Permalänk

Hemsida på Raspberry Pi

Hej jag har funderat på att skapa en hemsida och hosta den på min Rasberry pi (Model B).
Jag har inte mycket kunskaper med att programmera tyvärr..

Jag hade velat ha tips på hur jag ska gå tillväga, har funderat på att använda mig av wordpress eftersom vad jag förstått det som har ett GUI och jag slipper programmerings delen, Wordpress är väl dock för bloggar vad jag har förstått..

Så har ni någon rekommendation på hur jag skulle göra?

Har använt en aning python och javascript men inte alls mycket..

Tacksam för svar och har jag postat det fel så flytta gärna det!

Permalänk

Det är apache2 du letar efter det är bara att installera, byta ut index.html med din hemsida och sedan surfa in på pajens public ip. För att komma åt den från en enhet på ett annat nätverk så måste man port forwarda. För att lära sig webutveckling så kan jag rekomendera code academy.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Det är apache2 du letar efter det är bara att installera, byta ut index.html med din hemsida och sedan surfa in på pajens public ip. För att komma åt den från en enhet på ett annat nätverk så måste man port forwarda. För att lära sig webutveckling så kan jag rekomendera code academy.

Okej, tack!
Då till det lite större problemet, hur ska jag göra sidan?
Code academy har jag använt och jag har även lite programmering på skolan, dock känner jag att jag inte kan nått nästan (vet lite hur variabler och if argument och såndana grunder fungerar men inte mer)
Hade gärna använt mig av något med ett GUI finns det något som är bra till det (gärna open source eller i alla fall gratis)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det enklaste är, när du installerat webbservern med apache2 och mysql, att använda ett tema. Antingen ett grundtema eller ett fullt utvecklat som du anpassar själv.

Vill du lära dig att skapa hemsidor är det bra om du lär dig grunderna i HTML och CSS först innan du försöker dig på att göra några större ingrepp i ett tema.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Det enklaste är, när du installerat webbservern med apache2 och mysql, att använda ett tema. Antingen ett grundtema eller ett fullt utvecklat som du anpassar själv.

Vill du lära dig att skapa hemsidor är det bra om du lär dig grunderna i HTML och CSS först innan du försöker dig på att göra några större ingrepp i ett tema.

Hur laddar jag in det?
Lägger jag bara in koden på serverns "config fil" eller är det program som gäller?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte slängt in detta ännu på min Pi, kör än så länge lokalt på den bärbara men det borde bara vara att följa en guide för installation av LAMP (Linux Apache MySQL PHP), te.x. den här

http://www.penguintutor.com/linux/raspberrypi-webserver

Sen är det bara att följa instruktionerna för installation av Wordpress från Wordpress.org.