Hörlurar - När ska man skaffa ett ljudkort?

Permalänk

Hörlurar - När ska man skaffa ett ljudkort?

Hej Sweclockers!

Sitter i tankar om att köpa headset till datorn. Spelar en hel del men älskar att lyssna på musik likaså. Har fått lite tillskott i kassan och tittat på bland annat QPAD QP-1339 och liknade modeller.

Kan man tillgodose sig ett sådant headset med det integrerade ljudkortet i moderkortet, eller bör man införskaffa ett nytt?

I sådant fall, vilket ljudkort kan ni rekommendera för att kunna använda headsettet?

På en annan not finns ju även headset med USB-intregrerat ljudkort, såsom Sennheiser PC 363D. Kanske är det en mer sund investering?

Mvh,

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Avstängd

Köp ett par riktiga hörlurar om du ska ha det för musik. Annars är ljudkort bortkastade pengar.

Tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Det ser mycket sköna ut, och verkar ju leverera riktigt bra ljud när man läser recensioner och användares kommentarer. Att köra en extern mikrofon är inget hinder för mig heller.

Vad kör du för ljudkort till ett par sådana hörlurar, eller vad skulle du rekommendera?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera DT990. "Roligaste" lurarna jag lyssnat på. Då har jag även haft dyrare lurar som Hd598, Fidelio X2 och HD650. Tyvärr så var dem inte så värst bekväma på just mitt huvud dock.
Värt att notera dock att dessa lurar är 250Ω, och jag skulle inte rekommendera dem utan en bra DAC/AMP/ljudkort. Själv kör jag Fiio E10K till alla mina lurar. Det är ett hyfsat billigt och säkert kort att dra. Jag har inte koll på vilka ljudkort som är bra.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

För kännedom så är QPAD QP-1339 i grunden samma som Beyerdynamic MMX 300, som i sin tur i praktiken är ett par DT770 med mic.

Så beroende på vilket pris du kan få qpad eller MMX 300 för, så kan det ju vara en smidigare lösning än att köpa DT770 eller 990 löst och fixa separat mic.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Turbofarsan: Ser inte vilket moderkort du har i signaturen men kolla upp ljudet på ditt moderkort innan du betalar dyra pengar för ett ljudkort då de flesta nyare "gaming-moderkort" har bra ljud, bättre då att lägga pengarna på hörlurarna

Dt-990 nämndes här så passar på att påpeka att just den modellen är en öppen hörlur, kan vara värt att veta om du funderar på dom och har en dator som väsnas mycket.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Hur är Dt-990 att driva med en halvdan förstärkare?
Har Aurvana Live vilket jag är nöjd med, men lite mer omph hade inte skadat :D, vill även ha öppen lur.

Kör förstärkare -> optisk till datorn, kör hörlurar direkt in i förstärkaren.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1281

Permalänk

Jag lånar denna tråden lite. Jag har nämligen ett par DT770 Pro 250 Ohm som jag i något år drivit med interna ljudkortet. Jag har ett Asus P8P67-moderkort och har inte exakta namnet på ljudkortet då jag sitter på jobbet men det är ett Realtek-ljudkort i alla fall, troligtvis ingenting utöver det vanliga.

Skulle ni rekommendera att införskaffa ett externt ljudkort? Hur mycket skillnad gör det egentligen och vilket kan ni rekommendera i såna fall?

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Få tacka för svar, väldigt roligt med respons!

Sitter på ett Asus Maximus VI Hero, som det så fint heter.

Skrivet av lenlye:

@Turbofarsan: Ser inte vilket moderkort du har i signaturen men kolla upp ljudet på ditt moderkort innan du betalar dyra pengar för ett ljudkort då de flesta nyare "gaming-moderkort" har bra ljud, bättre då att lägga pengarna på hörlurarna

Har blivit övertygad om att ett par ordentliga lurar är vägen att gå med ett ljudkort. Det finns ju lite olika impedanser allt från 32 till 600Ω . Ser ju gärna att man får ut lurarna till fullo. Som du skrev @Flygman, till 250Ω behövs nog en förstärkare. Tittade på Fiio, men upptäckte också ett ljudkort (internt) med inbyggd förstärkare, något jag skulle föredra. Någon som har en uppfattning om:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Skulle inte besvära mig med ett separat ljudkort med det moderkortet, möjligtvis en extern hörlursförstärkare/DAC om du köper ett par dyrare lurar eller är missnöjd med ljudet eller ljudstrykan du kan få från ljudkortet som är integrerat på moderkortet.

Med det sagt så har jag aldrig lyssnat på lurarna i fråga eller använt moderkortet i fråga, utan det är bara min generella uppfattning från att ha använt påkostade moderkort och mellanklasslurar liknande de som nämns i kommentarerna här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av antonlundin:

Jag lånar denna tråden lite. Jag har nämligen ett par DT770 Pro 250 Ohm som jag i något år drivit med interna ljudkortet. Jag har ett Asus P8P67-moderkort och har inte exakta namnet på ljudkortet då jag sitter på jobbet men det är ett Realtek-ljudkort i alla fall, troligtvis ingenting utöver det vanliga.

Skulle ni rekommendera att införskaffa ett externt ljudkort? Hur mycket skillnad gör det egentligen och vilket kan ni rekommendera i såna fall?

Det är förmodligen bättre att skaffa en dac och hörlursförstärkare i stället för ett ljudkort om du bara ska spela upp ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur är Dt-990 att driva med en halvdan förstärkare?
Har Aurvana Live vilket jag är nöjd med, men lite mer omph hade inte skadat :D, vill även ha öppen lur.

Kör förstärkare -> optisk till datorn, kör hörlurar direkt in i förstärkaren.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1281

Lite svårt att säga... Förstärkare har väldigt blandad kvalitet på sina hörlursutgångar av vad jag läst. En del av dem är rätt bra!
Min gissning är att det borde funka helt ok.

... här kan du läsa lite på ämnet om du är nyfiken:
http://www.head-fi.org/t/338299/many-av-receivers-stereo-inte...
(tråden är rätt gammal, så är hyfsat relevant med tanke på åldern på din förstärkare )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hej igen,

Vill tacka för alla tips! Blev ett par Beyerdynamics DT990 Pro (Black edition) med en FiiO Olypus II förstärkare, är jag är riktigt nöjd. Lurarna är valuta för pengarna, känns robusta och levererar ett rappt och mycket detaljerat ljud tillsammans med förstärkaren!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /