Nvidia Geforce GTX 990M heter GTX 980 med prestanda motsvarande GTX 970

Permalänk
Medlem

Precis när man börjar tro att de får ordning på sitt namnschema så gör de detta

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vladde:

Så blir det när PR avdelningar får bestämma.

Vem säger att det är deras PR avdelning som bestämmer? PR avdelningar gör endast som de blir tillsagda, de bestämmer inte över produktens namn, deras uppgift är att marknadsföra produkten som är namngiven av någon annan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Min första tanke när jag läste det här var att nu fan slänger jag alla mina gröna kläder!
Men när jag läste det igen så tänkte jag om.
Om det nu är samma krets så finns det väl inget mer logiskt än att det har samma namn?
Att prestandan beror på kylningen har varit standard bland tredjepartskylare i en massa år.

Att kortet kallas GTX 990M anges komma från en artikel som Dimestam skrivit.
Han, och alla andra, har fått infon från Notebookreviews: "nVidia 2015 mobile speculation thread" *fniss* där användaren Cloudfire den 9 maj skrev om en en konferens (på kinesiska) som han följt på livestream.
I den pratar chefen för Hasee, Wu Haijun, om hur han ser på framtiden och påstås där ha sagt 990M (liveströmmen finns inte kvar.)
Cloudfire säger redan i första inlägget att han tror att det är ett typo, (liveblog) men storyn har ändå kablats upp på flera stora techsiter.
Nvidia har aldrig påstått att kortet ska heta 990M.
Tvärtom kommenterade de på twitter att Wu Haijun inte hade någon koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vem säger att det är deras PR avdelning som bestämmer? PR avdelningar gör endast som de blir tillsagda, de bestämmer inte över produktens namn, deras uppgift är att marknadsföra produkten som är namngiven av någon annan.

Namnscheman är ju en PR fråga, annars skulle kortet hetat något i stil med "Maxwell G2 2048:128:64 8GiB GDDR5".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

namnschemat i bärbara har aldrig varit bra så... normalt sett är xxx190xxx på en bärbar motsvarande xxx180xxx på en stationär

alltså kretsen under i bästa fall

Permalänk
Medlem

Let. The bashing. Begin.

Skrivet av Nyhet:

Det vankas nyheter inom grafikkort för bärbara gamingdatorer med ett nytt flaggskepp från Nvidia, som förvirrande nog får samma namn som stationära Geforce GTX 980.

Läs hela artikeln här

Kan grafikkortsmakarna inte anställa någon med vett som får ha hand om namnschemat. Eller blandar de helt enkelt lappar i en skål och drar lott??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Samt upp till 8GB minne

Vet vi ens det eller blir det 7,5GB + 0,5GB?
Kanske därför de inte ville kalla det 970, utan tyckte 980 var bättre. De var väl rädda att folk skulle tro att det var så, när det nu borde vara 8GB "äkta" VRAM pga fullständig krets.

Troligen hade 990M varit betydligt vettigare namn. Och då borde de göra en 100W på det och kanske 995M för 150W och 999M för 185W, eller något?
(mao sista siffra representera "10 Watt" steg utöver 100W grunden)

Ärligt, det låter som ett goigt kort utan tvekan, och 8GB VRAM är inte fy skam det heller.

Skrivet av philipborg:

Namnscheman är ju en PR fråga, annars skulle kortet hetat något i stil med "Maxwell G2 2048:128:64 8GiB GDDR5".

Tråkiga är... det namnet hade sagt en jädra massa om vad det är för prestanda också, då det hade varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet vi ens det eller blir det 7,5GB + 0,5GB?
Kanske därför de inte ville kalla det 970, utan tyckte 980 var bättre. De var väl rädda att folk skulle tro att det var så, när det nu borde vara 8GB "äkta" VRAM pga fullständ
Troligen hade 990M varit betydligt vettigare namn.

Det ska vara en full krets, därmed blir det 980 och 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

8GB vram med 980 till laptop. Medan 980 Ti "bara" har 6GB vram.. Extremt förvirrande. Men hur kan 8GB ha någon funktion om 970 bara kan använda 3.5GB? eftersom prestandan var löikt ett 970 tydligen?

För att det nya laptop-980 har fulla GM204, alltså samma som desktop-980.

Skrivet av anon179444:

Om det nu är samma krets så finns det väl inget mer logiskt än att det har samma namn?

Då borde 850M/860M/950M/960M döpas till 750 Ti. De har alla olika frekvenser och det skulle vara väldigt svårt att hitta prestandatest. Med två olika 980 måste man specifikt söka på laptop och desktop för att hitta rätt. Laptop-980 ska tydligen prestera som desktop-970 vilket ju inte precis gör namnet mera logiskt.
Dessutom skulle det ju finnas 2st 290X, men den ena presterar bättre än den andra.
Skulle nog bli förvirrande.

---

Intressant att fulla GM204 får 8GB på laptop, men bara 4GB på stationärt.
Hade låtit bättre med 990M.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

jaha .. nvidia har blivit scammare .. eller har dom alltid varit , eftersom dom säljer grafikkort med högre modellnummer och lägre prestanda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Namnscheman är ju en PR fråga, annars skulle kortet hetat något i stil med "Maxwell G2 2048:128:64 8GiB GDDR5".

Det är fortfarande inte PR-avdelningen som namnger dem, namnen är redan satta när det kommer till PR-avdelningens bord, PR-avdelningens jobb är att få det sålt med den information som getts till dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det ska vara en full krets, därmed blir det 980 och 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kör den logiken, borde inte 980M vara 970 då?

Mobil krets är vad den är. Och 980 är den grundkrets som det är:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...
Notera bas klock, notera VRAM mängd och VRAM klock. Detta är specs på 980.

Allt annat är någon OCad version eller modifierad version. Mao kretsen borde hetat något annat. Är verkligen inte bra att ha 2 versioner med samma namn, med olika specs.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad sägs om att bara skaffa ett vettigt namn på sina produkter för att inte förvirra för alla kunder :S

Det kanske kommer med nästa serie om den kommer heta NVIDIA ONE

Men dom har ju GTX och GT vad sägs om att ha typ GTX till desktop och GT för mobila kretsar? eller bara skaffar ett till namn för mobila kretsar!

Sweclockers borde skapa en ny tävling "Bästa produktnamnet <år>"

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Då borde 850M/860M/950M/960M döpas till 750 Ti.

Precis!

Skrivet av ArcticFire:

De har alla olika frekvenser och det skulle vara väldigt svårt att hitta prestandatest. Med två olika 980 måste man specifikt söka på laptop och desktop för att hitta rätt.

Idag finns det 43 stycken 980 på prisjakt. Alla med olika pris och prestanda. Sweclockers har gjort sex eller sju prestandatester på olika 980s. Det är väldigt lätt att skilja dem åt då de har olika namn. Om du inte tänker bygga din egen laptop så kommer processorn monterad i en färdig produkt med både namn och ett SKU. Precis som nu kommer Asus laptops ha andra namn än MSIs laptops. Båda företagen har PR-avdelningar som ser till att du kommer få tester på just deras produkt så kan du jämföra.
Det kommer inte bli förvirrande om det inte är så att du har bestämt dig för att bli förvirrad.

Laptops.....Laptops...Laptops...

Skrivet av ArcticFire:

Laptop-980 ska tydligen prestera som desktop-970 vilket ju inte precis gör namnet mera logiskt.

Om du läser mitt tidigare inlägg som du svarade på så ser du att det där är taget ur luften. Och du skriver ju själv att de kommer prestera olika.

Skrivet av ArcticFire:

Dessutom skulle det ju finnas 2st 290X, men den ena presterar bättre än den andra.
Skulle nog bli förvirrande.

Det finns 26stycken 290X på Prisjakt.
De har olika kylning med frekvenser mellan 1000 och 1050 och kostar mellan 3 446kr-16918kr

Permalänk
Medlem

Nvidias namschema blir bara mer och mer logiskt för varje dag som går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Precis!
Om du inte tänker bygga din egen laptop så kommer processorn monterad i en färdig produkt med både namn och ett SKU. Precis som nu kommer Asus laptops ha andra namn än MSIs laptops. Båda företagen har PR-avdelningar som ser till att du kommer få tester på just deras produkt så kan du jämföra.
Det kommer inte bli förvirrande om det inte är så att du har bestämt dig för att bli förvirrad.

Laptops.....Laptops...Laptops...

Tolkar det ovanstående som att du aldrig försökt köpa en laptop...

Ett (orelaterat) exempel ur högen: Lenovo Thinkpad T440 ger 40 träffar på prisjakt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Prestanda likt 970 för stationära... gissningsvis pga lägre frekvenser, inte lika bra minnesbuss, osv.
Och 970 för desktop kan använda alla 4 GB. Det är bara partitionerat på ett sätt som ger sämre minneshastighet mot en del av minnet. Det har dock inte med rå prestanda att göra.

Inte i spel. Det blir för långsamt att byta mellan 3.5 och 0.5 så i spel är det totalt poänglöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Tolkar det ovanstående som att du aldrig försökt köpa en laptop...

Ett (orelaterat) exempel ur högen: Lenovo Thinkpad T440 ger 40 träffar på prisjakt.

Haha! Visst är det så. Och du stärker bara min argumentation. Det finns inte bara en(1) 980. Det finns massor.
Och thinkpadsen fungerar likadant. De heter ju inte bara t440. Varje konfiguration har ett eget SKU som t.ex. T440s 20AQ007TMS.
Att den som har läst på gör bättre köp än de som går in på Elgiganten och köper en laptop med "Bra prestanda" kommer knappast ändras av det här men tror du verkligen att Elgigantens kunder kommer bli mer förvirrade av att Nvidia börjar med en enhetlig namnsättning? Det är ju mindre att hålla reda på och enklare att förstå. Att prestandan påverkas av tredjepart är inget nytt. Titta på surfplattor och mobiler. Ska Qualcomm byta namn på chippen när nallarna går olika fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

För att det nya laptop-980 har fulla GM204, alltså samma som desktop-980.

Ja det är det jag tycker är konstigt. Men det jag undrar är, kommer alla 8GB utnyttjas om man nu skulle behöva det? Ex, varför finns det inte 8GB på 980Ti? Visst har vi Titan X, men det är ju mycket sämre än 980Ti om man inte behöver 12GB dock. Jag tror det borde komma en desktop version 980Ti med 8GB väldigt snart med tanke på att AMD har det redan och nvidias laptop version har det. Precis som 960 endast hade 2GB vid release.

Skrivet av ArcticFire:

Intressant att fulla GM204 får 8GB på laptop, men bara 4GB på stationärt.
Hade låtit bättre med 990M.

Ja, fast ett 990 är också dumt eftersom X90 brukar vara 2 st X80. 980X eller nåt typ? Men med tanke på prestanda som ett 970 så 970X för att inte vilseleda.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ja det är det jag tycker är konstigt. Men det jag undrar är, kommer alla 8GB utnyttjas om man nu skulle behöva det? Ex, varför finns det inte 8GB på 980Ti? Visst har vi Titan X, men det är ju mycket sämre än 980Ti om man inte behöver 12GB dock. Jag tror det borde komma en desktop version 980Ti med 8GB väldigt snart med tanke på att AMD har det redan och nvidias laptop version har det. Precis som 960 endast hade 2GB vid release.

Ja, fast ett 990 är också dumt eftersom X90 brukar vara 2 st X80. 980X eller nåt typ? Men med tanke på prestanda som ett 970 så 970X för att inte vilseleda.

980 Ti kan väl bara ha 3GB, 6GB, 12GB osv p.g.a. sin 384-bitars minnesbuss, om jag minns rätt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Nä .. men marknads ansvariga antagligen tror knappast en ingenjör skulle döpa en gpu efter en annan
gpu de själva tagit fram...@Rajat:

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

980 Ti kan väl bara ha 3GB, 6GB, 12GB osv p.g.a. sin 384-bitars minnesbuss, om jag minns rätt.

Japp för det byggt på GM200 och inte 204 alltså samma som Titan x.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Douche-move, måste jag säga. Kan de inte börja döpa grafikkorten till releasedatumet istället? "GTX December 17-15"... Confusion, there'd be none.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

GTX 980 7.5GB (990M) - Klass 970 desktop.

Enkel förklaring.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"Nvidia Geforce GTX 990M heter GTX 980 med prestanda motsvarande GTX 970"
onödigt förvirrande rubrik var det iaf.

Permalänk
Medlem

Begriper inte konceptet, skall dom brinna upp!

Visa signatur

akademie