Sony prissänker Playstation 4 rejält i Japan

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Du har rätt i att utom en sak, man kan ju inte bara jämföra hårdvara i en ps4 med datorkomponenter.
Allting runtomkring måste ju betalas för:
Design/utveckling av ps4:an, utveckling av os:et, utveckling av SDK/miljöer runtomkring spelutveckling, marknadsföring, drift av servrar för att skicka ut uppdateringar / de delar av PSN som är gratis, etc etc.

Förvisso får dom ju in stålar både från PSN-store samt att spelutvecklare har en licenskostnad, men det är ändå inte rättvist att jämföra priset på konsolen enbart rakt mot kostnaden för motsvarande pc-hårdvara.

Jag tycker konsolerna är snuskigt billiga, folk droppar ju typ dubbla degen på en mobiltelefon som dom byter ut var å vartannat år
Förra generationen hade jag alla tre konsoler men bytte det mot enbart en PS4:a nu då jag inte hann med att spela

Jo visst jag kanske värderar Xbox one o ps4 lite lågt. För min del kommer en sådan konsol bli stående 95% av tiden och användas om någon vän är över och vill köra multiplayer, i alla fall så min Wiiu och xbox 360 används idag. Gav själv 1600kr för mitt Xbox 360 och det var 2008 så det bör inte dröja allt för länge innan man får en xbox one för under 2000kr

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo visst jag kanske värderar Xbox one o ps4 lite lågt. För min del kommer en sådan konsol bli stående 95% av tiden och användas om någon vän är över och vill köra multiplayer, i alla fall så min Wiiu och xbox 360 används idag. Gav själv 1600kr för mitt Xbox 360 och det var 2008 så det bör inte dröja allt för länge innan man får en xbox one för under 2000kr

Nä sant. Jag har gjort tvärtom, spelar mest på ps4:an. Funderar på att kasta ut pc:n då den startas kanske 1 gång i månaden

Fördelen med att vänta är att man har en schysst backlog av spel att ta sig igenom också, första två åren på ps4:an har faktiskt varit katastrof, bland dom två bästa spelen jag kört är Last of us och GTA5 som är portade previous-gen lir

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du har rätt i att utom en sak, man kan ju inte bara jämföra hårdvara i en ps4 med datorkomponenter.
Allting runtomkring måste ju betalas för:
Design/utveckling av ps4:an, utveckling av os:et, utveckling av SDK/miljöer runtomkring spelutveckling, marknadsföring, drift av servrar för att skicka ut uppdateringar / de delar av PSN som är gratis, etc etc.

Förvisso får dom ju in stålar både från PSN-store samt att spelutvecklare har en licenskostnad, men det är ändå inte rättvist att jämföra priset på konsolen enbart rakt mot kostnaden för motsvarande pc-hårdvara.

Jag tycker konsolerna är snuskigt billiga, folk droppar ju typ dubbla degen på en mobiltelefon som dom byter ut var å vartannat år
Förra generationen hade jag alla tre konsoler men bytte det mot enbart en PS4:a nu då jag inte hann med att spela

Att jämföra mot hårdvaran är inte så fel, tror du idag får lägga 4,5-5k för att få en PC med samma prestanda som en ps4a.
Dvs prissättningen är inte till nackdel för ps4 om man jämför med vad man får betala för motsvarande hårdvara.
Brukar ta som mått hårdvara som ska pressa bf4 i 900p high i 60fps.
Dvs de är rätt billiga sett till prestandan och allt extra man får.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

intressant! Xb1 knappar igen!