast gett som ledtråd är att:
Du behöver ej ladda ner något sorts program
och att första delen är i cmd.

NÅGON som vet hur han gör?

Jag skulle tro att dina polare driver med dig - eller så ljuger han.

Att byta ip på routerns WAN-interface gör man inte mha av cmd på en PC. Möjligen skulle han kunna dra ingång en telnet mot routern och ändra mac-adress via routerns CLI. Men det låter lite för avancerat för er.

Vad har han för router?