Sharp säljstartar världens första 8K UHDTV för över en miljon kronor

Permalänk

Jag tror att framtidens kablar för bildanslutningar lär bli optiska. Jag kollade också på guiden Bildanslutningar Del1 och 120Hz 4K kräver runt 25Gbit bandbredd, det betyder att 8K 120Hz skulle behöva runt 100Gbit. Vågar inte ens tänka på vad 144Hz i respektive upplösning kräver för bandbredd.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Finkelzvin:

Och vad är det rationella argumentet för film i >48fps? Allt jag ser i ditt inlägg är irrationella mothugg mot irrationella argument.

"Jag tycker en sak"
"Jag tycker en annan! Du är irrationell!"

..

Funkar inte riktigt så.

Det rationella är givetvis att fler bilder per sekund bildar en mer korrekt representation av verkligheten, som har oändligt många bilder per sekund. Syftet med en video är att den ska uppfattas som verklig (rent visuellt, även om innehållet är overkligt). Därför är det bättre med fler bilder per sekund. Du har ju hellre 10 än 5 fps i en film; varför skulle 24 fps vara något slags magisk gräns? Kvaliteten på den visuella delen av upplevelsen borde rimligen vara logaritmiskt proportionell mot frameraten, om det går att mäta så. Hur menar du att relationen ser ut?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant, tack för länken! Särskilt intressant att man med kompression kan klara 8Kp60 över DisplayPort. Känns som att det här är framtiden snarare än att bara fläska på med bandbredd.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Fast det räcker ju inte alls till 8K (7680x4320) vid 60 Hz, om inte vi använder chroma subsampling.

7680 x 4320 x 3 x 60 = ~47,8 Gbit/s

Använder vi Chroma Subsampling och kör med 4:2:2 så kan vi reducera det med 33%, så hamnar vi på ~31,2 Gbit/s. Håller vi oss till 4:2:0 så är vi nere på ~23,9 Gbit/s.

Detta funkar ju fint för video, men vid datoranvändning så vill vi ha 4:4:4 eller full RGB rakt av.

Fast det är fortfarande bättre än 4 HDMI kablar. 4x DP > 4x HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det rationella är givetvis att fler bilder per sekund bildar en mer korrekt representation av verkligheten, som har oändligt många bilder per sekund.

Att påstå att fler bilder per sekund ger en mer verklighetstrogen upplevelse är måhända rationellt, men att påstå att det är ett argument för att filmupplevelsen blir bättre är din åsikt, därmed irrationellt.

Skrivet av Alling:

Syftet med en video är att den ska uppfattas som verklig (rent visuellt, även om innehållet är overkligt). Därför är det bättre med fler bilder per sekund.

Syftet med en film (som är vad vi pratar om här) är att berätta en historia för att underhålla tittaren. Att fler bildrutor per sekund skulle berätta historian bättre är din åsikt, därmed irrationellt.

Skrivet av Alling:

Du har ju hellre 10 än 5 fps i en film; varför skulle 24 fps vara något slags magisk gräns?

Varför inte?

Skrivet av Alling:

Kvaliteten på den visuella delen av upplevelsen borde rimligen vara logaritmiskt proportionell mot frameraten, om det går att mäta så. Hur menar du att relationen ser ut?

Mycket möjligt. Vart gransvärdena för en trevlig upplevelse finns är dock fortfarande högst subjektivt.

Till syvende och sist handlar det om personliga preferenser, inget annat. Jag gillar inte alls när filmer har högre framrate än normalt. Du verkar uppenbarligen göra det. Att försöka framställa subjektiva åsikter objektivt känns något fruktlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag börjar bli gammal. Men jag vill inte ha för skarp bild, det ser så fejk ut då. Lite som hobbit i hög fps, såg skit ut. 1080p kommer att leva länge hos mig. Jag är uppvuxen med lite filmisk suddighet och gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande video så måste jag hålla med. Det är något som inte känns riktigt rätt när jag kollar på videor i 60 Hz. Det känns så fel på något vänster. Men 144 Hz i spel där emot, det är helt andra bullar det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teqnet:

Kanske är intressant för företag som håller på med redigering och bilder.
Tror att de flesta biografer kör 8k?

Inte hört talas om någon 8K bio ännu.. möjligt om det finns på någon IMAX kanske.
Men var ju inte så många år sedan 4K började introduceras.. skulle tippa på att 50% eller mera av bioprojektorer fortfarande är 2K.
Projektorer är dyra och inget som byts allt för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jisses, en TV för 1,1Miljon! Hade jag haft dom pengarna hade jag hellre köpt en Tesla..
Jag kör på i 1080 ett tag till, 1440 om nått år kanske?!

Väldigt svårt att se på teve med en Tesla. Finns mycket man kan göra med mycket pengar, att springa och köpa en elbil är kanske inte det första man tänker på.

Jag tycker det är fräckt med prylar som man gör bara för att man kan. Månlandningar, 8k teves etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tur då att ni "Film SKA vara suddigt och hackigt!!!"-bakåtsträvare kommer förlora i längden. Att dåliga specialeffekter genomskådas lättare när upplösning och framerate ökar är ingen ursäkt; filmproducenter får helt enkelt bli bättre på att göra sina specialeffekter övertygande nog även för högre spatial och temporal fidelitet, precis som de fått göra vid alla andra tekniska framsteg som hittills gjorts på området. Det gnälldes till exempel likadant när 1080p kom: "Det blir FÖR verkligt!", "Film SKA vara suddigt!", "Man ser porerna!" osv. Filmmakarna anpassade sig och tittarna fick en bättre upplevelse; historien kommer upprepa sig även denna gång. 4K @ 48 fps och högre är framtiden och den kan inte komma snart nog.

Ni har alltid bara två argument, ett rationellt och ett irrationellt: Det rationella grundar sig på att det är svårare att göra specialeffekterna övertygande om upplösning och framerate är höga och det irrationella är att "FILM SKA VARA SÅ!!!"

Glöm inte heller att (vad som idag ses som) brutalt hög upplösning och hög framerate är ett måste för att skapa övertygande VR.

Inget av inläggen du citerade sa något negativt om högre upplösning, bara framerate.
Och det är inte bara det att man lättare kan se "dålig" CGI, jag tycker resten känns konstigt också.

VR är en interaktiv upplevelse, och ställer helt andra krav på upplösning och framförallt framerate än vad film gör.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vill minnas att specifikationerna för DP 1.3 säger 4:2:0 för 8K UHD i 60 Hz. Fast de har även ett annat alternativ som inte innebär subsampling. De har en standard för att komprimera bildströmmen och med sådan komprimering aktiverad kan man få 24-bit färg utan chroma subsampling. VESA säger att komprimeringen är "visually lossless", det vill säga det handlar om destruktiv komprimering men de hävdar att det inte går att se på skärmen. Huruvida det stämmer eller inte återstår att se men det verkar ju vara ett intressant alternativ till chroma subsampling i alla fall.

Högst intressant om detta seriöst övervägs att användas, och inte bara stannar i standarden. Vi har fantastiskt bra icke-destruktion komprimering idag, men det är väl snarare en fråga om fördröjning (har läst på lite lätt om bl.a. huffyuv, men huvudsakligen så beror det på någon form av lookahead, vilket skapar fördröjning).

På ett ungefär så brukar mina inspelningar i 1080p 60 FPS hamna på cirka 700 Mbit/s istället för 2,97 Gbit/s, helt utan förlust, med Lagarith. Räknar vi på att detta skalar linjärt så kan vi överföra "8K" vid 60 FPS i ~11 Gbit/s.

Skrivet av Frejoh466:

Fast det är fortfarande bättre än 4 HDMI kablar. 4x DP > 4x HDMI

Vi behöver faktiskt inte ens fyra stycken DP 1.3, det räcker med två (25,92 Gbit/s per kabel utan overhead)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det rationella är givetvis att fler bilder per sekund bildar en mer korrekt representation av verkligheten, som har oändligt många bilder per sekund. Syftet med en video är att den ska uppfattas som verklig (rent visuellt, även om innehållet är overkligt). Därför är det bättre med fler bilder per sekund. Du har ju hellre 10 än 5 fps i en film; varför skulle 24 fps vara något slags magisk gräns? Kvaliteten på den visuella delen av upplevelsen borde rimligen vara logaritmiskt proportionell mot frameraten, om det går att mäta så. Hur menar du att relationen ser ut?

Dels så finns det ju en estetiskt aspekt kring fps:n i film (subjektiv). Personligen uppskattar även jag 24p mer än hfr just på grund av att det inte ser verkligt ut. Sen kan det vara så också att det är en vane sak.

Sen fins det även en teknisk aspekt som är problematisk för hfr. Dels så kräver hfr högre datamängd vilket är problemematsikt vid inspelningar då lagring för materialet redan är ett problem vid 4k i tex raw och liknande, och även för leveransmedium (högre bitrate krävs). Ett stort problem är också att man måste öka slutartiden i kameran vid hfr vilket sväljer väldigt mycket ljus vilket påverkar ljussättningen (negativt).

Tror inte hfr kommer bli någon standard på ett tag just på grund att efterfrågan inte verkar hög nig för att väga upp för kostnaderna för att använda det (hobbit i hfr osv fick väl ett rätt jummet mottagande).
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Fast det räcker ju inte alls till 8K (7680x4320) vid 60 Hz, om inte vi använder chroma subsampling.

7680 x 4320 x 3 x 60 = ~47,8 Gbit/s

Använder vi Chroma Subsampling och kör med 4:2:2 så kan vi reducera det med 33%, så hamnar vi på ~31,2 Gbit/s. Håller vi oss till 4:2:0 så är vi nere på ~23,9 Gbit/s.

Detta funkar ju fint för video, men vid datoranvändning så vill vi ha 4:4:4 eller full RGB rakt av.

Du missade att ange bit per färg... baserat på ditt slutresultat kan man dock se att det är 8bit du utgått från.
Det ska ju vara 12bit eller bättre :3

Permalänk

japan har väl redan kanaler som gör testsändningar i 8k .. varför ens göra en tv som inte kan ta emot dom ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tur då att ni "Film SKA vara suddigt och hackigt!!!"-bakåtsträvare kommer förlora i längden. Att dåliga specialeffekter genomskådas lättare när upplösning och framerate ökar är ingen ursäkt; filmproducenter får helt enkelt bli bättre på att göra sina specialeffekter övertygande nog även för högre spatial och temporal fidelitet, precis som de fått göra vid alla andra tekniska framsteg som hittills gjorts på området. Det gnälldes till exempel likadant när 1080p kom: "Det blir FÖR verkligt!", "Film SKA vara suddigt!", "Man ser porerna!" osv. Filmmakarna anpassade sig och tittarna fick en bättre upplevelse; historien kommer upprepa sig även denna gång. 4K @ 48 fps och högre är framtiden och den kan inte komma snart nog.

Ni har alltid bara två argument, ett rationellt och ett irrationellt: Det rationella grundar sig på att det är svårare att göra specialeffekterna övertygande om upplösning och framerate är höga och det irrationella är att "FILM SKA VARA SÅ!!!"

Glöm inte heller att (vad som idag ses som) brutalt hög upplösning och hög framerate är ett måste för att skapa övertygande VR.

Nej. Argumentet är främst just att 60fps ser ut som verkligheten. Hjärnan gör inte samma koppling när det kommer till 24-30fps. Det är bara att du googlar lite på det så finns det mycket intressant att läsa om ämnet.

Skrivet av addy1995:

Det känns som film för att du inte är en van med en film i 48/60fps. Hade alla filmer varit i 60fps hade du inte klagat, för då hade du varit van med det.

Hmm? 60fps upplevs som verkligheten, det är inget jag hittar på. Vid 24-30fps gör hjärnan inte den kopplingen, det är inte heller något jag hittar på... Enough said tror jag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nej. Argumentet är främst just att 60fps ser ut som verkligheten. Hjärnan gör inte samma koppling när det kommer till 24-30fps. Det är bara att du googlar lite på det så finns det mycket intressant att läsa om ämnet.

Hmm? 60fps upplevs som verkligheten, det är inget jag hittar på. Vid 24-30fps gör hjärnan inte den kopplingen, det är inte heller något jag hittar på... Enough said tror jag.

Men jag förstår inte, du nämner hela tiden att 60fps upplevs som verklighet, är inte det något som skulle kunna förbättra filmmediet avsevärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Entusiast

Dags att slänga sig in med huvudet före i diskussionen om bildfrekvenser.

Det verkar som att många tror att det är något magiskt med just 24, 25, 30, 50 och 60 FPS. Det är det inte. 24 valdes för att det var tillräckligt bra en gång i tiden. Någonstans runt 20 bilder i sekunden slutar hjärnan att se enstaka bilder och tolkar istället det som kontinuerlig rörelse. Så 24* är inte den undre gränsen men det ligger rätt nära och 24 råkade vara en bra frekvens för att matcha ljudet också. Mer än så ville man inte ha för filmrullarna hade blivit gigantiska och snordyra. Men 25/50 och 30/60 då? Det är inte heller någon magisk gräns. 50 och 60 FPS beror på nätfrekvensen för tidiga TV-apparater använde den som oscillator. CRT körde interlaced så de ritade varannan linje för varje varv. Strålen passerade alltså 50/60 gånger i sekunden men bara halva bilden ritades varje gång så i praktiken blev det bara 25/30 hela bildrutor per sekund. Datorskärmar verkar bara ha hängt på 60 för det var standard NTSC. Så att PC Master Race dyrkar 60 FPS är mer eller mindre en slump. Hade skärmarna hakat på PAL från början hade alla dyrkat 50 FPS istället och konsolerna hade antagligen siktat på 25 FPS istället för 30.

Det är alltså inte frågan om värden framtagna efter år av forskning för en optimal upplevelse. En annan väldigt viktig poäng här som jag tror många missar är att 24 FPS film inte upplevs på samma sätt som 24 FPS spel. Anledningen är att film alltid har viss rörelseoskärpa. Det är medvetet för att lura hjärnan att rörelserna är mjukare än de faktiskt är. Om allt filmades med kort exponeringstid så varje enskild ruta var knivskarp hade filmer blivit mycket hackigare. Spel har inte riktigt den möjligheten. Visst kan man lägga in motion blur i efterhand för att mjuka upp rörelser men eftersom det är interaktivt så blir det inte bra. Man kan helt enkelt inte göra det naturligt när spelaren styr kameran. Därför blir det högre krav på bildfrekvenser i spel för att vi inte har samma möjlighet att dölja det. Så en film på 18 FPS med rörelseoskärpa kommer upplevas flyta bättre än en film på 60 FPS med skarpa bilder. Beroende lite på typ av scen förstås. Värt att nämna här är att de flesta ser skillnad på bildfrekvenser även över 60 FPS. Har sett siffror på 66 FPS som en medelgräns för när folk inte ser skillnad på bilder som rör sig men det varierar extremt mycket från person till person där vissa bevisligen ser upp till 120 FPS eller mer. Jag vet heller inte vilken typ av bild som användes för tester har visat att stridspiloter kan identifiera konturen på flygplan som visas i 1/220 sekund vilket då skulle svara mot en bildfrekvens på 220 FPS. Fast det är ju ideala förhållanden med svart plan mot ljus bakgrund och inget annat innan eller efter. Det är inte samma sak som att man skulle kunna urskilja små skillnader i mer komplexa scener om det visades lika snabbt. Allt är alltså väldigt flytande.

En fördel med högre bildfrekvens är mindre rörelseoskärpa vilket är lite bättre för 3D. Fast det gör också att alla skarvar syns tydligare och det blir svårare att få till specialeffekter. Så inte nog med att det blir dyrare med bandbredd och lagrinsmedium i takt med att filer blir större, även produktionskostnader skjuter i höjden. Vet inte riktigt om det Hollywood behöver är större budgetar. Det här handlar för övrigt inte bara om teknik, det är väldigt mycket psykologi och fysiologi i det också. Det finns forskning som visat att vi bara upplever ungefär 40 händelser per sekund. Vi kan se saker mycket snabbare än så men hjärnan processar upplevelser med ungefär 40 Hz. Så när vi då bombarderar hjärnan med bilder som upplevs som verkligare men som inte är verkliga så blir det fel. Begreppet uncanny valley gäller även här vilket kan vara väldigt jobbigt. Vi reagerar alla olika på det. Så 48 FPS är inte magiskt bättre. Det är annorlunda. Mer naturligt är inte heller magiskt bättre utan kan tvärt om göra så att filmen upplevs mer onaturlig än samma scen i 24 FPS. Helt enkelt för att kontrasterna mellan vad som är verkligt och overkligt blir större. Det saboterar vårt undermedvetna suspension of disbelief. Orealistiska scenarion, orealistiskt beteende och tydligare lösnäsor och kulisser kan bli en hård kontrast mot den "naturligare" upplevelsen 48 FPS ger. Vårt undermedvetna reagerar med allt från huvudvärk och illamående till en lätt känsla av obehag eller bara en störande känsla av att allt ser fejk ut. Eller så märker man inget alls.

*Bio som fortfarande har filmrullar, något som snart är utdött då det börjar bli ont om film som distribueras på faktisk film, visar faktiskt 72 FPS men det är samma ruta tre gånger. Detta för att minska flimret från det svarta mellanrummet mellan bildrutor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Men jag förstår inte, du nämner hela tiden att 60fps upplevs som verklighet, är inte det något som skulle kunna förbättra filmmediet avsevärt?

Visst är det så att om syftet är att göra något så verklighetstroget som möjligt och få hjärnan att tro att "det är på riktigt" i den meningen så absolut.

prolost förklarade det rätt bra så jag citerar:

Citat:

"Filmmakers were not content to make movies with video cameras until those cameras could shoot 24p, because video, with its many-frames-per-second, looks like reality, like the evening news, like a live broadcast or a daytime soap opera; whereas 24p film, by showing us less, looks somehow larger than life, like a dream, like a story being told rather than an event being documented. This seemingly technical issue turns out to have an enormous emotional effect on the viewer."

(Som Zotamedu nämner så är det inte just exakt 24fps som är någon magisk gräns, det är inte poängen.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Borde jag gå och ställa mig i skamvrån om jag fattar artikeln som att sharp försöker kränga en tv för nästan 1,5 mille som man inte ens kan titta på tv på

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dels så finns det ju en estetiskt aspekt kring fps:n i film (subjektiv). Personligen uppskattar även jag 24p mer än hfr just på grund av att det inte ser verkligt ut. Sen kan det vara så också att det är en vane sak.

Det är ju så sällan man ser film i HFR, personligen inte sett någon 2D film i HFR än, så vill inte direkt uttala mig om det.
Men 24fps ser ganska så dåligt ut imellanåt vid panoreringar med kameran eller liknande.

Tror nog till 100% att det är en vanesak och det bör se mer realistiskt ut med högre bildfrekvens.
Har sett väldigt mycket film på bio och ger inte mycket för det där med att *24fps ska vara mer filmiskt*.

Det var nog helt enkelt en fysisk begränsning då filmrullarna skulle bli extremt otympliga/ohanterliga om man använt 60 bilder per sekund eller mera med ett fysiskt medium som 35mm film.
Nu när hela biobranchen gått över till digital film, så känns det som något filmbolag iallafall borde prova på 60fps 2D film.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Det är ju så sällan man ser film i HFR, personligen inte sett någon 2D film i HFR än, så vill inte direkt uttala mig om det.
Men 24fps ser ganska så dåligt ut imellanåt vid panoreringar med kameran eller liknande.

Tror nog till 100% att det är en vanesak och det bör se mer realistiskt ut med högre bildfrekvens.
Har sett väldigt mycket film på bio och ger inte mycket för det där med att *24fps ska vara mer filmiskt*.

Det var nog helt enkelt en fysisk begränsning då filmrullarna skulle bli extremt otympliga/ohanterliga om man använt 60 bilder per sekund eller mera med ett fysiskt medium som 35mm film.
Nu när hela biobranchen gått över till digital film, så känns det som något filmbolag iallafall borde prova på 60fps 2D film.

Varför 60? Vad är det för magiskt med 60? Man håller på att experimentera med 48 och mottagandet blev minst sagt blandat än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför 60? Vad är det för magiskt med 60? Man håller på att experimentera med 48 och mottagandet blev minst sagt blandat än så länge.

Är väl inget speciellt med just 60 förutom möjligtvis att det är högre än 48.
Möjligtvis att man borde gå upp till 75 eller 100Hz... 48 är ju som sagt inte perfekt.

Permalänk
Skrivet av addy1995:

Men jag förstår inte, du nämner hela tiden att 60fps upplevs som verklighet, är inte det något som skulle kunna förbättra filmmediet avsevärt?

Skickades från m.sweclockers.com

60FPS är mer verkligt, samma med 48FPS också som användes i Bilbo, men precis som i Bilbo så blev resultatet väldigt plastigt och bara väldigt märkligt.

Samma sak med allt annat filmiskt jag sett i hög FPS, det ser bara ofta dåligt och billigt ut, jag kan dock inte säga varför.
Man blir på nåt sätt påmind om att det bara är skådespelare ifall materialet är i hög FPS, jämfört mot att det känns som fantasi, och således mer trovärdigt/engagerande, om det är i standard 24fps, ca.

Bara min åsikt, så klart.

Spel å andra sidan är underbart i 144FPS.

Lite flummigt svar kanske.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bluestreakfus:

60FPS är mer verkligt, samma med 48FPS också som användes i Bilbo, men precis som i Bilbo så blev resultatet väldigt plastigt och bara väldigt märkligt.

Samma sak med allt annat filmiskt jag sett i hög FPS, det ser bara ofta dåligt och billigt ut, jag kan dock inte säga varför.
Man blir på nåt sätt påmind om att det bara är skådespelare ifall materialet är i hög FPS, jämfört mot att det känns som fantasi, och således mer trovärdigt/engagerande, om det är i standard 24fps, ca.

Bara min åsikt, så klart.

Spel å andra sidan är underbart i 144FPS.

Lite flummigt svar kanske.

Den förklaring jag har sett av det fenomenet är att hjärnan arbetar på runt 40 Hz. Så vi tar in 40 intryck i sekunden. Notera att det inte är samma som vilken bildfrekvens vi kan se, det handlar om hur vi behandlar intryck vi får. Vanlig film ligger under den gränsen så vi vet undermedvetet att det vi ser inte är verkligt men vi använder vad som kallas "suspension of disbelief". Vi väljer alltså att acceptera det falska vi ser. Det är ett grundläggande koncept för mer eller mindre all media. Vi accepterar att monster och rymdskepp finns i fantasivärlden men vi vet att det inte är verkligt. Problemet blir när bildfrekvensen ökar och hamnar över den där gränsen på 40 FPS. Då börjar hjärnan helt plötsligt tolka det vi ser som verklighet istället för film och illusionen rasar. Folk hanterar det på olika sätt. Vissa märker det inte och för andra är det riktigt jobbigt.

Sen ställer högre vildfrekvenser högre krav på specialeffekter och smink eftersom varje enskild ruta blir skarpare vilket inte direkt hjälper till att hålla uppe illusionen. En del av den plastiga känslan kan komma från det fenomenet.

Hela frågeställningen kan vara fel i grunden. Vill vi verkligen ha verkligare film? Är inte hela poängen med film att fly verkligheten för en liten stund?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den förklaring jag har sett av det fenomenet är att hjärnan arbetar på runt 40 Hz. Så vi tar in 40 intryck i sekunden. Notera att det inte är samma som vilken bildfrekvens vi kan se, det handlar om hur vi behandlar intryck vi får. Vanlig film ligger under den gränsen så vi vet undermedvetet att det vi ser inte är verkligt men vi använder vad som kallas "suspension of disbelief". Vi väljer alltså att acceptera det falska vi ser. Det är ett grundläggande koncept för mer eller mindre all media. Vi accepterar att monster och rymdskepp finns i fantasivärlden men vi vet att det inte är verkligt. Problemet blir när bildfrekvensen ökar och hamnar över den där gränsen på 40 FPS. Då börjar hjärnan helt plötsligt tolka det vi ser som verklighet istället för film och illusionen rasar. Folk hanterar det på olika sätt. Vissa märker det inte och för andra är det riktigt jobbigt.

Sen ställer högre vildfrekvenser högre krav på specialeffekter och smink eftersom varje enskild ruta blir skarpare vilket inte direkt hjälper till att hålla uppe illusionen. En del av den plastiga känslan kan komma från det fenomenet.

Hela frågeställningen kan vara fel i grunden. Vill vi verkligen ha verkligare film? Är inte hela poängen med film att fly verkligheten för en liten stund?

Intressant svar! Detta känns även överensstämmande med hur jag själv känt, men inte kunnat sätta ord på, tack tack

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"The Video Electronics Standards Association (VESA®), in liaison with the MIPI® Alliance, has developed an industry standard (Display Stream Compression 1.0) for interoperable, visually lossless compression over display links."

http://www.vesa.org/wp-content/uploads/2014/04/VESA_DSC-ETP20...

Super MHL använder väl DSC 1.0 vad jag förstår.
Super MHL supportar upp till 4320p120. Endast 4:2:0 då iofs men jag antar att den kirrar iaf 4320p60 i RGB/4:4:4 och det är ju inte kattskit heller.