Elgiganten nekar service pga öppnad enhet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Elgiganten nekar service pga öppnad enhet

Hallå!

Min morsa lämnade in sin Galaxy A5 på service för ett litet tag sedan. Några dagar gick och hon blev kontaktad av Elgiganten som sa att den inte kommer bli reparerad pga att enheten varit öppnad. Urbota korkat låter det i mina öron!

Jag tog tag i ärendet och kontaktade Elgiganten via deras kundservice där jag krävde att få reda på orsak och bevis på det.
Fick idag detta svar:

Citat:

Hej Andreas!

Jag har kikat på er servicerapport. Verkstadens utlåtande är följande:

"Service 2770026.Det är inte garanti på apparaten och den går inte att reparera på grund av intrång. Skärmen lossnar nästan av sig själv vid uppvärmning enheten har varit öppnad. Tejpbitar saknas i telefonen och där är fingeravtryck på en av tejpresterna. Tillverkaren godkänner inte detta som garanti ärende. Vi erbjuder ingen reparation pga eventuella ESD-Skador som kan ha uppkommit vid intrång. Om vi inte får svar inom 14 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad."

Jag hoppas att det var detta som du var ute efter.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning

Axel
Elgiganten Kundcenter

0771-115 115

Vardagar: 09.00-19.00
Lördag: 10.00-17.00
Söndag / Helgdag: Stängt

Trots detta har jag inte sett några somhelst bevis på att enheten varit öppnad innan verkstaden fick den i handen.

Jag svarade dem med att det är omöjligt att enheten varit öppnad men vad kan man egentligen göra? Är det bara för morsan att bli X tusen spänn fattigare?

Permalänk
Medlem

Om vi antar att du talar sanning om att ni inte gjort något intrång i mobilen, så skulle jag be din mor ta med sig beskedet och gå till Elgiganten och prata med dem där i person. Det brukar alltid fungera bättre än kontakt via telefon/e-post.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Landmark90:

Om vi antar att du talar sanning om att ni inte gjort något intrång i mobilen, så skulle jag be din mor ta med sig beskedet och gå till Elgiganten och prata med dem där i person. Det brukar alltid fungera bättre än kontakt via telefon/e-post.

Morsan är inte så tekniskt lagd. Hon vet inte ens hur man bifogar filer i ett epostmeddelande.

Då får jag säga åt henne att ta sig dit, trots att "hon skiter i det"

Permalänk
Medlem

Dom har väl sålt ett begagnat först till din mamma låter mer troligt än att din mamma har öppnat upp och pillat...Elgiganten har fått massa kritik från folk som fått hem använda produkter bla jag själv.Vart inte glad kan jag lova och fick en ny istället som var oöppnad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fermia:

Dom har väl sålt ett begagnat först till din mamma låter mer troligt än att din mamma har öppnat upp och pillat...Elgiganten har fått massa kritik från folk som fått hem använda produkter bla jag själv.Vart inte glad kan jag lova och fick en ny istället som var oöppnad

Så kan fallet också vara. Köpte den för ca 3K men kommer inte direkt ihåg när..

Vidarebefodrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Så kan fallet också vara. Köpte den för ca 3K men kommer inte direkt ihåg när..

Vidarebefodrar detta.

Var det du som köpte telefonen först och har haft den i din ägo och sen gett bort den till din morsa?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Så kan fallet också vara. Köpte den för ca 3K men kommer inte direkt ihåg när..

Vidarebefodrar detta.

Saknas kvittot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Saknas kvittot ?

Kvitto ska finnas. Isf har morsan det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av muSashi:

Var det du som köpte telefonen först och har haft den i din ägo och sen gett bort den till din morsa?

Svar nej. Morsan köpte den i Moraberg, Södertälje.
Den lämnades in i samma butik för service då skärmen var svart. När hon fick reda på att man inte kommer reparera den alls så vill hon "skita i den" och köpa en annan. Hon vill inte betala för att få en trasig enhet hemskickad.

Onödigt och korkat tyckte jag då jag vet att Elgiganten fular.

Permalänk
Inaktiv

-Det är generellt väldigt vanligt att morsor brukar plocka isär nya dyra mobiler som kräver specialverktyg för att klyva, detta enbart för att se hur de ser ut inne...

Nä, jag tror som någon innan sa att ni har fått en begagnad vara. För varför i helskotta man skulle plocka isär en ny mobil med garanti är oförståeligt? Däremot finns det mycket skumma typer som använder ångerrätten för att byta ut komponenter m.m.

Fingeravtrycket på en tejpbit går ju använda som ett negativt bevis, är det inte din eller dins morsas fingeravtryck, ja då har någon annan varit därinne och pillat.

Permalänk
Medlem

Har varit med om detta också, Elgiganten Gislaved.

Köpte en Nokia 6500 slide, som efter en tid glappade och började dela på sig.
(ca 3 veckor efter köp)

De tog emot den, sade att skruvar saknades och vägrade konsekvent att hantera ärendet.

Detta är bara en av många tillfällen när Elgiganten i Gislaved behandlar mig eller andra kunder som skit.

Behöver jag säga att jag bojkottar Elgiganten i Gislaved ?

EDIT: Detta "upptäcktes" redan lokalt hos Elgiganten i Gislaved, varpå telefonen inte ens skickades vidare.

Hade tyvärr mycket annat att krångla med i livet just då och orkade inte bråka med dem, ångrar detta nu.
Hade det hänt idag hade jag nog vänt upp och ner på himmel och jord tills de åtgärdade felet.

Men lösningen är istället att inte handla av Elgiganten i Gislaved.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon159643:

-Det är generellt väldigt vanligt att morsor brukar plocka isär nya dyra mobiler som kräver specialverktyg för att klyva, detta enbart för att se hur de ser ut inne...

Nä, jag tror som någon innan sa att ni har fått en begagnad vara. För varför i helskotta man skulle plocka isär en ny mobil med garanti är oförståeligt? Däremot finns det mycket skumma typer som använder ångerrätten för att byta ut komponenter m.m.

Fingeravtrycket på en tejpbit går ju använda som ett negativt bevis, är det inte din eller dins morsas fingeravtryck, ja då har någon annan varit därinne och pillat.

Jo men precis. Som sagt är det inte vanligt att morsor öppnar sina enheter
Kan det vara dem själva som gjort det utan att tänka på det? Eller är det folket som monterat den?

Skrivet av Karaff:

Har varit med om detta också, Elgiganten Gislaved.

Köpte en Nokia 6500 slide, som efter en tid glappade och började dela på sig.
(ca 3 veckor efter köp)

De tog emot den, sade att skruvar saknades och vägrade konsekvent att hantera ärendet.

Detta är bara en av många tillfällen när Elgiganten i Gislaved behandlar mig eller andra kunder som skit.

Behöver jag säga att jag bojkottar Elgiganten i Gislaved ?

Tycker det är rätt kristallklart:)
Även om jag nu inte har handlat på elgiganten på länge är det väl dags för mig också.

Ska säga åt morsan att åka till Moraberg så hon får ordna det, antagligen blir det jag iallafall...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 15/9

Har precis kommit hem från Elgiganten Moraberg, Södertälje. Man hävdar fortfarande att det är yttre åverkan. Samt då morsan tydligen valde att avsluta ärendet (som i att inte vilja få en tillbakaskickad mot fraktkostnad) så har enheten antagligen skrotats.

Jag bad om att få se bevis på hur denna "yttre åverkan" ser ut. Kan bli svårt iom att ärendet är avslutat men en förfrågan är skickad till verkstaden Deltaservice Drammen AS.

Permalänk
Medlem

Enda jag använder Elgiganten till är att kolla på deras demoprodukter och köpa saker som är så pass nedsatta att de går med förlust på varje såld enhet. Hoppas de går under snart. Varit med om mycket där de försöker fula sig och smita undan, brukar funka om man är jobbig och drar upp massa lagar. Pratar man dessutom om hur man blev lovad massa saker brukar de snabbt ändra sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tcntad:

Uppdatering 15/9

Har precis kommit hem från Elgiganten Moraberg, Södertälje. Man hävdar fortfarande att det är yttre åverkan. Samt då morsan tydligen valde att avsluta ärendet (som i att inte vilja få en tillbakaskickad mot fraktkostnad) så har enheten antagligen skrotats.

Jag bad om att få se bevis på hur denna "yttre åverkan" ser ut. Kan bli svårt iom att ärendet är avslutat men en förfrågan är skickad till verkstaden Deltaservice Drammen AS.

EMEI numret som är telefonens identitet borde gå att köra köphistorik på och således få se om den har varit ute hos någon annan INNAN den såldes till din mamma.

Telefoner är några av de få saker som har full historik i någons register i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för er och kräv nissarna på beviset som finns. Är det inget dom vill ge er så går ni vidare med ARN. Men det säger och gör du inte förrän efter du fått svar om "beviset".

Det är ord mot ord som står när de säger att ni öppnat den, är det inget som ni gjort är det bara att neka.

Kan ju även fråga vems avtryck det är, kan ju lika gärna vara någon av deras fingrar så CSI vore bäst här

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fluf:

EMEI numret som är telefonens identitet borde gå att köra köphistorik på och således få se om den har varit ute hos någon annan INNAN den såldes till din mamma.

Telefoner är några av de få saker som har full historik i någons register i alla fall.

Jo men elgitanten enbart eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Brainsplitter:

Gör det enkelt för er och kräv nissarna på beviset som finns. Är det inget dom vill ge er så går ni vidare med ARN. Men det säger och gör du inte förrän efter du fått svar om "beviset".

Det är ord mot ord som står när de säger att ni öppnat den, är det inget som ni gjort är det bara att neka.

Kan ju även fråga vems avtryck det är, kan ju lika gärna vara någon av deras fingrar så CSI vore bäst här

Det hat jag ju gjort som jag skrev:) De skulle se om bilderna fanns kvar, normalt tas sådana innan.
Angela fingeravtryck så var jag på honom där men han försökte få ett som att den varit på "Svenssons chark och mobilfix" ....