Är detta skälig reparationstid och skäligt pris för ett skärmbyte?

Permalänk
Medlem

Är detta skälig reparationstid och skäligt pris för ett skärmbyte?

Tjenare! Förolyckade min Z3s skärm för över en månad en sedan och lämnade då in den till butiken jag köpt den, (Sonera) för ett skärmbyte. På måndag är det 7 veckor sedan detta, och vid verkstaden så säger dom att dom inte har delar till den, vilket dom sade redan vecka 5. Likväl, så hade dom telefonen i fungerande skick redan första veckan! Fick ett mail om att någon försökt logga in på mitt gmail konto från den enheten, vilket vore en omjlighet ifall dom inte bytt skärmen eftersom den helt slutade fungera då den gick i ungefär 2miljoner bitar. Tycker det är en väldigt lång tid för detta, speciellt som jag behöver telefonen varenda dag, i jobbet och i skolan. Sedan gällande priset. EN ny Z3 kostar 500€. För denhär reparationen tar dom 450€! Det kan ju inte vara ett skäligt pris?! Eller? Vet att den skall vara vattentät och allt liknande, men priset är ju nästan samma som en ny telefon! Vad skall man riktigt sa sig till? Att använda en defekt telefon är inget större nöje under flera veckors tid :S

/J

Permalänk
Medlem

tok för mycket```ska gå på max 2000kr

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Luren är väl stulen på verkstaden och dom vet inte hur dom ska lösa de.
Därav drar de ut på tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzzad:

Luren är väl stulen på verkstaden och dom vet inte hur dom ska lösa de.
Därav drar de ut på tiden

Får hoppas att det inte gått så långt än iaf men något har dom ju uppenbarligen krånglat till ordentligt, kanske tummen i röven bara? Xd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du MÅSTE ha telefon i jobbet och skolan så får du se till och ha bra service avtal. Alternativt köpa en annan telefon under tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Får hoppas att det inte gått så långt än iaf men något har dom ju uppenbarligen krånglat till ordentligt, kanske tummen i röven bara? Xd

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas istället på att den är stulen så att dom måste ersätta dig med en ny gratis !

Det som va sparat på telefonen är raderat ändå OM du skulle få tillbaka den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle gå dit och säga att jag har hittat en annan verkstad och be om att få telefonen tillbaka.
Firman verkar ju tämligen oseriös och 450 euro låter ju rätt fett, har du ingen hemförsäkring som täcker sånt här?

Lycka till, hoppas allt löser sig:)

Permalänk
Medlem

Problemet är att den är i andra ändan av landet.. Lämna in den där jag köpte den dvs en Sonera butik (Telia då hos er) ex om 2 veckor åker jag till tyskland i 2 veckor och då kan jag itne använda en telefon med en batteritid på närmare 4h som bäst :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skälig tid enligt praxis på elektronik är under 3 veckor om det inte är något extremt, tycker du ska kontakta Telia direkt och säga att du vill ha det löst snarast och att detta inte är skäligt osv. Kan de inte fixa den snarast ska du ha en lånelur direkt.
Du behöver inte lösa detta med reparationsfirman, de firmorna är ofta relativt små bolag som är idioter mot kunder (kan vara partisk men haft för mycket med sådana att göra), vänd dig till sonera butiken, det är dem du har ingått avtal med inte reparationsfirman, vilka de sedan valt att nyttja är deras problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Skälig tid enligt praxis på elektronik är under 3 veckor om det inte är något extremt, tycker du ska kontakta Telia direkt och säga att du vill ha det löst snarast och att detta inte är skäligt osv. Kan de inte fixa den snarast ska du ha en lånelur direkt.

Nu talar du om vad som gäller vid en reklamation. I det här fallet är det TS själv som skadat telefonen och därmed inte relevant hur det skulle fungerat vid en reklamation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Skälig tid enligt praxis på elektronik är under 3 veckor om det inte är något extremt, tycker du ska kontakta Telia direkt och säga att du vill ha det löst snarast och att detta inte är skäligt osv. Kan de inte fixa den snarast ska du ha en lånelur direkt.
Du behöver inte lösa detta med reparationsfirman, de firmorna är ofta relativt små bolag som är idioter mot kunder (kan vara partisk men haft för mycket med sådana att göra), vänd dig till sonera butiken, det är dem du har ingått avtal med inte reparationsfirman, vilka de sedan valt att nyttja är deras problem.

Har en lånelur, en defekt Lumia 1020 för att vara exakt. Blixten är på konstant, även då luren stängs av, kameran visar mesr artefakter, alla appar crashar konstant och telefonen kräver en omstsrt per dag, vilket dränerar 13-20% batteri per gång. Batteritiden överlag är också katastrofal-runt 4-5h. Lite dålig stil kanske. Men man får väl hoppas på det bästa så jag får den innan min resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Har en lånelur, en defekt Lumia 1020 för att vara exakt. Blixten är på konstant, även då luren stängs av, kameran visar mesr artefakter, alla appar crashar konstant och telefonen kräver en omstsrt per dag, vilket dränerar 13-20% batteri per gång. Batteritiden överlag är också katastrofal-runt 4-5h. Lite dålig stil kanske. Men man får väl hoppas på det bästa så jag får den innan min resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Hör av dig till telia om det då, säg att låneluren är obrukbar och se vad de säger?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hör av dig till telia om det då, säg att låneluren är obrukbar och se vad de säger?

Fick tillbaka luren idag! Priset blev mycket lägre än vad verkstaden först babblade om, men sonera tog säkert i med hårdhanskarna eller nåt. Suverän service i butiken fö. sakkunniga försäljare(första gången nånsin?!) och trevligt tillmötesgående. 6/5 betyg på service i efterhand, även om det var lite lång tid att va utan telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sony själva tar ca. tusen kronor + frakt, så €120 kanske för dig totalt, och du har telefonen tillbaka på 5-6 dagar med DHL-frakt.

Bra att veta om oturen skulle vara framme igen.