Diablo 3 - Area Damage vs Attack speed [Fokus på HOTA]
Hej,
Tänkte skriva en kort text om varför AD är bättre än AS för tex Hota barbs.
Vi utgår från att vi crittar 100 miljoner med samtliga buffar som fungerar på båda vapnen:
Eftersom vi ev kommer ha AD på gloves, shoulders och jewlery så räknar jag inte med de, då vi inte kommer rolla AS på dem i annat fall.
Det vi har är alltså 24% AD vs 6 set IK, Insanity, Coe, FnR, Zei, Trapped, Ruthless
Baserat på denna tråden: http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/17085919721
Så för AD får vi då:
100 miljoner * 24% = + 24 miljoner dmg per extra hit.
Zei använder ingen hota barbar åtminstone så den ignorerar vi:
Ruthless ger 40% ökad dmg på targets under 30%. Vilket skulle kunna översättas till en total ökning av ca 13%.
Räknar på 30% dmg av trapped, för att det ska gälla flera.
FnR är 125% dmg (1.5*1.5).
CoE är 200% dmg då den används i kuben.
Insanity 50% dmg.
6 set IK 250% dmg.
100 miljoner * 13% * 30% * 125% * 200% * 50% * 250% = + 5.1 miljarder per hit.
100.000.000 * 1.13 * 1.3 * 2.25 * 3 * 1.5 * 3.5 = 5.205.768.750
Så till frågan då. 7% av 5.1 miljarder. Är alltså ca 357 miljoner extra per hit.
Area damage träffar mobs inom 10 yd.
http://www.diablowiki.net/Area_Damage
Som vi ser här är 10 yd, nästan dubbelt så stort som din gubbe fullt utzoomat.
http://diablo.incgamers.com/gallery/data/632/medium/D3_Distan...
Jag uppskattar att man skulle kunna få in 10 mobs där om det är riktigt tight. Vilket då skulle ge 240 miljoner extra damage med AD.
Om vi då även räknar med buggen som gör att AD kan dubbelprocca och procca tillbaka på original source of damage. Så skulle det i bästa fall teoretiskt sett kunna gå upp i 480 miljoner per slag.
Har dock för mig att den buggen bara gäller mobs som står i stort sett på varandra. Vilket skulle gör att AD kan dubbelprocca på kanske 4 mobs? Vilket ändå ger 240 + 96 = 336 miljoner damage per hit.
Om jag räknat galet fel nånstans eller om det är något jag missat, en hotfix eller om jag missuppfattat dubbel proc buggen, får ni gärna rätta mig. Vill ju veta om min Gavel är bra eller ej
Eftersom HOTA bara bör köras i grupp för att min/maxa så är survivability inte jätte viktigt då de flesta har en healing monk med sig.
Dock, på högre grifts (75+ typ) så har jag förstått att det behövs mer vita för att kunna överleva ändå.
Så frågan är ju då om man kan offra AD för vita eller % life på shoulders och gloves. Cooldown behövs ju ändå inte så du har alltid Strength på båda. Man tappar ju dock vita från helm då man vill ha str, crit och hota % dmg där.
Så jag hade nog kört str, vita, ar och % ad på shoulders.
Gloves är jobbigare, vad ska man prioritera? STR är ju givet, sen har vi CD CC AD och AS samt Vita.
Kollar man på rank 1, 4 player, så kör HOTA barbsen där str vita cc och cd.
Båda kör dessutom CDR på shoulders istället för AD.
De kör inte heller AD nån annan stans.
Nu är ju inte detta nödvändigtvis det bästa som går att köra, men det som fungerar för dom åtminstone.
8% CDR kan iof vara bra för FC på bossen för att hålla uppe Focus buffen längre.
Intressant är också att de kör helt utan Impunity.
Nu kollar jag diabloprogress och är inte helt säker på om detta är från deras profiler eller vad de faktiskt använde när de dödade.
Jag tror iaf att AD ändå är värt det. Du blir dock mer beroende av bra density, inte samma typ av density som WW kräver. Men mer än annars.
Med tanke på hur metan ser ut idag skulle jag ändå vilja säga att AD är värt det, givet att dubbel proc buggen fortfarande fungerar.
Fast detta kanske bara är önsketänkande från mig, man kan ju inte heller komma bort från att AD mer eller mindre aldrig är bra på bossar.
För att summera är båda bra imo, men AS är nog bättre pga hur jämt det är i bonus damage annars och hur den drar iväg på singletarget.
Frågan kommer nu till, AD eller inte på gloves och shoulders? Spontant tror jag att för speed farming, AD för progress, vita.
Vad tror ni?
Hoppas detta hjälpte någon att välja mellan AS och AD
*Citera för svar*
Work smart, not hard.