Läsplatta som går att anteckna på?

Permalänk
Medlem

Läsplatta som går att anteckna på?

Finns det läsplattor som går att använda för att anteckna på? Antingen med penna eller finger. I så fall vilka?

Observera att jag frågar specifikt om läsplattor och inte surfplattor.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tanker en läsplatta med e-ink skärm tror jag dessvärre att det är väldigt ovanligt med touchskärm på dessa, hårdvaran brukar inte vara speciellt kraftfull heller för den delen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Finns det läsplattor som går att använda för att anteckna på? Antingen med penna eller finger. I så fall vilka?

Observera att jag frågar specifikt om läsplattor och inte surfplattor.

Jag gjorde en snabb googling och efter några träffar verkar det finnas på gång iallafall. Så leta lite så kanske du hittar något. Netronix visade en prototyp förra året, den kan kanske ha hittat in i någon produkt?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Det är väldigt ovanligt att läsplattor inte har någon sorts pekskärm, det är bara gamla eller väldigt billiga läsplattor som inte har det nu för tiden. Du kan ju filtrera på pekskärm hos prisjakt, där 20 av 29 läsplattor anges ha pekskärm (och 3 som anges inte ha det, så 6 osäkra).

Om det sen går särskilt bra att anteckna på dem är en annan fråga. Jag har en Kobo Aura H2O som väl inte direkt är lysande att anteckna på, då precisionen inte är den bästa i pekskärmen. Den har nämligen sensorer som sitter runt kanten på skärmen som känner av var fingret är, för att inte påverka bildkvalitén på skärmen med ett extra pekskärmslager ovanpå. Så man får inte plats med särskilt mycket text på en sida om man försöker skriva läsbart med ett finger (för övrig användning fungerar dock pekskärmen utmärkt).

Det finns säkert läsplattor som är bättre på den punkten. Men det är tyvärr en funktion som jag inte haft något intresse av, så jag har ingen riktig koll på hur de andra modellerna hanterar detta.

Permalänk
Medlem

Ser att det finns läsplattor som har pekskärm, men skulle gärna vilja höra lite mer vad folk har för erfarenhet av dessa och rekommendationer.

Jag vill kunna anteckna direkt i dokument som är öppna på plattan. Helst med en penna, då det känns som att man får bättre precision än med ett finger. Det viktiga är att det går lätt, snabbt och smidigt att anteckna i realtid, t.ex. om man sitter med plattan under en föreläsning. Någon som kan rekommendera en platta som lämpar sig för detta?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ser att det finns läsplattor som har pekskärm, men skulle gärna vilja höra lite mer vad folk har för erfarenhet av dessa och rekommendationer.

Jag vill kunna anteckna direkt i dokument som är öppna på plattan. Helst med en penna, då det känns som att man får bättre precision än med ett finger. Det viktiga är att det går lätt, snabbt och smidigt att anteckna i realtid, t.ex. om man sitter med plattan under en föreläsning. Någon som kan rekommendera en platta som lämpar sig för detta?

Är själv inne på min tredje Kindle nu, en Paperwhite 1 som har pekskärm. Har aldrig sett någon modell som har möjlighet att just anteckna varken med fingret eller en stylus. På Kindle kan man markera text i ett öppnat dokument och lägga till kommentarer med det inbyggda tangentbordet (virtuellt numera) med det är allt.

Även om det fanns en sådan funktion i en läsplatta så tror jag det skulle fungera otroligt dåligt då e-papper har rejält långsam uppdateringsfrekvens och CPU och grafikprestandan är mycket, mycket låg.

En läsplatta är fantastiskt bra för att läsa böcker men mer eller mindre värdelös på allt annat. Råder dig att köra med en surfplatta med stöd för stylus istället.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hört att surface pro med OneNote skall vara okej. Men aldrig testat själv, enbart ord ifrån klasskamrater Däremot som nämnt så finns nog inte e-ink med bra ankeckning eller tom som har anteckning över huvud taget.

Permalänk

windows surface är ju grymma att skriva på!

Permalänk
Skrivet av joppenghk:

windows surface är ju grymma att skriva på!

Backar detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1