Permalänk
Medlem

Köpråd , tryckluft på burk.

Tjena.
Köpte Netonnets burkluft och där var mycket dåligt tryck i den. Det kommer luft men knappt så det rengör.
Vilket märke köper ni och varifrån?
Man vill ju ha lite tryck i burken när man rengör.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Jag kör med kompressor. Har man inte för högt tryck så fungerar det kanon. En minikompressor 'är bättre val om man inte vill vara i garaget eller inte har en stor Tycker det är sjukt att man ska betala för luft!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Clas Ohlsons är bra, men det var länge sedan jag handlade det där.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Vet att Kjell & Co brukar då och då rea ut sina tryckluftsburkar för runt 50 lappen så är väl helt ok, annars utan rea finns deras nu för 80 kr, samt man kan lämna in dem för återvinning vilket är väl en schysst bonus

Permalänk
Medlem

har köpt mina på kjell och inet. båda har varit bra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena. Köpte Netonnets burkluft och där var mycket dåligt tryck i den. Det kommer luft men knappt så det rengör.
Vilket märke köper ni och varifrån?
Man vill ju ha lite tryck i burken när man rengör.

Jag brukar köpa DUST OFF burkarna från Clas Ohlson, de har bra tryck men "bottenskrapet" är inget vidare. Lämnar alltid kvar.

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
Hittade den på rea en gång, en femhundring eller så.
Ett jävla oväsen dock, den har ingen tank.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Kompressor känns lite overkill
Ska börja med att testa Clas Ohlsons Dust Off imorgon.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

En heads upp, håller du burken upp och ner eller skakar den så blir "drivgasen" flytande och (troligtvis) strömförande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kompressor

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
Hittade den på rea en gång, en femhundring eller så.
Ett jävla oväsen dock, den har ingen tank.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Mycket bättre maskin. Funkar om man behöver pumpa bildäck etc också. Smidig liten hobbykompressor för den med små krav.

Behöver man något med lite mer kräm så rekommenderar jag minst 200 liter tank och 5 hästkrafter.

Förslag:
https://online.tools.se/#/?article=V15-5285275-2551264

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag kör med kompressor. Har man inte för högt tryck så fungerar det kanon. En minikompressor 'är bättre val om man inte vill vara i garaget eller inte har en stor Tycker det är sjukt att man ska betala för luft!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Du måste ha en olje fri kompressor. Nästan alla kompressorer för konsument bruk tillsätter olja i luften den sprutar ut vilket inte är bra för datorer och annan teknisk utrustning. Just den kompressorn du länkar där är någorlunda men inte helt oljefri. Man får bedöma själv om den mängden olja är OK, men det finns speciellt bland dem större kompressorerna några som tillsätter en hel del olja. Det är fördelen med burkluft, du får garanterat oljefri luft.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också att använda en kompressor istället.
Köpte en trycklufts burk en gång, var lätt det sämsta datortillbehöret jag har köpt.

Permalänk

Köpte Dust Off senast. Bra tryck. Inte brandfarlig.

Tycker det hade varit Kanon om SWEC gjorde lite tester. En tryckmätare + flödesmätare och sedan logga tills burken är slut.
Burkarna bli kalla och trycket minskar efter en stund så man får nog köra ett intermittent test av något slag.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sakki:

Rekommenderar också att använda en kompressor istället.
Köpte en trycklufts burk en gång, var lätt det sämsta datortillbehöret jag har köpt.

Håller med. En liten smidig kompressor är många gånger bättre. Vanlig ren luft dessutom som inte kräver något ventilerat utrymme.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mange75:

Tack för alla svar.
Kompressor känns lite overkill
Ska börja med att testa Clas Ohlsons Dust Off imorgon.
Mvh / Mange

Burkluft känns "overkill" om du frågar mig då det är jävligt dyrt i längden
En 300krs kompressor som länkades och man är set for life (Eller ja, någon gång dör den väl)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Luft på burk är nog det mest onödiga man kan köpa
Snordyrt, vara absolut inte länge.

Det kan väl vara "ok" om du ska ha till det till mindre elektronik och typ 1-2 luft pustar för att blåsa rent.

Men städa större saker som datorn med det är slöseri med pengar

Skrivet av philipborg:

Du måste ha en olje fri kompressor. Nästan alla kompressorer för konsument bruk tillsätter olja i luften den sprutar ut vilket inte är bra för datorer och annan teknisk utrustning. Just den kompressorn du länkar där är någorlunda men inte helt oljefri. Man får bedöma själv om den mängden olja är OK, men det finns speciellt bland dem större kompressorerna några som tillsätter en hel del olja. Det är fördelen med burkluft, du får garanterat oljefri luft.

Men man köper ju en oljefri smidig kompressor såklart
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom... Köpte denna själv för 450:- för ett par år sedan (nu var den dock snordyr av någon anledning )

Ser ingen fördel alls med burkluft.
5 burkar så var jag uppe i samma pris som jag betalade för denna. Och den fungerar fortfarande lika bra efter alla år, till rengöring, blåsa upp däck osv.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Du måste ha en olje fri kompressor. Nästan alla kompressorer för konsument bruk tillsätter olja i luften den sprutar ut vilket inte är bra för datorer och annan teknisk utrustning. Just den kompressorn du länkar där är någorlunda men inte helt oljefri. Man får bedöma själv om den mängden olja är OK, men det finns speciellt bland dem större kompressorerna några som tillsätter en hel del olja. Det är fördelen med burkluft, du får garanterat oljefri luft.

Du menar att kompressorer som inte är för konsumenter avger olja till luften. Svar ja! En billig kompressor avger ingen olja då den inte har någon. Dyra kompressorer har olja för att lager i kompressorn kräver det för att hålla länge samt för kylning. I billiga kompressorer har du inga lager som kräver olja och inget som kyler den vilket dock medför minskad livslängd.

Oljan tillsätts alltså inte, den avges och krävs för att bra grejer ska hålla länge.

Mängden olja vi pratar om är så liten att det finns värre faktorer att tänka på. Får man mycket olja så har man förmodligen en för hög oljenivå i kompressorn. Vad som istället tål att tänka på är att inte vara för nära komponenter,att inte blåsa på fläktar utan att hålla i dem och att reglera trycket om det är möjligt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du menar att kompressorer som inte är för konsumenter avger olja till luften. Svar ja! En billig kompressor avger ingen olja då den inte har någon. Dyra kompressorer har olja för att lager i kompressorn kräver det för att hålla länge samt för kylning. I billiga kompressorer har du inga lager som kräver olja och inget som kyler den vilket dock medför minskad livslängd.

Oljan tillsätts alltså inte, den avges och krävs för att bra grejer ska hålla länge.

Mängden olja vi pratar om är så liten att det finns värre faktorer att tänka på. Får man mycket olja så har man förmodligen en för hög oljenivå i kompressorn. Vad som istället tål att tänka på är att inte vara för nära komponenter,att inte blåsa på fläktar utan att hålla i dem och att reglera trycket om det är möjligt.

Jag ska vara ärlig, är verkligen inte särskilt kunnig om kompressorer Jag visste bara att luften dem avger ofta har olja i sig, iofs så är det rätt stora/dyra kompressorer jag är van vid. Förstår däremot mycket väl att den inte "vattnar" luften så att säga, utan att det är en bieffekt. Har även sätt en del inlägg här på forumet som varnar för oljan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Måste bara stämma in med dom som säger kompressor. Den skrivs av ganska fort.
Ang olja, bara köpa en utan. I dom fallen fyller man på någon droppe i verktyget man använder.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag ska vara ärlig, är verkligen inte särskilt kunnig om kompressorer Jag visste bara att luften dem avger ofta har olja i sig, iofs så är det rätt stora/dyra kompressorer jag är van vid. Förstår däremot mycket väl att den inte "vattnar" luften så att säga, utan att det är en bieffekt. Har även sätt en del inlägg här på forumet som varnar för oljan.

Man kan ju inte vara expert på allt. Jag skulle dock säga att om man har en kompressor med tank så är det kondensvatten som man ska akta sig för. En Vattenavskiljare är då något man bör skaffa

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du själv håller på med dykning eller känner någon som gör så har du prima luft i dykflaskor, garanterat fri från både vatten och olja. Begagnade dykflaskor finns att köpa i mängder, de måste dock provtryckas vart 5:e år vilket kostar 5-700kr. Därefter kostar en vanlig fyllning ca 80-100kr, då får du i gengäld väldigt mycket luft. Väljer du en i aluminium så behöver du inte bekymra dig för att flaskan eventuellt skulle rosta heller, en vanlig 11 liters aluminiumflaska rymmer ca. 2200 liter luft vid fullt tryck. Den absolut största kompressorn som finns i det här inlägget rymmer 2970 liter luft i en tank på 270 liter!
Kontentan är egentligen att vill du ha absolut renast möjliga luft så skaffar du en dykflaska och glömmer allt strul med kompressorer.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Och varför behöver man en tank för dessa ändamålen, bara onödigt och tar plats.
Finns inget strul alls med en oljefri kompressor.

Permalänk
Medlem

Denna kommer jag köpa nästa gång den kommer upp på massdrop:
https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Om ingen vet var man kan hitta den direkt i sverige. Finns säkert på amazon, ebay och liknande. Men har inte kollat...

EDIT:
Ebay

Permalänk
Medlem

Köpte Clas Ohlssons tryckluft på burk för att testa lite.
Visst, det är lite dyrt, men faktiskt riktigt praktiskt. Blåste rest mina teknikprylar, tex datorns inre med alla kretsar, fläktar och sådant. Är helnöjd med resultatet.
Lite småkul att gå runt och blåsa på lite allt möjligt
Livsnödvändigt är det väl dock naturligtvis inte..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Kul pryl men för dyr på ebay länken tycker jag. Kanske blir billigare på massdrop.

Skrivet av Beltet:

Denna kommer jag köpa nästa gång den kommer upp på massdrop:
https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Om ingen vet var man kan hitta den direkt i sverige. Finns säkert på amazon, ebay och liknande. Men har inte kollat...

EDIT:
Ebay

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Kul pryl men för dyr på ebay länken tycker jag. Kanske blir billigare på massdrop.

Tror den var dyrare på Massdrop faktiskt...