Netonnet - Ska det få gå till så här!?!

Permalänk
Medlem

Netonnet - Ska det få gå till så här!?!

God fredag på er!

För det första, måste säga att jag skriver detta i affekt men jag behöver ventilera detta (samt att det kanske kan få en eller annan att tänka efter innan en dyr beställning från Netonnet).

Så har de senaste två veckorna beställt in delar till mitt nya bygge från diverse butiker på nätet för att pressa priserna så gott som möjligt. När det var dags för processor så faller valet på en i7-5960X från Netonnet. Gott så. Får leveransbekräftelse från posten igår torsdag att den är framme och, glad i hågen, går jag idag lite tidigare från jobbet, förbi mitt serviceställe och hämtar brevet.

Nu kanske ni hajar till, "vaddå 'brevet', vad menar han?" Ja, Netonnet har alltså funnit det för gott att paketera en processor (värde ca 10k) i ett brev. Lägger upp bilder på hur det såg ut när jag öppnade brevet hemma (jag har försökt pixelera all viktig info):

Alltså, den ser för f*n helt mosad ut. En avriven fraktsedel sitter klistrad över fronten på boxen.

Möjligtvis inget fel på den då hårdplasten verkar vara intakt men tänker då inte behålla denna för detta priset. Netonnets kundtjänst beklagar och erkänner (något motvilligt) att de gjort ett fel som paketerat den i brev, skulle vara box sa hon.

De skickar en ny med "express-frakt", "du har den nog på tisdag", jo, tack så j*vla mycket, hela bygg-helgen förstörd (naturligtvis ingen kompensation eller nåt, inte Netonnet för mig igen i alla fall). /rant

edit: måste returnera denna förstås

Permalänk
Medlem

Så du fick behålla en eventuellt fungerande 5960X?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

God fredag på er!

För det första, måste säga att jag skriver detta i affekt men jag behöver ventilera detta (samt att det kanske kan få en eller annan att tänka efter innan en dyr beställning från Netonnet).

Så har de senaste två veckorna beställt in delar till mitt nya bygge från diverse butiker på nätet för att pressa priserna så gott som möjligt. När det var dags för processor så faller valet på en i7-5960X från Netonnet. Gott så. Får leveransbekräftelse från posten igår torsdag att den är framme och, glad i hågen, går jag idag lite tidigare från jobbet, förbi mitt serviceställe och hämtar brevet.

Nu kanske ni hajar till, "vaddå 'brevet', vad menar han?" Ja, Netonnet har alltså funnit det för gott att paketera en processor (värde ca 10k) i ett brev. Lägger upp bilder på hur det såg ut när jag öppnade brevet hemma (jag har försökt pixelera all viktig info):

http://i.imgur.com/Jjrub32l.jpg

http://i.imgur.com/CSIyTkRl.jpg

http://i.imgur.com/rZfFDZIl.jpg

http://i.imgur.com/h1WyAjwl.jpg

Alltså, den ser för f*n helt mosad ut. En avriven fraktsedel sitter klistrad över fronten på boxen.

Möjligtvis inget fel på den då hårdplasten verkar vara intakt men tänker då inte behålla denna för detta priset. Netonnets kundtjänst beklagar och erkänner (något motvilligt) att de gjort ett fel som paketerat den i brev, skulle vara box sa hon.

De skickar en ny med "express-frakt", "du har den nog på tisdag", jo, tack så j*vla mycket, hela bygg-helgen förstörd (naturligtvis ingen kompensation eller nåt, inte Netonnet för mig igen i alla fall). /rant

kanske någon som tröttnade på jobbet där borta

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Det ska vara sådär, sedan Ingvar Kamprad tog över NoN's packeteringsavdelning så har stora reformer gjorts när det gäller platseffektivitet

:OnT
Tycker nog allt att du skulle få någon form av kompensation, men de är ju inte tvungna att ge dig en

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är att gnälla på, visst det var förjävla dåligt packeterat men det erkände hon också.. och dom skickar en ny? Alla är vi människor och nån tänkte sig väl inte riktigt för och skickade den i brev. Som sagt så länge NetOnNet är medgörliga vilket dom faktiskt är så är det inte så mycket att gnälla på.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@lambdan: Glömde skriva att jag måste skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är att gnälla på, visst det var förjävla dåligt packeterat men det erkände hon också.. och dom skickar en ny? Alla är vi människor och nån tänkte sig väl inte riktigt för och skickade den i brev. Som sagt så länge NetOnNet är medgörliga vilket dom faktiskt är så är det inte så mycket att gnälla på.

Gnället i sig består väl mest i att jag sett fram emot att bygga i ett par veckor, jag tog mig från Kungsängen till Fruängen (för er utanför Stockholm så är det från norr om stan till söder) på eftermiddagen för att köpa några extra pwm-förlängningssladdar som bara Webhallen Fruängen hade i lager. Och så kommer man hem med en krossad proc...avslagen stämmning just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Det ska vara sådär, sedan Ingvar Kamprad tog över NoN's packeteringsavdelning så har stora reformer gjorts när det gäller platseffektivitet

:OnT
Tycker nog allt att du skulle få någon form av kompensation, men de är ju inte tvungna att ge dig en

Få en kompensation för att man får varan 4 dagar senare?
Imo kunde TS åtminstone fått klartecken att testa processorn, om den då ej fungerar så skickar de ut en ny direkt.

Jag tror att processorn inte tagit någon skada, det skulle vara relativt enkelt att se på den. Bara kolla efter minsta märke, testa och funkar den felfritt är de bara o köra på hela helgen. Om ej så skickar de ut en ny.

edit: förövrigt tycker jag det är extremt konstigt att förpackningen tagit en sån enorm smäll. normalt sett så är ju sådant packeterat för att klara transport utan extra emballage. snarare posten som lagt något tungt rakt på brevet... eller kastat in den i en vägg x antal gånger.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är att gnälla på, visst det var förjävla dåligt packeterat men det erkände hon också.. och dom skickar en ny? Alla är vi människor och nån tänkte sig väl inte riktigt för och skickade den i brev. Som sagt så länge NetOnNet är medgörliga vilket dom faktiskt är så är det inte så mycket att gnälla på.

Gnälla? Det är väl bra att han upplyser om att de skickar ut svindyra komponenter i vanliga varubrev.
Kan inte tänka mig ett enda företag som skickar ut processorer för 10k i bubbel-kuvert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Få en kompensation för att man får varan 4 dagar senare?
Imo kunde TS åtminstone fått klartecken att testa processorn, om den då ej fungerar så skickar de ut en ny direkt.

Jag tror att processorn inte tagit någon skada, det skulle vara relativt enkelt att se på den. Bara kolla efter minsta märke, testa och funkar den felfritt är de bara o köra på hela helgen. Om ej så skickar de ut en ny.

Nja, inte så enkelt (imo), vad är andrahandsvärdet om jag bestämmer mig för att sälja den vidare, många (inte alla) gillar orginalförpackningar?

Permalänk
Medlem

@cfwin:

Well.. hade jag varit du hade jag pratat med kundtjänst och sagt att jag kommer att prova processorn men är det så att den inte fungerar så får dom skicka en ny, då kan du börja redan i helgen för som sagt så tror inte jag heller något är fel på cpun, men bara dom vet om det ifall det skulle vara något problem så borde det vara lugnt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Få en kompensation för att man får varan 4 dagar senare?
Imo kunde TS åtminstone fått klartecken att testa processorn, om den då ej fungerar så skickar de ut en ny direkt.

Jag tror att processorn inte tagit någon skada, det skulle vara relativt enkelt att se på den. Bara kolla efter minsta märke, testa och funkar den felfritt är de bara o köra på hela helgen. Om ej så skickar de ut en ny.

Nej, för att netonnet inte har packat tillräckligt bra från första början som i sin tur ledde till att skadan skedde. Dessutom innebär det massa merarbete för TS med att skicka tillbaka etc.

Hade de paketerat i en vanlig kartong så hade problemet aldrig uppstått.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

Kan garantera dig 100% att det har hänt alla företag.. så finns inget att varna för då alla företag gör misstag då och då.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, för att netonnet inte har packat tillräckligt bra från första början som i sin tur ledde till att skadan skedde. Dessutom innebär det massa merarbete för TS med att skicka tillbaka etc.

Hade de paketerat i en vanlig kartong så hade problemet aldrig uppstått.

Massa merarbete? Normalt sett finns posten på ICA och så vidare nuförtiden, dvs bara att lämna in nästa gång han är o handlar. Allt som allt kanske han har högst 5 minuters arbetstid framför sig. En normal timlön i Sverige ligger la på cirka 150 kr/timme? Då kan han ju få cirkus 15kr i kompensation för sitt arbete. Tråkigt att sånt här händer, men hade lika gärna kunnat vara posten som va sega och så hade du inte fått hem paketet innan måndag t.ex

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

wut! ett brev! Måste man börja ha börja tänka på storleken på förpackningen. annars skickar dom det som brev.....
Dom går ju inte heller att spåra så om någon visste vad som fanns så skulle det ju inte vara allt för otroligt att en från posten skulle suttit på en processor nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@aaaaaaaaaa:

Kan garantera dig 100% att det har hänt alla företag.. så finns inget att varna för då alla företag gör misstag då och då.

Och där kom en halmgubbe. Vad vi diskuterar är inte om saker går sönder i posten, utan att de skickar svindyra komponenter i enkel bubble-kuvert. Håll dig till frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@cfwin:

Well.. hade jag varit du hade jag pratat med kundtjänst och sagt att jag kommer att prova processorn men är det så att den inte fungerar så får dom skicka en ny, då kan du börja redan i helgen för som sagt så tror inte jag heller något är fel på cpun, men bara dom vet om det ifall det skulle vara något problem så borde det vara lugnt.

Som sagt, med allra största sannolikhet är den ok, inte så många rörliga delar, och visst att få den skickad i fyra boxar i varandra med ankdun och ängelvingar runt omkring kanske jag inte heller kan förvänta mig men att stoppa en 10k processor i ett brev....inte ok.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, för att netonnet inte har packat tillräckligt bra från första början som i sin tur ledde till att skadan skedde. Dessutom innebär det massa merarbete för TS med att skicka tillbaka etc.

Hade de paketerat i en vanlig kartong så hade problemet aldrig uppstått.

Exakt! Nu måsta jag stressa att jag "ligger ute" med en processor + meck att skicka den fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har inte NetOnNet nån närvaro här inne?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Massa merarbete? Normalt sett finns posten på ICA och så vidare nuförtiden, dvs bara att lämna in nästa gång han är o handlar. Allt som allt kanske han har högst 5 minuters arbetstid framför sig. En normal timlön i Sverige ligger la på cirka 150 kr/timme? Då kan han ju få cirkus 15kr i kompensation för sitt arbete. Tråkigt att sånt här händer, men hade lika gärna kunnat vara posten som va sega och så hade du inte fått hem paketet innan måndag t.ex

Vill bara påpeka att jag inte är den typen som skriker "kompensation!!!" så fort en butik missar ett leveransdatum med en dag eller två men anser att detta är fel av Netonnet och är lite harmsen just nu (en fin gest hade varit att erbjuda mig kompensation dock)

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

Haha, fast som sagt det händer alla företag så vad är poängen att göra en tråd om det? Vad ska vi diskutera? Företaget har löst problemet för kunden.. du kan vara en halmgubbe.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@aaaaaaaaaa:

Haha, fast som sagt det händer alla företag så vad är poängen att göra en tråd om det? Vad ska vi diskutera? Företaget har löst problemet för kunden.. du kan vara en halmgubbe.

Diskussion kring fenomenet att stoppa en processor i ett brev? Att Netonnet, på sin höjd, har ett adekvat förhållningssätt till kundservice (inte ens en pingvinstång fick jag)? Du måste i alla fall erkänna att det inte hör till vanligheterna att se denna syn?

Permalänk
Medlem

Poängen med tråden är inte att komma fram till en lösning, vilket redan har gjorts.

Poängen är att INFORMERA oss på swec om att netonnet skickar ut svindyra komponenter i en väldigt enkel förpackning. Jag har handlat flera gånger hos netonnet och alltid varit nöjd, men jag kommer definitivt aldrig köpa dyra produkter där med tanke på hur de paketerar.

Att TS förväntas fixa och trixa med returer är ett irriterande moment, och nej det tar inte 3 min att fixa sånt som någon ovanför tror. En 5% kompensation vore klart rimlig.

Om jag vore du skulle jag ringa till netonnet och påpeka:
1) Att du nu är utan processor hela helgen
2) Att du måste mecka och böka med returer
3) Att paketeringen är skandalös på en sån dyr produkt.
Föreslå 5% i form av presentkort.

Normalt brukar trådar där det gnälls på företag vara helt obefogade och jag håller i 99% av fallen med butikerna, men i denna tråden har TS helt rätt och netonnet förtjänar en känga.

Permalänk
Medlem

Så... hur lång tid tar det innan Netonnet har en i7-5960X på rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... hur lång tid tar det innan Netonnet har en i7-5960X på rea?

satt faktiskt och funderade på det, den lär ju dyka upp som fyndvara hos dem. Frågan är, hur mycket är den i så fall värd?

Permalänk
Medlem

Bara för att processorn fungerar så ska paketet inte se ut sådär vid leverans.
Vad skulle hända ifall du skulle vilja ge den till någon som present?

Du borde ta paketet och köra till närmaste netonnet och skälla ut dem rejält och få den utbytt mot en helt ny och fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

satt faktiskt och funderade på det, den lär ju dyka upp som fyndvara hos dem. Frågan är, hur mycket är den i så fall värd?

Det ligger faktiskt redan ute en med 200 (!!!) rabatt. Möjligt att det inte är första i7-5960X som har farit illa i posten.

Ett annat problem som detta leder till är att om brevbäraren vet om att det skickas varor för 10 000 kr skickas med vanlig post kommer stölden av post öka. Möjligtvis inte processorn, men det drabbar annan post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Poängen med tråden är inte att komma fram till en lösning, vilket redan har gjorts.

Poängen är att INFORMERA oss på swec om att netonnet skickar ut svindyra komponenter i en väldigt enkel förpackning. Jag har handlat flera gånger hos netonnet och alltid varit nöjd, men jag kommer definitivt aldrig köpa dyra produkter där med tanke på hur de paketerar.

Att TS förväntas fixa och trixa med returer är ett irriterande moment, och nej det tar inte 3 min att fixa sånt som någon ovanför tror. En 5% kompensation vore klart rimlig.

Om jag vore du skulle jag ringa till netonnet och påpeka:
1) Att du nu är utan processor hela helgen
2) Att du måste mecka och böka med returer
3) Att paketeringen är skandalös på en sån dyr produkt.
Föreslå 5% i form av presentkort.

Normalt brukar trådar där det gnälls på företag vara helt obefogade och jag håller i 99% av fallen med butikerna, men i denna tråden har TS helt rätt och netonnet förtjänar en känga.

Faktiskt så ringde jag en gång direkt när jag öppnade paketet och hon lovade då att skicka en ny direkt. Sen så blev jag lite mer harmsen och ringde upp dem igen och påtalade faktiskt allt detta som du tar upp samt bad att få prata med någon "högre upp" i hierarkin, fick vänta typ 20 min innan hon kom tillbaka och bara upprepade att "de beklagar paketeringen" och "processorn kommer med expressfrakt", that's it från Netonnet. Så visst, de har väl gjort exakt det som står i lagtexten att de måste göra men service? Nej, inte direkt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Bara för att processorn fungerar så ska paketet inte se ut sådär vid leverans.
Vad skulle hända ifall du skulle vilja ge den till någon som present?

Du borde ta paketet och köra till närmaste netonnet och skälla ut dem rejält och få den utbytt mot en helt ny och fin.

Kan bara hålla med, skällde väl ut dem så trevligt som möjligt på telefon (alltså inte skrikande, men kall och saklig). Tyvärr säljs den endast på nätet, inte på deras lagershoppar så får vackert vänta till nästa vecka

Permalänk
Avstängd

AHHAHahahh att dom är så dumma och paketerar den så som dom gjorde, sopslut!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Det ligger faktiskt redan ute en med 200 (!!!) rabatt. Möjligt att det inte är första i7-5960X som har farit illa i posten.

Ett annat problem som detta leder till är att om brevbäraren vet om att det skickas varor för 10 000 kr skickas med vanlig post kommer stölden av post öka. Möjligtvis inte processorn, men det drabbar annan post.

Ja, det är faktiskt en framtida fara för alla som beställer dyra men relativt små saker från dem , inte kul att bli blåst på detta.