Permalänk

Problem med mus, köpa ny mus?

Hej. Införskaffade en ny musmatta för några dagar sedan (https://www.inet.se/produkt/6901892/qpad-uc-36-pro-gamingmous...)

Nu är det såhär att jag har en väldigt gammal deathadder(lyser blått) men den har alltid fungerat, inte haft några problem med den. Men nu med den nya musmattan så ifall jag drar snabbt åt vänster, höger eller ner så hänger inte musen med utan om jag drar till höger så hackar musen till vänster istället. Likadant ifall jag drar åt vänster, då hackar musen åt höger.

Har aldrig märkt av detta innan, men mina gamla musmattor är väldigt slitna och inte alls lika snabba. Dock så är dem också av tyg men gjorda av steelseries om detta är gör någon märkbar skillnad. Tog fram dem och testade och visst flippade musen ur på dem med men då vart jag tvungen att verkligen dra snabbt som attan. Är det lasern på min mus som börjar ge upp, är det läge att införskaffa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Hej. Införskaffade en ny musmatta för några dagar sedan (https://www.inet.se/produkt/6901892/qpad-uc-36-pro-gamingmous...)

Nu är det såhär att jag har en väldigt gammal deathadder(lyser blått) men den har alltid fungerat, inte haft några problem med den. Men nu med den nya musmattan så ifall jag drar snabbt åt vänster, höger eller ner så hänger inte musen med utan om jag drar till höger så hackar musen till vänster istället. Likadant ifall jag drar åt vänster, då hackar musen åt höger.

Har aldrig märkt av detta innan, men mina gamla musmattor är väldigt slitna och inte alls lika snabba. Dock så är dem också av tyg men gjorda av steelseries om detta är gör någon märkbar skillnad. Tog fram dem och testade och visst flippade musen ur på dem med men då vart jag tvungen att verkligen dra snabbt som attan. Är det lasern på min mus som börjar ge upp, är det läge att införskaffa en ny?

har själv haft det problemet med möss på musmattor med tryck av olika slag

gör som jag testa på ett blankt A4 laggar det fortfarande är det musen med stor sannolikhet
fungerar de fint är de musmattan som gör det

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

har själv haft det problemet med möss på musmattor med tryck av olika slag

gör som jag testa på ett blankt A4 laggar det fortfarande är det musen med stor sannolikhet
fungerar de fint är de musmattan som gör det

Men det är 3 olika musmattor som jag testat. varför just ett A4?

Edit: Okej, testade nu och det funkar hur bra som helst på ett A4 papper så det är musmattan det är fel på? Men jag har inte märkt av detta problemet innan. Är det verkligen så stor skillnad på 2 tygmattor från 2 olika företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Men det är 3 olika musmattor som jag testat. varför just ett A4?

Edit: Okej, testade nu och det funkar hur bra som helst på ett A4 papper så det är musmattan det är fel på? Men jag har inte märkt av detta problemet innan. Är det verkligen så stor skillnad på 2 tygmattor från 2 olika företag?

för det är blankt utan mönster

kan vara en mix av att det varit så lite så du inte märkt det/blivit mer å mer och plötsligt blir de extremt
vet inte om det är tyget eller mönstret men mönster är enda saken som följer med problemet vad jag ha sett/testat

testa detta rengör först sensorn och fungera inte de testa kalibrera musen

My mouse cursor is not moving.
Please try cleaning the sensor using a Q-Tip lightly coated with rubbing alcohol. Let the sensor dry for 5 minutes and try the mouse again.
For mice with surface calibration:
If it still doesn’t work, your sensor may have been improperly calibrated when setting up surface calibration. With the mouse plugged in and flat on your mouse mat, hold down the left click, right click, and mouse wheel button for 7 seconds to reset surface calibration

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

@erieri02: Har inte något sådant hemma just nu som jag kan rensa lasern med, men testade det där andra men inget hände? Ska något hända eller. Har razer synapse installerat men verkar som min mus är förgammal för har inte någon sådan calibrate option där som jag sett på vissa videos.

Med mönster, menar du att det är mönster på musmattan vilket då kan vara i en form av en loga? För min matta är helt svart och det är dem 2 andra jag testat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

@erieri02: Har inte något sådant hemma just nu som jag kan rensa lasern med, men testade det där andra men inget hände? Ska något hända eller. Har razer synapse installerat men verkar som min mus är förgammal för har inte någon sådan calibrate option där som jag sett på vissa videos.

Med mönster, menar du att det är mönster på musmattan vilket då kan vara i en form av en loga? För min matta är helt svart och det är dem 2 andra jag testat också.

bara en tops med vatten borde räcka för att rengöra sensorn

har faktiskt aldrig testat kalibrera musen så vet inte vad som ska hända då man gör det

ja med mönster menar jag logga/motiv på musmattan

hmm då har jag något nytt fenomen för alla gånger jag testat har den gemensamma saken varit mönster på musmattan

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

bara en tops med vatten borde räcka för att rengöra sensorn

har faktiskt aldrig testat kalibrera musen så vet inte vad som ska hända då man gör det

ja med mönster menar jag logga/motiv på musmattan

hmm då har jag något nytt fenomen för alla gånger jag testat har den gemensamma saken varit mönster på musmattan

Testade det men det gjorde ingen skillnad. Men jag tycker ju att det känns som att min laser håller på att ge upp. De gamla musmattorna är väldigt slitna så dem är väldigt långsamma om man jämför med den nya. T ex om jag har 6 i windows med dem gamla musmattorna är så det för långsamt, men 6 i windows med den nya musmattan är det perfekt om inte lite för snabbt. Men hade ju varit drygt o köpa ny mus för 500:- bara för att märka att den har samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Testade det men det gjorde ingen skillnad. Men jag tycker ju att det känns som att min laser håller på att ge upp. De gamla musmattorna är väldigt slitna så dem är väldigt långsamma om man jämför med den nya. T ex om jag har 6 i windows med dem gamla musmattorna är så det för långsamt, men 6 i windows med den nya musmattan är det perfekt om inte lite för snabbt. Men hade ju varit drygt o köpa ny mus för 500:- bara för att märka att den har samma problem

är det samma ''sorts'' tyg på mattorna ?

annars tejpa ett a4 på musmattan så fungera de tills vidare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

är det samma ''sorts'' tyg på mattorna ?

annars tejpa ett a4 på musmattan så fungera de tills vidare

haha funderade faktiskt på det att tejpa ett a4 hahaha. Men 2 mattor är samma förutom att den ena är tjockare än den andra och dessa är från Steelseries. Den jag köpt nu är från qpad men ingen aning om det är samma tyg.

Edit: Tog o testade en vanlig usb mus som man använder till laptops, och den fastnade också om jag drog snabbt.

Permalänk
Medlem

nyttja öppet köp och byt matta till någon annan ?

eller kör på ett A4

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

nyttja öppet köp och byt matta till någon annan ?

eller kör på ett A4

Köpte det på inets hemsida så vet inte hur det är med öppet köpt där. Sen så är det bara denna mattan jag hittade i denna storleken, alla andra va antingen försmå, förstora eller så hade dem mönster. Men fick bli ett A4 tillsvidare. Fungerar ju i alla fall så haha