Hur påverkar upplåst Bootloader och Root säkerheten?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar upplåst Bootloader och Root säkerheten?

Om man skulle roota och låsa upp bootloadern för att installera custom rom. Hur påverkar det telefonen som sen krypteras?

För när man rootar och låser upp bootloadern så måste man installera även en custom recovery (TWRP exempelvis) för att installera custom rom. När man är inne där så kan man ju göra backup på allt och få till gång till allt på telefonen. Man behöver ju bara starta om telefonen och hålla nere volymknappen + power knappen så är man inne i TWRP.

Permalänk
Medlem

Root påverkar självklart säkerheten, det finns ju en orsak till att tillverkare ogillar att deras telefoner rootas. Det är därför man rootar på eget ansvar och att de då många gånger frånsäger sig ansvaret för vad som händer med telefonen, för de vill inte hållas ansvariga för användare som själva klantar till sin egen säkerhet.

Själv har jag alltid haft root på alla mina telefoner och kommer fortsätta med det även i framtiden, för jag anser att säkerheten primärt alltid ligger hos mig själv. Dvs hur jag väljer att använda den och vad jag väljer att lagra i den.

Är du orolig för att någon annan kommer åt din telefon som har kännedom om vad han/hon kan göra genom att nyttja rootfinesser, bör du istället kanske fundera på om du har behov av root. Personligen har jag annars alltid i mitt bakhuvud att inte låta saker ligga kvar i telefonen som jag inte vill att någon annan ska se (och där skulle jag tänka likadant oavsett root eller inte eftersom en mobil kan bli stulen också).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)