Diablo 3 - Area Damage vs Attack speed [Fokus på HOTA]

Permalänk
Medlem

Diablo 3 - Area Damage vs Attack speed [Fokus på HOTA]

Hej,

Tänkte skriva en kort text om varför AD är bättre än AS för tex Hota barbs.

Vi utgår från att vi crittar 100 miljoner med samtliga buffar som fungerar på båda vapnen:

Eftersom vi ev kommer ha AD på gloves, shoulders och jewlery så räknar jag inte med de, då vi inte kommer rolla AS på dem i annat fall.

Det vi har är alltså 24% AD vs 6 set IK, Insanity, Coe, FnR, Zei, Trapped, Ruthless
Baserat på denna tråden: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/17085919721

Så för AD får vi då:
100 miljoner * 24% = + 24 miljoner dmg per extra hit.

Zei använder ingen hota barbar åtminstone så den ignorerar vi:
Ruthless ger 40% ökad dmg på targets under 30%. Vilket skulle kunna översättas till en total ökning av ca 13%.
Räknar på 30% dmg av trapped, för att det ska gälla flera.
FnR är 125% dmg (1.5*1.5).
CoE är 200% dmg då den används i kuben.
Insanity 50% dmg.
6 set IK 250% dmg.

100 miljoner * 13% * 30% * 125% * 200% * 50% * 250% = + 5.1 miljarder per hit.
100.000.000 * 1.13 * 1.3 * 2.25 * 3 * 1.5 * 3.5 = 5.205.768.750
Så till frågan då. 7% av 5.1 miljarder. Är alltså ca 357 miljoner extra per hit.

Area damage träffar mobs inom 10 yd.
http://www.diablowiki.net/Area_Damage
Som vi ser här är 10 yd, nästan dubbelt så stort som din gubbe fullt utzoomat.
http://diablo.incgamers.com/gallery/data/632/medium/D3_Distan...
Jag uppskattar att man skulle kunna få in 10 mobs där om det är riktigt tight. Vilket då skulle ge 240 miljoner extra damage med AD.
Om vi då även räknar med buggen som gör att AD kan dubbelprocca och procca tillbaka på original source of damage. Så skulle det i bästa fall teoretiskt sett kunna gå upp i 480 miljoner per slag.
Har dock för mig att den buggen bara gäller mobs som står i stort sett på varandra. Vilket skulle gör att AD kan dubbelprocca på kanske 4 mobs? Vilket ändå ger 240 + 96 = 336 miljoner damage per hit.

Om jag räknat galet fel nånstans eller om det är något jag missat, en hotfix eller om jag missuppfattat dubbel proc buggen, får ni gärna rätta mig. Vill ju veta om min Gavel är bra eller ej

Eftersom HOTA bara bör köras i grupp för att min/maxa så är survivability inte jätte viktigt då de flesta har en healing monk med sig.
Dock, på högre grifts (75+ typ) så har jag förstått att det behövs mer vita för att kunna överleva ändå.
Så frågan är ju då om man kan offra AD för vita eller % life på shoulders och gloves. Cooldown behövs ju ändå inte så du har alltid Strength på båda. Man tappar ju dock vita från helm då man vill ha str, crit och hota % dmg där.
Så jag hade nog kört str, vita, ar och % ad på shoulders.
Gloves är jobbigare, vad ska man prioritera? STR är ju givet, sen har vi CD CC AD och AS samt Vita.
Kollar man på rank 1, 4 player, så kör HOTA barbsen där str vita cc och cd.
Båda kör dessutom CDR på shoulders istället för AD.
De kör inte heller AD nån annan stans.

Nu är ju inte detta nödvändigtvis det bästa som går att köra, men det som fungerar för dom åtminstone.
8% CDR kan iof vara bra för FC på bossen för att hålla uppe Focus buffen längre.
Intressant är också att de kör helt utan Impunity.
Nu kollar jag diabloprogress och är inte helt säker på om detta är från deras profiler eller vad de faktiskt använde när de dödade.

Jag tror iaf att AD ändå är värt det. Du blir dock mer beroende av bra density, inte samma typ av density som WW kräver. Men mer än annars.
Med tanke på hur metan ser ut idag skulle jag ändå vilja säga att AD är värt det, givet att dubbel proc buggen fortfarande fungerar.

Fast detta kanske bara är önsketänkande från mig, man kan ju inte heller komma bort från att AD mer eller mindre aldrig är bra på bossar.

För att summera är båda bra imo, men AS är nog bättre pga hur jämt det är i bonus damage annars och hur den drar iväg på singletarget.
Frågan kommer nu till, AD eller inte på gloves och shoulders? Spontant tror jag att för speed farming, AD för progress, vita.
Vad tror ni?
Hoppas detta hjälpte någon att välja mellan AS och AD

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Irriterande att de inte fixat detta ännu man tappar ju rejält med dmg. En crit på 2 miljarder ger bara 200 miljoner med 100% AD.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Finns ingen slot där en HoTA barb har plats för area damage. Staten är nära på helt värdelös för HoTA. Även om man har 100% så ger det som bäst 1/10~ som mAster9 just sagt.

Spelar man alltid med bra zdps monk+barb så ska man roll IAS på vapnet. Crit+hota på helm och str+vit+cc+chd på gloves.
Shoulders str+vit+ar/cdr/%life. Saknar man life eller cdr sätter man det i hjälmen när man pressar.

Skulle inte bli förvånad om de plockat bort AD från paragon också för att få mindre lagg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fortsätter diskussionen om HoTA. Spelar solo eller med polare dock ingen heal munk eller liknande. Har rollat en hammare med 4250ish dps, 39% hota, str och 2k lpf.

Är det fortf rekommenderat att ha str/vit på vapnet även utan heal munk eller är bättew med str/lpf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Fortsätter diskussionen om HoTA. Spelar solo eller med polare dock ingen heal munk eller liknande. Har rollat en hammare med 4250ish dps, 39% hota, str och 2k lpf.

Är det fortf rekommenderat att ha str/vit på vapnet även utan heal munk eller är bättew med str/lpf?

Det är nog bra att ha lpf då, men hota är inte direkt bra i sån setup.
Tänker du aldrig spela i nå bättre grupp? Man rekommenderar ju healmonk från t10 och upp och jag har aldrig ens sett en GR grupp som tänkt köra utan healer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är nog bra att ha lpf då, men hota är inte direkt bra i sån setup.
Tänker du aldrig spela i nå bättre grupp? Man rekommenderar ju healmonk från t10 och upp och jag har aldrig ens sett en GR grupp som tänkt köra utan healer.

Jodå det handlar väl mer om att jag mestadels spelar med irl polare och ingen velat geara en healer. Sedan är de inga superhardcorespelare, jag är högst med paragon 540 där de ligger runt paragon 350.

Vi går sällan över GR 50 då många fortfarande rankar gems osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Jodå det handlar väl mer om att jag mestadels spelar med irl polare och ingen velat geara en healer. Sedan är de inga superhardcorespelare, jag är högst med paragon 540 där de ligger runt paragon 350.

Vi går sällan över GR 50 då många fortfarande rankar gems osv...

Ni vet väl att varje support mer än dubblar eran exp?
Så en gr50 med en full exp support ger mer exp än en gr60. Därför alla lirar dubbel support, leorics +ruby (om möjligt). Mängden exp man får per rift ökar som fan.
Hade en p300 support i gr60s för någon dag sen, han fick 10-20 lvls per rift upp till 440~ där vi slutade.
zdps monk kanske dock inte är kul att köra, men zdps barb är fan kul imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte AD fungerade för FnR, alla andra verkar säga det iallafall.

EDIT: Har ni sett https://www.youtube.com/watch?v=ydMEhQaULu4 ?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag trodde inte AD fungerade för FnR, alla andra verkar säga det iallafall.

EDIT: Har ni sett https://www.youtube.com/watch?v=ydMEhQaULu4 ?

Fungerar för ena buffen. Samma för alla klasser på det området.

Edit glöm inte att quin var jävligt sen till AD träsket.
https://www.youtube.com/watch?v=zBQL2MIUSjk
https://www.youtube.com/watch?v=16T-_C-NK00

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Irriterande att de inte fixat detta ännu man tappar ju rejält med dmg. En crit på 2 miljarder ger bara 200 miljoner med 100% AD.

Väldigt, dock fungerar det bättre solo med visa andra builds, på barb t.ex. wastes utan f/r

Skrivet av BergEr:

Det är nog bra att ha lpf då, men hota är inte direkt bra i sån setup.
Tänker du aldrig spela i nå bättre grupp? Man rekommenderar ju healmonk från t10 och upp och jag har aldrig ens sett en GR grupp som tänkt köra utan healer.

58-62 är smärt punkten utan någon support men typ 63 är inga problem med en supportbarb och folk i sologear, dvs life per fury/life regen etc. Dock är det som sagt helt idiotiskt xp mässigt, vilket är förklaringen till att "alla" har en xpmonk och xpbarb som alts.

Skrivet av DOGE:

Vi går sällan över GR 50 då många fortfarande rankar gems osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen skam att equipa ett lvl1 gem när man gör 65grifts det går fortfarande att levela gems.

Skrivet av BergEr:

Ni vet väl att varje support mer än dubblar eran exp?
Så en gr50 med en full exp support ger mer exp än en gr60. Därför alla lirar dubbel support, leorics +ruby (om möjligt). Mängden exp man får per rift ökar som fan.
Hade en p300 support i gr60s för någon dag sen, han fick 10-20 lvls per rift upp till 440~ där vi slutade.
zdps monk kanske dock inte är kul att köra, men zdps barb är fan kul imo.

Utifrån mina alts zdps barb är mest kul i meta, följt av ulianas monk, hota barb, sunwoko ep monk (stora critts är kul men sjukt segt att bara göra inget),zdps monk.

Är väldigt intresserad av att pusha med zdps barb i wastes, eller rend IK i grupp, dock lär man ju få smaka rejält med lagg då.

/mvh bykkarn at swec communityn

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

zdps är en term jag ser allt oftare. Vad fan innebär det? Kom tillbaka till diablo efter uppehåll nu till säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretton37:

Utifrån mina alts zdps barb är mest kul i meta, följt av ulianas monk, hota barb, sunwoko ep monk (stora critts är kul men sjukt segt att bara göra inget),zdps monk.

Är väldigt intresserad av att pusha med zdps barb i wastes, eller rend IK i grupp, dock lär man ju få smaka rejält med lagg då.

/mvh bykkarn at swec communityn

Har UE dh, u6 monk, zdps monk, zdps barb, ww barb och hota barb. Tycker helt klart zdps barb är roligast att köra.
Har tagit 72 på den (en vecka sen~, rank 104 då) i full exp gear (väl andra ringar).

Skrivet av DOGE:

zdps är en term jag ser allt oftare. Vad fan innebär det? Kom tillbaka till diablo efter uppehåll nu till säsongen.

Zero dps (support), termen har funnits i diablo sen vanilla och i andra spel långt före det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@DOGE:
Zero dps = ingen damage endast support/heal

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

@BergEr @Luddtuss

Tack,inte överdrivet insatt i dessa typer av spel. Aldrig lirat nåt tidigare diablo eller dylikt, är mer intresserad av fps och racingspel.

Hade tänkte länka barben för att höra om ni anser att jag bör försöka rolla en amulett med chc, chd och Fire dmg (istället för str som jag har idag). Tyvärr uppdateras inte profilen :/

Läste något på battlenet om att str är att föredra över elemental damage då det sistnämnda skalar på din skada där mainstat är bättre om du redan har % hota och Fire på annat.

Skickades från m.sweclockers.com