Vilken version av Radeon 390 ska man köpa??

Permalänk
Medlem

Vilken version av Radeon 390 ska man köpa??

Hej!

Jag har nu efter mycket om och men bestämt mig för att köpa ett Radeon 390 kort till min dator.
Jag har tänkt att jag får sätta in den på PCI-2.0 än så länge men kommer i ett senare skede byta upp mig med nytt moderkort och processor.
Det system jag har nu är:

ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 - ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16
Intel® Core# i5-2500K Processor - Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W,
Corsair HX 750W PSU
PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Men nu till min fråga, vilket Radeon 390 ska man köpa? Är en nybörjare här så jag har svårt att veta vilken som är bäst?
Har försökt läst mig på allt från MSI's kort (som tydligen ska låta rätt mycket?) till Gigabyte Radeon R9 390 eller
Sapphire Radeon R9 390 Nitro?

Om någon här kan ge mig några tips vore det väldigt tacksam

Budget, max 4500 kr

Mvh
Gotesol

Permalänk
Medlem

Sapphire nitro är vad de flesta skulle peka på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Sapphire nitro är vad de flesta skulle peka på

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack för tipset, är det detta du menar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

Vad är det som gör att den är bättre tror du?

Permalänk
Medlem

@Gotesol: Sapphire har fått gott rykte med sina tidigare kylare och även denna för att den verkligen kan hantera värmen från AMD:s kort utan att låta som ett jetplan

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Jag kan med gott samvete rekommendera MSIs gaming kort, helt tyst vid idle och tyst vid load och maxar då på ca 75-80°C. Den verkar också klocka ganska bra enligt reviews.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Ännu en rekommendation för modellen från Sapphire. Som andra sa aldrig över 80 C med standard fläkt profil. Om du kör som jag med hörlurar när du spela och moderat volume kan du även vrida upp dem lite. Bruka köra med 75% fläktstyrka via AMDs CCC och stannar då altid under 70 C.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ännu en rekommendation för modellen från Sapphire. Som andra sa aldrig över 80 C med standard fläkt profil. Om du kör som jag med hörlurar när du spela och moderat volume kan du även vrida upp dem lite. Bruka köra med 75% fläktstyrka via AMDs CCC och stannar då altid under 70 C.

Tack för alla svar.! Skönt att det verkar vara rätt klart om att Sapphire är det bättre valet. Det jag har som nätagg är 750 W, det blir väl inga problem eller måste jag köpa ett nytt?

Ser det även finns två stycken, en som är lite dyrare "Sapphire 390X", kostar väl 700 kr mer. Är det värt att satsa på den dyrare i detta fall?

/Gotesol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

Tack för alla svar.! Skönt att det verkar vara rätt klart om att Sapphire är det bättre valet. Det jag har som nätagg är 750 W, det blir väl inga problem eller måste jag köpa ett nytt?

Ser det även finns två stycken, en som är lite dyrare "Sapphire 390X", kostar väl 700 kr mer. Är det värt att satsa på den dyrare i detta fall?

/Gotesol

750 W ska räcka oberoende av vilken rating det är. En 550 eller 600 W med hög rating räcker helt för att driva 1 390.
Dyrare varianten är 390x. Ännu lite mer prestans. Men du avgör själv om det är värt det. Men har du pengarna till det så visst. Kör på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/