Permalänk
Medlem

4790k temps beteende - udda?

Så idag bestämde jag mig för att ta och överklocka min 4790k CPU. Men då jag inte överklockat något sen min i5 750 så har jag ingen större koll på hur det är/ska vara nu.

Men jag började med en 4,5ghz och 1,25vcore volt och endast ratio klockande. Där gick det fint, så höjde till 4,6 men då blev det bluescreen när windows startade upp, vilket det gjorde utan problem med 1,26vcore sen. Så jag tog och drog igång Aida64 och div. program för att hålla koll på temps mm. Efter ~5min av stress test så ligger Aidas (den blå-gråa linjen) samt AI Suite 3 (rutan i högra hörnet) och säger att CPU temp ligger på 63-66°c. Men som ni ser på bifogade bilden så ligger cores och säger något helt annat. Vilket ligger och studsar ganska ordentligt hela tiden mellan 65-80°c (de 83 grader som syns i Core Temp varade i mindre än en sekund 1-2 gånger på just core #1 & 2) och några få hopp uppe på 81.

Så är lite förvirrad över vilken av dom man ska gå efter ifall det är för varmt eller inte? Har en Noctua NH-U14S, med standard fläkten på, PWM styrd och går i ~1200rpm i full load, dvs max hastighet mer eller mindre. Kylpastan är Arctic Cooling MX-2. Kylpastan har jag bytt ett par gånger tidigare då jag noterade samma temp beteende och undra om det var problemet först, kollade lite videos om "riskorn i storlek mitt på CPU blocket" applicering av pastan och hade likvärdiga temps innan som efter bytet, och sen något byte till fast med samma pasta då.

Är detta core temp beteende normalt? Är det core eller over-all CPU temps man behöver hålla koll på?

Permalänk
Medlem

Inte helt stabil vid 1,26vcore heller. Så prövar 1,27 just nu (men det har inte så mycket att göra med temps).

Permalänk
Medlem

Att temperaturerna pendlar upp och ner är normalt, ja. Aida64 stressar cpu:n mer än vad du själv någonsin kommer kunna göra och visar därför höga/max-temperaturer. Du kollar max-temp per core, alltså ska du i ditt fall följa Core-Temp. Om dina temperaturer är höga vet jag inte, har ingen erfarenhet av kylaren du använder. Jag kör själv en 4790k på 1.25volt, 4.6GHz. Har en corsair h100i gtx och i aida64 får jag 69-74grader (mätt med Core-Temp).

Kolla review:s gjorde på din kylare och se vad de visar för temperaturer. Men kom ihåg att alla inte stress-testar med aida64, olika program/inställningar ger olika temperaturer. Rumstemperaturen spelar också roll. Har du t.ex. stress-testat processorn ett tag kan rumstemperaturen vara ovanligt hög vilket resulterar i högre cpu-temperaturer än vad du vanligtvis hade fått.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/18014-noctua-nh-u14s/5#conten... - SweC's recension av den. Visserligen annan processor (2500k med 4,5ghz i 1,35V), men där fick de max load temps på 68 med denna kylare. Vet inte hur stor skillnad på värmealstring 2500k vs 4790k har.

Sen så bör det väl ändå inte vara sådan stor skillnad på h100i? Du har ju ändå samma frekvens men med nästan samma volt. Så tycker det känns lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

http://www.sweclockers.com/test/18014-noctua-nh-u14s/5#conten... - SweC's recension av den. Visserligen annan processor (2500k med 4,5ghz i 1,35V), men där fick de max load temps på 68 med denna kylare. Vet inte hur stor skillnad på värmealstring 2500k vs 4790k har.

Sen så bör det väl ändå inte vara sådan stor skillnad på h100i? Du har ju ändå samma frekvens men med nästan samma volt. Så tycker det känns lite konstigt.

Väldigt stor skillnad, 2500k är en cpu med endast 4 kärnor, ingen HT. Din är högre klockad, sämre kontakt mellan IHS osv. 4790k ska visserligen vara bättre än 4770k men 4770k och 3770k är horribelt dåliga på att hålla låg temp.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Du har helt okej temps, jag får strax under på min 4790k. Då kör jag ifs M-itx och en delid:ad cpu..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Den blev inte stabil på 4,6 förens 1.28v :/
Förlorade väl CPU lotteriet hårt då antar jag

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att spikarna nog beror på programmet. Jag har testat med prime95 tidigare (gör inte det (en ändamålsspecifik krets som är tänkt att jobba stötvis går på fullt under hela testet i prime95 på 4790 och 4690) överhettning sker) och då har jag haft spikar upp när den tar ett nytt tag och spikar ner när den sköljer cachen. Det är inte konstigt enligt mig.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Om du tar bort "stress FPU" kommer de höga spikarna att försvinna. men för att testa överklockningen kör endast "stress FPU" för högst belastning samt högsta temp.

Visa signatur

TO FAST