Permalänk
Medlem

Extra fiberlina, vettig investering?

Även vi har fått erbjudande om fiberanslutning. Men eftersom jag gillar overkill och att ta det hela ett steg längre, frågade jag självklart hur mycket det skulle kosta att dra in en extra fiberlina till kåken, 2000kr var svaret. Själv kan jag bara se fördelar med detta, men jag misstänker att jag fått en släng av fiberhybris i samma veva och behöver nog hjälp med att tänka klart.

Dels tänker jag att jag kan ha ett eget abonnemang på ena linan, medan övriga boende i hushållet kan samsas på den andra. Vill man driva kommersiella tjänster hemifrån låter inte det heller som en omöjlighet – borde väl bara vara att bli företagskund på den andra fiberlinan?

Det som inte lockar lika mycket är att behöva ha dubbel uppsättning av den där fiberomvandlaren från Inteno... Då det är nätoperatören som äger rubbet är det väl omöjligt att byta ut omvandlaren till en egen utan att bryta mot diverse avtal? Annars tänker jag att något i det här stuket kanske hade kunnat fungera med rätt konfiguration.

Vad tror SweC? För den extra summan på 2000kr, hade ni dragit in en extra fiberlina?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så begränsas bandbredden i en fiber inte så mycket av själva kabeln som av vad du sätter i andarna på den.
Och finns bandbredden så skulle jag lagt de 2000:- på en sjujäkla router istället.

Iofs så ger ju en extra kabel nån slags redundans.
Men å andra sidan så gissar jag på att båda kablarna hamnar på samma plats, vilket ju begränsar redundansen en hel del
Men spontant så känns det som att du skulle kasta 2000:- i sjön.

Permalänk

@Afrasbaba:

Nej.

2k är ju inte en speciellt stor investering, men jag hade inte gjort det eftersom jag aldrig skulle hitta ett användningsområde för det. Att driva kommersiella tjänster hemifrån känns inte så 2015 nu när det finns så bra molnlösningar för infrastruktur.

Lycka till med ditt beslut!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag installerat det nere i källaren och skaffat en ODF och ett switch rack sen skulle jag nog ha köpt in 2 linor in. och sagt åt tekniker att sätta up 2 intenorna. 2k tyckte jag inte var mycket pengar iallafall där jag jobbar för statsnätet så kör det 25k + 25k om du ska ha 2 linor in vet ej varför. Men det kan säker ändrar om någon ber om det efter som vi drar in 8 linor till varje villa men det är direkt inte någon som har bett om 2 om det inte är ett företag och då är det massa upphandling och det brukar det inte gå ut med direkt.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Känns väldigt onödigt om jag ska vara ärlig, jag arbetar nämligen med fiber i yrket och kapaciteten för en enda fiber överstiger vida allting du kastar mot den.
Rent teoretiskt har jag förstått det så skulle en enda tunn fiber försörja hela södra Sverige med bandbredd om det man kopplar i ändarna hängde med...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin: med det resonemanget skulle man kunna använda ett skosnöre som överföring, "bara allt runtomkring kan tolka skosnöret tillräckligt snabbt"

@Afrasbaba u go gurl... overkill is the only way to KILL

Permalänk

Lite spekulation om nyttan….

Stor tomt och kan bygga mer på tomten en ide, men även om tjänster för 1 G så klarar skälva fibern 10 G så om det inte är något specifikt plan så lägg pengarna på annat!

Lite spekulation om nyttan….
Om det skulle bli fler operatörer på samma nät men det är bara troligt i städer inte på landsbygden möjligen om det kom någon utökning av nät-neutralitet men det är osannolikt,

Ha en granne som har en annan operatör och gör samma sak så kan ha göra samma sak så dra ni i samma rör till varandra för redundans men det är lite utopiskt men mjöligt med det måste vara ett stort behov, servis på en lina kan ta flera månader vid fel att ha ett alternativ om de krånglar.

(Det klarade inte att laga pappas uppkomling på två mängder och det är 08 cirka två mil från Stockholm så det är nivån om du har lite otur, det är inte som el där de blir ersättning det är bara betala för något även om det inte fungerar!)

Men då är det lättare att bara ha linor till grannen (om det finns en) så ni kan låna när det uppstår krångel så kan det vara draget det fungerar vid problem. För är det redundans s direkt och i stort sett bara en kapital kostnad att ha utrustningen inget extra abonnemang, bara använda vid fel och test at det fungerar.

Permalänk
Medlem

Det låter onödigt eftersom det verkar vara fiber från samma nät, vilket betyder att om du har nät problem så har du inte en extra fiber uppkoppling för redundans.

Sedan som andra säger så har du troligtvis 1Gbit på fiberlänken, du kommer inte behöva högre kapacitet, kanske räcker att överväga att du uppgraderar till en 250/100 tjänst. Det är egentligen upp till dig hur du delar upp det i ditt egna LAN.

Eftersom TS skiver "erbjudande om fiberanslutning" så kanske det är mer en fråga om en mentalitet och erfarenheter utav ADSL och de problem som kan just uppkomma med ADSL anslutningar.

Permalänk
Medlem

Det är väl kopplat till samma fibernät ändå, så helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Om du får in två fiberlinor, är du villig att betala 2 000kr för att få 2x 1000 linor in? Vad skall du i så fall ha all den kraft till? Sen vill jag påstå att om en av dessa linor går ner så är det extremt troligt att den andra linan är nere också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det är väl kopplat till samma fibernät ändå, så helt onödigt.

Det här, så det blir knappt tal om redundans ändå.

Vet inte vilka priser ni erbjuds, men enda anledningen till att ha det här är att köra 2x1Gbit, jag ser dock inte mycket poäng att ha över 100Mbit hemma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@skurbert Njae, kommersiella tjänster i hemmet är nog lite förlegat som du säger, var mest bara en tanke. De allra flesta kan nog inte hitta ett användningsområde för en extra lina.

@Sandia Trodde faktiskt att det rörde sig om en betydligt större summa än 2000kr innan jag fick det bekräftat. Men om du säger att ni som standard brukar dra in 8 linor kanske är det jag också får indraget, men att priset på 2000kr täcker in fiberomvandlaren samt arbetskostnaden för att få den installerad också. Vad innebär ODF?

@VexedRelic Redundans är nog det sista jag har i åtanke som användningsområde. Vad jag har för behov av bandbredd tror jag inte du vet, bara för att jag har VDSL i dagsläget betyder inte det att jag inte haft fiber tidigare Minst 250/100 kommer det redan att bli, med eller utan extra lina.

@Tino Ingenting jag planerar att köra i dagsläget i alla fall. I första hand vill jag få fibern indragen, sen om jag får för mig att hitta på något med en eventuell extra lina kan jag bestämma det då. Men om 2st 1000/1000 skulle kosta säg 200kr/månad inom fem års tid? Definitivt, men inte speciellt troligt med tanke på dagens priser.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba det låter som du vill lägga pengar på något du inte kommer att använda för att eventuellt vara framtidsäker. Fiber begränsas inte på 1000 mbit utan kan ge mer, så när det väll är aktuellt så kan du betala mer för den tjänsten och endå inte maxa din fiberlina.

Om du nu har pengar över så skulle jag personligen lägga dessa på en riktig bra accesspunkt istället, i stil med UniFi® AP tror detta skulle ge mer glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

@VexedRelic Redundans är nog det sista jag har i åtanke som användningsområde. Vad jag har för behov av bandbredd tror jag inte du vet, bara för att jag har VDSL i dagsläget betyder inte det att jag inte haft fiber tidigare Minst 250/100 kommer det redan att bli, med eller utan extra lina.

Om vi säger att en 100/100 tjänst kostar 350kr, så kommer du betala 700kr för två, när mest troligtvis så kommer en 250/100 tjänst kosta mindre. Och om du ändå är villig att betala typ 700kr i månaden så kan du nog sträcka dig till en 1000/100 tjänst på en fiber. Det beror förstås vart du bor och vad som erbjuds eftersom vissa delar i Sverige kan man få 1000/1000 Mbit för typ 300kr i månaden.

Du gör såklart vad du vill, men generellt så är det svårt att konsumera över 10-15 Mbit per person i ett hem, om vi pratar vanlig internet användande som surf och kanske lite youtube/stream tittande.

Permalänk
Medlem

Som talats om tidigare.. det är vettigare att lägga pengarna på bättre utrustning hos dig själv istället.

Om du är en extremt krävande nätanvändare så kanske (om det går) det i framtiden går att ha två abonnemang á 100Mbit (eller vad som helst..) per lina och spara in en eventuell knepig kostnad för 1x200Mbit.

Om de drar den andra förbindelsen genom ett annat rör (nääää.) som är långt ifrån (nää..) och gärna att de går väldigt olika vägar till närmsta knytpunkt (njaaa..) ... ... så kanske det är värt 2000:- om du ÄGER den dragna kabeln. Annars är det bara en anslutningsavgift som du inte har någon nytta av dessvärre.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Var noga med att lägga ett rör in till dig istället för den lilla slang som man ibland lägger.
Då kan man istället 'blåsa' in en extra fiber vid senare tillfälle om det skulle behövas istället för att gräva.

Att lägga in två idag känns helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

@Sandia Trodde faktiskt att det rörde sig om en betydligt större summa än 2000kr innan jag fick det bekräftat. Men om du säger att ni som standard brukar dra in 8 linor kanske är det jag också får indraget, men att priset på 2000kr täcker in fiberomvandlaren samt arbetskostnaden för att få den installerad också. Vad innebär ODF?

ODF är pactch panel för fiber. Står för optical distribution frame.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

@Tino Är väl medveten att det är utrustningen som sitter i ändarna som är begränsningen. Är dock skeptisk till att nätägaren kommer investera i 10Gbit för FTTH när det väl blir aktuellt, min gissning är att vi kommer får dras med 1Gbit ett bra tag.

@VexedRelic Inget fel på räkningen, men jag ville helst inte blanda in prisexempel på abonnemang. Det är inte jag som äger kåken och det är inte jag som tidigare betalat bredbandet. Se det som fri tillgång till ena fiberlinan, det enda jag betalar är för det eventuella abonnemanget på den extra linan.

@OrlMrt Vilket är halva poängen med att dra in den extra linan redan nu, så att jag inte behöver blåsa in något alls vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng med 2 linor in om dom går i samma rör, går röret sönder av något så pajjar båda kablarna och du har ingen redundans. En fiber klarar mer en du som privatperson kan konsumera, det räcker garanterat din livstid ut.

Mediaomvandlare, router och dator är det som sätter gränserna, inte kabeln i sig. Om det gäller hastighet är det totalt onödigt för dig att ha 2 fiber.

Å andra sidan, 2000kr är Inga pengar alls för en extra kabel, känns som att det nästan är gratis, ingen mer kostnad att tänka på om ni ska dra in en. Jag hade garanterat tagit 2 fiber in, för det priset, varför inte liksom, som den nörd jag är.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

När de blåsa in fiber till mig så var det två stycken fiber redan i kabeln som de skickade in i huset men de kontakterade bara den ena.
När jag frågade varför de skickade in två styck fick jag svaret att den ena var i reserv. Reserven ligger ihoprullad bakom fiberboxen.

Kan ju vara värt att ställa frågan om den är 1 eller 2st fiber som de blåser in i samma slang.

Permalänk
Medlem

ja skulle kört på det 2 olika operatörer om internet strular hos en av operatörerna så har man alltid en backup
själv har jag bbb 1000/100 och sen har jag comhem 100/10 som backup

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med fiber och kopparnät och vi blåser alltid in minst 2 fiber till alla kunder förstår inte varför du ska betala extra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Jag jobbar med fiber och kopparnät och vi blåser alltid in minst 2 fiber till alla kunder förstår inte varför du ska betala extra.

Men ni svetsar och kopplar väl inte in båda utan en fiber ligger som backup ? En eller 2 fibrer i sig kostar ju nästan inget extra men jobbet att koppla in dem och utrustningen i ändarna på dem kostar en del.

Förutom det så lär ju dubbla fiber inte öka redundansen nämnvärt om de är dragna på samma ställe och via samma nätägare, jag är skeptisk till om det verkligen är värt 2000kr + månadsavgifterna men om man verkligen har behov av 2 x 1000 Mbit så kanske men då ska man ju verkligen inte klara sig utan den kapaciteten och det är dessutom kanske svårt att få ett företagsabonnemang utifall nätägaren bara jobbar mot privatpersoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men ni svetsar och kopplar väl inte in båda utan en fiber ligger som backup ? En eller 2 fibrer i sig kostar ju nästan inget extra men jobbet att koppla in dem och utrustningen i ändarna på dem kostar en del.

Förutom det så lär ju dubbla fiber inte öka redundansen nämnvärt om de är dragna på samma ställe och via samma nätägare, jag är skeptisk till om det verkligen är värt 2000kr + månadsavgifterna men om man verkligen har behov av 2 x 1000 Mbit så kanske men då ska man ju verkligen inte klara sig utan den kapaciteten och det är dessutom kanske svårt att få ett företagsabonnemang utifall nätägaren bara jobbar mot privatpersoner.

Det är olika, det finns fiberföreningar som vill ha båda inkopplade men bara en aktiv och så finns det såna som bara en svetsas och den andra ligger löst i boxen. Kostnaden jag kan tänka mig är att den andra fibern ska få en port på stationen + svetsning.

Jag håller med dig helt om att två stycken linor inte känns värt den extra avgiften. Som sagts tidigare i tråden har ju fibern begränsningar långt över utrusningen. När och om vi kommer få behov av 1Gbit+ så kommer nätägaren uppgradera sin utrustning till det. Hade han fått den andra fibern helt gratis utan månadsavgift hade jag förstått det men nu känns det bara onödigt.