Permalänk
Avstängd

Hur får jag en tyst dator?

Hur får jag en tyst dator?

Jag har fractal r3 chassi, evgas semipassiva nätdel, semipassiv grafikkort samt noctua kylare och chassifläktar.

Chassifläktarna går i 600 rpm och cpukylaren i 900 rpm. Jag hör ljudet tydligt vilket jag upplever som störigt om nätterna. Jag har försökt att sänka cpukylaren ytterligare men jag lyckas inte. Moderkortet vill helt enkelt inte ändra på cpufläktarna. Chassifläktarna var dock inga problem att sänka genom moderkortet (notera att det är samma fläktar som sitter på cpukylaren samt chassi).

Moderkortet heter Asus p67 sabertooth.

Permalänk
Medlem

Har du satt något motstånd på CPU-fläktarna?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Har du satt något motstånd på CPU-fläktarna?

Japp, det är det enda som fungerar men jag vill ha det ner till 600 rpm som de övriga fläktarna.

Permalänk
Medlem

En avstängd dator är en tyst dator.
Dagens visdomsord.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Varför låter du inte datorn gå ner i strömsparläge under natten?
När allt runt omkring blir helt tyst som det blir på kommer minsta ljud upplevas störande, om du inte "håller ut" i några månader och vänjer dig.

Permalänk

@Make.Sense

Tänkte först skriva samma sak men ångrade mig. Men det ligger faktiskt något i det. Den enda anledningen till att ha datorn på över natten skulle väll vara om man t.ex kör någon torrentprogram där man vill ladda ner över natten och/eller dela ut. Men om man inte gör något sånt så finns det egentligen ingen mening med att ha en dator igång.

Edit: Svara-funktionen verkar inte fungera riktigt när det finns en punkt i namnet. Undra om redaktionen vet om det?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

@nerko8: varför har du igång den på natten? varför just 600 rpm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klasvonklas:

@Make.Sense

Tänkte först skriva samma sak men ångrade mig. Men det ligger faktiskt något i det. Den enda anledningen till att ha datorn på över natten skulle väll vara om man t.ex kör någon torrentprogram där man vill ladda ner över natten och/eller dela ut. Men om man inte gör något sånt så finns det egentligen ingen mening med att ha en dator igång.

Edit: Svara-funktionen verkar inte fungera riktigt när det finns en punkt i namnet. Undra om redaktionen vet om det?

Nu har du missförstått mig eller så var jag otydligt. När det är natt då är allt knäpptyst här hemma. Sitter jag och läser på nätet etc. upplever jag ett störande moment som är min dator och jag vill åtgärda det.

Är jag för känslig eller inte är en diskussionsfråga som vi kan ta en annan gång. Jag är tacksam för förslag på åtgärder.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nerko8:

Japp, det är det enda som fungerar men jag vill ha det ner till 600 rpm som de övriga fläktarna.

Byt fläktar eller byt motstånd?

Annars får du väl börja ljuddämpa chassit. Stäng till alla öppningar och sätt in ljuddämpande mattor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@nerko8: varför har du igång den på natten? varför just 600 rpm?

Varför just 600 rpm? Jo för att de andra fläktarna är i 600 rpm och de låter inte alls.
Moderkortet vill inte ändra på cpufläktarna bara chassifläktar, där har vi kärnan till problemet.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde samma "problem". Enda lösningen jag fann var att bygga en special låda till datorn med luft intag i botten och utblås från mig. Är man ljud kännslig då är man. Hade inan des datorn i garderoben med långa skärmsladar etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Byt fläktar eller byt motstånd?

Annars får du väl börja ljuddämpa chassit. Stäng till alla öppningar och sätt in ljuddämpande mattor.

Vad är det för motstånd? Idag har jag noctuas u.l.n.a. (900 rpm). Finns det bättre motstånd än detta?

Permalänk

@nerko8:

Då förstår jag, trodde det var när du skulle sova eftersom du skrev "om nätterna".

Som jag ser det finns det flera lösningar till din CPU-kylare. Antingen flyttar du fläktkontakten till annan ledig plats på moderkortet, om du har det alltså. Annars kanske du kan skaffa en splitter och koppla in två fläktar samtidigt till en kontakt på moderkortet. Eller skaffa en PWM-styrd fläkt, kanske är därför du inte kan styra hastigheten med moderkortet på kontakten för cpukylningen. Ytterligare ett förslag, ett motstånd eller fläktkontroller.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nerko8:

Vad är det för motstånd? Idag har jag noctuas u.l.n.a. (900 rpm). Finns det bättre motstånd än detta?

Bätte och bättre, du får öka motståndet bara.

Vet inte vilket motstånd du har redan, men denna kanske, http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2032p.html

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill ha en tyst dator och inte kan tänka dig att placera den i en garderob eller specialbyggd låda så är det absolut bästa, men ganska dyra, alternativet att köra på två reserator 1 från Zalman. Dom säljs inte längre, så det gäller att få tag på dom begagnade. En sådan för processorn och en för grafikkortet, eller en för hela systemet om du inte har kraftfulla komponenter, tillsammans med en helt passiv psu och bara SSD gör att du bara kan höra eventuellt spoltjut från datorn. Vattenkylningen kan man bara höra om man lägger huvudet mot kylartornen.

Kanske overkill, men samtidigt det absolut bästa om man samtidigt vill ha god kylförmåga. Går även att modda kylartornen för ökad effekt.

Ps. Om det ända som hörs är cpu kylaren (vilket jag förstår det som) är det nog billigast att bara se till så att kylaren kan stänga av fläktarna helt när de inte behövs. Har dock inte koll på vad du behöver för det.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Bätte och bättre, du får öka motståndet bara.

Vet inte vilket motstånd du har redan, men denna kanske, http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2032p.html

Tack för tipset. Hur menar du öka motståndet? Seriekopplar jag samma kablar med samma motstånd så spelar det ingen roll, det kommer ändå fram 5v?

Permalänk

@Tullen: Att ställa dator i en garderob är ingn höjdare om inte garderoben är ventilerad. Värme som datorn blåser ut har ingenstans att ta vägen utan det blir varmare och varmare i garderoben...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Hur får jag en tyst dator?

Jag har fractal r3 chassi, evgas semipassiva nätdel, semipassiv grafikkort samt noctua kylare och chassifläktar.

Chassifläktarna går i 600 rpm och cpukylaren i 900 rpm. Jag hör ljudet tydligt vilket jag upplever som störigt om nätterna. Jag har försökt att sänka cpukylaren ytterligare men jag lyckas inte. Moderkortet vill helt enkelt inte ändra på cpufläktarna. Chassifläktarna var dock inga problem att sänka genom moderkortet (notera att det är samma fläktar som sitter på cpukylaren samt chassi).

Moderkortet heter Asus p67 sabertooth.

P67 Sabertooth brukar inte ändra hastigheten på 3pins fläktar (gäller iallafall Noctuas).
Så det jag skulle rekommendera är att köpa 1/2st Noctua(eller liknade) PWM fläktar i rätt storlek. 400-500rpm på lägsta varv brukar de gå.

Sedan brukar mekaniska hårddiskar låta en del, plocka ur dem, eller flytta de till en server/NAS.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klasvonklas:

@nerko8:

Då förstår jag, trodde det var när du skulle sova eftersom du skrev "om nätterna".

Som jag ser det finns det flera lösningar till din CPU-kylare. Antingen flyttar du fläktkontakten till annan ledig plats på moderkortet, om du har det alltså. Annars kanske du kan skaffa en splitter och koppla in två fläktar samtidigt till en kontakt på moderkortet. Eller skaffa en PWM-styrd fläkt, kanske är därför du inte kan styra hastigheten med moderkortet på kontakten för cpukylningen. Ytterligare ett förslag, ett motstånd eller fläktkontroller.

Jag har både splitter samt fläktkontroller och fläktarna är pwm styrda. Chassifläktarna går det att ändra hastighet på men inte cpufläktarna.

Jag har testat att koppla cpu fläktarna till fläktkontrollern och det blir helt konstiga temperaturer + att moderkortet varnar att cpu fläktarna inte är igång (går dock att stänga av varningarna i bios). Fläktkontrollern är den som kommer med fractal r3 chassi.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nerko8:

Tack för tipset. Hur menar du öka motståndet? Seriekopplar jag samma kablar med samma motstånd så spelar det ingen roll, det kommer ändå fram 5v?

Kör du dem i 5v nu så kommer du nog inte lägre, fläktarna snurrar antagligen inte på lägre än så. Då blir det till att byta ut till bättre fläktar istället.

Eller som sagt, ljuddämpa chassit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Annars så är ju just fläktkontrollen nånting som ASUS har blivit extremt bra på numera.
Mitt Maximus 7 stöder t.o.m. parkerande (0 rpm) av fläktar vill jag minnas.

Exakt vilka fläktar har du ?
För fläktar som kan flytta mycket luft får ju även en högre min hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Kör du dem i 5v nu så kommer du nog inte lägre, fläktarna snurrar antagligen inte på lägre än så. Då blir det till att byta ut till bättre fläktar istället.

Eller som sagt, ljuddämpa chassit.

Jag vet inte om jag kör dem i 5v. Jag har noctuas original blåresistor u.l.n.a. Hur många V kör den kabeln?

Chassifläktarna är likadana som cpufläktarna och dem kan jag köra i 600 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Nu har du missförstått mig eller så var jag otydligt. När det är natt då är allt knäpptyst här hemma. Sitter jag och läser på nätet etc. upplever jag ett störande moment som är min dator och jag vill åtgärda det.

Är jag för känslig eller inte är en diskussionsfråga som vi kan ta en annan gång. Jag är tacksam för förslag på åtgärder.

Nej det är inget konstigt, då jag känner igen mig

Jag själv kör 5st 120mm Noctua chassi fläktar på lägsta genom min fläktkontroller, ljuddämpad chassi och en d14 som jag kör Intel i stock bara för att få det tyst. Vet ej vilka RPM fläktarna går i då det inte mäts i fläktkontrollern men 40% styrka ifrån 12v tror jag det är på lägsta.

Du kanske kan skaffa en fläktkontroller med RPM mätare samt 4pin RPM fläktar till datorn? Och en noctua d15 som går på låga varv.

Permalänk
Medlem

Specialbygga antar jag är det bästa sättet att få ett knäpptyst chassi
https://www.youtube.com/watch?v=H3_sy3-c6LM

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hade liknande problem, sitter ofta uppe på sena kvällar och jobbar i photoshop och surfar lite. Slutade med att jag köpte en MacBook Pro för det ändamålet, den hör jag inte alls och klarar allt utom spel, kopplad till samma skärm och mus/tangentbord.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skurtbert:

Hade liknande problem, sitter ofta uppe på sena kvällar och jobbar i photoshop och surfar lite. Slutade med att jag köpte en MacBook Pro för det ändamålet, den hör jag inte alls och klarar allt utom spel, kopplad till samma skärm och mus/tangentbord.

Känns fruktansvärt overkill bara för att få en tyst dator. Bara att köra passivt om ljudnivån är viktigast.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det så att du inte gör något krävande så kan du ju också bara köpa en komputerstick eller liknande och använda den på kvällen. Kostar ju lika mycket som ett antal nya noctua fläktar :P.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.