Chefen låter oss inte använda Android pga säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem

Chefen låter oss inte använda Android pga säkerhetsskäl.

Hej!

Jag behöver Er hjälp.

Vår säkerhetsansvarig på företaget (ett mellanstort säkerhetsbolag) har beslutat att vi inte får använda Android som tjänstetelefoner, utan endast Apple. Detta skedde strax efter att det uppdagades att det fanns hål i någon inbyggd app i Android som möjliggjorde avlyssning mm.
Vi använder telefonerna främst till att mejla och prata med kunder och internt såklart.

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Mvh Apskaft

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Hej!

Jag behöver Er hjälp.

Vår säkerhetsansvarig på företaget (ett mellanstort säkerhetsbolag) har beslutat att vi inte får använda Android som tjänstetelefoner, utan endast Apple. Detta skedde strax efter att det uppdagades att det fanns hål i någon inbyggd app i Android som möjliggjorde avlyssning mm.
Vi använder telefonerna främst till att mejla och prata med kunder och internt såklart.

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Mvh Apskaft

Om han vill att ni ska gå över till apple kan han ju lika gärna pröjsa för övergången?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Hej!

Jag behöver Er hjälp.

Vår säkerhetsansvarig på företaget (ett mellanstort säkerhetsbolag) har beslutat att vi inte får använda Android som tjänstetelefoner, utan endast Apple. Detta skedde strax efter att det uppdagades att det fanns hål i någon inbyggd app i Android som möjliggjorde avlyssning mm.
Vi använder telefonerna främst till att mejla och prata med kunder och internt såklart.

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Mvh Apskaft

Du skrev ju en anledning i TS som motiverar en övergång.
Varför vill du inte använda Apple?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Om han vill att ni ska gå över till apple kan han ju lika gärna pröjsa för övergången?!
Skickades från m.sweclockers.com

Självklart betalar företaget tjänstetelefonerna. Vi får behålla våra nuvarande men när det skall bytas är det Apple som gäller nu.

Skrivet av Ain0k:

Du skrev ju en anledning i TS som motiverar en övergång.
Varför vill du inte använda Apple?

Jovisst, men detta skall vara åtgärdat. I övrigt mailar vi ju ut helt öppet samt har inget krav på oss att ha kryptering påslagen i telefonen.
Säkerhetsansvarige har en stark förkärlek till Apple kan jag även tillägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Jovisst, men detta skall vara åtgärdat. I övrigt mailar vi ju ut helt öppet samt har inget krav på oss att ha kryptering påslagen i telefonen.
Säkerhetsansvarige har en stark förkärlek till Apple kan jag även tillägga.

>Skall
Du vet alltså inte säkert?

Som sagt, vad har du emot att använda till exempel en iPhone? Du kommer väl knappast att bekosta den?
Tacka och ta emot.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

>Skall
Du vet alltså inte säkert?

Som sagt, vad har du emot att använda till exempel en iPhone? Du kommer väl knappast att bekosta den?
Tacka och ta emot.

Enligt senaste uppdateringloggen skall det vara åtgärdat. Jag har inte aktivt provat att testa hålet själv.

Det jag vill få fram är att hur kan man vara så säker på att Apple är bättre?

Jag gillar inte Apples gränssnitt. Det är egentligen oväsentligt. Vill som sagt veta om han har fog för att begränsa mig i mitt urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Enligt senaste uppdateringloggen skall det vara åtgärdat. Jag har inte aktivt provat att testa hålet själv.

Det jag vill få fram är att hur kan man vara så säker på att Apple är bättre?

Jag gillar inte Apples gränssnitt. Det är egentligen oväsentligt. Vill som sagt veta om han har fog för att begränsa mig i mitt urval.

Det ända du kan göra är att gå till din chef och säga att problemet är fixat. Kräver din arbetsplats en viss hårdvara så ska de köpa den och du ska använda den.

Permalänk
Medlem

Gud vilken skum IT tekniker du har på jobbet.. Apple produkter är mycket mer sårbar för hackning och dylikt, så jag fattar INTE FÖR BÖVELEN varför muppen ska köra apple... han borde aldrig fått examineras som IT tekniker.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Så vida det inte utgör t.ex. ett arbetsmiljöproblem t.ex. att använda Apple så har du inte mycket annat än att gå på det som din chef säger. Chefen leder arbetet och arbetstagare är skyldig att följa företagets policy m.m. Din chef har alltså "fog" för det mesta denne gör, så länge det inte bryter mot lagar och avtal.

Det är ju ingen större skillnad mellan att ringa, mejla, SMS:a mellan en Android-telefon och en Iphone, så jag tycker inte att din kritik är befogad. Sen om du gillar Android bättre har ju inget med ditt jobb att göra. Antar att du inte kan välja bilmärke på din väktarbil?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Du skrev ju en anledning i TS som motiverar en övergång.
Varför vill du inte använda Apple?

Frågan är väl om Apple verkligen är säkrare eller om det är precis lika osäkert ?

Skrivet av Gtoxed:

Gud vilken skum IT tekniker du har på jobbet.. Apple produkter är mycket mer sårbar för hackning och dylikt, så jag fattar INTE FÖR BÖVELEN varför muppen ska köra apple... han borde aldrig fått examineras som IT tekniker.

Som sagt det var min tanke också, är Apple verkligen speciellt säkert.
Annars har väl Boeing krypterade telefoner.. om nu säkerheten verkligen är prio 1.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Gud vilken skum IT tekniker du har på jobbet.. Apple produkter är mycket mer sårbar för hackning och dylikt, så jag fattar INTE FÖR BÖVELEN varför muppen ska köra apple... han borde aldrig fått examineras som IT tekniker.

Men detta var ingen IT-tekniker, det var Säkerhetsansvarig, vilket inte kräver IT-kunskap, ibland t.o.m innebär raka motsatsen. Denne person kan dessutom ha hittat någon artikel om ett säkerhetshål i en viss Androidmodels mjukvara (exempel här och här) och antagit att det gällt samtliga Android enheter. Sedan att personen har en personlig förkärlek för iPhone/iOS hjälper föga.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Apple är väll lika osäkert, men med en falsk trygghet
http://9to5mac.com/2015/06/17/major-zero-day-security-flaws-i...
https://drive.google.com/file/d/0BxxXk1d3yyuZOFlsdkNMSGswSGs/...

Det var ju också någon professor som laddade upp något på app store, keylogger? remote control? kommer inte ihåg vad. Maskerat som en vanlig app bara för att bevisa att Apple är lika osäkert som alla andra. Gick till apple/media? Blev sedan avstängd istället utan något svar från apple om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Men detta var ingen IT-tekniker, det var Säkerhetsansvarig, vilket inte kräver IT-kunskap, ibland t.o.m innebär raka motsatsen. Denne person kan dessutom ha hittat någon artikel om ett säkerhetshål i en viss Androidmodels mjukvara (exempel här och här) och antagit att det gällt samtliga Android enheter. Sedan att personen har en personlig förkärlek för iPhone/iOS hjälper föga.

Tack, du förstår problematiken!

Det stämmer att säkerhetsansvarig inte har chefsansvar samt ingen dokumenterad IT-säkerhetsutbildning utan min uppfattning är att han har just en förkärlek för Apple.

Det jag behöver är någon referens eller någon studie som kan hävda motsatsen, eller alltså att Apple inte utgör spjutspetsen inom IT-säk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

>Skall
Du vet alltså inte säkert?

Som sagt, vad har du emot att använda till exempel en iPhone? Du kommer väl knappast att bekosta den?
Tacka och ta emot.

Varför ska man behöva använda 2 telefoner? idiotiskt när det finns dual sim
Apple är gjort av samma skit som allt annat, det är inte säkrare eller bättre men det är dyrare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Trams. Är det så känslig information att man är rädd att någon "lyssnar" så talar/mailar man inte över "vanlig" telefon utan kör krypterat. Du kan väl tillägga att man inte kopplar upp sig mot internet eller använder sig utav Windows heller då det klassas som osäkert.
Tycker det låter mer som att er ansvariga vill ha en apple-telefon

/F.D underättelsefilur

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Det låter som att er säkerhetsansvarige är rädd för "Stagefright". Du kan lätt testa om din telefon är sårbar, det finns flera appar för det på google play.

Här är en. Kräver inga permissions så det innebär inga risker att installera.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zimperium.s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan är väl om Apple verkligen är säkrare eller om det är precis lika osäkert ?

Som sagt det var min tanke också, är Apple verkligen speciellt säkert.
Annars har väl Boeing krypterade telefoner.. om nu säkerheten verkligen är prio 1.

Det har jag inte sagt. Jag var nyfiken på vad TS hade emot Apple.
Anledningen till att jag inte använder ios enheter är den svaga hårdvaran för det dyra priset, men eftersom ts får den via företaget så kan ju inte det spela någon roll, så jag blev nyfiken på att höra vad ts hade emot ios.

Skrivet av lappen81:

Varför ska man behöva använda 2 telefoner? idiotiskt när det finns dual sim
Apple är gjort av samma skit som allt annat, det är inte säkrare eller bättre men det är dyrare.

Varför skulle han använda två telefoner? Jag har inte skrivit det någonstans, och om jag har förstått ts rätt så skulle hans nuvarande telefon (android) bytas ut emot en ios enhet.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

@Ain0k: Ja och han vill inte använda IOS, då blir det automatiskt två telefoner. Varför ska han vara tyst och tacka "för som jag förstog det en idiotpolicy"
Nu är det ju arbetsplatsen som beslutar vad som får användas men han frågade specifikt efter information om att IOS inte heller är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Ain0k: Ja och han vill inte använda IOS, då blir det automatiskt två telefoner. Varför ska han vara tyst och tacka "för som jag förstog det en idiotpolicy"
Nu är det ju arbetsplatsen som beslutar vad som får användas men han frågade specifikt efter information om att IOS inte heller är säkert.

Sluta lägga ord i mun på mig.
Jag har inte en enda gång sagt åt ts att denne ska ha två telefoner. '
Jag har inte heller sagt åt ts att "vara tyst och tacka", inte ens någon synonym som kan tänkas betyda just det.

Jag menade däremot att om ts inte kan påvisa att den säkerhetsrelaterade buggen är åtgärdat så kan ts inte göra mycket mer än att acceptera att denne får använda en ios enhet.

Det är ju uppenbart att ts nuvarande android telefon kommer att bytas ut emot en ios enhet, förstår inte varför du snackar om dual sim och två telefoner..

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ett annat viktigt skäl att inte gå över till Apple är att de oftast är mycket dyrare. Då IT-avdelningar ofta av ledningen ses som en ren kostnad och därmed har begränsad budget (med undantag...) så kommer en ökning i kostnaden för hårdvara innebära att de måste kapa något annat.

Fritt spekulerat finns det då mindre utrymme för löneökningar och utbildning vilket, något långsökt, ger mänskliga säkerhetshål. TS kan i så fall använda uteblivna löneökningen som ett argument för att få sina kolleger på krigsstigen.
Givetvis är det helt beroende på hur stort företaget är och hur stor budget IT har...

Permalänk

Frågan är om du ens kan påverka beslutet som säk.ansvarig har tagit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det har jag inte sagt. Jag var nyfiken på vad TS hade emot Apple.
Anledningen till att jag inte använder ios enheter är den svaga hårdvaran för det dyra priset, men eftersom ts får den via företaget så kan ju inte det spela någon roll, så jag blev nyfiken på att höra vad ts hade emot ios.

Varför skulle han använda två telefoner? Jag har inte skrivit det någonstans, och om jag har förstått ts rätt så skulle hans nuvarande telefon (android) bytas ut emot en ios enhet.

Nu tror jag att du lägger ord i munnen på mig

Jag tolkade det som att TS villa ha ideer för att förändra policyn
Jag tolkade dig som att han skulle acceptera policyn

Ber om ursäkt om jag missförstog något, över och ut

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på Blackberry Passport då istället om säkerhet och arbete är det viktiga...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Anledningen till att jag inte använder ios enheter är den svaga hårdvaran för det dyra priset, men eftersom ts får den via företaget så kan ju inte det spela någon roll, så jag blev nyfiken på att höra vad ts hade emot ios.

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag vad du menar med svag hårdvara?
Jag har använt både Androidtelefoner och iPhones, men jag har aldrig direkt varit med om att hårdvaran har varit något problem, iallafall inte på min IPhone 5 som är från 2012 till och med.

Oneplus one som jag jämförde med tyckte jag inte direkt det var någon skillnad, större skärm och högre ppi, men betydligt sämre kvalité.

Och även hur mycket rappare Iphone kändes mot Oneplus One, Nexus 5 etc pga touchlatency, alltså hur lång tid det tar i ms från man nuddar skärmen tills telefonen reagerar.

Eller kanske det bara spelar roll om det står 8 kärnig processor med minst 4 GB ram men optimering är inte nå viktigt?

Är bara nyfiken, tycker om båda operativsystemen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag åt middag med en kille som jobbade med säkerhet åt Microsoft, han sade samma sak. Alltså att de ej tillät Android, utan använde istället iPhones och WP's.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På vårt jobb tvingas vi använda Windows på datorerna. IT-avdelningen hävdar säkerhetsskäl och att alla ska köra samma. Men själv gillar jag Linux bättre. Hur övertygar jag dem att vi ska få använda Linux?

Samma fråga kan man tycka men jag försöker inte ens. Det är deras företag och de får bestämma. Är ju inte så att jag tvingas använda jobbdatorn på fritiden. Samma sak gäller väl företagstelefonen? Man tar ju knappast hem och använder den efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Företagets mobil i detta fall används huvudsakligen till att kommunicera med, antingen samtal, email eller kanske till och med sms/mms. Detta klarar nästan vilken telefon som helst av i dagens läge och ni får en dyr hårdvara för att utföra detta med.

Vet inte vilken policy ert företag har, men kan tänka mej att det inte är meningen att en massa ej behövliga appar installeras på företagets mobil, som därav indirekt kan "hota" företaget på något sätt. Därav skulle man kunna tänka sig att alla telefoner oavsett OS skulle kunna användas.

Fast i slutändan är det ju följande som gäller. Företaget som betalar den anställdas lön berättar vad som gäller och man får det som behövs för att utföra det. Vad är problemet egentligen, det är väl bara att anpassa sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

På vårt jobb tvingas vi använda Windows på datorerna. IT-avdelningen hävdar säkerhetsskäl och att alla ska köra samma. Men själv gillar jag Linux bättre. Hur övertygar jag dem att vi ska få använda Linux?

Samma fråga kan man tycka men jag försöker inte ens. Det är deras företag och de får bestämma. Är ju inte så att jag tvingas använda jobbdatorn på fritiden. Samma sak gäller väl företagstelefonen? Man tar ju knappast hem och använder den efter jobbet.

Jag känner flera som använder jobbtelefonen efter jobbet. Varför betala för ett abonnemang om du har en telefon som redan går att använda?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag känner flera som använder jobbtelefonen efter jobbet. Varför betala för ett abonnemang om du har en telefon som redan går att använda?

Så jobbet betalar deras fritidstelefoni?
Antar det är personer som har jourtjänst eller liknande.