Permalänk
Medlem

Behöver tips och råd: Custom Vattenkylning

Idag söker jag lite råd från personer som har erfarenhet eller är mycket insatta i custom loopar.

Jag har länge gått i banorna att skaffa mig en egen loop för att få bukt på ljud och temperaturer i min rigg, men eftersom jag är ny på detta vattenkylningsplan söker jag lite hjälp. Chassit är ett Fractal Design R5 så man kan montera en 360 radiator i toppen av chassit vilket jag hoppas fungerar till en 3770k och i framtiden även mina bägge GTX 970s.

Men frågan är då: Finns det några pumpar, radiatorer, reservoarer, fittings osv ni rekommenderar? Vilka ska man hålla sig borta ifrån? Söker som sagt ett så tyst system som möjligt utan att kompromissa på prestandan, skulle gärna vilja klämma upp cpun i 4.7ghz eller liknande om jag fick möjligheten.

Tack på förhand!
Mvh Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Reservoar, EK-XRES 140 D5 PWM ink. pump är en bra kompromis resor och pump sen kan man byta pumpen när den är sliten radiator kolla att den får plats sen får man vara berädd på att Justera hålen.
Kopplingar använder jag med fjäder klämma för dom är säkra och billiga
Kolla hur många vinklar du behöver sen kläm dit en T koppling som du har för tömning av systemet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Reservoar, EK-XRES 140 D5 PWM ink. pump är en bra kompromis resor och pump sen kan man byta pumpen när den är sliten radiator kolla att den får plats sen får man vara berädd på att Justera hålen.
Kopplingar använder jag med fjäder klämma för dom är säkra och billiga
Kolla hur många vinklar du behöver sen kläm dit en T koppling som du har för tömning av systemet.

Tack för svar, vet du om det är några irriterande pumpljud från just denna modell? Ser ut att vara en bra lösning annars med bägge i ett.

Fjäderklämmor som man brukar använda till bilar t.ex.?

Tack för tipset med t-koppling, mycket smart!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

har den själv den låter på max läge jag har min på 4,5 den är då tyst
fint att man kan justera farten på den så den inte går för fort i onödan

Ps tänk på att den är inte så liten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

har den själv den låter på max läge jag har min på 4,5 den är då tyst
fint att man kan justera farten på den så den inte går för fort i onödan

Tack för infon, då blir det nog en sådan

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Alla grejer kommer fungera, vad du än väljer, Alphacool, EK, HW labs, osv osv.

Men vissa grejer är bättre än andra.

Först måste du avgöra, vill du ha ett tyst bygge, snyggt bygge eller prestanda bygge?

Vill du ha så mycket kraft som möjligt på liten yta får du räkna bort tyst bygge och framför allt vilka delar du väljer.

Själv kör jag en i7 5820K på en single 120x60mm rad och ett EVGA 980 ti hydro copper på en likadan radiator.

Dock kör jag EK XE de absolut bästa radiatorerna i den här klassen med push/pull (fläktar på båda sidorna).

Fittings, Bitspower, EK, Monsoon, helt beroende på om du kör rör eller slang. Själv kör jag akrylrör med Monsoon fittings.

Fläktar, Corsair SP120 är inge bra, men fungerar ypperligt om du kör t.ex 2 stycken 480mm rad, då kyler de bra. Men vill du ha maximal effekt är Noctua Industrial, EK Vardar eller Noiseblocker de du ska gå för.

Återigen, man måste planera....

Planera in i minsta detalj! Planera bygget, fittings etc.

Har själv lagt cirka 50-100 timmar på att bara planera mitt bygge, planera vart allt ska sitta o sedan beställt.

Budget? Vattenkylning är dyrt som satan, och skenar snabbt iväg. Min vattenkylning ligger på cirka 15K+.

Det är inte så enkelt. Men lägger man lite jävla anamma på att läsa på, kolla youtube videos om och om igen tills du kan allting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Själv kör jag en i7 5820K på en single 120x60mm rad och ett EVGA 980 ti hydro copper på en likadan radiator.

Vad får du för temps med detta, samt fläktkurvan? Gissar att dom blir rätt varma ändå

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

@eucalyptus 15k!? Har du vatten från narnia uppumpat under solförmörkelse?

OT: Kolla upp hur mycket radiator yta du faktiskt behöver för att få dem temperaturer/ljudnivå du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Vad får du för temps med detta, samt fläktkurvan? Gissar att dom blir rätt varma ändå

Well, håller på o bygger, fungera kommer det ju, frågan är om man lyckas få in någon OC där

Självklart blir det inga super temperaturer, kör ett speciallt ITX chassi, därav situationen.

Till TS, mät i chassit var du kan klämma in en radiator.

Minst 120mm per komponent, sedan en extra för säkerhetsskull samt bättre kylning/tystnad. Så en GPU + en CPU = 360Rad.

2 Gpu + 1 cpu så räcker det med en 360rad och en 240 rad, helst två stycken 360 rad. Allt hänger på vilka fläktar och tjocklekar du kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

@eucalyptus 15k!? Har du vatten från narnia uppumpat under solförmörkelse?

OT: Kolla upp hur mycket radiator yta du faktiskt behöver för att få dem temperaturer/ljudnivå du söker.

Hahahaha, njae, det hela spårade ur bara helt enkelt. Lätt hänt.

Kör så mycket Monsoon fittings som jag kan (36st hard line fittings + 18st free rotary), dock en hel hög med andra grejer också på ställen där jag ej kan få in Monsoon. 2st XSPC D5 170 Photon med 2 st extra XSPC 170 Photon reservoarer....

Kan tillägga att mitt bygge endast är gjort för utseendet! Ej tagit någon hänsyn till ljudet, men sett till prestandan har jag tagit de absolut bästa prylarna som går att köpa anpassat till just min situation. Desto mindre byggen, desto viktigare blir det vilka komponenter man väljer!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ha minst 240mm radiatoryta per komponent, då får man mycket bättre prestanda/ljudnivå. Gällande pump så finns det bara ett val, och det är D5.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Hahahaha, njae, det hela spårade ur bara helt enkelt. Lätt hänt.

Kör så mycket Monsoon fittings som jag kan (36st hard line fittings + 18st free rotary), dock en hel hög med andra grejer också på ställen där jag ej kan få in Monsoon. 2st XSPC D5 170 Photon med 2 st extra XSPC 170 Photon reservoarer....

Kan tillägga att mitt bygge endast är gjort för utseendet! Ej tagit någon hänsyn till ljudet, men sett till prestandan har jag tagit de absolut bästa prylarna som går att köpa anpassat till just min situation. Desto mindre byggen, desto viktigare blir det vilka komponenter man väljer!

Fy satan va snygga fittings! du har inga bilder möjligtvis? Själv intresserad av vattenkylning nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Fy satan va snygga fittings! du har inga bilder möjligtvis? Själv intresserad av vattenkylning nämligen

Ska inte förstöra tråden, men har gett mina synpunkter till TS, som ej verkar särskilt aktiv.

Kommer en bygglogg inom kort, cirka 2 veckor kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Jag skulle rekommendera att ha minst 240mm radiatoryta per komponent, då får man mycket bättre prestanda/ljudnivå. Gällande pump så finns det bara ett val, och det är D5.

Yes den är grym, men nej inte nödvändigtvis alltid "bäst":

http://www.overclock.net/products/swiftech-mcp50x-pump/review...

D5 är grym som sagt var men man måste ev även ta hänsyn till utrymme, kostnad m.m..

I en del fall är tex en EK DCP det bästa valet, i andra en DDC, eller en D5 eller kanske t.om en "akvariepump" a´la Eheim? Allt beror på ens förutsättningar har man utrymme och slantar så är det väl bara att lägga i varukorgen och trycka på köp antar jag, bygger man sin första loop på en begränsad budget och tex väljer icke restriktiv loop så kan en DCP vara det bästa valet för just det specifika bygget då en 2.2 kan fås för runt 280kr, för 350kr får man en 4.0 som är PWM styrd.

TS, rekommenderar att du siktar på en 420 istället för 360 om du ska ha den i toppen på ett Design R5, du skriver att du vill få bukt med temperaturer samt sänka ljudvivån så jag utgår ifrån det med rekommendationen. Jag kan inte R5 så kanske jag gör något fel nu men läste att den stödjer 420 radiatorer och därmed behöver du inte lämna något mellanrum och kan täcka hela fläkgallren i toppen och därmed med packning kan sluta tätt, för att inte nämna att mer yta är bättre, ja t.o.m att föredra över tjocklek enligt mina erfarenheter iaf och du nämnde nåt om att ev kyla 2x GPU i framtiden så vill du inte behöva addera senare så kanske fläska på nu istället? Monsta?

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/...

http://www.coolerkit.se/shop/tripple-3x140mm-324c1.html

Bättre att göra rätt från början än att ångra sig senare, återigen så kan jag inte R5 och vet inte hur mycket plats du har inuti lådan men rekommenderar att kikar på tex Alphacools Nexxxos serie, en 60mm tjock UT kostar ca 1k och fungerar bra med lågvarviga fläktar och du dessutom får plats med push/pull så ska den prestera på topp utan att det väsnas något, om inte torde även en 45mm tjock XT fungera bra fast så klart bara förslag finns mycket annat att välja mellan och vill inte agera fanboy och snöa in på specifika märken tänk bara på att HW labs 140mm radiatorer är 153mm breda och passar därmed inte inuti 5.25" bays vilket är lite synd då HW labs annars har grymma radiatorer med så igen även dom gör 360 rads så?

Vad gäller CPU block, kanske Phobya UC-2 om ekonomin är pressad, annars EK Supremacy evo men så igen många topp-block presterar relativt likvärdigt idag men skiljer lite mellan olika CPU's så läs på och välj vad du tycker passar just dig, din rigg och ekonomi samt ev vad du rent av tycker ser bäst ut om utseende spelar in?

Här har du lite att läsa som kan vara av intresse:

Radiatorer:

http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/

CPU block:

http://www.overclock.net/t/1505481/summer-water-block-round-u...

..ang tjock 360 vs tunnare 420 rad:

http://www.overclock.net/t/1341534/thin-480-rad-vs-thick-360-...

Permalänk
Medlem

Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga som inte redan är skrivet tidigare;
1. Fundera på hur du vill ha det, prestanda, alla komponenter inne i chassit, ljudnivå (allt i chassit = många fläktar = mer ljud), etc.
2. Fundera på hur mycket du är villig att slanta, ett vattensystem kan dock hänga med ett tag. Mitt är inköpt 2003 och fungerar fortfarande, det enda jag har bytt är vattenblock (CPU-block har jag inte heller bytt vid varje uppgradering)
3. Pumpval, ja en D5 är bäst men sanslöst overkill för enklare loopar, typ CPU, GPU, radiator, reservoar. Välj pump efter behov, dagens pumpar är enkla och tillförlitliga. Kolla om någon pumptillverkare har rapporter om missljud från deras pumpar så bör du kanske undvika dessa. Samt se till att montera pumpen på ett sådant sätt att det ljud som den faktiskt genererar inte fortplantas i chassit...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Define R5:

Front – 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators of all thicknesses (requires removal of drive bays)
Top – 420, 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators. (A thickness limitation of 55mm for both radiator + fan applies on 420, 280

Taget från Fractals hemsida

Permalänk
Avstängd

Det är alltid värt att köpa en d5 pump de är tysta och mina har fungerat i flera år utan att någonsin gå sönder, ena sedan typ 2009 till idag utan problem.

En vanlig fitting +slangklämma kan gå på 15-20kr st för båda och en vinklad bitspower kan ligga på 200kr st så köp inte den skiten om du inte har någon slags OCD som gör att din dator måste se snygg ut inuti.

Sedan borde du försöka ha en 240+360 rad med ok fläktar och fläktkontroll så kör jag iallafall och är nöjd.