Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Permalänk
Medlem

Utan osx är det bara en jättestor candy-crush maskin imo, jag ser ingen som helst vettig anledning att välja denna framför en surfuce. Och angående pennan?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Alla verkar jämföra den med Surface, och ja, kanske de har siktat in sig till viss del på den marknaden. Dock verkar den stå sig mycket bra gentemot Wacom Cintiq HD om pennan och mjukvaran fungerar minst lika bra. Skärmen verkar ju vara hästlängder före och priset är i samma klass, så...

Jag tror m.a.o. att många illustratörer och andra grafiker är väldigt intresserade av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag gillar som sagt LG´s tänk med knappar på baksidan i G serien(G2\G3\G4), detta är något alla borde ha. Ja jag förstår att det ser konstigt och bakvänt ut men det är en sådan sak som man måste prova innan man inser vad det verkligen innebär. Sen har vi upplösningar såklart, eller det är kanske inte så viktigt nu längre när Apple inte pushar där ? Sen har vi som du säger vattentålighet som jag har läst många som uppskattat. Jag vet att IPad numera har setero ljud men det tog lång tid innan de fick det, sen har vi notifieringsfältet och kataloger som också tog en väldig tid att bli "återuppfunnet" i iOS. Men framförallt får vi inte glömma priserna, man kan få väldigt kompetenta telefoner för halva priset av vad en ny IPhone kostar. Visst finns IPhone i billigare version men även 5C kostar över 3000 kr för minst sagt blygsam hårdvara.

Du måste inse att bara för att det Apple pushar för, faller dig i smaken betyder inte att det andra aktörer tar fram är skit. Hade det varit skit hade det inte överlevt. Man kan dock konstatera att du troligen valt den perfekta produkten för just dig, man får ju säga att det är imponerande hur perfekt en produkt kan passa en människa.

Vad jag egentligen säger är att man hör mindre och mindre om Apples event tidigare skrevs det på alla nyhetssajter man besökte, nu har det helt klart kallnat och det finns såklart anledningar.

Vilken nyhetssajt har INTE skrivit om Apples nya produkter, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt så blir det känsloladdade och urspårade diskussioner när Apple släpper nått Det får man i alla fall ge Apple, att de har ett av världens bästa PR-avdelning och brand management. De borde låna ut den lite till AMD

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag gillar som sagt LG´s tänk med knappar på baksidan i G serien(G2\G3\G4), detta är något alla borde ha. Ja jag förstår att det ser konstigt och bakvänt ut men det är en sådan sak som man måste prova innan man inser vad det verkligen innebär.

Hmm, en knapp på backsidan...ok, knapp(ast) vad jag kallar att driva utvecklingen framåt

Skrivet av Jimmy:

Sen har vi upplösningar såklart, eller det är kanske inte så viktigt nu längre när Apple inte pushar där ?

Apple gjorde definitivt den viktigaste pushen med iPhone 4 då skillnaden blev enorm. Nu handlar det mest om bräcka varandra med högre PPI precis som på digitalkameratiden med pixelracet. Skärmar med så hög PPI som vissa nu har fyller en funktion och det är för VR vilket 99% av alla användare aldrig kommer använda sin mobil till. Så bra för VR utveckling, inte för mobilutvecklingen.

Skrivet av Jimmy:

Sen har vi som du säger vattentålighet som jag har läst många som uppskattat.

Som sagt, den köper jag även om jag själv inte prioriterar det högt. Sony har pushat bra där.

Skrivet av Jimmy:

Jag vet att IPad numera har setero ljud men det tog lång tid innan de fick det

Ja, första iPad Air:en hade det men knappast något som jag skulle säga driver utvecklingen framåt.

Skrivet av Jimmy:

sen har vi notifieringsfältet och kataloger som också tog en väldig tid att bli "återuppfunnet" i iOS.

Noteringsfältet köper jag men skall vi snacka om rena mjukvarufunktion så blir det ju väldigt snårigt om vem som det faktiskt kom ifrån. Knappast så att Google eller Android-tillverkarna var först med många av de funktioner som nu finns i iOS. Flertalet fanns länge i Jailbeak-communityt och från andra OS som WebOS (som multitask interfacet exempelvis). Så där är det väl en stor gemensam grupp som tillsammans utvecklat OS:en till vad de är idag. Alla lånar från varandra.

Skrivet av Jimmy:

Men framförallt får vi inte glömma priserna, man kan få väldigt kompetenta telefoner för halva priset av vad en ny IPhone kostar. Visst finns IPhone i billigare version men även 5C kostar över 3000 kr för minst sagt blygsam hårdvara.

Ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Apple har aldrig varit ett billigt alternativ, inget som har ändras på senare år.

Skrivet av Jimmy:

Du måste inse att bara för att det Apple pushar för, faller dig i smaken betyder inte att det andra aktörer tar fram är skit. Hade det varit skit hade det inte överlevt. Man kan dock konstatera att du troligen valt den perfekta produkten för just dig, man får ju säga att det är imponerande hur perfekt en produkt kan passa en människa.

Och samma sak gäller dig Av de saker du nämnt är det jag också nämnde att göra telefonen vattentålig som sticker ut som någon som förmodligen pushar tillverkarna framåt. Även om jag inte ser poängen så tror jag att Apple också kommer haka på den trenden tillslut. Annars får jag säga att det inte var mycket att komma med tyvärr

Jag kan dock ge Samsung en eloge. Bortsett från PPI racet som är helt ointressant för mig så gör de förbannat bra skärman nu. Amoled-skärmarna har vuxit ifrån sina barnsjukdomar och är ju de bäst presterade skärmarna. Så där gör de definitivt ett bra job med att hålla de andra på tårna för att hänga med.

Skrivet av Jimmy:

Vad jag egentligen säger är att man hör mindre och mindre om Apples event tidigare skrevs det på alla nyhetssajter man besökte, nu har det helt klart kallnat och det finns såklart anledningar.

Fast jag håller inte med, du kanske inte längre har samma intresse och därför upplever att det skrivs mindre? Från de senaste åren har ju Apple med sin SoC verkligen pushat de andra tillverkarna att utvecklas (kanske t o m för mycket då Snapdragon 810 kändes fram stressad vilket den ju med högsta sannolikhet också var). Touch ID fick väldig fart på de andra tillverkarna implementera liknade lösningar och jag skulle inte bli förvånad om det sitter egna implementationer av 3D touch på många smartphones inom en inte allt för avlägsen framtid.

Edit: Men det detta sagt så tycker jag som jag skrev i tidigare inlägg att tempot generellt är klart lägre nu jämfört med ett gäng år sedan, vilket är helt naturligt när marknaden mognat. Det händer inte väldigt mycket spännande saker, mest handlar det om aningen snabbare, lite bättre kamera, lite bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Vilken nyhetssajt har INTE skrivit om Apples nya produkter, menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

SVT? den minst vinklade nyhetssajten?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Alla verkar jämföra den med Surface, och ja, kanske de har siktat in sig till viss del på den marknaden. Dock verkar den stå sig mycket bra gentemot Wacom Cintiq HD om pennan och mjukvaran fungerar minst lika bra. Skärmen verkar ju vara hästlängder före och priset är i samma klass, så...

Jag tror m.a.o. att många illustratörer och andra grafiker är väldigt intresserade av denna.

EDIT/ Det var visst inte Wacom teknik i Surface Pro 3, dumma mig!
-----------------------------------------------------------------------------------

Nu vet jag inte vilken Cintiq du syftar på, men Surface Pro 3 fungerar i stort sett lika bra som vilken Cintiq som helst, vilket iofs inte är konstigt med licensierad Wacom teknik. Dock är det inte Wacoms senaste teknik i Surface produkterna, men i ärlighetens namn så tänker man inte på det speciellt mycket rent funktionsmässigt när man väl målar loss. Visst är det det skillnad i de mest fjäderlätta rörelserna jämfört mot min Cintiq 22 HD som exempel (256 vs 2048 trycknivåer), speciellt om man byter från den ena till den andra fram och tillbaka.

Gällande upplösningen så så spelar den ingen roll för själva ritandet/målandet, faktiskt. Så länge den är hög nog för att kunna ha de tools framme man behöver. Däremot så spelar skärmstorlek roll, där är Surface på tok för liten, iaf för mig som föredrar stora svepande rörelser när jag sketchar. En annan nackdel är avsaknad av fysiska knappar för genvägar direkt på själva plattan. Där är Wacoms egna Companions helt överlägsna som verktyg, för att inte nämna de stora Cintiqarna. Dock är Cintiq Companion bra mycket dyrare.

Sen får man inte glömma bort den stora fördelen med en riktig dator som Surface faktiskt är, jag kan köra de riktiga fullversionerna av Photoshop, sketchbook pro etc. Eller ZBrush och Mudbox. Att skulptera på en Surface/Companion är riktigt härligt och sjukt befriande i soffan, eller varför inte under en kork-ek en skön sommareftermiddag.

Men även om IPad Pro är en IOS device med alla de nackdelarna som kommer med det (eller fördelar, beroende på vad du är ute efter) så kommer allt hänga på hur Apples proprietära Pen-teknik fungerar (antar den är proprietär). I och med att den är batteridriven så kan den faktiskt få fördelar jämfört mot Wacoms teknik om det är rätt gjort. Framförallt i hur snabbt pennan kan följas av mjukvaran. Kan man få 1 till 1 matchning mellan penna och "pensel" även vid snabba svepande rörelser, så kommer jag också vara intresserad av den som ett digitalt sketchblock. (Wacoms teknik är helt batterilös och baseras på elektromagnetisk resonans teknologi, vilket kräver en del filtrering i mjukvaran/drivrutinerna, vilket introducerar ett visst lagg, något mer på Cintiq jämfört mot Intous)

Är den långsammare än Wacoms teknik, så kommer den nog inte vara så eftertraktad av artister ändå. Nu såg ju allt väldigt fint ut i Apples reklamfilm, så jag håller tummarna.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

SVT? den minst vinklade nyhetssajten?

Ledsen att gör dig besviken men nog har de klämt in (minst) en artikel också
Länk: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/pennalistiskt-om-apple-penn...

Edit: Och inte fan var det någon högkvalitativ artikel heller Aftonbladet-nivå när man länkar till en två år gammal artikel på någon techsida som frågar sig om Apple håller på att dö utan Steve Jobs. Det har ju gått minst sagt bra sedan de två åren som artikeln skrevs kan man lätt konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hmm, en knapp på backsidan...ok, knapp(ast) vad jag kallar att driva utvecklingen framåt

Haha alltid samma visa med dig, har inte Apple det så är det inget att ha... tills de uppfinner det. Tröttnar du inte själv på den inställningen? Jag ser ex ingen mening i att ha fingerigenkänning, skulle aldrig betala en krona extra för det om jag kunde slippa, för mig låter vatten tålig bra mycket bättre.

Sen får man säga att Apple som företag har sjunket kraftigt i mina ögon genom följande korkade uttalanden :

- Först ska det inte finnas stylus pennor för det är blä, sen ska vi minsann ha en penna och dyr ska den vara.
- Först säger man att ingen vill ha en större telefon än 4.5" sen viker man sig och utvecklar en 5.5".
- Först säger man att det finns ingen nytta med merän 1 GB ram minne sen dubblar man ram minnet.

Jag förstår ju att de försöker intala sina kunder om vad som är rätt och fel, kanske de borde istället ge folk vad de verkligen vill ha istället. Det var så uppenbart att Apple folket saknade en större telefon än 4.5" ändå vägrade man.

Skrivet av S_Z:

Apple gjorde definitivt den viktigaste pushen med iPhone 4 då skillnaden blev enorm.

Du pratar om hastigheten antar jag? Tycker du inte själv det är lika urvattnat som PPI? De gör ingen skillnad längre om man inte sitter och spelar på sin mobil och jag kan med säkerhet säga att de flesta spelar inte särskilt krävande spel på telefonerna.

Skrivet av S_Z:

Nu handlar det mest om bräcka varandra med högre PPI precis som på digitalkameratiden med pixelracet. Skärmar med så hög PPI som vissa nu har fyller en funktion och det är för VR vilket 99% av alla användare aldrig kommer använda sin mobil till. Så bra för VR utveckling, inte för mobilutvecklingen.

Det handlar om att ta utvecklingen framåt, hur vet du vad vi kan nå med riktigt hög PPI? Kanske kan det låsa upp tekniker man inte annars tänkt på för vi alla kan väl vara ganska överens om att bilden i våra enheter kan fortfarande bli bättre även om redan nått en relativt högt PPI värde.

Men sen har Apple släpat en del med sin hårdvara ex så hade de ganska dålig upplösning på deras första IPad Mini jämfört med ex Nexus 7.

Skrivet av S_Z:

Ja, första iPad Air:en hade det men knappast något som jag skulle säga driver utvecklingen framåt.

Hur menar du nu? Du anser inte att det är någon större skillnad mellan mono och stereo? Haha jag tyckte det var riktigt botten av dem att köra på mono så länge som de gjorde också kallade de sig en exklusiv produkt. Men åter igen, har inte Apple det är år det inget av värde, eller hur var det nu?

Skrivet av S_Z:

Noteringsfältet köper jag men skall vi snacka om rena mjukvarufunktion så blir det ju väldigt snårigt om vem som det faktiskt kom ifrån. Knappast så att Google eller Android-tillverkarna var först med många av de funktioner som nu finns i iOS. Flertalet fanns länge i Jailbeak-communityt och från andra OS som WebOS (som multitask interfacet exempelvis). Så där är det väl en stor gemensam grupp som tillsammans utvecklat OS:en till vad de är idag. Alla lånar från varandra.

Snårigt? Det tycker jag inte, jag pekar på hur lång tid det tar för de olika tillverkarna att implementera smarta funktioner och Apple är duktiga på att dra ut på det och framförallt försöka övertala sina kunder om att det inte är något att ha.

Skrivet av S_Z:

Ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Apple har aldrig varit ett billigt alternativ, inget som har ändras på senare år.

Vad är Iphone 5c för något då? Det pratades mycket om en budget IPhone och det får man väl ändå kalla 5c. Ta dig lite tid att jämför hårdvaran i den jämfört med andra tillverkares telefon runt samma pris så kan vi se om du tycker det är ett rimligt pris som Apple sätter till sina kunder.

Skrivet av S_Z:

Och samma sak gäller dig Av de saker du nämnt är det jag också nämnde att göra telefonen vattentålig som sticker ut som någon som förmodligen pushar tillverkarna framåt. Även om jag inte ser poängen så tror jag att Apple också kommer haka på den trenden tillslut. Annars får jag säga att det inte var mycket att komma med tyvärr

Ja, Apple kan vara minst sagt sega när folket vill ha något som de inte har, vi får se, de kanske kommer med en helt ny uppfinning, VATTENTÅLIG telefon! =D

Skrivet av S_Z:

Fast jag håller inte med, du kanske inte längre har samma intresse och därför upplever att det skrivs mindre? Från de senaste åren har ju Apple med sin SoC verkligen pushat de andra tillverkarna att utvecklas (kanske t o m för mycket då Snapdragon 810 kändes fram stressad vilket den ju med högsta sannolikhet också var). Touch ID fick väldig fart på de andra tillverkarna implementera liknade lösningar och jag skulle inte bli förvånad om det sitter egna implementationer av 3D touch på många smartphones inom en inte allt för avlägsen framtid.

Grejen är att andra tillverkare vill ligga i framkanten och därför är det viktigt att följa marknaden, kommer det något nytt som folk ser ut att uppskatta så hoppar de på det. Apple är klart långsammare med detta, se bara hur lång tid det tog innan de gav sina kunder en större telefon. Väljer man Apple paketet måste man lära sig leva med detta, man kommer inte få vad man vill ha alltid men man får iallafall betala för det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ledsen att gör dig besviken men nog har de klämt in (minst) en artikel också
Länk: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/pennalistiskt-om-apple-penn...

Edit: Och inte fan var det någon högkvalitativ artikel heller Aftonbladet-nivå när man länkar till en två år gammal artikel på någon techsida som frågar sig om Apple håller på att dö utan Steve Jobs. Det har ju gått minst sagt bra sedan de två åren som artikeln skrevs kan man lätt konstatera.

Hahah ja okay nyheten är att Apple hånas för sin penna men inga detaljer om vad man gick igenom på eventet. Antar att Apple inte är så intressanta att följa länge så då behövs det ingen imponerande artikel

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Fåren är de som känner att det är så fruktansvärt brådis att få tag i denna produkten så att de ägnar flera dagar åt att köa för att få tag i den först.
Jag skrev inte att jag inte tror att det finns användningsområden även om jag tror att Wacom/MS redan täcker de flesta (men äpplet på baksidan saknas)

Ja, de är kanske ”får”. Men dessa finns inför andra produktlanseringar från andra företag också.

Så kan man ju säga om Windows kontra OS X också – ”det finns användningsområden även om jag tror att Wacom/MS redan täcker de flesta (men äpplet på baksidan saknas)”. Men ändå finns det vissa som trivs bättre i OS X än i Windows av olika anledningar och hellre gör jobbet den miljön. Likaså tvärtom såklart. Det är inte vad man kan göra, utan hur man gör det som är skillnaden. Vad som kanske är positivt hos iPad Pro (jag vet inte, har inte jämfört med Surface och Wacom) är att responsen/fördröjningen när man ritar med pennan på den verkar vara låg.

Skrivet av Friterad:

Då vet du inte vad ett får är. Sen så varken vill jag eller behöver jag något som detta, pratar utifrån rent allmänt att det inte känns som något "Pro" med den överhuvudtaget

Jag tror absolut den är ”Pro” på så viss att den riktar sig mot folk som kommer använda den i jobbet. För hemmen lär den inte sälja så bra. Sen verkar det väl ganska pro att responsen på pennan när man ritar på plattan är låg och med hög känslighet.

Skrivet av addol95:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Kul att kunna bidra med skratt, men nej. Apple kopierar knappast mer än någon annan vad jag vet.

Skrivet av Jimmy:

Jag vet att du är Apple fan boy sen lång tillbaka men överdriver du inte lite nu? Varje år de presenterar sina "nya" saker så känner man igen det från anda miljöer som haft det långt tidigare. IPad > Mono till Stereo, IPad > Simpel grid struktur till möjlighet till katalog indelning, IPad > 1 GB ram till 2 GB ram, IPad > Peka med fingrar, Peka med penna, IPad > Inge notifierings bar, Notifieringsbar, IPad vanligt covor, inbyggt tangentbord cover o.s.v. Detta är bara de jag minst rakt upp och ner, finns säkert en hel del mer.

Man kan såklart pratar om vem som nyttjar en idé bäst ibland har Apple lyckas vidareutveckla till något bättre, ibland inte. Det är så det fungerar med de flesta tillverkare. Det som dock är speciellt är att Apple folket blir så imponerande när Apple presenterar dessa saker oavsett om det redan funnits i andra produkter i flera år.

Apple har varit duktiga på att utveckla idéer som taget oss vidare men de senaste åren så är det andra företag som stått för framtiden, Apple har mest försökt hänga med och vidareutveckla redan befintliga idéer.

Jag har idag 2 IPads hemma och bygg kvalitén är fin men användarvänligheten är på tok för begränsad, jag hoppas de inte planerar att ha iOS i vad de kallar IPad Pro.

Och jag vet att du är Apple-bashare sedan lång tid tillbaka. -.-

När Apple presenterar saker så är det väl i alla fall delvis förhållande vad de själva haft tidigare. Eftersom det är så att man vanligtvis jämför Apple ensamt mot alla andra IT-företag och sen "cherrypick:ar" från olika håll vad de eventuellt har och säger "haha, kolla här – Apple var minsann inte först!". Eller "det här och det här erbjuder inte Apple". Nä, men de kanske var förts med att ha fyra högtalare i en tablet? De kanske fick till den där funktionen bättre än andra tillverkare?

När Apple presenterar något som funnits tidigare hos andra så har det ibland lagts till något extra. Nu var det ju fyra högtalare i iPad Pro och inte ett ”vanligt” tangentbord utan ett med ny typ av mekanik för knapparna. Är inte det något som folk kan få imponeras lite av?

Alltså, jag tycker man ska vara kritisk till Apple. Jag är själv kritisk till Apple angående många saker. Men när man enbart sågar en produkt och kallar de som uppskattar den för får – då har det fått för långt. Och då säger jag ifrån – det kan du räkna med.

Precis den postade jag på MacRumors här (många likes):
http://forums.macrumors.com/threads/apple-launching-a9x-based...

Skrivet av Jimmy:

Grejen är att de lägger fram presentationen som om det är de som kommit på hela grejen och Apple folket ser ut att bli imponerade varje gång oavsett om det redan finns eller inte.

Angående pennan så är den uppenbarligen enbart till för att rita med : https://www.youtube.com/watch?v=kNivTwyN9_o, frågan är varför detta skulle vara bättre än en avancerad Wacom eller för den delen papper och penna? Dessutom verkar det som att pennan ska kosta närmare 100$, vad tror du den kostar att tillverka? 5 kr?

Det är inte självklart? Windows fungerar numera på både stationära och på surfplattor och ger därmed tillgång till full arsenal applikationer. Jag har själv ett par IPad´s och apple market är översvämmat med en hel del skit, att hitta Maya, 3D Studio MAX, Adobe Photoshop, Visual Studio lär bli svårt. Att hitta enkla saker som mail klienter, cloud storage, office är säkert inga problem men det där kan man även göra på en telefon.

Ja, alla har vi olika krav och det är nog viktigt här att inse att Ipad pro troligen är syftat mot företag, frågan är bara på vilket vis som det är mindre leksak än vad vanliga IPad är.

Känns som det är du som tolkar det som om Apple lägger fram presentationen som att det är de som kommit på hela grejen. Att ”Apple folket blir imponerade” beror kanske på att det har sett det finnas på annat håll och tycker det är bra att det även kommer till en Apple-produkt, kanske även med någon extra finness?

En ”Wacom Pro Pen” kostar här 895 spänn.
Vad uppskattar du att den kostar att tillverka? Vi har köpt flera Wacom-pennor på jobbet och knappen på den brukar rätt ofta gå sönder kan jag säga. Och menar du på allvar att du ifrågasätter varför man ritar på en tablet istället för papper och penna? En Wacom-platta används dessutom plant på bordet med stående skärm – klart det inte är samma som att rita direkt på skärmen.

Windows på surfplatta med massor med applikationer, visst. Men det kanske finns andra applikationer som några tycker funkar lika bra eller bättre för vissa ändamål i iOS? Kanske någon tycker en iPad Pro känns bättre att rita på än en Windows-surfplatta?

Visual Studio lär bli svårt att hitta för iPad, ja. Är du förvånad?
Klart det inte går att hitta fullstora versioner av de programmen du tar upp för iOS och iPad. Men det finns andra program än de du tar upp som kanske duger fint för en tablet? För bildbehandling finns exempelvis Pixelmator: http://www.pixelmator.com/ipad/

Ipad Pro är rimligen riktad mot företag, ja. Och jag vet inte om jag tycker en Ipad måste vara en leksak. Den används av enhel del i jobbet. Det är något Apple även verkar vilja på ska bli mer vanligt:

http://www.macrumors.com/2014/07/15/apple-ibm-major-enterpris...
http://www.macrumors.com/2015/08/12/apple-ipad-business-partn...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Haha alltid samma visa med dig, har inte Apple det så är det inget att ha... tills de uppfinner det. Tröttnar du inte själv på den inställningen? Jag ser ex ingen mening i att ha fingerigenkänning, skulle aldrig betala en krona extra för det om jag kunde slippa, för mig låter vatten tålig bra mycket bättre.

Som sagt, vad som man tycker än viktigt varierar. Och lägg ner det där snacket om inställning, du är inte bättre själv (trots att du extremt motvilligt köpte en iPad). Självklart finns det en hel del som skulle vara trevligt om Apple använde/implementerade, finns alltid saker att förbättra. Hade inte haft något emot en aning tjockare telefon så de fick plats med ett större batteri exempelvis. Jag skulle hemsk gärna se att de tillät 3:e parts appar att se vem som ringer för att nämna några av min punkter där jag gärna ser förbättring.

Skrivet av Jimmy:

Sen får man säga att Apple som företag har sjunket kraftigt i mina ögon genom följande korkade uttalanden :

- Först ska det inte finnas stylus pennor för det är blä, sen ska vi minsann ha en penna och dyr ska den vara.
- Först säger man att ingen vill ha en större telefon än 4.5" sen viker man sig och utvecklar en 5.5".
- Först säger man att det finns ingen nytta med merän 1 GB ram minne sen dubblar man ram minnet.

Så företaget sjönk kraftigt i dina ögon av ett par uttalanden som en rätt "speciell" person sa för ett hel gäng år sedan? Där det första handlade hur man skulle styra en telefon, inte för att använda som ett redskap på en tablet. Det andra, ja bara korkat sagt men ännu dummare vore att inte kunna ändra sig när man såg att man hade fel. Och det tredje är jag fullkomligt övertygad om att de inte har sagt. Att det vid en tidpunkt inte finns någon mening med mer än 1 GB RAM betyder ju inte att det kommer vara så för alltid allt eftersom applikationerna blir mer och mer avancerade, kameror tar högre upplösta bilder mm.

Skrivet av Jimmy:

Jag förstår ju att de försöker intala sina kunder om vad som är rätt och fel, kanske de borde istället ge folk vad de verkligen vill ha istället. Det var så uppenbart att Apple folket saknade en större telefon än 4.5" ändå vägrade man.

Man vägrade inte, finns att köpa sedan ett år tillbaka om du missat det

Skrivet av Jimmy:

Du pratar om hastigheten antar jag? Tycker du inte själv det är lika urvattnat som PPI? De gör ingen skillnad längre om man inte sitter och spelar på sin mobil och jag kan med säkerhet säga att de flesta spelar inte särskilt krävande spel på telefonerna.

Nej, jag syftade på iPhone 4:s steg upp till 300+ PPI.

Skrivet av Jimmy:

Det handlar om att ta utvecklingen framåt, hur vet du vad vi kan nå med riktigt hög PPI? Kanske kan det låsa upp tekniker man inte annars tänkt på för vi alla kan väl vara ganska överens om att bilden i våra enheter kan fortfarande bli bättre även om redan nått en relativt högt PPI värde.

Som sagt, att utveckla skärmar med dessa PPI nivåer ser jag absolut inget fel med. Felet är att sätta dessa i små smartphone där de inte längre gör någon praktisk skillnad utan istället påverkar prestanda och batteritid negativt.

Skrivet av Jimmy:

Men sen har Apple släpat en del med sin hårdvara ex så hade de ganska dålig upplösning på deras första IPad Mini jämfört med ex Nexus 7.

Släpat efter? De har ju utan tvekan pushat tablets mot högre upplösning med iPad 3 och framåt. Att de inte alltid haft det på sina allra billigaste modeller är ju en annan sak.

Skrivet av Jimmy:

Hur menar du nu? Du anser inte att det är någon större skillnad mellan mono och stereo? Haha jag tyckte det var riktigt botten av dem att köra på mono så länge som de gjorde också kallade de sig en exklusiv produkt. Men åter igen, har inte Apple det är år det inget av värde, eller hur var det nu?

Ser inte att lansera stereo på en tablet som att pusha branschen framåt nej.

Skrivet av Jimmy:

Snårigt? Det tycker jag inte, jag pekar på hur lång tid det tar för de olika tillverkarna att implementera smarta funktioner och Apple är duktiga på att dra ut på det och framförallt försöka övertala sina kunder om att det inte är något att ha.

Fast om det inte är Google eller Android företagen som tagit fram dessa så ser jag inte vad det har med denna diskussion att göra (där du menade att det var andra föredrag som nu drev utvecklingen). Att övertala sina kunder om att det inte är något att ha vet jag inte vad du menar. Däremot är ju Apple och har alltid varit försiktig att lansera nya funktioner/features förrän de fungerar väldigt väl (bortsett från en del undantag som deras kart-tjänst ).

Skrivet av Jimmy:

Vad är Iphone 5c för något då? Det pratades mycket om en budget IPhone och det får man väl ändå kalla 5c. Ta dig lite tid att jämför hårdvaran i den jämfört med andra tillverkares telefon runt samma pris så kan vi se om du tycker det är ett rimligt pris som Apple sätter till sina kunder.

Nej, 5C var definitivt ingen budget-modell prismässigt. Och inte heller tycker jag att priset var rimligt. Skulle aldrig få för mig att köpa något annat än den senaste modellen och så nära en release som möjligt.

Skrivet av Jimmy:

Grejen är att andra tillverkare vill ligga i framkanten och därför är det viktigt att följa marknaden, kommer det något nytt som folk ser ut att uppskatta så hoppar de på det.

Och marknaden följer uppenbarligen fortfarande Apple vilket var min poäng. De bidrar fortfarande till att driva branschen framåt minst lika mycket som andra företag.

Permalänk

Här vad en designer tycker om pennan för iPad Pro (Apple Pencil) jämfört med Wacoms pennor:

”Quite plainly, the Cintiq sucks in comparison. And I've been using them for years for industrial design sketching, UI, and art. Let's compare the experience:

Stylus Design
The Apple Pencil has a much narrower body and tip, allowing the stylus to not obscure the drawing itself. I would also argue it provides more freedom of drawing motion. The Cintiq stylus is big, the pen tip is wobbly, your fingers randomly collide into the side buttons, and everything feels like cheap jiggly plastic.

Surface Design
Cintiqs are heavy, really heavy. The ones deemed "portable" are hardly at best. Most of them come with a giant set of cords because, obviously, they need to be plugged in to a computer. The screens aren't retina, the color is whack, the brightest it can display is not very bright and there's a lot of reflection. Most importantly the screen itself has a huge air gap between the pen and the digital screen, causing parallax. No amount calibration shakes the feeling that you're not actually drawing on this surface. All these things are a non-issue with the iPad Pro, also it runs its own OS and has multitouch build in, you'll be paying $2000+ for multitouch on a Cintiq.

Drawing
Latency latency latency. As in all that latency I can visibly see as I wait for my stroke to catch up with my Cintiq pen. Oops! Dragged my pen too far because I couldn't see where the strike would end up? Guess that's why I mapped 10 of these buttons to Ctrl+Z. This is the game changer with the Apple Pencil, barely any latency so you actually feel like the pencil is leaving ink and can see the outcome of your drawing as its happening. Real-life pencils have gotten this figured out for years. It also seems like pressure and tilt are mapped more sensitively compared to the Cintiq.
Outcome: drawing more of what you intended on the first try.”

http://www.lindadong.com/blog//apple-pencil-vs-wacom-cintiq

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Här vad en designer tycker om pennan för iPad Pro (Apple Pencil) jämfört med Wacoms pennor:

”Quite plainly, the Cintiq sucks in comparison. And I've been using them for years for industrial design sketching, UI, and art. Let's compare the experience:

Stylus Design
The Apple Pencil has a much narrower body and tip, allowing the stylus to not obscure the drawing itself. I would also argue it provides more freedom of drawing motion. The Cintiq stylus is big, the pen tip is wobbly, your fingers randomly collide into the side buttons, and everything feels like cheap jiggly plastic.

Surface Design
Cintiqs are heavy, really heavy. The ones deemed "portable" are hardly at best. Most of them come with a giant set of cords because, obviously, they need to be plugged in to a computer. The screens aren't retina, the color is whack, the brightest it can display is not very bright and there's a lot of reflection. Most importantly the screen itself has a huge air gap between the pen and the digital screen, causing parallax. No amount calibration shakes the feeling that you're not actually drawing on this surface. All these things are a non-issue with the iPad Pro, also it runs its own OS and has multitouch build in, you'll be paying $2000+ for multitouch on a Cintiq.

Drawing
Latency latency latency. As in all that latency I can visibly see as I wait for my stroke to catch up with my Cintiq pen. Oops! Dragged my pen too far because I couldn't see where the strike would end up? Guess that's why I mapped 10 of these buttons to Ctrl+Z. This is the game changer with the Apple Pencil, barely any latency so you actually feel like the pencil is leaving ink and can see the outcome of your drawing as its happening. Real-life pencils have gotten this figured out for years. It also seems like pressure and tilt are mapped more sensitively compared to the Cintiq.
Outcome: drawing more of what you intended on the first try.”

http://www.lindadong.com/blog//apple-pencil-vs-wacom-cintiq

Ta det där med en stor skopa salt, för hon överdriver nått så in i helvete. Men, ja, det ser ju bra ut för IPad Pro iaf.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

SVT? den minst vinklade nyhetssajten?

Minst vinklade? Tillåt mej att skratta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Minst vinklade? Tillåt mej att skratta.

Haha, du behöver inte be om tillåtelse, jag skrattar också... åt dig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av sgtprobe:

Ta det där med en stor skopa salt, för hon överdriver nått så in i helvete. Men, ja, det ser ju bra ut för IPad Pro iaf.

Visst, det är bara en persons åsikt. Men ändå värt att nämna tycket jag då hon verkar ha jobbat en del med Wacoms pennor.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst, det är bara en persons åsikt. Men ändå värt att nämna tycket jag då hon verkar ha jobbat en del med Wacoms pennor.

Nja, alltså, Wacom har issues som hon beskriver, men hon överdriver dem en hel del. Många är rätt bittra över Wacom i övrigt, de är löjligt dyra men dras med problem som många blir förvånade över, när de får testa en dyr Cintiq för första gången som exempel. Så de förtjänar skit, inget snack om den saken.

Sen har du alla som sitter med dyra Cintiqs som försöker försvara sitt inköp med uttalanden som att de minsann inte har något lagg alls etc, men jag har använt mig av Cintiqs i många år nu, och har aldrig stött på en Cintiq som inte har problem med latens som exempel. Dock är det inte i den grad som hon beskriver i texten, men är man bitter så är det väl lätt och överdriva, speciellt om man äntligen får prova något som fungerar mer som man förväntar sig.

Sen kan man ta kvalitén på skärmarna, Cintiqs har historiskt sett aldrig haft de bästa skärmarna, men ändå av halvgod kvalité, min har en IPS panel som exempel. Men även om du köper de som har möjlighet till hårdvarukalibrering (24 HD Touch, 27 HD och 27 HD Touch) så har de långt kvar till en riktigt skärm som exempelvis Eizo ColorEdge, Nec Spectraview etc, men kostar ändå över 20K. Sen blir det andra problem när de växer till 27 tum som exempel. På grund av glaset som sitter framför skärmen och beroende på hur nära man jobbar, så får du brytningseffekter i glaset åt sidorna från dina ögon sett, vilket är nog så irriterande. Iofs ingen showstopper, men värt att nämna när man går upp i storlek.

Men personligen så tänker man inte på det så mycket, man kalibrerar skärmen så det är iaf mellan tummen och pekfingret korrekt, sen jobbar man. Latensen vänjer man sig väldigt snabbt vid, därför att de trots allt är exakta, färgerna är inom toleranserna och, om du har en stor Cintiq, låter dig vara väldigt expressiv i dina drag.

Den största nackdelen i min mening, som alltid tar tid att vänja sig över, i synnerhet om man hoppar mellan papper/penna och Cintiq är Parallaxen (och latens, så klart), avståndet mellan glas och själva skärmen som ställer till det. Det har minskat med åren, men fortfarande inte optimalt.

Så, ja, om Apples Pen-teknik fungerar riktigt bra, bättre än Wacom och kanske i framtiden släpper en IPad Pro OSX edition, så är det bye bye till Wacom, och inget jag kommer gråta mig sömnlös över.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Haha orka. Spelar ingen roll vad folk här tror eller inte faktum är som alla andra apple produkter förståeligt eller ej men den kommer sälja som smör likt klockan och iPhones och vanliga iPads m.m . Inget är utan eftertanke för det mesta när det kommer till Apple och det faktum att man snabbt kan redigera film och bilder med en penna kommer säkerligen anammas hårt av diverse fotografer och filmskapande personer som redan är acklimatiserade i Apples miljö.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, de är kanske ”får”. Men dessa finns inför andra produktlanseringar från andra företag också.

Så kan man ju säga om Windows kontra OS X också – ”det finns användningsområden även om jag tror att Wacom/MS redan täcker de flesta (men äpplet på baksidan saknas)”. Men ändå finns det vissa som trivs bättre i OS X än i Windows av olika anledningar och hellre gör jobbet den miljön. Likaså tvärtom såklart. Det är inte vad man kan göra, utan hur man gör det som är skillnaden. Vad som kanske är positivt hos iPad Pro (jag vet inte, har inte jämfört med Surface och Wacom) är att responsen/fördröjningen när man ritar med pennan på den verkar vara låg.

Nu var det dock iOS och Windows som jag jämförde. OS X är definitivt kompetent, iOS inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Alla verkar jämföra den med Surface, och ja, kanske de har siktat in sig till viss del på den marknaden. Dock verkar den stå sig mycket bra gentemot Wacom Cintiq HD om pennan och mjukvaran fungerar minst lika bra. Skärmen verkar ju vara hästlängder före och priset är i samma klass, så...

Jag tror m.a.o. att många illustratörer och andra grafiker är väldigt intresserade av denna.

Nu har jag inte använt en Cintiq men det känns som att känslan i en hal glasyta borde vara klart sämre att rita på. Har Cintiq också "vanligt glas"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nu har jag inte använt en Cintiq men det känns som att känslan i en hal glasyta borde vara klart sämre att rita på. Har Cintiq också "vanligt glas"?

Nja, kan faktiskt inte svara på det direkt hur det är uppbyggt, men de jag använt/äger/ägt har iaf någon beläggning/coating som ger det lite friktion, sen har du olika "penstift" du kan byta ut beroende på preferenser. Plaststiften glider av förklarlig anledning lättare än "filtstiften" etc.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

faktum att man snabbt kan redigera film och bilder med en penna kommer säkerligen anammas hårt av diverse fotografer och filmskapande personer som redan är acklimatiserade i Apples miljö.

Det tror jag också. Adobe har liksom många andra (t.ex Autodesk och Microsoft) gått in hårt för cloudlösningar. Du kan ta upp ditt arbete från olika terminaler och jobba på det. Har testat Lightroom på min mini och det går utmärkt att öppna RAW filer och redigera. Vill man visa en grupp medabetare en skiss (ritning/bild/tex) och få feedback är molntjänsterna klart starka. Microsoft office fungerar hyggligt på IOS. Vissa företag satsar hårt på Citrix miljöer där användarna kan köra på "dumma" terminaler mot en serverfarm. Kort så finns många användargrupper som kan använda iPad pro.
Jag använder min iPad mini som anteckningsblock och kan läsa mejl, granska dokument, delta/leda videokonferenser etc. Ipad pro är lite större och kraftfullare, men fortfarande mobilt som ett A4 block.
Visst är det trevligare om mötesdeltare i ett rum inte gömmer sig bakom sina laptops?

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Nu var det dock iOS och Windows som jag jämförde. OS X är definitivt kompetent, iOS inte lika mycket.

Jo, jag förstod det. Men menar att iOS kanske är tillräckligt kompetent – det kanske duger gott och väl med iOS i många fall? Sen är det ju ett komplement till en vanlig dator. Kan mycket vät tänka mig att Apple tänker sig att man har en Mac med OS X också. Visst kan man tycka att det går att slå ihop både touch-GUI och fullstort skrivbords-OS och köra på en tablet – så som Microsoft gör med Surface. Men Apple verkar inte tycket det är någon idé än. Och iOS 9 lär borde väl vara rätt mycket resurssnålare än Windows 10? Att ”driva runt” ett fullstort OS i bakgrunden känns lite onödigt. Men det kanske funkar bra nuförtiden?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av 1up:

Utan osx är det bara en jättestor candy-crush maskin imo, jag ser ingen som helst vettig anledning att välja denna framför en surfuce. Och angående pennan?

Jag tror du har fel ang. ”jättestor Candy Crush-maskin”, plus att det är skillnad på penna och penna och även mot den skärm pennan används mot.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lugnar ner er, de e bara till att luta sig tillbaka och se hur hårt det verkligen slår. Vi kan snacka goja här hur länge som helst men vi vet av erfarenhet att det aldrig ger något. De som är för försvarar med allt de har för att de inte ska se dumma ut och vise varse. Jag har redan slutat följa tråden men får tyvärr fortfarande mail så där är iallafall en sak Sweclockers kan titta på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tror absolut den är ”Pro” på så viss att den riktar sig mot folk som kommer använda den i jobbet. För hemmen lär den inte sälja så bra. Sen verkar det väl ganska pro att responsen på pennan när man ritar på plattan är låg och med hög känslighet.

Som vanligt brukar inte Apple ha "Pro" produkter med så speciellt mycket som faktiskt många "Pro" användare kan ha nytta av. Samma gäller ju Mac Pro som bara är bra för väldigt få användningsområden osv. Dock köper ju en del "Pro" användare det ändå. Poängen är att jag tycker dom snålar med fördelarna, dom kunde slängt in fler saker som gör det attraktivt för professionella använder inom större områden

Permalänk
Medlem

Om pennan håller klass med surface/wacom så kan det nog bli en trevlig produkt för grafiker.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på plattan själv för arbete när jag mäter upp ritningar. Då pennan känns som ett bra redskap för att markera ut punkter. Idag är programmet som finns till iPaden långt från användbart då fingrarna inte så exakta när man ska plottra ut noder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Jag kallstarta precis min dator. 1,5GB används direkt av RAM. Har nu startat chrome, bara sweclockers uppe, inga andra flikar. Nu används 3,3GB ram.
Jag är fortfarande helt övertygad om att 2GB RAM i iOS9, räcker längre än 4GB RAM i Windows!

Vilken version av windows använder du?

Skojar du med mig? Chrome är känd för att sluka ram. Det finns en skitstorm av memes runt om det... Du tappar trovärdigheten direkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?