Content (ad)blockers, iOS 9

Permalänk
Medlem

Content (ad)blockers, iOS 9

Måste bara tipsa om detta, det är absurt hur mycket trevligare upplevelse man fick i Safari efter att ha installerat!
Kortfattat så är det mer eller mindre "adblock"-stöd i Safari för ios.

Jag körde på den här och tycker det funkar nice so far:
https://www.macstories.net/reviews/marco-arment-launches-peac...
https://itunes.apple.com/us/app/peace-block-ads-trackers-powe...
Finns säkert gratisalternativ, men vafan, 29:- är småpotatis för detta!

Skulle uppskatta att laddtiden på swec halverades, aftonbladet.se laddar på ungefär 1/4 av tiden.

Återstår att se hur detta kommer påverka webben framöver, blir väl problematiskt när sajter som vant sig vid reklam och diverse tracking-system får på fingrarna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Otroligt bra programvara, blev så mycket renare och snabbare (troligtvis placeboeffekten pga 29kr som jag la ).

Tack

Permalänk
Medlem

har android något liknande som inte kräver wifi och massa proxy inställningar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Även jag körde på Peace. Kändes lite lustigt att betala $3 för att blockera reklam men Aja, kör även med Marco Arment's Overcast och tycker det fungerar riktigt bra så tycker han förtjänar lite pengar (iofs så går ju 30% till Apple, och en viss andel till Ghostery så han kanske fick $1 av de där $3).

Jag var dock tvungen att whitelista webhallen.com, sidan var helt vit med Peace aktiverat.

Även värt att nämna att de funkar i Safari's Privat läge

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fan vad bra detta är, själv valde jag Crystal och det funkar sjukt bra!

Permalänk
Medlem

Funkar sjukt bra på 6an. Men står att det bara funkar med iphone 5s och up? kan det verkligen stämma?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Funkar sjukt bra på 6an. Men står att det bara funkar med iphone 5s och up? kan det verkligen stämma?

Aa, det funkar bara med 64bits!
Källa: https://twitter.com/_CrystalApp/status/644803733528932352

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekann:

Hittade precis också det. Konstigt att ingen har nämnt att content blocking bara kommer fungera på 64bit enheterna. Dåligt av apple. Förstår inte varför heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på dessa ios 9 specifika blockerare jämfört mot tex "adblock mobile" som stödjer enda ner till ios 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hittade precis också det. Konstigt att ingen har nämnt att content blocking bara kommer fungera på 64bit enheterna. Dåligt av apple. Förstår inte varför heller.

Tror inte Apple kan gå ut med detaljer på allt, däremot får utvecklarna veta rätt mycket.

"Note: Apps containing content blocking extensions for Safari on iOS are available only on 64-bit devices, due to performance limitations of 32-bit devices."

http://imgur.com/SPVxdtX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag var dock tvungen att whitelista webhallen.com, sidan var helt vit med Peace aktiverat.

Tips: Håll inne "ladda om sidan" knappen för att få en meny där du tillfälligt kan avaktivera content blockers, för att se om det är det som är problemet innan du whitelistar.

Skrivet av pjuppi:

Vad är det för skillnad på dessa ios 9 specifika blockerare jämfört mot tex "adblock mobile" som stödjer enda ner till ios 7?

Prestanda, de andra blockarna skapar en fake VPN och redirectar alla blockade element till något som inte finns. Det blir aldrig samma prestanda som den inbyggda listan i Safari. Dessutom får appen tillgång till all din privata information, cookies och liknande. Det kanske man inte önskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tips: Håll inne "ladda om sidan" knappen för att få en meny där du tillfälligt kan avaktivera content blockers, för att se om det är det som är problemet innan du whitelistar.

Prestanda, de andra blockarna skapar en fake VPN och redirectar alla blockade element till något som inte finns. Det blir aldrig samma prestanda som den inbyggda listan i Safari. Dessutom får appen tillgång till all din privata information, cookies och liknande. Det kanske man inte önskar?

Denna har dock funkat rätt bra sista tiden.
http://adblockios.com/

Men lite segare blir det, dock nice att slippa bränna data på ads. Med content block är det dock mycket snabbare. hoppas de släpper det för 32bit också i framtiden, det gör ju att dessa enheter skulle kännas snabbare att surfa med, behövs mkt mer på en iphone 5 än på en 6a

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tips: Håll inne "ladda om sidan" knappen för att få en meny där du tillfälligt kan avaktivera content blockers, för att se om det är det som är problemet innan du whitelistar.

Jäklar det var häftigt, det visste jag inte om. Tack för tipset!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

E

Skrivet av beh:

Prestanda, de andra blockarna skapar en fake VPN och redirectar alla blockade element till något som inte finns. Det blir aldrig samma prestanda som den inbyggda listan i Safari. Dessutom får appen tillgång till all din privata information, cookies och liknande. Det kanske man inte önskar?

Jaha Okey, då är jag med, tack. Misstänkte bättre prestanda iaf ;).
Nästa fråga blir ju, vilken av alla dessa nya content blockers som är bäst då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjuppi:

EJaha Okey, då är jag med, tack. Misstänkte bättre prestanda iaf ;).
Nästa fråga blir ju, vilken av alla dessa nya content blockers som är bäst då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde "Peace" pga länken som ts hade angivit där de bla skrev följande:

The big advantage of Peace over most Content Blockers based on crowdsourced blocklists, in fact, is that the Ghostery database is constantly optimized for the latest trends in web tracking and its performance is valued by avoiding duplicate rules and purging old entries which are no longer relevant. In my tests with a dozen of Content Blockers based on open-source filters (such as EasyList and EasyPrivacy), I often came across databases that included over 5,000 (and sometimes 7,000) rules collected from various sources and repackaged in a single list. While that's an impressive feat from a statistical standpoint, performance ultimately suffers: when Safari needs to evaluate too many rules, potential time savings turn into possible slowdowns, removing the benefit of installing a Content Blocker in the first place.

Sen om dett skulle stämma eller inte, det vet jag inte,

Permalänk
Medlem

Jahapp, blir att prova något annat då. Jag tror jag tar Purify.

https://twitter.com/marcoarment/status/644917185949921282

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Underbart. Här sitter man och letar som en jävla galning efter Peace men kan inte hitta det någonstans att köpa och så visar det sig att Marco Arment tog bort det från App Store för typ en timme sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Underbart. Här sitter man och letar som en jävla galning efter Peace men kan inte hitta det någonstans att köpa och så visar det sig att Marco Arment tog bort det från App Store för typ en timme sen.

Perfekt, en jävla hippie:
http://www.marco.org/2015/09/18/just-doesnt-feel-good

Antagligen köpt/mutad dock, och ville göra en snygg exit. Köp Crystal för 9 kr istället, men framförallt, blocka ads!!

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Haha, nej det tror jag inte. Han har pengar så han klarar sig efter exiten från Tumblr och efter att ha sålt både The Magazine och Instapaper. Be om refund från AppStore enligt anvisningarna och köp en av de andra istället.

Permalänk
Medlem

@beh: Av en lycklig slump så köpte jag inte skiten, utan testade Crystal först.

Nyrika brukar ha svårt att hålla i pengar, så det vore inte konstigt om hans konto behövde påfyllning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Perfekt, en jävla hippie:
http://www.marco.org/2015/09/18/just-doesnt-feel-good

Antagligen köpt/mutad dock, och ville göra en snygg exit. Köp Crystal för 9 kr istället, men framförallt, blocka ads!!

Jag körde på Purify.

Det går ju helt fantastiskt snabbt att surfa på mobilen och paddan. Värt varenda krona.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte, varför tog han bort detta? Begär återbetalning för köpet, antar att det blir crystal då (Tur att jag inte hann snacka skit om konkurrenterna, var nästan på väg att säga något om loggan Crystal använde )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Perfekt, en jävla hippie:
http://www.marco.org/2015/09/18/just-doesnt-feel-good

Antagligen köpt/mutad dock, och ville göra en snygg exit. Köp Crystal för 9 kr istället, men framförallt, blocka ads!!

Köpte Crystal och begärt ett återköp på Peace. Får inga pengar av mig när man gör sådär. Dålig stil, varför släppa den alls då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Med tanke på att det var den mest sålda appen under 36 timmar, och att långt ifrån alla lär kräva återköp, så kommer han nog att göra sig en rejäl hacka på detta debakel ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@BrottOchStraff: Med tanke på att det var den mest sålda appen under 36 timmar, och att långt ifrån alla lär kräva återköp, så kommer han nog att göra sig en rejäl hacka på detta debakel ändå.

Precis, jag har nyligen lärt mig hur man gör ett återkrav, och jag är ganska säker på att minst 50% inte vet hur man gör detta, eller om det ens är möjligt.

Väldigt fult gjort av honom, hans argument för detta var att det kändes fel, men att det ändå behövs program som detta, men att han inte ville ta det steget.

Permalänk
Medlem

Ställer mig in i ledet och rekommenderar Purify, snabbare och bättre än Crystal (om än dyrare).

Permalänk
Medlem

Kan det blockera ads på youtube om man går in via browser?
Vettifasen om man kan vänja sig vid Iphone utan adblock till youtube som man använder dagligen ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kan det blockera ads på youtube om man går in via browser?
Vettifasen om man kan vänja sig vid Iphone utan adblock till youtube som man använder dagligen ;O

Verkar inte gå. Jag kör Tubex, funkar fint De har små annonser i sin app som inte stör, de avbryter iaf inte videon.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar inte gå. Jag kör Tubex, funkar fint De har små annonser i sin app som inte stör, de avbryter iaf inte videon.

Finns de någon youtube app man kan betala för och slippa reklam både i app och i videosen.
Ex finns de någon premium Tubex för o bli av med all reklam?

Helt novice på Iphone appar, kört adblock till youtube på android i evigheter med officiella appen.