Är det säkert att swicha pengar? (Sweclockers-marknaden)

Permalänk

Är det säkert att swicha pengar? (Sweclockers-marknaden)

Hej alla i tråden, bjudade nyss på: #15663024

Är sådana här Swish-betalningar vettiga på annonser? Hur stor är risken att jag blir lurad på pengar. Aldrig använt mig av Sweclockers marknad tidigare och undrar om någon har erfarenhet av liknande saker.

Hittade inget bättre ställe i forumet att posta på! Citera gärna era svar.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Hedersmedlem

@Fredrikon2 *Utbruten tråd*

Frågan passar bättre här i Konsumenträtt. Se även denna tråden: Handla säkert i SweClockers marknad
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Swish är en smidig lösning för att snabbt kunna skicka pengar. En del företag använder sig av det också (t.ex. var jag på friidrottstävling där kiosken tog betalt via Swish). Det fungerar helt enkelt så att man kopplar mobilen till sitt bankkonto och sedan skickar man pengar "till ett annat nummer" och pengarna kan ses direkt på kontot.

Hur lätt det är att bli lurad på pengar vet jag faktiskt inte, skulle inte tro att det har så mycket med själva betalningssättet att göra, utan själva säljaren/köparen. På SweClockers tror jag personligen faktiskt att de flesta är ganska seriösa och vill väl, jag har aldrig blivit lurad, fast man vet aldrig. Men Swish har jag använt mig av i samband med försäljning till privatpersoner och det har funkat utan problem. Det gäller bara att kontrollera att man får rätt nummer så man inte skickar till fel person .

till
Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Swish är en smidig lösning för att snabbt kunna skicka pengar. En del företag använder sig av det också (t.ex. var jag på friidrottstävling där kiosken tog betalt via Swish). Det fungerar helt enkelt så att man kopplar mobilen till sitt bankkonto och sedan skickar man pengar "till ett annat nummer" och pengarna kan ses direkt på kontot.

Hur lätt det är att bli lurad på pengar vet jag faktiskt inte, skulle inte tro att det har så mycket med själva betalningssättet att göra, utan själva säljaren/köparen. Men jag har använt mig av Swish i samband med försäljning till privatpersoner och det har funkat utan problem. Det gäller bara att kontrollera att man får rätt nummer så man inte skickar till fel person .

När jag var i Stockholm och kollade på AIK tog korvförsäljaren utanför arenan betalat med swish. Mycket smidigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredrikon2:

Hej alla i tråden, bjudade nyss på: #15663024

Är sådana här Swish-betalningar vettiga på annonser? Hur stor är risken att jag blir lurad på pengar. Aldrig använt mig av Sweclockers marknad tidigare och undrar om någon har erfarenhet av liknande saker.

Hittade inget bättre ställe i forumet att posta på! Citera gärna era svar.

Problematiken ligger inte hos swish.
Problematiken ligger i själva affären och personen i fråga. Spelar ingen roll om det är swish, banköverföring, eller om ni ses i en mörk gränd där gatubelysningen är förstörd.

Det man kan göra är att efterfråga ref. från tidigare personer som gjort affär med den som säljer en vara.
Däremot kan man inte vara 100% garanterat att allt går felfritt eller att man inte blir blåst.
Man tar helt enkelt en risk. Vanligtvis så är majoriteten seriösa och slutför affärer. Men precis som allt annat i världen oavsett vad det handlar om, finns det enstaka saker som sticker ut ur mängden. Hur stor risken är att du blir lurad på pengar kan man aldrig räkna ut när det handlar som det gör här om privatpersoner som gör affärer.

Vid distanshandel på andrahandsmarknaden är ju swish/banköverföring mer eller mindre standard. Verkar bara som att du inte är van att handla över nätet, privatpersoner mellan.
På tradera finns det ju klarna som säkert betalningsalternativ som agerar mellanhand. Blocket har sin egna tjänst blocket-betalning (direktbetalning).

Permalänk
Medlem

Swish är ett säkert betalningssätt.

Men det är INGEN som helst garanti på att du skall få varor eller liknande.

En fördel är dock att du har personens telefonnummer samt att du ser ett namn när du för över pengarna.
Detta går inte att fake:a om man inte snott någons telefon eller liknande.
Eftersom Swish är kopplat till ditt konto via bank-id.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 100% säkert att du blir lurad om annonsörens syfte med annonsen är att luras.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Swish anses väl relativt säkert eftersom det måste kopplas ihop med ett BankID för att verifiera betalningar. Och BankID är bundet till personnummer, och personnummer är... otroligt lätt att spåra.

Så jag personligen skulle säga att Swish är säkrare än tex en banköverföring, då du som köpare får fram fullständigt namn på personen du skall ge pengar till - innan du faktiskt lämnar från dig något.

Dessutom använder man ju telefonnummer, då du har både telefonnummer och namn - och något som i bakänden är kuntet till personuppgifter och personnummer..

Jag tycker det är säkert ja.

.... Men rötägg finns överallt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Blev blåst av en annan medlem här för lite mera än 6 månader sen.
Vi var tre stycken. Han skickade bild på sig själv när han höll upp sin legitimation.
Swishade och namnet stämmde överns med namnet på legitimationen.

Det hela blev anmäld till polisen med alla hans uppgifter och vi var 3 stycken som anmälde.
Inte ett skit har hänt tills idag. Så swish är säkert men det betyder inte att du kommer få varan du betalat för om det är det du undrar.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Betala med swish är säkert, men det garanterar aldrig att du får varan.
Swish är säkert sätt att föra över pengar på. Men det har som sagt ingenting att göra med det andra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Fredrikon2:

Det känns som att du ställer två frågor.

1. är swish säkert? Ja, det är em säkert betalningsform på så sätt att den du betalar till garanterat får sina pengar.

2. finns det riska att blir lurad på annonser i sweclockers marknad? -Klart det finns. Är det troligt att det sker? Jag skulle säga nej. Jag har aldrig blivit lurad. Å andra sidan köper jag inte så mycket begagnat. Detta är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det finns scammers på swec marknad också, läser nån tråd där någon blivit lurad lite då och då. Ta alltid fullständiga uppgifter från säljaren och kolla så det stämmer. Och kolla om han har referenser i referenstråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Det finns scammers på swec marknad också, läser nån tråd där någon blivit lurad lite då och då. Ta alltid fullständiga uppgifter från säljaren och kolla så det stämmer. Och kolla om han har referenser i referenstråden.

Eller så kan man göra följande scenario som jag valde.

Jag sålde en 980-gpu på forumet. Köparen var inte bekväm med förskottsbetalning, och jag hade inga ref. här sen tidigare.
Vi löste det hela genom att jag la upp varan för ett fast pris på tradera tillsammans med klarnas köpskydd som köparen betalade genom.

Vad jag vill säga med det hela, känns något osäkert, fråga säljaren om det finns alternativ till att slutföra affären utan att skicka pengar i förskott. Är det en genuin säljare så har säljaren oftast inga problem med andra former av betalningsalternativ där även en köpare kan känna sig lite tryggare med.

Edit: Tja Silcan! (lidback @ swedroid).

Permalänk
Medlem

Jag blev lurad här på marknaden i februari detta år. Vi använde swish.
http://www.svtplay.se/klipp/3136239/it-experter-varnar-for-da...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt