Permalänk
Medlem

Bärram för DH (tidigare chassibygge)

Efter att ännu en gång ha burit sin otympliga datorlåda in på DH har jag blivit ytterligare säkrare på att detta borde optimeras. Jag har tänkt på detta tidigare och har därför en grundtanke i att bygga om en aluminium portfölj till chassi. Dock har jag nu länge spanat efter sådana och inte hittat några. Dessutom har jag tänkt på hur kul det vore att bygga eget. Av den anledningen är jag här.

Jag har satt upp skissar utan mått som jag lägger till här nedan och tar hemskt gärna emot kritik på dessa. Målet är att chassit ska ha samma form och lite större storlek än en 27" 16:9 skärm som ska monteras på sidan. Sedan ska benen på chassit agera fot för skärmen så att tangentbord och mus kan placeras direkt under skärmen. Även har jag tänkt ordna så att man kan ha hjul på chassit och köra det som en resväska.

Modellen för det hela är: All kritik uppskattas.
Bygget kan bli lite ryckigt då jag ska bort vissa veckor under sommaren men målet är att jag ska vara klar till DH vinter.

[link]https://drive.google.com/file/d/0Bzo4HMN-D9Oka2xVTV9lSDFOSGM/...[/link]

[link]https://drive.google.com/file/d/0Bzo4HMN-D9OkcXgyUTVxcGZqbk0/...[/link]

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Efter att ännu en gång ha burit sin otympliga datorlåda in på DH har jag blivit ytterligare säkrare på att detta borde optimeras. Jag har tänkt på detta tidigare och har därför en grundtanke i att bygga om en aluminium portfölj till chassi. Dock har jag nu länge spanat efter sådana och inte hittat några. Dessutom har jag tänkt på hur kul det vore att bygga eget. Av den anledningen är jag här.

Jag har satt upp skissar utan mått som jag lägger till här nedan och tar hemskt gärna emot kritik på dessa. Målet är att chassit ska ha samma form och lite större storlek än en 27" 16:9 skärm som ska monteras på sidan. Sedan ska benen på chassit agera fot för skärmen så att tangentbord och mus kan placeras direkt under skärmen. Även har jag tänkt ordna så att man kan ha hjul på chassit och köra det som en resväska.

Modellen för det hela är: All kritik uppskattas.
Bygget kan bli lite ryckigt då jag ska bort vissa veckor under sommaren men målet är att jag ska vara klar till DH vinter.

dina länkar funkar inte lägg dom på nån bild sida ? imgur.com ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Usäkta! Första gången jag lägger in bilder så jag länkade fel. Nu ska de fungera.

Om någon vill redigera i bilden så går det bra att ladda ned, redigera och lägga upp nytt.

EDIT: Google drive flyttar runt bilderna mellan URLer. Använd länkarna istället

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Efter lite funderande och kikande så har jag kommit fram till att jag snarare ska bygga en ställning. Ungefär en hylla, fast bara för chassi och med VESA fäste för skärm. Jag ska lägga upp planer på detta någon gång senare.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Här är en skiss med mått. Det är anpassat för mitt Fractal Design Define R4

https://drive.google.com/file/d/0Bzo4HMN-D9OkWFNXanVQY3RNOU0/...

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

@Sidju: så tanken är att du ska kunna bära Skärm och Chassi monterat ?
hur ska skärmen sitta fast när allt transporteras ? skyddas från repor ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Drar själv två spännband över mitt Fractal r4 chassi och använder den som en väska med en kudde emellan.. Sätter remmarna emellan benen på chassit så dom inte delar sig..

Inte jätteskönt men full kontroll och smidigt då man har händerna fria

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Skärmen ska monteras på en centrerad lodrät balk. Den syns på bilden. Igenom den ska jag borra hål. Sedan ska jag bygga ett enkelt vesa fäste (stålplatta med fyra hål) med ett fyrkantsrör/plåtvinklar som sticker ut. Jag ska sätta två bultar rakt igenom vågrät så att skärmen bultas fast i den balken. Repskydd har jag tänkt mig ska fixas med en tunn aluminiumplåt jag har i garaget som bockas så att den kan hängas över skärmen.

@hakd: Smart!! Dock tänker jag mig gärna att rulla hela saken och därmed slippa bära alls. Ska dock tänka lite på det... Det finns inspiration att hämta här...

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

En alternativ tagning på repskyddet är att skruva fast plåten i ramen istället så att kraften från möjliga kollisioner inte går igenom skärmen.

Vet någon hus starka vesa fästen är? Mer specifikt 125*125

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Kul idé, blir kul att följa. Själv har jag en variant på kärran/väskkärran dunsön från Ikea som varit mig trogen i några år nu. Man får med sig allt smidigt och den tar lite plats när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Nu har jag halkat lite bakåt i tanken mot att bygga ett chassi igen. Dock är det en långsiktig plan. Jag tänker att jag i längden fäster en moderkortsplåt i ramen, smalnar av den lite och sätter fläktar och radiatorer som vattenkylning i. Det är helt enkelt en mindre modifikation som görs om ett par år när jag bygger nästa dator.

I huvudsak har jag kommit fram till att jag använder 2*2cm träbalkar istället för 4*4cm. Det minskar vikten markant och gör att jag har vikt till att bygga ut ramen för att skydda skärmen. Jag stryker helt tanken men en plåt hängandes över den utan har ramen, kanske med någon skiva som vidare stickskydd.

Jag har även bestämt mig för att inte ha de nedre benen diagonalt utan lodrät. Alltså gör jag bara en förlängning av de lodräta balkarna för att få benen.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att göra en exakt ritning, kommer göras på rutat papper i skala, och inhandla material.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nu är ritningen klar och material handlat. Jag planerar att börja bygga imorgon och kan vara klar med ramen innan helgens slut. har dock förberedelser inför uppgradering till Windows 10 att göra så jag märker vad jag känner för.

En öppen fråga till alla: Vad för bildhosting hemsidor finns? Vilka är smidiga? Känner att google drive är kasst i sammanhanget och har inte koll på något annat.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Bara en tanke som vore ball, köp en sån här.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007250352/bw/outdoor...

Montera datorn i botten på lådan, skär till plasten så att allt sitter stumt vid transport. Sen på dreamhack så öppnar du locket, tar ut plasten och bootar igång. Om du köper tillräckligt stor borde skärmen också få plats.

Då känns det som att datorn har en chans att hålla utan risk att nått pajar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Bara en tanke som vore ball, köp en sån här.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007250352/bw/outdoor...

Montera datorn i botten på lådan, skär till plasten så att allt sitter stumt vid transport. Sen på dreamhack så öppnar du locket, tar ut plasten och bootar igång. Om du köper tillräckligt stor borde skärmen också få plats.

Då känns det som att datorn har en chans att hålla utan risk att nått pajar.

nästan exakt samma som på clas i sjön, för att ett fullstort grafikkort + moderkort + nån plåt & kabeldragning ska få plats så blir det nog runt +18-19cm på höjden.
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ska/Pr314142000

funderar på något sådant men en kabinväska och använda moderkortsplåten från ett skrotchassi.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Bara en tanke som vore ball, köp en sån här.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007250352/bw/outdoor...

Montera datorn i botten på lådan, skär till plasten så att allt sitter stumt vid transport. Sen på dreamhack så öppnar du locket, tar ut plasten och bootar igång. Om du köper tillräckligt stor borde skärmen också få plats.

Då känns det som att datorn har en chans att hålla utan risk att nått pajar.

Skrivet av Grönahunden:

nästan exakt samma som på clas i sjön, för att ett fullstort grafikkort + moderkort + nån plåt & kabeldragning ska få plats så blir det nog runt +18-19cm på höjden.
http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ska/Pr314142000

funderar på något sådant men en kabinväska och använda moderkortsplåten från ett skrotchassi.

Har haft liknande tankar med lite brutalare aluminiumväskor. Har dock beslutat mig för att skjuta chassibygget på framtiden då jag inte känner att det är värt att flytta över min nuvarande dator. Siktar på att bygga om denna lådan senare.

Jag vill poängtera att det material jag köpt nu gick för 450 kronor, inte 1200 kronor som den ena länkade lådan. Även är de lite små vad jag upplever. Nog för att det återstår lite plywood innan de är jämförbara så kostar det inte mer än 450 det heller. Och enligt mig är bygget det roliga

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nu blev det imgur

Här är ritningen oavsett. Den övre bilden är sett ifrån höger och den nedre framifrån.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Varför bära finns fina pirrer att bygga om så kan du dra den efter dig + ha mer saker med dig
dom minsta pirrer klara ofta av 75kg sen är det upp i vikt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag vet av erfarenhet att man ofta ska förbi trappor på DH. Jag har funderingar på att bygga till hjul på ställningen sedan men känner inte att det är det viktigaste. Målet är snarare att få ihop datorn på ett smidigare, mindre platskrävande sätt så att den transporteras säkrare och lättare överlag. Skärmen kan jag med denna skydda ifrån repor och dessutom tar skärmen nästan ingen plats mot innan då den fick ha hela platsen som skärmfoten för sig med inpackning av kuddar som skydd.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Här är ramen ihopbultad. Jag ska sätta till en till bult i varje hörn för lite extra stabilitet men resten är lättare att bygga.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Ramen klar!! Nu VESA fäste...?

Idag började jag stabilisera sturkturen genom att sätta i en tredje bult i varje hörn, så att alla balkar är direkt anslutna. Dock stötte jag på ett problem...

Bultarna som jag specifikt skaffat för att de var längre var för korta... Jag löste det till slut, efter att ha letat efter andra i en kvart, genom att fasa in dem lite.

Sedan satte jag igång med bottenpinnarna som chassiet ska stå på.

Det gick nästan bra. Precis som jag gjorde flera gånger innan så borrade jag lite snett. Det blev lite svårt att passa in bulten igenom hålet så jag fick förstora det lite. Tur att inget syns under brickorna

Sedan fäste jag balken för skärmen. Det gick ovanligt bra men jag glömde fota det...

Efter att nu ha efterdragit alla bultar så har jag några slutgiltiga bilder på ramen. Dock finns fortfarande inte skärmfästet då jag inte vet hur jag ska göra det. Ska nog kika efter färdiga lösningar först...

Ge gärna förslag på hur skärmen ska fästas och vad mer för saker jag borde ha på den. Än finns det gott om tid till Dreamhack...

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat fram några alternativ på skärmfästen. Jag länkar dem härefter.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/32955-sm...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/60905-mu...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174980-m...

Jag tror att det ska funka med 2cm tillagd tjocklek från fästet men jag gillar marginaler.

Säg gärna vad ni tycker så tänker jag under tiden. Jag kommer nog se till att beställa det imorgon

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har bestämt mig för denna nu http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/60905-mu...
Jag ska dock samla ihop fler saker som ska köpas. 50 kronor frakt för en 80 kronors pryl känns inte riktigt värt

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nu är beställningen lagd. Fästet lär komma inom en vecka. Under tiden så ska jag bygga en låda under allt annat för tangentbord, mus och lite värdesaker. Har mätt plywoodskivornas mått nu och ska handla imorgon ungefär

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Här nu, ett tag senare så har jag kommit till insikt om att det tar tid med fästets leverans. Synd, skulle gärna testa ställningen snart.... men jaja.

Jag har nu istället byggt den låda under som ska husera tangentbord och mus under transport och utöver det värdesaker när jag är på DH. Så här är bilder på det.

Jag har spikar fast allt i ramen utom toppen. Den var jag tvungen att bulta fast då bultarna annars var i vägen. Därför tog jag långa bultar, då de korta var någon millimeter för korta för att fungera med en skiva därtill.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått fästet och ska fästa det imorgon. Har förberett för det idag så att stabiliteten är optimal. Jag ska dock ordna en plan yta så att skärmen sitter plant när den är fäst.
Jag har lagat en utav "tassarna" till hyllan.
(Jag hade försökt limma fast den tidigare då träet sprack där. Dock fäste den inte då. Istället har jag nu skapat träspackel, blandat sågspån och trälim till en deg, och fyllt igen hålet med det. Jag klämde ihop det med en tving till den grad att det sipprade ut lim utan sågspån, ett gott tecken då styrkan i en fog baseras på avståndet mellan ytorna och mindre lim är mindre avstånd. )
Sammanfattningsvis hoppas jag att det fungerar.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Allt färdigbyggt!

Nu är ramen klar. Det enda som återstår är att montera datorn och skärmen i den imorgon eller någon annan dag som jag hinner. Men först så får jag visa vad jag gjorde idag (och igår kväll).

För att få stadigare fäste på skärmen så skruvade jag fast två bitar trä bredvid där jag skulle fästa skärmfästet.

Sedan förborrade jag hålen för skärmfästets skruvar. Dumma vinklar och handborr resulterade i att jag knäckte två borr-bits innan jag var klar.

Efterssom jag inte var miserabel nog redan så konstaterades det även att jag hade borrat fel på alla de hålen så jag fick göra om.

Men till slut kom skruvarna i ändå.

De tre skruvarna med större blickor i mitten borde inte finnas alls enligt tillverkaren... men det fanns ett hål så jag skruvade. Fler skruvar ger starkare fäste.

Skruvarna var såklart längre än plankan var tjock så jag fick kapa dem på andra sidan och fila in dem. Dock nöjde jag mig inte med det utan spikade fast en bit plywood över dem för att vara säker på att inte repa chassiet.

Även kastade min far på mig lite gummilist så jag satte dit den med.

För att vidare skydda chassiet satte jag gummislang över de bultar som stack upp långt. Jag tänker att de ska hålla det på plats lite därtill.

Slutligen så gjorde jag ett repskydd för skärmen. Jag brottaddes först med att ha det smidigt att ta loss och ändå stadigt. Efter ett tag så bestutade jag mig för en skruv i en skåra (vet inte riktigt hur jag ska förklara det).

Det blev oavsett bra och smidigt.

Så det var det. Då ska jag bara se hur det ser ut med skärm och dator i.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Klart och monterat!

Här kommer då bilder på det färdiga bygget. Jag tror att jag ska fixa kablarna lite snyggare och göra ett galleri sen men detta räcker nu.

Precis som planerat passar tangentbord och mus snyggt in i facket.

Smått kaotiskt bakom. Ska försöka dra det snyggare sedan. Ska bland annat bunta fast kablarna under och flytta grendosan till ett mindre lättåtkomligt ställe.

Och framsidan. Tack vare att tassarna sitter mellan balkarna som chassiet står på behövs inte stöd här fram.

I allmänhet är jag väldigt nöjd

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Varför bära finns fina pirrer att bygga om så kan du dra den efter dig + ha mer saker med dig
dom minsta pirrer klara ofta av 75kg sen är det upp i vikt

Jag ska nog ta det med. Det jäkla åbäket väger ton. Ska försöka banta ned det lite om något år genom att ta ut chassiet ur ekvationen (12.3 kg tydligen) men till en början blir det helt klart pirra eller liknande. Behöver bara stadga strukturen lite så att jag inte knäcker botten lådan och krossar mitt tangentbord.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server